Landbouw en wegverkeer lage premies hoge winstuitkering vruchtdragende zekerheid onderlinge levens verzekering WAT ons in het bijzonder opviel tijdens dit be zoek was de grote mate van begrip van de zijde van de leiding van deze sectie voor de moeilijk 7 |TEN veel gehoorde mening is dat het langzame landbouwverkeer aanleiding zou zijn tot het ontstaan van vele verkeersongelukken. Uit de cijfers blijkt echter duidelijk dat dit bepaald niet het geval is. De „Sectie Bijzondere Verkeerstaken" van de Rijkspolitie, waarvan het centrum is gevestigd te Driebergen, beschikt over cijfers waaruit blijkt dat het aantal verkeersongevallen veroorzaakt en als ge volg van het landbouwwegverkeer erg laag is. En achter de naam „Sectie Bijzondere Verkeerstaken" verschuilt zich onder meer de Porsche groep van 50 wagens, het corps witte Porsche rijders bekend op onze snelwegen door hun snelle en effectieve ver keerscontrole en -begeleiding. |JE landbouwpers was een dezer dagen bij deze sectie te gast, met als gastheer de comman dant van de sectie, majoor A. C. Vogel. Onderwerp: „Landbouw en wegverkeer", toegelicht met dia's, films bij een tweetal inleidingen en een rondleiding over het complex met o.a. een berichtencentrum, waar vanuit het gehele land de meldingen binnen komen en zonodig doorgegeven worden aan radio, pers en instanties. ter het meest zal moeten aanpassen, ook aan de spel regels die nu eenmaal op die weg moeten gelden. Het langzame voertuig, de trekker en de landbouw werktuigen die de boer of tuinder daarachter mee neemt dan wel het zelfrijdende landbouwwerktuig, zal volledig aan de daaraan gestelde eisen moeten voldoen om het risico zo gering mogelijk te maken. Al deze voorzieningen, die voor het eigenlijke werk dat op het land gedaan moet worden, en die veelal door de boer als een opgelegde last gezien worden, zijn in verband met dit andere verkeer dringend nood zakelijk. De jongeren opgegroeid met het steeds toe nemende verkeer kunnen daarvoor meer begrip op brengen en zich beter aanpassen dan de oudere, die het veelal moeilijk valt mee te komen in deze snel veranderende tijd. Ook de mecnanisatie in de landbouw staat niet stil. Steeds groter en breder worden de landbouw machines en voor de landbouwwerktuigenindustrie ligt de taak om zodanige voorzieningen te treffen dat de verkeersveiligheid wordt gediend. De ideale toestand zou vanzelfsprekend zijn het snelverkeer van het langzame verkeer op aparte we gen te scheiden. Het landbouwverkeer dus op wegen naast de „snelwegen". De enorme kosten die dit met zich mee zou brengen maken dit niet voor realise ring vatbaar. Een aanvaardbare tussenoplossing is die, zoals op gedeelten van Rijksweg 58 wordt toe gepast, waar zover mogelijk, door bermbestrating links en rechts van de weg een „soort" 4-baansweg tot stand komt, zodat het langzame verkeer, door van de naast liggende rijstroken gebruik te maken, het snelverkeer niet hindert. Zoals geschreven: het landbouwverkeer moet zich aanpassen aan de spelregels die op de weg gelden. Enkele van deze regels werden van de zijde van de Rijkspolitie nog eens extra benadrukt: groot licht voeren bij dichte mist (stadslichten zijn niet voldoende); rode waarschuwingsvlag(gen) bij lange lading; scherpe uitstekende delen afschermen; reeds meerdere malen gewezen. Bij bijzonder slechte omstandigheden kan één trekker op het land en één om de zaak over te nemen voor het transport op de weg, een oplossing hiervoor bie den; voor landbouwgebruik mag de breedte van de lading van de trekker, of de lading van de aan hangwagen 3.00 m bedragen. Op een verharde B-weg is dit echter 2.60 m; indien de lading van de aanhangwagen uit losse veldgewassen (vlas en dergelijke) bestaat, mag de breedte van de lading 3 50 m zijn. Op een verharde B-weg is dit 3.00 m; alle werktuigen, vervoerd aan de driepuntsbe vestiging van de landbouwtrekker zijn lading van de trekker, want de driepuntsbevestiging wordt als laadzak aangemerkt. Alle werktuigen met driepuntsbevestiging zijn dus lading van de trek ker en mogen 3.00 m breed zijn; op een verharde B-weg dus 2.60 m; een getrokken zaai- of pootmachine enz. is ech ter een éénassig tweewielig aanhangwerktuig en mag 2.60 m breed zijn; enkele suggesties tot beperking van het gevaar dat het landbouwverkeer op de weg nu eenmaal met zich meebrengt: een geel knipperlicht aan de achterzijde van trekker of aanhangwagen plaatsen; reflecterende driehoeken op zijkanten van de aanhangwagen, zodat deze bij overste ken van een weg eerder en beter opvallen; voorzie uitstekende delen, ook al is de ma ximumbreedte binnen de grenzen, van rode vlaggen, Het zijn slechts enkele grepen uit de veelheid van voorschriften die voor de landbouw gelden. Het be kende boekje „Verkeersvoorschriften voor de Land bouw" van het Landbouwschap geeft uitvoerige ge gevens. Een nieuwe druk staat op stapel Nog even ter herinneringVoor ontheffing bij- te brede werktuigen door de wegbeheerder moet U zijn voor rijkswegen: Rijksdienst Wegverkeer, Fruit weg 262, Den Haag; voor provinciale wegen: Gedeputeer- heden waarvoor het landbouwverkeer zich op de weg gesteld ziet. Landbouwtrekkers en landbouwwerk tuigen, enz. zijn in feite niet geconstrueerd voor het rijden op de weg en gemaakt en ingericht voor hun taak: landbouwwerk. Maar deze werktuigen en trek kers moeten nu eenmaal in toenemende mate, in hun langzame op het landbouwwerk ingestelde tempo, steeds meer gebruik maken van de weg om ter plaat se te kunnen komen. De weg die steeds meer door snelverkeer en vrachtvervoer in beslag wordt geno men, en door mensen wordt gebruikt die „haast" heb ben, voor wie tijd geld is en voor wie elk opont houd of vertraging op de weg als een belemmering gevoeld wordt. gEIDEN hebben recht op het gebruik van de weg. Het moet voor beiden een kwestie van geven en nemen zijn, goed samenspel en wederzijds begrip voor eikaars uiteenlopende tegengestelde belangen. Twee werelden op één weg waarbij de boer zich ech- aanhangwagens niet parkeren op de weg, maar naast de rijbaan; veranderen van richting dient voor het achterop en tegemoetkomend verkeer duidelijk aangege ven te worden; de rode reflecterende gevarendriehoek moet ook op de trekker, de rijdende maaidorser enz. aan wezig zijn en zonodig worden gebruikt; rempedalen, indien er twee onafhankelijk te be dienen zijn, moeten op de weg met een „koppe lingsstuk" met elkaar verbonden zijn; landbouwaanhangwagens moeten met een sterke koppeling aan de trekker gekoppeld zijn. Een veiligheidspal is in feite onmisbaar, verlichting van trekker, aanhangwagens enz. vragen om controle en onderhoudDoor de aard van het werk dat verricht moet worden heeft e.e.a. bijzonder veel te lijden; door mest en bietentranport kunnen de wegen bij de uitrit bijzonder vuil worden. Op de ver plichting tot het schoonhouden van de weg is de Staten te Middelburg en voor andere wegen en be bouwde kommen: burgemeester en wethouders van betreffende gemeente. |TR is nog veel meer gesproken en voorgelicht door de mensen van de Rijkspolitie Sectie Bij zondere Verkeerstaken, die hun best doen het ver keer zo soepel mogelijk en zonder ongelukken te laten verlopen. Een zware taak met de toenemende verkeersdichtheid op onze wegenMen heeft daar begrip voor alle weggebruikers. Maar ook de over heid laat soms wel een steek vallenZo werd als voorbeeld genoemd de Oosterscheldebrug die dage lijks een kwartier open is gesteld voor het landbouw verkeer. De afstand die afgelegd moet worden is ca. 5100 meter. En houdt de boer zich aan de vastgestel de maximum snelheid van 16 km/u dan heeft hij 21 minuten nodig om de overkant te bereiken. En hij mag er officieel maar 15 minuten over doen! Een oplossing op deze puzzel kregen wij niet BI. leeuwarden postbus 328 tslefoon 05100 - 27044

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 7