De B.T.W.
(ii)
Openingsrede Ir. J. Prins
C. PAAUWE
De omzetbelasting volgens het systeem van de
Belasting op de Toegevoegde Waarde
7N het artikel dat de vorige
week werd geplaatst
stonden enige storende fou
ten: In de 3e regel van het
einde onder het kopje „wijze
van heffing" staat: Het BE
DRAG van deze faktuur is dus
zeer groot. Dit moet zijn: Het
BELANG van deze faktuur is
zeer groot.
In het gedeelte Bijzondere
regelingen staat: „Deze moet
een faktuur effenen", dat moet
zijn: Deze moet een faktuur
AFGEVEN indien hij kiest
voor de gewone regeling.
Wij zijn in ons vorige artikel gebleven bij het
onderdeel administratie en hebben toen vermeld
welke eisen aan de administratie worden gesteld. Het
schreven hoe deze moet worden ingedeeld. De naam
en het adres, zowel van de leverancier als van de af
nemer, omschrijving van de goederen, de in rekening
gebrachte omzetbelasting, alles moet duidelijk blij1-
ken. En dan moet deze nog overzichtelijk ingeboekt
en bewaard worden. Diegene die ten onrechte een
faktuur afgeeft, waarop omzetbelasting is vermeld,
dat zijn dus zij, die niet als ondernemer volgens de
wet op de omzetbelasting worden aangemerkt, dat
zijn particulieren, onder de landbouwregeling vallen
de boeren, en onder de kleine ondernemersregeling
vallende ondernemers, worden de ten onrechte op de
faktuur vermelde omzetbelasting zelf verschuldigd.
Dit is een rigoreuze bepaling die echter volkomen
begrijpelijk is. De koper heeft n.l. een aftrek van
O. B. verkregen. Dit is onjuist en de staat zou schade
lijden. Diegene die darom de oorzaak is, wordt dan
aansprakelijk en heeft de omzetbelasting te voldoen.
In bepaalde gevallen kan voor de onder de land-
bouwregeling vallende boeren een uitzondering wor
den gemaakt. Wij komen daarop later terug.
Prijsaanduidingen. Bij de levering van een onder
nemer aan een ondernemer (ondernemer in de zin
van de wet) moet de omzetbelasting afzonderlijk op
de faktuur tot uitdrukking komen. Bij de levering van
een ondernemer aan een particulier is het de onder
nemer verboden goederen en diensten aan te bieden
tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de om
zetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen. Dit
is ook weer een logische konsekwentie van de wet.
Voor de ondernemer is de hem in rekening gebrachte
O. B een voorschot op zijn betaling aan de fiscus. De
particulier (niet ondernemer dus ook de onder de
landbouwregeling vallende boer) is of wordt geacht
de uiteindelijke consument te zijn, hij moet de volle
last dragen. Hij kan en mag niet doorberekenen, in
hem vindt de O. B. zijn doel en bestemming. Hieruit
blijkt dus duidelijk de kostprijsverhogende werking
van deze indirekte belasting
Prijsontwikkelingen. Het is te verwachten, dat be
langrijke prijsverschuivingen zullen optreden in de
afzonderlijke bedrijfstakken. Enkele groepen artikelen
zullen goedkoper, enkele groepen artikelen zullen
duurder worden. De dienstensector krijgt mede van de
grootste klappen, omdat een belangrijk deel van de
kostprijs in die sector bestaat uit „loon". Veel ar
beid en weinig grondstoffen betekent veel toegevoeg
de waarde. Veel toegevoegde waarde betekent een
zware druk in de betreffende sector. Enkele van deze
groepen zijn: loonwerkers, wasserijen, glazenwassers,
administratiekantoren, kortom de groep van ambach
telijke bedrijven. Verder zullen zwaarder belast moe
ten worden textiel en schoenen. De meeste prijsver
hogingen zullen dus voorkomen in de categorieën,
welke behoren tot de eerste levensbehoeften. Onder
Datum
Fakt.
Fakt. ontv.
Om
Inkop.
Inkop.
Bedrijfs
O.B. volï.
O.B. niet
nr.
van
schrijving
incl.
incl.
middelen
aftrek
voll.
geleverde
O.B. 4
O.B. 12
baar
aftrek
goederen
baar
2/1-'69
1
A. te Z.
Kunstmest
11040,—
40,—
2/1'69
2
B. te Y
1 ladder
112,
12,—
3/1'69
3
C. te X.
Benzine
22,40
2,40
inkoopboek is daarvan een belangrijk onderdeel en
daarom geven wij U hiervan een voorbeeld:
Zo kan men ook een verkoopboek ontwerpen, dat
iets minder ingewikkeld behoeft te zijn. De kolom
bedrijfsmiddelen en B. T. W. niet volledig aftrekbaar
kan dan namelijk vervallen. Men vatte de administra
tieve rompslomp niet licht op. De eisen liggen be
slist hoog
FAKTURERING
De faktuur is een belangrijk element in het nieuwe
stelsel van omzetbelasting. De van een ondernemer
ontvangen faktuur, waarop het bedrag van de in re
kening gebrachte belasting is vermeld is zonder meer
een waardebon, een waardepapier geworden. Immers
de belasting die op de faktuur in rekening is gesteld,
wordt aangemerkt als een gedeeltelijke betaling van
datgene wat men over zijn eigen omzet aan de fiscus
verschuldigd is. De betaling aan de fiscus is toch het
verschuldigde bedrag op grond van eigen leveringen
verminderd met de door leveranciers in rekening ge
brachte bedragen.
De faktuur is zeer belangrijk, want zonder faktuur
geen aftrek van de voordruk.
Het is duidelijk dat dit belangrijk stuk, deze fak
tuur, met zorg omgeven is. Het is precies voorge
het oude stelsel liggen daar de meeste vrijstellingen,
die onder de nieuwe wet vervallen zijn. Prijsverlagin
gen mogen worden verwacht in de meer luxe sec
toren, chocolade en suikerwerken, cosmetica, bont,
byouterieën, caravans, televisie- en radiotoestellen,
grammofoons, pleziervaartuigen enz. De belasting in
deze groep valt van het hoge weeldetarief terug naar
het normale tarief. Ook het vervoer van personen en
goederen wordt duurder. Het goederenvervoer wordt
belast met 12 was 3,6 en voor personenvervoer
wordt het in het algemeen 4 Ook snoor- en tram
wegen en de veerdiensten worden belast. Hoe inge
wikkeld het kan worden gemaakt, wordt ook hier
weer eens geïllustreerd Vervoer van personen is be
last met 4 toerwagenritten zijn belast met 12
maar z.g. ongeregeld vervoer met toerwagens (bijv.
supporters) is weer belast met 4
Prijscalculatie. Eerder schreven wij dat er volgens
de wet een andere prijsaanduiding moet zijn voor
aanbiedingen aan ondernemers den aan particulieren.
De eerste is exclusief O. B„ de laatste inclusief O. B.
De gevolgen van dit voorschrift kunnen leiden tot
verwarde situaties in verband met diegenen die naar
gewone begrippen wel. maar volgens het begrip van
de wet O B. geen ondernemer ziin. Wij denken dan
in de eerste plaats aan de onder de Landbouwregeling
vallende boeren en de kleine ondernemersregeling.
Een onder de Landbouwregeling vallende boer mag
n.l. geen faktuur afgeven, waarop de omzetbelasting
apart is vermeld, deze man is geen ondernemer in de
zin van de wet. Zou hij een faktuur afgeven waarop
deze O. B wel is vermeld, moet hij op grond van een
ander artikel der wet (37) de belasting alsnog aan de
fiscus afdragen, terwijl hij geen recht heeft op aftrek
van de voordruk (de hem door leveranciers in reke
ning gebrachte O. B.).
Wil voor beide categorieën hetzelfde resultaat be
reikt worden, dan moet de prijs van de onder de
landbouwregeling vallende boer in eerste instantie
4 hoger zijn dan die van de voor de gewone rege
ling kiezende boer. De onder de landbouwregeling
vallende boer heeft n.l. niet het recht de O. B. af
zonderlijk in rekening te brengen. De voor de gewone
regeling kiezende boer is verplicht de O. B. apart op
de faktuur te vermelden.
Een voorbeeld moge dit duidelijk maken:
M;
G
M
.5
c S
g»
*-5 u O w
j) 5 aj o ij
*2, g
oV. a c S
O C O UJ C
OS N t-
"D j "O O 01
G 1-4 c^! T3
co aj ra o) c
J-o h4 oo o
Verkoop 30.000 kg aardappelen
a 10,40 per 100 kg 3120
Verkoop 30.000 kg aardappelen
h 0,10 per kg 300b
4 omzetbelasting 120
ƒ3120 ƒ3120
Beiden hebben een rekening ontvangen waarop
O. B. is vermeld:
Bestrijdingsmiddelen 1000 1000
Omzetbelasting 120 120
ƒ1120 ƒ1120
Afrekening met de fiscus:
De landbouwer ontving 3120,en betaalde
1120,Hij krijgt niets te verrekenen met de fis
cus. De ondernemer rekent alsnog af:
In rekening gebracht over omzet 4 120
In rekening gebracht door leverancier 120
Af te dragen aan de fiscus
Beiden zijn in dit theoretische geval even ver. Zij
hebben per saldo 2000 in hun zak. Maar daarvoor
was het nodig dat de prijs voor de onder de Land
bouwregeling vallende boer 4 hoger is, dan de on
der de ondernemersregeling vallende boer. De eerste
prijsvaststelling vindt plaats inclusief O. B. De twee
de vindt plaats exclusief O. B. Bij prijsonderhande-
lingen moet men het eerst eens worden over netto-
prijzen. Deze prijzen moeten verhoogd worden met
het tarief van de omzetbelasting. In het ene geval
moet de omzetbelasting apart op de faktuur verschij
nen, in het andere geval moet de omzetbelasting tot
uitdrukking komen in de prijzen.
Wij zouden het voorgaande In de volgende regel
kunnen vastleggen die door ieder kan worden ge
hanteerd Bij prijsonderhandelingen praten wij over
netto-prijzen die worden verhoogd met omzetbelas
ting.
Dit komt dan door diegene die kiest voor de ge
wone regeling neer op het afgeven van een faktuur,
waarop de omzetbelasting apart is vermeld.
De onder de Landbouwregeling vallende boer moet,
wil hij eenzelfde resultaat bereiken, als volgt han
delen. Hij komt bijv een prijs overeen van 10,
per 100 kg maar stelt uitdrukkelijk dat deze moet
worden verhoogd met 4 en dat deze dus wordt
10 "0 per 100 kg.
Indien niet volgens dit patroon wordt gehandeld,
komt de Landbouwregeling niet tot zijn recht.
Er is toch bij het opstellen van deze regeling uit
gegaan van de gedachte: Wij laten de landbouwers
geheel buiten het systeem van heffing, zijn prijs
wordt verhoogd met 4 terwijl is berekend dat hij
van zijn leveranciers een bedrag aan O. B. in rekening
gebracht krijgt wat gemiddeld neerkomt on 4 van
zijn omzet. Óp deze wijze is hij gelijk aan alle andere
ondernemers d.w.z. hij heeft evenveel O. B. ontvan
gen van zijn afnemers als hij aan O. B. aan zijn leve
ranciers heeft betaald. Voor de koper van landbouw-
produkten betekent dit ook geen nadeel omdat hij in
beide gevallen de aftrek van 120,verkrijgt.
(Wordt vervolgd.)
De waarde van de produktie in land- en tuinbouw
nam in die jaren toe van 5,6 miljard in 1955 tot 6,9
miljard in 1960 tot 9,5 miljard in 1965 op een areaal
van ruim 2 miljoen ha. In datzelfde jaar bedroeg de
Franse landbouwproduktie 36,5 miljard op 34 mil
joen ha. Door al die jaren heen handhaafde de
agrarische export zich op ruim 1/4 deel der totale
uitvoer, een niet met een laconiek gebaar te ver
vangen deel.
NEDERLAND UITSTEKEND LANDBOUWLAND
DE Rotterdamse haven zou de eerste plaats op
de wereldranglijst moeten inruilen voor een
bescheidener positie, wanneer de agrarische aktivi-
teit verlamde.
De Nederlandse agrarische produkten vinden een
weg over de gehele wereld en de mogelijkheden op
langere termijn zijn noch voor granen, noch voor
suiker, noch voor melkpoeder, om enkele produkten
te noemen, zonder perspectief.
De Amerikaanse berekening, dat een E.E.G.-vlees-
verbruik op Amerikaans niveau 100 miljoen ton
graan meer vraagt, vormt hiervoor een aanwijzing.
Het vakmanschap is gegroeid, de mogelijkheden
z|jn steeds weer benut. Nederland is een uitstekend
landbouwland en ons gebied is daarin niet het
minste.
Dit alles moet een riem onder het hart zijn voor
die ondernemer hoe ongewist goed en slecht, voor-
en tegenspoed ook komen. Het moet een teken aan
de wand zijn voor onze afnemer. Deze land- en tuin
bouw moet de overheid aansporen tot groter zorg
vuldigheid!