Enkele overpeinzingen over een Memorandum
Van het Lai
Deze week.
3
(Vervolg van pagina 1.)
Ook die eenheden, die nu reeds aan alle voor
waarden van het memorandum voldoen zijn de dupe.
En dat zijn er veel meer dan men zo denkt!
Het is duidelijk, dat het onderdeel prijsvoorstel
len allereerst van het memorandum gescheiden
cflent te worden en zo spoedig mogelijk door de
Raad van Ministers behandeld moet worden. Het
is ook duidelijk, dat de landbouworganisaties in alle
zes landen de prijsverlagingen unaniem verwerpen.
SOCIAAL
HET memorandum bestaat uit een sociaal en
economisch deel. Niet ontkend kan worden,
dat de situatie voor vele kleine bedrijven in het
E. E. G.-gebied onhoudbaar wordt. Zij kunnen niet
profiteren van de ontwikkeling van wetenschap en
techniek en hun inkomen blijft hoe langer hoe ver
der achter bij dat van grote delen van het volk.
Met prijsverhogingen is dit niet meer te redden.
Op vele bedrijven is geen opvolger meer en de
nog werkende boeren zijn oud. Hen sociaal te hel
pen door vervroegde pensioenen en tevens het
creëren van opleidingen voor de jongere generatie
is een fraai streven. De grote vraag hierbij zal ech
ter worden of dit als een taak der nationale over
heden gezien moet worden en dus door hen geor
ganiseerd en betaald, of als een geheel of gedeel
telijke gemeenschapstaak. Gezien de weinige voort
gang op het terrein van de harmonisatie der sociale
voorzieningen, geloven wij nog niet sterk in een
sociale solidariteit.
Het tweede grote vraagstuk zal hier zijn of het
zal gelukken regionale werkgelegenheid te schep
pen. Maar ook hier speelt de nationale politiek in
de zes landen een overheersende rol.
ECONOMISCH
DIJ het bevorderen met subsidies en premies
van vergroting der bedrijven en van samen
werkingsvormen, moeten wij constateren, dat er
door vele flinke jongeren al heel wat op dit gebeld
gepresteerd wordt.
In de voorlopig erg theoretisch aandoende ideeën
van de heer Mansholt, wordt uit het oog verloren,
dat gedwongen samengaan meestal averechts werkt
en dat er grote hoeveelheden kapitaal nodig zullen
zijn. Dat laatste kan meestentijds alleen komen uit
persoonlijk initiatief, durf en ondernemerszin.
Geen voorlichtingsdienst, premie, credietinstel-
ling of wat ook kan dit een mens leren!
Een tweede kant met veel vraagtekens is de aan
passing van de produktie, het aanbod dus aan de
vraag. Er zal ongetwijfeld nog veel over gespr«>*
ken worden, maar reeds nu spreken wij onze ern
stige twijfels uit aan enig succes op dit gebied.
Wij kennen de behoefte in komende jaren niet. Noch
van de eigen E. E. G., die wij nog kunnen schat
ten, maar zeker niet van de rest van de wereld
Nog veel minder kennen wij de produktie in de
rest van de wereld. Of een inkrimping van de pro
duktie verantwoord is, zo zij al te realiseren is,
blijft voorlopig een zeer onzekere zaak. En reali
seerbaar is zij waarschijnlijk ook niet, willen wij
althans een vrije boerenstand houden.
Maar ook in de communistische wereld is er van
een beheersing van de produktie en van een even
wicht tussen aanbod en vraag nooit iets terecht ge
komen
Over de zeer zware financiële lasten van de plan
nen van Mansholt zeggen wij maar niet teveel. Als
wij echter alleen maar in ons land zien naar de be
hoeften aan geld voor scheppen van werkgelegen
heid, aanpassing wegen aan verkeersstroom, voor
tekorten spoorwegen en P. T. T., voor woningbouw,,
voor recreatiedoeleinden, voor ontwikkelingshulp
enz., dan vermoeden wij dat hier de zwaarste bottle
neck zal komen te zitten.
En dan kon de vrees van de voorzitter van de
Franse Chambre d'Agricultüre, René Bondelle, wel
eens bewaarheid worden, die schreef, dat de prijs
verlagingen wel aanvaard zouden worden, maar dat
voor de structurele hervormingen het geld zou ont
breken.
Algemene modelvoorwaarden voor contractteelt
aardappelen vastgesteld. Op voorstel van de hoofd
afdeling Akkerbouw heeft het bestuur van het Land
bouwschap in zijn openbare vergadering van 8 januari
1969 Algemene Modelvoorwaarden vastgesteld voor
de contractteelt van aardappelen. Deze algemene
modelvoorwaarden alsmede het daarbij behorend ar
bitragereglement zijn tot stand gekomen in overleg
tussen de Nederlandse Kontrakttelersvereniging (N.K.
T.V.), de hoofdafdeling Akkerbouw en de Vereniging
ter behartiging van de Nederlandse aardappelhandel
(V.B.N.A.) Ook een vertegenwoordiger van de Vereni
ging voor de Aardappel verwerkende Industrie (V.A.
V.I.) woonde de besprekingen bij.
Dit zijn de eerste algemene modelvoorwaarden voor
de contractteelt in de aardappelsector. Hiermede
wordt aangesloten op een moderne ontwikkeling bij
de teelt en afzet van aardappelen, waarbij in toe
nemende mate wordt gecontracteerd.
Deze modelvoorwaarden zijn tegen betaling van de
kostende prijs verkrijgbaar bij de V.B.N.A., Badhuis
weg 11 te Den Haag, tel. 070512461, bij het secre
tariaat van de N.K.T.V., Raamweg 26, Den Haag,
tel. 070656920 of bij een van de kringsecretariaten
van de N.K.T.V. Voor leden van de N.K.T.V. worden
de algemene modelvoorwaarden gratis beschikbaar
gesteld.
Algemene modelvoorwaarden voor strovlashandel
herzien. De algemene modelvoorwaarden voor de koop
en verkoop van vlas, die vijftien jaar geleden werden
vastgesteld en sindsdien op een aantal punten ge
wijzigd, zijn thans geheel herzien en aangepast aan
de gewijzigde omstandigheden. Het voornaamste punt
van de gewijzigde voorwaarden is wel, dat thans on
derscheid wordt gemaakt naar drie vormen van over
eenkomst:
a. verhuur van vlasland (het ha-contract);
b. de teelt van vlas op contract (het kg-contract);
c. verkoop van vlas.
Wijziging van Verordening hengstenhouderij. De
Verordening hengstenhouderij van het Landbouw
schap zal overeenkomstig de voorstellen van de com
missie ter bestudering van het beleid ten aanzien van
de paardenfokkerij worden gewijzigd. Het bestuur van
het Landbouwschap besloot in zijn openbare vergade
ring van 8 januari 1969 een daartoe strekkende ont-
werp-wijzlgingsverordening te publiceren in 'net
Mededelingenblad Bedrijfsorganisatie. Enkele bepalin
gen, onder meer betreffende het kruisïngsverbod en
het verbod tot het, behoudens vrijstelling of onthef
fing, voorhanden hebben van een ongecastreerde
hengst van 1xh jaar of ouder zullen vervallen.
Rekest aan Tweede Kamer over wetsontwerp lucht
verontreiniging. De land- en tuinbouw heeft veel be
langstelling voor de wettelijke regeling van de lucht
verontreiniging, omdat deze bedrijfstak er recht
streeks bij betrokken is door de schade die gewassen
en veestapel van luchtverontreiniging ondervinden.
Met grote aandacht hebben de commissies Grond
gebruik en Planologie van het Landbouwschap dan
ook kennis genomen van het wetsontwerp terzake
4
Wij hebben nu enige praktijkervaring met de
nieuwe Omzetbelasting. Wij zijn niet alleen want
de pompbediende die een benzinebon afgeeft zowel
als de ober in onze marktcafé's strooit met de be
grippen uit de nieuwe wet.
De term ondernemer heeft voor hem geen gehei
men en hij hanteert de tarieven of hij niet anders
gedaan heeft. Een enkeling ziet ook het verband
dat 12 exclusief gelijk is aan 10,71 inclusief
en zo wordt wat een probleem leek straks voor een
deel nog gemeengoed.
De prijsbepaling in de landbouw met of zonder
omzetbelasting is een probleem dat velen nog bezig
houdt.
Dat is een probleem apart.
Daarover heeft geen enkel ander bedrijf zoveel
zorgen. De LANDBOUW REGELING is dan ook de
oorzaak van deze zorg.
Het is nu vrijwel iedereen duidelijk dat de land
bouwer in 1969 voor de landbouwregeling moest
kiezen. Een gevolg hiervan is dat hij niet verplicht
is fakturen af te geven en indien hij een faktuur
afgeeft daarop niet afzonderlijk de omzetbelasting
mag vermelden, wat iedereen die als ondernemer
wordt aangemerkt wel doet.
Het kwalijke gevolg zou kunnen zijn dat de land
bouwer de verhoging van de prijs ad 4 zou ont
gaan. Dit ten onrechte omdat de ontwerpers van
de wet er van zijn uitgegaan dat hij wel deze 4
krijgt vergoed, omdat hij (de landbouwer) aan zijn
leveranciers ook o.b. betaalt.
Teneinde de landbouwer niet in een nadelige po
sitie te brengen is bepaald dat de koper van land-
bouwprodukten, de omzetbelasting die in de prijs
van de produkten begrepen is, mag aftrekken van
de belasting die hij over zijn omzet verschuldigd
is, als hij kan aantonen dat hij van een landbouwer
heeft gekocht.
Deze verklaring neemt in feite de plaats in van
de faktuur die voor „ondernemers" verplicht is ge
steld. Deze verklaring moet voldoen aan bepaalde
eisen welke zijn opgenomen in par. 28 van de uit
voeringsbeschikking omzetbelasting.
Deze eisen luiden als volgt:
1. De aftrek op grond van artikel 27, tweede lid,
van de wet vindt slechts plaats, indien de on
dernemer aan wie de landbouwer, veehouder,
tuinbouwer of bosbouwer de goederen heeft ge
leverd, een door deze ondertekende verklaring
kan overleggen waaruit blijkt, dat de goederen
binnen het kader van de genoemde bepaling
zijn geleverd en waprin voorts zijn vermeld:
a. naam en adres van de leverancier
b. de dag waarop de levering wordt verricht
c. naam en adres van de afnemer
d. de hoeveelheid van de goederen
e. een duidelijke omschrijving van de goederen
f. het in rekening gebrachte bedrag.
2. De in het eerste lid bedoelde verklaring wordt
opgemaakt vóór de vijftiende dag van de maand,
volgende op die waarin de levering is verricht.
3. De aftrek vindt plaats in het belastingtijdvak
waarin de goederen zijn geleverd.
4. In geval van leveringen aan veilingen en andere
vaste afnemers kan, in afwijking van het eer
ste en het tweede lid, de landbouwer, veehou-
van de luchtverontreiniging. Dit resulteerde in een
ontwerp-rekest aan de betrokken Tweede Kamercom
missie, waaraan het bestuur van het Landbouwschap
in zijn openbare vergadering van 8 januari 1969 Zijn
goedkeuring hechtte.
In het rekest wordt er aandacht op gevestigd dat
volgens het wetsontwerp wel erg veel voorschriften
bij algemene maatregel van bestuur tot stand moe
ten komen; bijvoorbeeld essentiële procedure-voor
schriften. Deze behoren zo meent het Landbouw
schap in de wet zelf te worden opgenomen en
niet aan de Kroon te worden gedelegeerd. Zo dient de
regeling van een hearing (bezwarenzitting) in de
wet te worden ondergebracht.
Met voldoening constateert het Landbouwschap dat
een fonds ingesteld zal worden waaruit tegemoet
komingen kunnen worden toegekend aan een ieder
die schade heeft geleden tengevolge van luchtveront
reiniging. Het fonds geeft echter geen uitkering als
een procedure om schadevergoeding te verkrijgen van
de veroorzaker van de luchtverontreiniging voldoende
kans van slagen biedt. Met de toenemende uitbreiding
van de chemische industrie zal het naar de mening
van het Landbouwschap echter steeds moeilijker wor
den om vast te stellen welk bedrijf de schade veroor
zaakt heeft. Er komen dus steeds meer twijfelgeval
len.
Dit kan tot gevolg hebben dat gedupeerden tot
kostbare en langdurige procedures genoopt zullen
worden. Er kan daarmee geruime tijd gemoeid Zijn
Het Landbouwschap stelt daarom voor, dat het fonds
een billijke tegemoetkoming in schadegevallen zal
verlenen en dat aan het fonds door de betrokkenen
(Zie verder pag. 19)
der, tuinbouwer of bosbouwer volstaan met een
éénmaal per kalenderjaar af te geven verkla
ring waaruit blijkt, dat de goederen binnen het
kader van artikel 27, tweede lid, van de wet zijn
geleverd. In dat geval houdt degene aan wie
de goederen worden geleverd, van iedere leve
ring op zodanige wijze aantekening dat daar
uit de in het eerste lid, letters a tot en met f,
bedoelde gegevens blijken.
Wij moeten onze landbouwers nadrukkelijk ad
viseren bedoelde verklaringen slechts af te geven
op de voorwaarden dat de prijs met 4 wordt ver
hoogd. De koper komt op deze wijze volledig aan
zijn trek en ook de landbouwer.
Het systeem werkt reeds zo bij veilingen, melk
fabrieken e.d. en is geadviseerd door de V. B. N. A.,
maar dient algemeen als regel te worden gehan
teerd.
Wij moesten helaas constateren dat sommige han
delaren wel vroegen om de hierboven bedoelde
verklaring, maar niet bereid waren de prijsverho
ging ad 4 toe te passen. Dit betekent dat de
prijs van b.v. f 10,40 voor hem niet de kostprijs
was, omdat hij 4/104 X f 10,40 0,40 van de fis
cus terugkrijgt en de kostprijs voor hem dan 10,—
bedroeg, terwijl werd gesuggereerd dat zijn prijs
f 10,40 was.
Laat iedereen proberen te handelen zoals hier-
voren is weergegeven opdat de boer niet de dupe.
wordt van het nieuwe stelsel en hij in wezen een
prijskorting ondergaat van 4%. Wij dachten dat
hij dat beslist niet kon lijden.
PAAUWE.
P.S. Ten behoeve van de cliënten van het Boek-
houdbureau hebben wij verklaringen ter be
schikking.