Sameri in het Schap K.l. vereniging „Zuid-West Nederland" vergaderde te Goes Landbouwbegroting 1969 5 U BETAALT, WIJ DRAAIEN Geld speelt geen rol, zegt Ollie B. Bommel. Maar gewone stervelingen die het moeten stellen zonder de fantastische mogelijkheden van een stripverhaal, weten dat in de nuch tere werkelijkheid juist een heel belangrijke rol is toebedeeld aan het geld. Van hen hoor je dan ook, dat voor niets alleen de zon op gaat; voor al het andere moet er betaald worden. Hierover kunnen we lang filosofe ren, maar dat is de bedoeling niet. Het gaat er maar om dat we even een aanloopje no dig hadden om u naar de financiële kant van het Landbouwschap te brengen. Dit is voor sommigen een heel teer punt. Hét woord „heffingen" dringt zich terstond op en menige lezer is hu geneigd de lectuur te staken want dat is een onaangenaam on derwerp. Daarover zijn we het wel eens. Het is nooit leuk om te betalen, als je er niet direkt iets voor terugkrijgt. En zo is het toch: het landbouwschap kan nooit gelijk overste ken met bijvoorbeeld een hogere prijs voor de melk als tegenprestatie voor het betalen Van de hèffingsaanslag. Zonder geld kan het Landbouwschap echter niet werken en dan korrit er op den duur van dié betere prijs ook weinig terecht, om het eens simpel te zeggen. Het is eigenlijk een kwestie van: u betaalt en wij draaien. NEGEN MILJOEN Per jaar heeft het Landbouwschap zo'n negen miljoen gulden nodig. Het lijkt ons hier niet de plaats om nu eens nauwkeurig te gaan vertellen hoe dit geld besteed wordt. Als u er meer over wilt weten, dan stuurt de afdeling Voorlichting u desge vraagd met plezier een brochure toe waarin daarover het nodige wordt verteld. U kunt dan meteen zien, dat er jaarlijks bij het Land bouwschap ten naaste bij 73 miljoen gulden omgaat doordat er ook via het Landbouw schap geld wordt geïnd en uitbetaald voor belangrijke zaken als de garantieregeling en de exportbevordering van pootaardappelen, de runderziektenbestrijding en de bestrijding van varkensziekten. Er is dus een flink bedrag boerengeld in het geding en de boer ziet zoals we hier boven al schreven, niet steeds direkt resul taat van zijn bijdrage. Daarom willen we hier toch wel even melding maken van het besluit van de minister van Verkeer en Wa terstaat om allé kosten van dijkverhoging die volgens de Deltawet nodig is, voor rekening van het rijk te laten komen. Vier jaar gele den kwam het wetsontwerp op tafel waar in sprake is van de verdeling van de kosten en het bleek, dat de waterschappen, de boe ren dus, 25 van de kosten zouden moeten dragen. Het Landbouwschap is hiertegen ja renlang hardnekkig van leer getrokken met verzoekschriften en besprekingen en het is dan eindelijk gelukt het besef voldoende te laten doordringen dat deze dijkverhoging een belang is voor het gehele Nederlandse volk en niet alleen voor boeren en tuinders, zo dat er alle reden is om de kosten geheel voor rekening van de schatkist te nemen. Dat betekent voor de waterschappen een bespa ring van f175 miljoen. HEFFINGSAANSLAG Er kunnen nog wel meer van dergelijke sommetjes gemaakt worden, maar we wil len het hebben over het geld dat het Land bouwschap nodig heeft. Ieder die een land bouwbedrijf heeft van een bepaalde mini mum-omvang, ontvangt jaarlijks een hef fingsaanslag van het Landbouwschap. Deze heffing varieert van f 5,per ha bouw- en weiland tot 80,per ha tuinbouw onder glas. Ook óp de intensieve varkens- en kip- penhouderij ligt een heffing. Voorts betalen de loonbedrijven een heffingsbedrag. Met el kaar brengen boeren en tuinders een kleine dertien miljoen gulden bijeen. Tenminste, dat zou het totaalbedrag zijn, ware het niet dat de georganiseerde boeren en tuinders een deel van hun contributie in mindering van het heffingsbedrag mogen brengen. Van de bijna dertien milfoen moet om die reden 35 afgetrokken worden. En dan komen we uit op ongeveer negen miljoen gulden. In een van de huizen waarin 't Landbouw schap is ondergebracht staan de elektronische machines van de administratie die het voor bereiden en verwerken van de heffingsaan slagen met grote spoed verrichten. Bijna tweehonderdduizend heffingsplichtigen moe ten immers op tijd een aanslagbiljet ontvan gen. En als zij dat biljet eenmaal in huis hebben, wat dan? NIET ZO STROEF Als we de wilde verhalen mogen geloven die ons zo nu en dan ter ore komen, dan moet het 'Landbouwschap elk jaar weer een heidens karwei verrichten om toch maar iets van het geld binnen te krijgen. Welnu, dn heer F. Wijnberg, die met de schone titel „comptabele van het Landbouwschap" aan het hoofd staat van de afdeling Invordering, kan u voorrekenen dat het heus niet zo stroef verloopt als boze tongen beweren. Het zou dwaas zijn te veronderstellen dat een ieder die een aanslagbiljet ontvangt glim lachend en fluitend naar de pen grijpt om bank en giro opdracht te geven tot betaling Maar om te beginnen zorgt 67 van de hef fingsplichtigen ervoor dat zijn heffing is be taald op de vervaldag. De overige 33 krij gen dan een waarschuwing die voor velen aanleiding is om terstond te betalen. Twaalf procent laat het -op een aanmaning aanko men. De meerderheid vindt dan voldoende gewacht te hebben en vereffent zijn schuld. Er blijft dan nog zo'nvier procent over waarvan een deel wegens financiële moei lijkheden uitstel van betaling heeft gekre gen, doch een ander deel echt moeilijk wil doen. Die worden dan door de deurwaarder met een dwangbevel benaderd. Als publiek rechtelijk orgaan is het Landbouwschap ge rechtigd tot het afgeven van dwangbevelen TREURIGE TONELEN Het verschijnen van een deurwaarder is voor de meesten voldoende om toch maar te betalen. Bij anderen moeten echter krasse maatregelen zoals beslaglegging op een bank rekening, op melkgeld of op onroerend goed worden genomen. Dat leidt helaas vaak tot treurige tonelen als boze boeren directeuren van zuivelfabrieken bedreigen die melkgeld waarop beslag is gelegd niet uitbetalen. We vernamen zelfs dat een boer, op wiens reke ning bij de boerenleenbank beslag was ge legd, probeerde om de kassier van de bank met zijn auto aan te rijden. Dat zijn zinloze daden, want noch de zuiveldirecteur noch de kassier zijn bij machte de beslaglegging te verijdelen. Ieder heffingsplichtige moet nu eenmaal betalen, omdat het alleen al uit rechtvaar digheid jegens degenen die wél betalen niet mag gebeuren dat sommigen de beurs geslo ten houden. Het kan soms jaren duren om een heffing te innen, maar het gebeurt altijd Ten slotte zouden we u willen vragen geen geloof te hechten aan stoere verhalen van boeren of tuinders die zeggen al jaren geen heffing te hebben betaald. Dikwijls blijkt als we zulke beweringen nagaan, dat mannen met een grote mond trouwe betalers zijn. A. VAN DIJK Afdeling Voorlichting Landbouwschap. ZAKELIJKE BLIK OP DE TOEKOMST VAN DE RUNDVEEHOUDERIJ In de december j.l. tot stand gekomen fusie tussen de Zeeuwse en Zuid-Hollandse rundvee K.I.-vereni- gingen werd in een algemene ledenvergadering te Goes het distriktsreglement voor Zeeland aanvaard en werd een distriktsbestuur gekozen. Deze commissie zal in de nieuwe organisatie een WIJ hebben een „Ontwikkelings- en Sane- ringsfonds voor de Landbouw", dat. nog niet is uitgeput"zei Minister Lardinois op woensdag 29 januari 1969, toen de Commissie van Landbouw en Visserij van de Tweede Kamer de Landbouwbegroting 1969 in openbare Zitting be handelde. De minister plaatste deze uitlating in ihet verband van de bespreking van het onderwerp '„grote landbouwbedrijven", waarbij Minister Lar dinois in de eerste plaats denkt aan rundvleesbe drijven, niet met 100 a 120, maar met 500 a 1000 koeien, die gelegenheid bieden tot experimenten in de techniek van de rundveehouderij op die schaal en de daarbij optredende arbeidsproblema- tiek. Het is niet de bedoeling bij het voornemen tot het stichten van een op rundvleesproduktie gericht groot bedrijf staatsinstellingen te stichten, maar particuliere exploitatie een animerende rol toe te kennen afgezien van de grond met beperkte financiële consequenties voor de Over heid (O.- en S.-fonds). De gevraagde adviezen en voorstellen van de Raad van de Bedrijfsontwikke ling en het Landbouwschap over het vraagstuk begeleidende taak hebben voor de leden in Zeeland en het hoofdbestuur adviseren. De heer L. M. Moermond te Dreischor werd als voorzitter benoemd, terwijl de heren P. Verha»e te Koudekerke en J. PTasschaert te Sluis resp. als secre taris en vice-voorzhter zullen fungeren. D^ overige distr;ktscnmmiet';o!eden ziin W. L. den Hamer te Axel en H. C. Poley te Kruiningen. In het hoofdbestuur van de te Gouda gevestigde Organisatie is Zeeland vertevenwo^rriiqrl door de heren J. Plasschaert, die tevens dagelijks beci-uurs- lid is en door de heer P. Verhage. De heer L. M. Moermond is lid van de foktechnischa commissie. De nieuwe organisatie is u't 4 dist-ikten onge bouwd. Met uitzondering van Tholen/St. Ph'l'psland vormt Zeeland, samen met Goeree-Overflakkee, een van deze distrikten. Bii de nieuwe organisatie, d'"e ca. 4000 leden telt, zijn 70.000 koeien betrokken. Volgens een proef- en wachtstierensysteem worden 'n tot°al 8° et?--en voor de veeverbetering ingezet. Ongeveer 80 van de koeien woeden geïnsemineerd van stieren met be kende goede vererving. van het grote (rundvee)bedrijf zijn nog niet ont vangen. DE minister stond positief tegenover de in de plannen der Euronese Commissie ot>CTenomen premieregeling voor afslachting van melkkoeien, vooral voor kleine bedrijven, die dan met de melkveehouderij zouden kunnen stoppen, wat bo vendien tot partiële structuurverbetering zou. lei den. Hij was niet bevreesd, althans niet voor ons land, voor de vervanging der afgeslachte koeien. Deskundigen zullen dit echter eerst grondiger die nen te bezien. De melknrijs is in de discussie in de vergade ring der Commissie slechts kort ter sprake ge weest. daarbij met in achtneming van de gerecht vaardigde verwachting, dat het melkprijsjaar april 1968april 1969 gunstiger zal uitvallen dan in het voorgaande jaar. met realisatie van de richtprijs ad 35,30 per 100 kg melk met 3,7 vet. Minister Lardinois wees er nog wel op dat de gemiddelde uitbetaalde melkprijs ook in het jaar 1967/1968 aanzienlijk hoger was, n.l. 36,94 1,98 meer dan de berekende netto-opbrengst van 34,96. al les per 100 kg melk Het Produktschap voor Zui vel zal dfi oorzakqr^van^dit verschil nader uitzoe ken,. De koeien worden uitsluitend met diepvriestablet ten geïnsemineerd. Naast zwartbonte stieren zijn ook stieren van andere rassen beschikbaar n.l. van het Nederlandse roodbonte M. R. IJ. en het blaarkooras. Bovendien kan sperma woeden geleverd van het Jer- sey-melkras en de Franse Charollais, een ras dat ge specialiseerd is in de vleesproduktie. De kruisings kalveren hiervan leveren meer vlees. Opmerkelijk is verder dat de nieuwe organisatie een stiermoeder-inseminatieprogramma toepast. Uit heel goede fokkoeien, gepaard met stieren die be wezen hebben tot de beste fokstieren te ..behoren, worden stierkalveren opgefokt en daarna als proef- stier gebruikt. De beste hiervan worden, na een wachtperiode wanneer bh' moeder/dochter verge lijking verbetering in produktie en exterieur is ge bleken, od grote schaal als zgn. „poolstlcren" voor de veevertrtering aangewend. In de nieuwe vereniging waait een zakelijke wind. Verwacht wordt dat de foktechn^che en economische vooruitgang in de Zeeuwse rundveehouderij hiermee in hoge mate zal zijn gediend. „KLEINE" AKKERBOUWPRODUKTEN Ook de Minister zou graag mogelijkheden zien om voor de z.g. „kleine" produkten in de akker bouw een plaats in het bouwplan te reserveren, om het draagvlak van de akkerbouw te verbreden. Hij betwijfelde echter sterk of op korte termijn een regeling voor het vlas in de E.E.G. is te ver krijgen. Andere lidstaten hebben grote belangen bij produkten als wijn en tabak, waarvoor even min regelingen in het leven worden geroepen. Van animo om b.v. voor Nederland de kleine akker- bouwprodukten in een regeling op te nemen, kan dan ook niet veel worden verwacht. Een derge lijke regeling voor het vlas achtte de minister niet van wezenlijk belang. Wel zijn dat de toekomstige verwerkingsmogelijkheden, interessante mechani- satieproeven zijn gaande, die aanzienlijk kosten- drukkend kunnen werken en de toekomstige mo gelijkheden tot verwerking in de spinnerijen be palen. De vooruitzichten zijn niet ongunstig, maar nog geen werkelijkheid. De bewindsman vond ver der, dat een produkt als lucerne een versterking van het bouwplan, met name voor de noordelijke akkerbouw betekent. De positie van karwei- en. graszaad is door de. invloe4 van de intus sen versterkt,.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 5