Landbouw
en wegverkeer
lage premies
hoge winstuitkering
vruchtdragende zekerheid
onderlinge
levens
verzekering
WAT ons in het bijzonder opviel tijdens dit be
zoek was de grote mate van begrip van de
zijde van de leiding van deze sectie voor de moeilijk
7
|TEN veel gehoorde mening is dat het langzame
landbouwverkeer aanleiding zou zijn tot het
ontstaan van vele verkeersongelukken. Uit de cijfers
blijkt echter duidelijk dat dit bepaald niet het geval
is. De „Sectie Bijzondere Verkeerstaken" van de
Rijkspolitie, waarvan het centrum is gevestigd te
Driebergen, beschikt over cijfers waaruit blijkt dat
het aantal verkeersongevallen veroorzaakt en als ge
volg van het landbouwwegverkeer erg laag is. En
achter de naam „Sectie Bijzondere Verkeerstaken"
verschuilt zich onder meer de Porsche groep van 50
wagens, het corps witte Porsche rijders bekend op
onze snelwegen door hun snelle en effectieve ver
keerscontrole en -begeleiding.
|JE landbouwpers was een dezer dagen bij deze
sectie te gast, met als gastheer de comman
dant van de sectie, majoor A. C. Vogel. Onderwerp:
„Landbouw en wegverkeer", toegelicht met dia's,
films bij een tweetal inleidingen en een rondleiding
over het complex met o.a. een berichtencentrum,
waar vanuit het gehele land de meldingen binnen
komen en zonodig doorgegeven worden aan radio,
pers en instanties.
ter het meest zal moeten aanpassen, ook aan de spel
regels die nu eenmaal op die weg moeten gelden.
Het langzame voertuig, de trekker en de landbouw
werktuigen die de boer of tuinder daarachter mee
neemt dan wel het zelfrijdende landbouwwerktuig,
zal volledig aan de daaraan gestelde eisen moeten
voldoen om het risico zo gering mogelijk te maken.
Al deze voorzieningen, die voor het eigenlijke werk
dat op het land gedaan moet worden, en die veelal
door de boer als een opgelegde last gezien worden,
zijn in verband met dit andere verkeer dringend nood
zakelijk. De jongeren opgegroeid met het steeds toe
nemende verkeer kunnen daarvoor meer begrip op
brengen en zich beter aanpassen dan de oudere, die
het veelal moeilijk valt mee te komen in deze snel
veranderende tijd.
Ook de mecnanisatie in de landbouw staat niet
stil. Steeds groter en breder worden de landbouw
machines en voor de landbouwwerktuigenindustrie
ligt de taak om zodanige voorzieningen te treffen
dat de verkeersveiligheid wordt gediend.
De ideale toestand zou vanzelfsprekend zijn het
snelverkeer van het langzame verkeer op aparte we
gen te scheiden. Het landbouwverkeer dus op wegen
naast de „snelwegen". De enorme kosten die dit met
zich mee zou brengen maken dit niet voor realise
ring vatbaar. Een aanvaardbare tussenoplossing is
die, zoals op gedeelten van Rijksweg 58 wordt toe
gepast, waar zover mogelijk, door bermbestrating
links en rechts van de weg een „soort" 4-baansweg
tot stand komt, zodat het langzame verkeer, door
van de naast liggende rijstroken gebruik te maken,
het snelverkeer niet hindert.
Zoals geschreven: het landbouwverkeer moet zich
aanpassen aan de spelregels die op de weg gelden.
Enkele van deze regels werden van de zijde van de
Rijkspolitie nog eens extra benadrukt:
groot licht voeren bij dichte mist (stadslichten
zijn niet voldoende);
rode waarschuwingsvlag(gen) bij lange lading;
scherpe uitstekende delen afschermen;
reeds meerdere malen gewezen. Bij bijzonder
slechte omstandigheden kan één trekker op het
land en één om de zaak over te nemen voor het
transport op de weg, een oplossing hiervoor bie
den;
voor landbouwgebruik mag de breedte van de
lading van de trekker, of de lading van de aan
hangwagen 3.00 m bedragen. Op een verharde
B-weg is dit echter 2.60 m;
indien de lading van de aanhangwagen uit
losse veldgewassen (vlas en dergelijke) bestaat,
mag de breedte van de lading 3 50 m zijn. Op
een verharde B-weg is dit 3.00 m;
alle werktuigen, vervoerd aan de driepuntsbe
vestiging van de landbouwtrekker zijn lading van
de trekker, want de driepuntsbevestiging wordt
als laadzak aangemerkt. Alle werktuigen met
driepuntsbevestiging zijn dus lading van de trek
ker en mogen 3.00 m breed zijn; op een verharde
B-weg dus 2.60 m;
een getrokken zaai- of pootmachine enz. is ech
ter een éénassig tweewielig aanhangwerktuig en
mag 2.60 m breed zijn;
enkele suggesties tot beperking van het gevaar
dat het landbouwverkeer op de weg nu eenmaal
met zich meebrengt:
een geel knipperlicht aan de achterzijde van
trekker of aanhangwagen plaatsen;
reflecterende driehoeken op zijkanten van
de aanhangwagen, zodat deze bij overste
ken van een weg eerder en beter opvallen;
voorzie uitstekende delen, ook al is de ma
ximumbreedte binnen de grenzen, van rode
vlaggen,
Het zijn slechts enkele grepen uit de veelheid van
voorschriften die voor de landbouw gelden. Het be
kende boekje „Verkeersvoorschriften voor de Land
bouw" van het Landbouwschap geeft uitvoerige ge
gevens. Een nieuwe druk staat op stapel
Nog even ter herinneringVoor ontheffing bij- te
brede werktuigen door de wegbeheerder moet U zijn
voor rijkswegen: Rijksdienst Wegverkeer, Fruit weg
262, Den Haag; voor provinciale wegen: Gedeputeer-
heden waarvoor het landbouwverkeer zich op de weg
gesteld ziet. Landbouwtrekkers en landbouwwerk
tuigen, enz. zijn in feite niet geconstrueerd voor het
rijden op de weg en gemaakt en ingericht voor hun
taak: landbouwwerk. Maar deze werktuigen en trek
kers moeten nu eenmaal in toenemende mate, in hun
langzame op het landbouwwerk ingestelde tempo,
steeds meer gebruik maken van de weg om ter plaat
se te kunnen komen. De weg die steeds meer door
snelverkeer en vrachtvervoer in beslag wordt geno
men, en door mensen wordt gebruikt die „haast" heb
ben, voor wie tijd geld is en voor wie elk opont
houd of vertraging op de weg als een belemmering
gevoeld wordt.
gEIDEN hebben recht op het gebruik van de weg.
Het moet voor beiden een kwestie van geven
en nemen zijn, goed samenspel en wederzijds begrip
voor eikaars uiteenlopende tegengestelde belangen.
Twee werelden op één weg waarbij de boer zich ech-
aanhangwagens niet parkeren op de weg, maar
naast de rijbaan;
veranderen van richting dient voor het achterop
en tegemoetkomend verkeer duidelijk aangege
ven te worden;
de rode reflecterende gevarendriehoek moet ook
op de trekker, de rijdende maaidorser enz. aan
wezig zijn en zonodig worden gebruikt;
rempedalen, indien er twee onafhankelijk te be
dienen zijn, moeten op de weg met een „koppe
lingsstuk" met elkaar verbonden zijn;
landbouwaanhangwagens moeten met een sterke
koppeling aan de trekker gekoppeld zijn. Een
veiligheidspal is in feite onmisbaar,
verlichting van trekker, aanhangwagens enz.
vragen om controle en onderhoudDoor de
aard van het werk dat verricht moet worden
heeft e.e.a. bijzonder veel te lijden;
door mest en bietentranport kunnen de wegen
bij de uitrit bijzonder vuil worden. Op de ver
plichting tot het schoonhouden van de weg is
de Staten te Middelburg en voor andere wegen en be
bouwde kommen: burgemeester en wethouders van
betreffende gemeente.
|TR is nog veel meer gesproken en voorgelicht
door de mensen van de Rijkspolitie Sectie Bij
zondere Verkeerstaken, die hun best doen het ver
keer zo soepel mogelijk en zonder ongelukken te
laten verlopen. Een zware taak met de toenemende
verkeersdichtheid op onze wegenMen heeft daar
begrip voor alle weggebruikers. Maar ook de over
heid laat soms wel een steek vallenZo werd als
voorbeeld genoemd de Oosterscheldebrug die dage
lijks een kwartier open is gesteld voor het landbouw
verkeer. De afstand die afgelegd moet worden is ca.
5100 meter. En houdt de boer zich aan de vastgestel
de maximum snelheid van 16 km/u dan heeft hij 21
minuten nodig om de overkant te bereiken. En
hij mag er officieel maar 15 minuten over doen! Een
oplossing op deze puzzel kregen wij niet
BI.
leeuwarden postbus 328 tslefoon 05100 - 27044