Enkele overpeinzingen over een Memorandum Van het Lai Deze week. 3 (Vervolg van pagina 1.) Ook die eenheden, die nu reeds aan alle voor waarden van het memorandum voldoen zijn de dupe. En dat zijn er veel meer dan men zo denkt! Het is duidelijk, dat het onderdeel prijsvoorstel len allereerst van het memorandum gescheiden cflent te worden en zo spoedig mogelijk door de Raad van Ministers behandeld moet worden. Het is ook duidelijk, dat de landbouworganisaties in alle zes landen de prijsverlagingen unaniem verwerpen. SOCIAAL HET memorandum bestaat uit een sociaal en economisch deel. Niet ontkend kan worden, dat de situatie voor vele kleine bedrijven in het E. E. G.-gebied onhoudbaar wordt. Zij kunnen niet profiteren van de ontwikkeling van wetenschap en techniek en hun inkomen blijft hoe langer hoe ver der achter bij dat van grote delen van het volk. Met prijsverhogingen is dit niet meer te redden. Op vele bedrijven is geen opvolger meer en de nog werkende boeren zijn oud. Hen sociaal te hel pen door vervroegde pensioenen en tevens het creëren van opleidingen voor de jongere generatie is een fraai streven. De grote vraag hierbij zal ech ter worden of dit als een taak der nationale over heden gezien moet worden en dus door hen geor ganiseerd en betaald, of als een geheel of gedeel telijke gemeenschapstaak. Gezien de weinige voort gang op het terrein van de harmonisatie der sociale voorzieningen, geloven wij nog niet sterk in een sociale solidariteit. Het tweede grote vraagstuk zal hier zijn of het zal gelukken regionale werkgelegenheid te schep pen. Maar ook hier speelt de nationale politiek in de zes landen een overheersende rol. ECONOMISCH DIJ het bevorderen met subsidies en premies van vergroting der bedrijven en van samen werkingsvormen, moeten wij constateren, dat er door vele flinke jongeren al heel wat op dit gebeld gepresteerd wordt. In de voorlopig erg theoretisch aandoende ideeën van de heer Mansholt, wordt uit het oog verloren, dat gedwongen samengaan meestal averechts werkt en dat er grote hoeveelheden kapitaal nodig zullen zijn. Dat laatste kan meestentijds alleen komen uit persoonlijk initiatief, durf en ondernemerszin. Geen voorlichtingsdienst, premie, credietinstel- ling of wat ook kan dit een mens leren! Een tweede kant met veel vraagtekens is de aan passing van de produktie, het aanbod dus aan de vraag. Er zal ongetwijfeld nog veel over gespr«>* ken worden, maar reeds nu spreken wij onze ern stige twijfels uit aan enig succes op dit gebied. Wij kennen de behoefte in komende jaren niet. Noch van de eigen E. E. G., die wij nog kunnen schat ten, maar zeker niet van de rest van de wereld Nog veel minder kennen wij de produktie in de rest van de wereld. Of een inkrimping van de pro duktie verantwoord is, zo zij al te realiseren is, blijft voorlopig een zeer onzekere zaak. En reali seerbaar is zij waarschijnlijk ook niet, willen wij althans een vrije boerenstand houden. Maar ook in de communistische wereld is er van een beheersing van de produktie en van een even wicht tussen aanbod en vraag nooit iets terecht ge komen Over de zeer zware financiële lasten van de plan nen van Mansholt zeggen wij maar niet teveel. Als wij echter alleen maar in ons land zien naar de be hoeften aan geld voor scheppen van werkgelegen heid, aanpassing wegen aan verkeersstroom, voor tekorten spoorwegen en P. T. T., voor woningbouw,, voor recreatiedoeleinden, voor ontwikkelingshulp enz., dan vermoeden wij dat hier de zwaarste bottle neck zal komen te zitten. En dan kon de vrees van de voorzitter van de Franse Chambre d'Agricultüre, René Bondelle, wel eens bewaarheid worden, die schreef, dat de prijs verlagingen wel aanvaard zouden worden, maar dat voor de structurele hervormingen het geld zou ont breken. Algemene modelvoorwaarden voor contractteelt aardappelen vastgesteld. Op voorstel van de hoofd afdeling Akkerbouw heeft het bestuur van het Land bouwschap in zijn openbare vergadering van 8 januari 1969 Algemene Modelvoorwaarden vastgesteld voor de contractteelt van aardappelen. Deze algemene modelvoorwaarden alsmede het daarbij behorend ar bitragereglement zijn tot stand gekomen in overleg tussen de Nederlandse Kontrakttelersvereniging (N.K. T.V.), de hoofdafdeling Akkerbouw en de Vereniging ter behartiging van de Nederlandse aardappelhandel (V.B.N.A.) Ook een vertegenwoordiger van de Vereni ging voor de Aardappel verwerkende Industrie (V.A. V.I.) woonde de besprekingen bij. Dit zijn de eerste algemene modelvoorwaarden voor de contractteelt in de aardappelsector. Hiermede wordt aangesloten op een moderne ontwikkeling bij de teelt en afzet van aardappelen, waarbij in toe nemende mate wordt gecontracteerd. Deze modelvoorwaarden zijn tegen betaling van de kostende prijs verkrijgbaar bij de V.B.N.A., Badhuis weg 11 te Den Haag, tel. 070512461, bij het secre tariaat van de N.K.T.V., Raamweg 26, Den Haag, tel. 070656920 of bij een van de kringsecretariaten van de N.K.T.V. Voor leden van de N.K.T.V. worden de algemene modelvoorwaarden gratis beschikbaar gesteld. Algemene modelvoorwaarden voor strovlashandel herzien. De algemene modelvoorwaarden voor de koop en verkoop van vlas, die vijftien jaar geleden werden vastgesteld en sindsdien op een aantal punten ge wijzigd, zijn thans geheel herzien en aangepast aan de gewijzigde omstandigheden. Het voornaamste punt van de gewijzigde voorwaarden is wel, dat thans on derscheid wordt gemaakt naar drie vormen van over eenkomst: a. verhuur van vlasland (het ha-contract); b. de teelt van vlas op contract (het kg-contract); c. verkoop van vlas. Wijziging van Verordening hengstenhouderij. De Verordening hengstenhouderij van het Landbouw schap zal overeenkomstig de voorstellen van de com missie ter bestudering van het beleid ten aanzien van de paardenfokkerij worden gewijzigd. Het bestuur van het Landbouwschap besloot in zijn openbare vergade ring van 8 januari 1969 een daartoe strekkende ont- werp-wijzlgingsverordening te publiceren in 'net Mededelingenblad Bedrijfsorganisatie. Enkele bepalin gen, onder meer betreffende het kruisïngsverbod en het verbod tot het, behoudens vrijstelling of onthef fing, voorhanden hebben van een ongecastreerde hengst van 1xh jaar of ouder zullen vervallen. Rekest aan Tweede Kamer over wetsontwerp lucht verontreiniging. De land- en tuinbouw heeft veel be langstelling voor de wettelijke regeling van de lucht verontreiniging, omdat deze bedrijfstak er recht streeks bij betrokken is door de schade die gewassen en veestapel van luchtverontreiniging ondervinden. Met grote aandacht hebben de commissies Grond gebruik en Planologie van het Landbouwschap dan ook kennis genomen van het wetsontwerp terzake 4 Wij hebben nu enige praktijkervaring met de nieuwe Omzetbelasting. Wij zijn niet alleen want de pompbediende die een benzinebon afgeeft zowel als de ober in onze marktcafé's strooit met de be grippen uit de nieuwe wet. De term ondernemer heeft voor hem geen gehei men en hij hanteert de tarieven of hij niet anders gedaan heeft. Een enkeling ziet ook het verband dat 12 exclusief gelijk is aan 10,71 inclusief en zo wordt wat een probleem leek straks voor een deel nog gemeengoed. De prijsbepaling in de landbouw met of zonder omzetbelasting is een probleem dat velen nog bezig houdt. Dat is een probleem apart. Daarover heeft geen enkel ander bedrijf zoveel zorgen. De LANDBOUW REGELING is dan ook de oorzaak van deze zorg. Het is nu vrijwel iedereen duidelijk dat de land bouwer in 1969 voor de landbouwregeling moest kiezen. Een gevolg hiervan is dat hij niet verplicht is fakturen af te geven en indien hij een faktuur afgeeft daarop niet afzonderlijk de omzetbelasting mag vermelden, wat iedereen die als ondernemer wordt aangemerkt wel doet. Het kwalijke gevolg zou kunnen zijn dat de land bouwer de verhoging van de prijs ad 4 zou ont gaan. Dit ten onrechte omdat de ontwerpers van de wet er van zijn uitgegaan dat hij wel deze 4 krijgt vergoed, omdat hij (de landbouwer) aan zijn leveranciers ook o.b. betaalt. Teneinde de landbouwer niet in een nadelige po sitie te brengen is bepaald dat de koper van land- bouwprodukten, de omzetbelasting die in de prijs van de produkten begrepen is, mag aftrekken van de belasting die hij over zijn omzet verschuldigd is, als hij kan aantonen dat hij van een landbouwer heeft gekocht. Deze verklaring neemt in feite de plaats in van de faktuur die voor „ondernemers" verplicht is ge steld. Deze verklaring moet voldoen aan bepaalde eisen welke zijn opgenomen in par. 28 van de uit voeringsbeschikking omzetbelasting. Deze eisen luiden als volgt: 1. De aftrek op grond van artikel 27, tweede lid, van de wet vindt slechts plaats, indien de on dernemer aan wie de landbouwer, veehouder, tuinbouwer of bosbouwer de goederen heeft ge leverd, een door deze ondertekende verklaring kan overleggen waaruit blijkt, dat de goederen binnen het kader van de genoemde bepaling zijn geleverd en waprin voorts zijn vermeld: a. naam en adres van de leverancier b. de dag waarop de levering wordt verricht c. naam en adres van de afnemer d. de hoeveelheid van de goederen e. een duidelijke omschrijving van de goederen f. het in rekening gebrachte bedrag. 2. De in het eerste lid bedoelde verklaring wordt opgemaakt vóór de vijftiende dag van de maand, volgende op die waarin de levering is verricht. 3. De aftrek vindt plaats in het belastingtijdvak waarin de goederen zijn geleverd. 4. In geval van leveringen aan veilingen en andere vaste afnemers kan, in afwijking van het eer ste en het tweede lid, de landbouwer, veehou- van de luchtverontreiniging. Dit resulteerde in een ontwerp-rekest aan de betrokken Tweede Kamercom missie, waaraan het bestuur van het Landbouwschap in zijn openbare vergadering van 8 januari 1969 Zijn goedkeuring hechtte. In het rekest wordt er aandacht op gevestigd dat volgens het wetsontwerp wel erg veel voorschriften bij algemene maatregel van bestuur tot stand moe ten komen; bijvoorbeeld essentiële procedure-voor schriften. Deze behoren zo meent het Landbouw schap in de wet zelf te worden opgenomen en niet aan de Kroon te worden gedelegeerd. Zo dient de regeling van een hearing (bezwarenzitting) in de wet te worden ondergebracht. Met voldoening constateert het Landbouwschap dat een fonds ingesteld zal worden waaruit tegemoet komingen kunnen worden toegekend aan een ieder die schade heeft geleden tengevolge van luchtveront reiniging. Het fonds geeft echter geen uitkering als een procedure om schadevergoeding te verkrijgen van de veroorzaker van de luchtverontreiniging voldoende kans van slagen biedt. Met de toenemende uitbreiding van de chemische industrie zal het naar de mening van het Landbouwschap echter steeds moeilijker wor den om vast te stellen welk bedrijf de schade veroor zaakt heeft. Er komen dus steeds meer twijfelgeval len. Dit kan tot gevolg hebben dat gedupeerden tot kostbare en langdurige procedures genoopt zullen worden. Er kan daarmee geruime tijd gemoeid Zijn Het Landbouwschap stelt daarom voor, dat het fonds een billijke tegemoetkoming in schadegevallen zal verlenen en dat aan het fonds door de betrokkenen (Zie verder pag. 19) der, tuinbouwer of bosbouwer volstaan met een éénmaal per kalenderjaar af te geven verkla ring waaruit blijkt, dat de goederen binnen het kader van artikel 27, tweede lid, van de wet zijn geleverd. In dat geval houdt degene aan wie de goederen worden geleverd, van iedere leve ring op zodanige wijze aantekening dat daar uit de in het eerste lid, letters a tot en met f, bedoelde gegevens blijken. Wij moeten onze landbouwers nadrukkelijk ad viseren bedoelde verklaringen slechts af te geven op de voorwaarden dat de prijs met 4 wordt ver hoogd. De koper komt op deze wijze volledig aan zijn trek en ook de landbouwer. Het systeem werkt reeds zo bij veilingen, melk fabrieken e.d. en is geadviseerd door de V. B. N. A., maar dient algemeen als regel te worden gehan teerd. Wij moesten helaas constateren dat sommige han delaren wel vroegen om de hierboven bedoelde verklaring, maar niet bereid waren de prijsverho ging ad 4 toe te passen. Dit betekent dat de prijs van b.v. f 10,40 voor hem niet de kostprijs was, omdat hij 4/104 X f 10,40 0,40 van de fis cus terugkrijgt en de kostprijs voor hem dan 10,— bedroeg, terwijl werd gesuggereerd dat zijn prijs f 10,40 was. Laat iedereen proberen te handelen zoals hier- voren is weergegeven opdat de boer niet de dupe. wordt van het nieuwe stelsel en hij in wezen een prijskorting ondergaat van 4%. Wij dachten dat hij dat beslist niet kon lijden. PAAUWE. P.S. Ten behoeve van de cliënten van het Boek- houdbureau hebben wij verklaringen ter be schikking.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 3