Nieuwe saneringsregeling O.- en S.-fonds niet aantrekkelijk Discussie structuur memorandum Europese commissie en de vlassubsidie oogst 1969 Deze week. 3 (Vervolg van VERVROEGDE BEDRIJFSBEËINDIGING GEEN STIMULANS conclusies uit dit onderzoek hebben wel aangetoond dat de nieuwe beëindigingsver goedingsregeling nauwelijks een stimulans vormt om te komen tot vervroegde bedrijfsbeëindiging. Om hierin verbetering te brengen zou het volgende overwogen kunnen worden. Gezien de grote betekenis van de maandelijkse uitkeringen, mag van een grotere jaarlijkse ver hoging van die uitkeringen een duidelijk stimu lerend effekt worden verwacht. Aangezien de kansen op werk sterk afnemen, naarmate de bedrijfsbeëindiger de 60-jarige leeftijd dichter nadert, zouden de maandelijkse uitkeringen jaarlijks zodanig verhoogd moeten pagina 1) worden, dat die uitkeringen aan de beêindiger op 60-jarige leeftijd een inkomen verschaffen in de buurt van de A.O.W. De verplichte verkoop van de grond aan S.B.L. zou buiten ruilverkavelingsverband op zijn minst minder stringent gehanteerd moeten worden, of wellicht dienen te verdwijnen. Een geleidelijke overgang naar een nïet-agrari- sche werkkring zou financieel ondersteund kunnen worden om de moeilijkheden te over winnen die men thans vindt bij het vinden van ander werk. Onder bepaalde voorwaarden zou men de mo gelijkheid open kunnen laten de beëindigings vergoeding in een som ineens uit te keren. v. d. T. ZEEUWSE AARDAPPELENINVENTARISAT1ECIJFERS Blijkens de gehouden aardappel-Inventarisatie bij telers en handelaren per 24 januari JJ. waren de vol gende voorraden, geschikt voor aflevering als con* sumptie of pootgoed aanwezig. Ter vergelijking do voorraden van vorig jaar per 26 januari 1968. 24 jan. *68 26 jan. *68 ton ton Schouwen-Duiveland 35.993 42.875 Tholen/St. Phillpsland 29.784 27.465 Noord-Beveland 22.961 25.268 Oost Zuid-Beveland 16.923 22.148 West Zuid-Beveland 34.594 37.535 Walcheren 11.901 16.413 Oost Zws-Vlaanderen 53.168 58.685 West Zws-Vlaanderen 24.840 28.963 230.166 259.352 Minister Lardinois deelde de vorige week in de Tweede Kamer mede, dat hij een zo breed mogelijke discussie over het structuurmemorandum van de Europese Commissie zal bevorderen, ook met het be drijfsleven. Intussen heeft de bewindsman het Land bouwschap gevraagd mee te werken aan de discussie tussen overheid en bedrijfsleven over het structuur memorandum. Hij deed dit tijdens de maandelijkse bespreking met het Landbouwschap op woensdag 5 februari 1969. Ook naar aanleiding van door het Landbouwschap gemaakte opmerkingen over het plan tot het verlenen van afslachtpremies op melk koeien om de zuiveloverschotten te verminderen, zal een kleine werkgroep de daarmee samenhangende kwesties nader bestuderen. VLASSUBSIDIE 1969 VOORUITLOPEND op een eventuele gemeen schappelijke vlasregeling zou naar de mening van het Landbouwschap behalve de bestaande ver werkingspremie een teeltpremie moeten worden in gesteld, ter verbetering van de rentabiliteit van de Nederlandse vlasteelt. Het Landbouwschap baseerde deze mening op het teruggelopen vlasareaal in Ne derland van 25.000 ha in de jaren 1961/'65 tot 10.000 ha in 1968. Alhoewel een inkrimping van het vlas areaal in West-Europa nodig was om de produktie in evenwicht te brengen met de afzetmogelijkheden is het de vraag of Nederland niet bezig is een naar verhouding onevenredig groot terrein te verliezen. Vergeleken met oogst 1964 is het areaal in Neder land teruggelopen tot 33 in België tot 37 en i» Frankrijk tot 58 Aan het snelle teruglopen van het Nederlandse vlasareaal rijn de gunstiger subsidie regelingen in België en Frankrijk mede debet. De huh dige vlassubsidie op die verwerking in Nederland om vat slechts een klein gedeelte van de vlasoogst. Van oogst 1967 is slechts 3500 ha in Nederland verwerkt en voor subsidie in aanmerking gekomen. Bi} de nU geldende regeling kunnen Belgische vlassers bij ons slechts ongesubsidieerd vlas afnemen. Daarbij komt dat een verbreding van de Nederlandse subsidie eete stap in de goede richting zou rijn in de richting van de harmonisatie van de subsidies in de E. E. G. De huidige regeling in België komt, gerekend over al het Belgische vlas neer op ca. 300,subsidie per ha en in Frankrijk, inclusief de subsidie op het zaadl, op ca. ƒ425,per ha. Het Landbouwschap stelt daarom voor een teeltsubsidie over alle vlas van 100,per ha met daarnaast handhaving van de bestaande subsidie voor in Nederland verwerkt vlas van ƒ320,per ha. Uitgaande van 10.000 ha vlas en een verwerking hiervan van 2500 k 3000 ha in Nederland zou dit ongeveer gemiddeld neerkomen op sleckts een subsidie van f 180,k f 196,per ha, zodat het voorstel van het Landbouwschap, verge leken met hetgeen in België en Frankrijk wordt ge geven, beslist aan de lage kant Is! QE laatste tijd worden wij vaak geconfronteerd met fruitteeltbedrijven maar ook anderen, die in financiële moeilijkheden zijn gekomen door om standigheden die we allen wel kennen. Er rijn van die mensen die eigenlijk stille armoede lijden. Andere bedrijven verkeren in ernstige liquiditeitsmoeilijk heden. Nu kan men twee dingen doen. Dit alles voor zich zelf verwerken samen met de vrouw, dan wel deze moeilijkheden samen met anderen bekijken om te trachten tot een oplossing te geraken. Er is een zelfstandigenregeling die in vele van der gelijke mensen kan helpen door een wekelijkse uit kering voor levensonderhoud van ten hoogste 26 weken of/en het verstrekken van een renteloos voor schot bij Üquiditeitsmoeilijkheden. Bi} te veel mensen bestaan er te vaak weerstanden om van deze regelingen gebruik te maken. Daarom praat men er maar liever niet over. Deze weerstanden overwinnen is o.i. noodzakelijk Verschillende bedrijven rijn immers buiten hun eigen schuld in deze moeilijkheden gekomen. Daarom schroom niet, onderzoek de mogelijkheden die er rijn. Bespreek ze met de voorlichters van uw organisatie de heer S. Markusse en de heer A. van Oosten, of de burgemeester van uw gemeente. Verschillende be drijven en gezinnen konden na een open eerlijk ge sprek worden geholpen. Niet schromen maar open heid op dit terrein is noodzakelijk in verschillende gevallen terwille van het gezin en het bedrijf J. M jN Nederland heeft de ondernemer een boek' f houding. Deze stelling klinkt misschien iets te absoluut. Hier en daar is er nog een enkeling die een bedrijf uitoefent en geen administratie voert. Dat zijn er maar enkelen en het betreft dan kleine bedrijven. In andere landen, ook in de andere E. E. G.-lcai- den, ligt dit wel iets anders. In vele bedrijven ont breekt het daar aan een administratie. Wij weten goed genoeg hoe dit komt. Het is beslist niet zo dat de Nederlander liever schrijft dan zijn colle ga's in de buurlanden. Hij moet het wel doen, want onze belastingwetgeving dwingt hem ertoe. En die dwang dateert niet van vandaag of gisteren maar al van de invoering van de wet op de Inkomsten belasting 1914. We weten niet beter of het hoort zo. Is nu al dit geschrijf alleen maar nadelig voor de ondernemer, of, om ons tot de agrarische we reld te beperken, voor de boer, veehouder, fruit teler en tuinder. Zelfs als boekhouder heeft men wel eens een moment dat men dat denkt. Vooral als er weer een stel voorschriften de wereld in gestuurd voorden, waarvan men zelf meent dat het vok eenvoudiger had gekund, zoals wij nu met de Invoering van de B. T.W. wel eens geneigd zijn te denken, praktijk leert toch wel anders. In de eerste plaats komen wij dit tegen bij de bedrijfs economische boekhouding. Telkens blijkt by de jaarlijkse bespreking met de deelnemer over het uitgebrachte rapport, dat aan de hand van de cij fers een inzicht in de gang van zaken in het be drijf wordt verkregen dat zonder dat niet verwor ven wordt Alleen al het gezamenlijk eens stil staan bij de verschillende aspecten van de bedrijfs voering blijkt een grote positieve waarde te heb ben. Echter ook de beschouwing van alleen maar fis cale cijfers, die minder uitvoerig zijn dan de be drijfseconomische heeft niet zelden haar nut voor het nemen van beslissingen op langere termijn be wezen. Kort geleden hadden wij over een en ander een gesprek met een Belgische voorlichter. Hij kwam regelmatig met Nederlandse voorlichters in con tact. Het feit dat deze over cijfers beschikken om op basis daarvan voorlichting te kunnen geven gaf hen naar zijn mening een grote voorsprong. f)E feiten hunnen dan op tafel worden gelegd. Zonder cijfers kan men alleen maar gissen. En gissen doet missen. Nu kan men zeggen: ze kun nen mij nog meer vertellen. Cijfers hebben altijd betrekking op het verleden, een enkele keer op het heden, maar nooit op de toekomst. En het is de toekomst die telt. Blijft het slecht of wordt het goed? Wie leest dat uit cijfers? Kan men zich niet beter de moeite van het schrij ven besparen? De regel: Wie schrijftdie blijft, die ging vroeger wel op, maar nu nog? Het zijn vragen waarop het antwoord niet moei lijk lijkt. U hoeft de toekomstvoorspellingen, ge baseerd op berekeningen, soms op heel uitvoerige berekeningen, die op allerlei terrein zijn gedaan maar te vergelijken met de uitkomsten om te we ten hoeveel deze er naast zitten. En dan gaat het nog maar om het aantal televi sie-toestellen in onze huizen of het aantal auto's op onze wegen. Als van berekeningen daarover al niets klopt, dan zal er toch zeker niets uitkomen van berekeningen over de conjunctuur, over pro duktie en afzet, loonontwikkeling enz. 11/fET die stelling zijn wij het eens. Er is ech- ter ook een andere kant aan de zaak. Als het goed gaat, als er goede „boerenjaren" zijn, dan lijkt het voor de buitenwacht of iedereen op rozen zit. Men denkt dan al gauw dat wij niks anders meer zullen beleven als een gouden eeuw. Omgekeerd, als het tegen zit, komt er niet zelden een crisis stemming tot en met. Het bekijken van de cijfers van bedrijfsopbreng sten en -kosten van de resultaten over enige ja ren, kan er enerzijds toe bijdragen, zowel de hoera-, als de crisisstemming wat af te vlakken. Ander zijds is het een middel om onnodig de ernst van de kwaal goed onder ogen te kunnen zien. Statis tieken kunnen liegen, de uitkomsten van het eigen bedrijf doen dat niet. Daarom is het goed te blijven schrijven! PAAUWB.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 3