Sameri in het Schap
K.l. vereniging
„Zuid-West Nederland"
vergaderde te Goes
Landbouwbegroting 1969
5
U BETAALT, WIJ DRAAIEN
Geld speelt geen rol, zegt Ollie B. Bommel.
Maar gewone stervelingen die het moeten
stellen zonder de fantastische mogelijkheden
van een stripverhaal, weten dat in de nuch
tere werkelijkheid juist een heel belangrijke
rol is toebedeeld aan het geld. Van hen hoor
je dan ook, dat voor niets alleen de zon op
gaat; voor al het andere moet er betaald
worden. Hierover kunnen we lang filosofe
ren, maar dat is de bedoeling niet. Het gaat
er maar om dat we even een aanloopje no
dig hadden om u naar de financiële kant van
het Landbouwschap te brengen.
Dit is voor sommigen een heel teer punt.
Hét woord „heffingen" dringt zich terstond
op en menige lezer is hu geneigd de lectuur
te staken want dat is een onaangenaam on
derwerp. Daarover zijn we het wel eens. Het
is nooit leuk om te betalen, als je er niet
direkt iets voor terugkrijgt. En zo is het toch:
het landbouwschap kan nooit gelijk overste
ken met bijvoorbeeld een hogere prijs voor
de melk als tegenprestatie voor het betalen
Van de hèffingsaanslag. Zonder geld kan het
Landbouwschap echter niet werken en dan
korrit er op den duur van dié betere prijs
ook weinig terecht, om het eens simpel te
zeggen. Het is eigenlijk een kwestie van: u
betaalt en wij draaien.
NEGEN MILJOEN
Per jaar heeft het Landbouwschap zo'n
negen miljoen gulden nodig. Het lijkt ons
hier niet de plaats om nu eens nauwkeurig
te gaan vertellen hoe dit geld besteed
wordt. Als u er meer over wilt weten, dan
stuurt de afdeling Voorlichting u desge
vraagd met plezier een brochure toe waarin
daarover het nodige wordt verteld. U kunt
dan meteen zien, dat er jaarlijks bij het Land
bouwschap ten naaste bij 73 miljoen gulden
omgaat doordat er ook via het Landbouw
schap geld wordt geïnd en uitbetaald voor
belangrijke zaken als de garantieregeling en
de exportbevordering van pootaardappelen,
de runderziektenbestrijding en de bestrijding
van varkensziekten.
Er is dus een flink bedrag boerengeld in
het geding en de boer ziet zoals we hier
boven al schreven, niet steeds direkt resul
taat van zijn bijdrage. Daarom willen we
hier toch wel even melding maken van het
besluit van de minister van Verkeer en Wa
terstaat om allé kosten van dijkverhoging die
volgens de Deltawet nodig is, voor rekening
van het rijk te laten komen. Vier jaar gele
den kwam het wetsontwerp op tafel waar
in sprake is van de verdeling van de kosten
en het bleek, dat de waterschappen, de boe
ren dus, 25 van de kosten zouden moeten
dragen. Het Landbouwschap is hiertegen ja
renlang hardnekkig van leer getrokken met
verzoekschriften en besprekingen en het is
dan eindelijk gelukt het besef voldoende te
laten doordringen dat deze dijkverhoging een
belang is voor het gehele Nederlandse volk
en niet alleen voor boeren en tuinders, zo
dat er alle reden is om de kosten geheel voor
rekening van de schatkist te nemen. Dat
betekent voor de waterschappen een bespa
ring van f175 miljoen.
HEFFINGSAANSLAG
Er kunnen nog wel meer van dergelijke
sommetjes gemaakt worden, maar we wil
len het hebben over het geld dat het Land
bouwschap nodig heeft. Ieder die een land
bouwbedrijf heeft van een bepaalde mini
mum-omvang, ontvangt jaarlijks een hef
fingsaanslag van het Landbouwschap. Deze
heffing varieert van f 5,per ha bouw- en
weiland tot 80,per ha tuinbouw onder
glas. Ook óp de intensieve varkens- en kip-
penhouderij ligt een heffing. Voorts betalen
de loonbedrijven een heffingsbedrag. Met el
kaar brengen boeren en tuinders een kleine
dertien miljoen gulden bijeen. Tenminste, dat
zou het totaalbedrag zijn, ware het niet dat
de georganiseerde boeren en tuinders een
deel van hun contributie in mindering van
het heffingsbedrag mogen brengen. Van de
bijna dertien milfoen moet om die reden 35
afgetrokken worden. En dan komen we uit op
ongeveer negen miljoen gulden.
In een van de huizen waarin 't Landbouw
schap is ondergebracht staan de elektronische
machines van de administratie die het voor
bereiden en verwerken van de heffingsaan
slagen met grote spoed verrichten. Bijna
tweehonderdduizend heffingsplichtigen moe
ten immers op tijd een aanslagbiljet ontvan
gen. En als zij dat biljet eenmaal in huis
hebben, wat dan?
NIET ZO STROEF
Als we de wilde verhalen mogen geloven
die ons zo nu en dan ter ore komen, dan
moet het 'Landbouwschap elk jaar weer een
heidens karwei verrichten om toch maar iets
van het geld binnen te krijgen. Welnu, dn
heer F. Wijnberg, die met de schone titel
„comptabele van het Landbouwschap" aan
het hoofd staat van de afdeling Invordering,
kan u voorrekenen dat het heus niet zo stroef
verloopt als boze tongen beweren.
Het zou dwaas zijn te veronderstellen dat
een ieder die een aanslagbiljet ontvangt glim
lachend en fluitend naar de pen grijpt om
bank en giro opdracht te geven tot betaling
Maar om te beginnen zorgt 67 van de hef
fingsplichtigen ervoor dat zijn heffing is be
taald op de vervaldag. De overige 33 krij
gen dan een waarschuwing die voor velen
aanleiding is om terstond te betalen. Twaalf
procent laat het -op een aanmaning aanko
men. De meerderheid vindt dan voldoende
gewacht te hebben en vereffent zijn schuld.
Er blijft dan nog zo'nvier procent over
waarvan een deel wegens financiële moei
lijkheden uitstel van betaling heeft gekre
gen, doch een ander deel echt moeilijk wil
doen. Die worden dan door de deurwaarder
met een dwangbevel benaderd. Als publiek
rechtelijk orgaan is het Landbouwschap ge
rechtigd tot het afgeven van dwangbevelen
TREURIGE TONELEN
Het verschijnen van een deurwaarder is
voor de meesten voldoende om toch maar te
betalen. Bij anderen moeten echter krasse
maatregelen zoals beslaglegging op een bank
rekening, op melkgeld of op onroerend goed
worden genomen. Dat leidt helaas vaak tot
treurige tonelen als boze boeren directeuren
van zuivelfabrieken bedreigen die melkgeld
waarop beslag is gelegd niet uitbetalen. We
vernamen zelfs dat een boer, op wiens reke
ning bij de boerenleenbank beslag was ge
legd, probeerde om de kassier van de bank
met zijn auto aan te rijden. Dat zijn zinloze
daden, want noch de zuiveldirecteur noch de
kassier zijn bij machte de beslaglegging te
verijdelen.
Ieder heffingsplichtige moet nu eenmaal
betalen, omdat het alleen al uit rechtvaar
digheid jegens degenen die wél betalen niet
mag gebeuren dat sommigen de beurs geslo
ten houden. Het kan soms jaren duren om een
heffing te innen, maar het gebeurt altijd
Ten slotte zouden we u willen vragen geen
geloof te hechten aan stoere verhalen van
boeren of tuinders die zeggen al jaren geen
heffing te hebben betaald. Dikwijls blijkt als
we zulke beweringen nagaan, dat mannen
met een grote mond trouwe betalers zijn.
A. VAN DIJK
Afdeling Voorlichting Landbouwschap.
ZAKELIJKE BLIK OP DE TOEKOMST
VAN DE RUNDVEEHOUDERIJ
In de december j.l. tot stand gekomen fusie tussen
de Zeeuwse en Zuid-Hollandse rundvee K.I.-vereni-
gingen werd in een algemene ledenvergadering te
Goes het distriktsreglement voor Zeeland aanvaard
en werd een distriktsbestuur gekozen.
Deze commissie zal in de nieuwe organisatie een
WIJ hebben een „Ontwikkelings- en Sane-
ringsfonds voor de Landbouw", dat. nog
niet is uitgeput"zei Minister Lardinois op
woensdag 29 januari 1969, toen de Commissie van
Landbouw en Visserij van de Tweede Kamer de
Landbouwbegroting 1969 in openbare Zitting be
handelde. De minister plaatste deze uitlating in
ihet verband van de bespreking van het onderwerp
'„grote landbouwbedrijven", waarbij Minister Lar
dinois in de eerste plaats denkt aan rundvleesbe
drijven, niet met 100 a 120, maar met 500 a 1000
koeien, die gelegenheid bieden tot experimenten
in de techniek van de rundveehouderij op die
schaal en de daarbij optredende arbeidsproblema-
tiek. Het is niet de bedoeling bij het voornemen
tot het stichten van een op rundvleesproduktie
gericht groot bedrijf staatsinstellingen te stichten,
maar particuliere exploitatie een animerende rol
toe te kennen afgezien van de grond met
beperkte financiële consequenties voor de Over
heid (O.- en S.-fonds). De gevraagde adviezen en
voorstellen van de Raad van de Bedrijfsontwikke
ling en het Landbouwschap over het vraagstuk
begeleidende taak hebben voor de leden in Zeeland
en het hoofdbestuur adviseren.
De heer L. M. Moermond te Dreischor werd als
voorzitter benoemd, terwijl de heren P. Verha»e te
Koudekerke en J. PTasschaert te Sluis resp. als secre
taris en vice-voorzhter zullen fungeren. D^ overige
distr;ktscnmmiet';o!eden ziin W. L. den Hamer te
Axel en H. C. Poley te Kruiningen.
In het hoofdbestuur van de te Gouda gevestigde
Organisatie is Zeeland vertevenwo^rriiqrl door de
heren J. Plasschaert, die tevens dagelijks beci-uurs-
lid is en door de heer P. Verhage. De heer L. M.
Moermond is lid van de foktechnischa commissie.
De nieuwe organisatie is u't 4 dist-ikten onge
bouwd. Met uitzondering van Tholen/St. Ph'l'psland
vormt Zeeland, samen met Goeree-Overflakkee, een
van deze distrikten.
Bii de nieuwe organisatie, d'"e ca. 4000 leden telt,
zijn 70.000 koeien betrokken. Volgens een proef- en
wachtstierensysteem worden 'n tot°al 8° et?--en voor
de veeverbetering ingezet. Ongeveer 80 van de
koeien woeden geïnsemineerd van stieren met be
kende goede vererving.
van het grote (rundvee)bedrijf zijn nog niet ont
vangen.
DE minister stond positief tegenover de in de
plannen der Euronese Commissie ot>CTenomen
premieregeling voor afslachting van melkkoeien,
vooral voor kleine bedrijven, die dan met de
melkveehouderij zouden kunnen stoppen, wat bo
vendien tot partiële structuurverbetering zou. lei
den. Hij was niet bevreesd, althans niet voor ons
land, voor de vervanging der afgeslachte koeien.
Deskundigen zullen dit echter eerst grondiger die
nen te bezien.
De melknrijs is in de discussie in de vergade
ring der Commissie slechts kort ter sprake ge
weest. daarbij met in achtneming van de gerecht
vaardigde verwachting, dat het melkprijsjaar april
1968april 1969 gunstiger zal uitvallen dan in het
voorgaande jaar. met realisatie van de richtprijs
ad 35,30 per 100 kg melk met 3,7 vet. Minister
Lardinois wees er nog wel op dat de gemiddelde
uitbetaalde melkprijs ook in het jaar 1967/1968
aanzienlijk hoger was, n.l. 36,94 1,98 meer
dan de berekende netto-opbrengst van 34,96. al
les per 100 kg melk Het Produktschap voor Zui
vel zal dfi oorzakqr^van^dit verschil nader uitzoe
ken,.
De koeien worden uitsluitend met diepvriestablet
ten geïnsemineerd. Naast zwartbonte stieren zijn ook
stieren van andere rassen beschikbaar n.l. van het
Nederlandse roodbonte M. R. IJ. en het blaarkooras.
Bovendien kan sperma woeden geleverd van het Jer-
sey-melkras en de Franse Charollais, een ras dat ge
specialiseerd is in de vleesproduktie. De kruisings
kalveren hiervan leveren meer vlees.
Opmerkelijk is verder dat de nieuwe organisatie
een stiermoeder-inseminatieprogramma toepast. Uit
heel goede fokkoeien, gepaard met stieren die be
wezen hebben tot de beste fokstieren te ..behoren,
worden stierkalveren opgefokt en daarna als proef-
stier gebruikt. De beste hiervan worden, na een
wachtperiode wanneer bh' moeder/dochter verge
lijking verbetering in produktie en exterieur is ge
bleken, od grote schaal als zgn. „poolstlcren" voor
de veevertrtering aangewend.
In de nieuwe vereniging waait een zakelijke wind.
Verwacht wordt dat de foktechn^che en economische
vooruitgang in de Zeeuwse rundveehouderij hiermee
in hoge mate zal zijn gediend.
„KLEINE" AKKERBOUWPRODUKTEN
Ook de Minister zou graag mogelijkheden zien
om voor de z.g. „kleine" produkten in de akker
bouw een plaats in het bouwplan te reserveren,
om het draagvlak van de akkerbouw te verbreden.
Hij betwijfelde echter sterk of op korte termijn
een regeling voor het vlas in de E.E.G. is te ver
krijgen. Andere lidstaten hebben grote belangen
bij produkten als wijn en tabak, waarvoor even
min regelingen in het leven worden geroepen. Van
animo om b.v. voor Nederland de kleine akker-
bouwprodukten in een regeling op te nemen, kan
dan ook niet veel worden verwacht. Een derge
lijke regeling voor het vlas achtte de minister niet
van wezenlijk belang. Wel zijn dat de toekomstige
verwerkingsmogelijkheden, interessante mechani-
satieproeven zijn gaande, die aanzienlijk kosten-
drukkend kunnen werken en de toekomstige mo
gelijkheden tot verwerking in de spinnerijen be
palen. De vooruitzichten zijn niet ongunstig, maar
nog geen werkelijkheid. De bewindsman vond ver
der, dat een produkt als lucerne een versterking
van het bouwplan, met name voor de noordelijke
akkerbouw betekent. De positie van karwei- en.
graszaad is door de. invloe4 van de intus
sen versterkt,.