UIT ANDERE BLADEN
Verkeersveiligheid
vergroten
hoofdbestuur en het dagelijks bestuur van de bond
zullen hun uiterste best doen om een dergelijke ont
wikkeling te voorkomen, aldus de heer De Boer.
HET VERTEERBARE INKOMEN VAN DE
ZELFSTANDIGE
De redactie van „Intervorm" nauw verbonden
met „De Gelderlander Vakpers" schrijft met bij
zondere voldoening van het in de miljoenennota aan
gekondigde onderzoek naar de verhouding van de
fiscale positie zelfstandigen-loontrekkenden te heb
ben kennisgenomen. In enkele bij genoemd concern
uitgegeven vakbladen verscheen begin dit jaar een
berekening waarin werd aangetoond welk inkomen
een ondernemer uit zijn onderneming moest verdie
nen om over eenzelfde verteerbare inkomen te be
schikken als een werknemer. Die berekening luidde:
een werknemer die in 1967 een bedrag van 12.000
als loon ontving, hield daarvan na aftrek van belas
ting en premies 10.179 als verteerbaar inkomen
over. De ondernemer die ditzelfde bedrag van 10.179
als verteerbaar inkomen wil hebben, dient een fiscale
bedrijfswinst van 16.635,te maken. Met andere
woorden: een ondernemer moet ruim 4.600 méér
verdienen dan de loontrekkende met een salaris van
12.000 wil hij „voor eigen gebruik" hetzelfde be
drag overhouden als de werknemer. Over deze kwes
tie stelde het Tweede-Kamerlid, de heer H. de Mooij,
indertijd vragen aan de minister van Economische
Zaken. De redactie zegt tenslotte nog steeds achter
het geciteerde voorbeeld te staan. Het feit dat de re
gering in de miljoenennota de toezegging van een
onderzoek heeft gedaan, ziet hij als een bevestiging
van haar standpunt dat de fiscale positie van de zelf-
VERZEKERINGSZAKEN
Het is bekend, dat de aanpassing van de wegen
aan hiet snel toenemende verkeer grote prioriteit
geniet. Het bedrag, dat op de rijksbegroting voor
deze doeleinden wordt uitgetrokken, is echtel
ied er jaar onvoldoende. Vóór het ene verkeers
knooppunt is aangelegd vragen weer al vele
nieuwe andere verkeerspuzzels om een oplossing.
Of het allemaal niet wat sneller zou kunnen valt
buiten onze beoordeling.
Een feit is echter wel, dat het toenemende ver
keer steeds hogere eisn gaat stellen aan de rijvaar
digheid, waakzaamheid en vooral het verantwoor
delijkheidsgevoel van de weggebruikers. Het is
vandaag de dag niet meer mogelijk om b.v. op
rijksweg 58 deel te nemen aan ihet verkeer en
tegelijkertijd de natuur rondom u te bewonderen!
Alle aandacht zal op het voor u rijdende en tege
moetkomende verkeer gericht moeten zijn. Men
mag daar geen minuut in verslappen.
Zowel van overheidswege als van verzekerings-
zijde worden steeds weer maatregelen bedacht
om de verkeersveiligheid te vergroten. Dit is zeer
BESTEMMINGSPLANNEN
Middelburg: Vanaf 25 november 1968 ligt geduren
de een maand ter inzage het partieel bestemmingsplan
omgeving Maasstraat, vastgesteld bij raadsbesluit van
18 dezer. Zij, die zich tijdig met bezwaren tot de ge
meenteraad hebben gewend, kunnen gedurende
bovengenoemde termijn bij G. S. bezwarén indienen.
Wissenkerke. Vanaf 25 november ligt gedurende
een maand ter inzage het vastgestelde en door G. S.
goedgekeurde bestemmingsplan „Geersdijk 1966",
met bijbehorende toelichting. Zij, die zich tijdig met
bezwaren zowel tot de gemeenteraad als tot G. S.
hebben gewend, kunnen gedurende bovengenoemde
termijn bij de Kroon beroep instellen.
Arnemulden. Met ingang van 22 november ligt ge
durende een maand ter inzage de vastgestelde en
door G S. goedgekeurde bestemmingsplannen „Dorp"
en het „Poldertje". Zij, die zich tijdig met bezwaren
zowel tot de gemeenteraad als tot G. S. hebben ge
wend, kunnen gedurende bovengenoemde termijn bij
de Kroon beroep instellen.
Westkapelle. Vanaf 25 november ligt gedurende
een maand ter inzage het door de raad dier gemeente
vastgestelde bestemmingsplan „Prelaatweg" met
voorschriften en toelichting. Zij, die zich tijdig met
bezwaren tot de gemeenteraad hebben gewend, kun
nen gedurende bovengenoemde termijn bij G. S. be
zwaren indienen.
standige ondernemer bijzonder ongunstig is verge
leken bij die van de loontrekkende.
Waaraan wij zouden willen toevoegen dat in de af
deling Sociale Aangelegenheden van het K. N. L. C.
deze kwestie reeds veel eerder aan de orde is ge
weest en aan het Hoofdbestuur ter kennisneming is
gebracht.
VERLENGING PACHTRECHT AFGESCHAFT
Het continuatierecht van de pachtboer dreigt af
geschaft te worden bij de volgende herziening van de
Pachtwet, zo deelde de algemeen voorzitter van de
Nederlandse Bond van Landpachters en Hypotheek-
boeren, de heer G. J. de Boer van Oldeberkoop, mee
op de feestelijke bijeenkomst van de bond in Heeren
veen. Aan de minister is gevraagd de wet te herzien
en men is reeds bezig een commissie aan te zoeken
voor deze herziening De heer De Boer vreesde, dat
bij de samenstelling van deze commissie de Bond
van Landpachters vergeten wordt, aldus een bericht
in de „Leeuwarder Courant" van 12 november j.l.
De afschaffing van het continuatierecht zou de
grootste ramp zijn, die de pachters kan overkomen.
Iedere twaalf jaar zou een boerderij weer aan een
andere pachter kunnen worden gegeven en het losse
land zou om de zes jaar van pachter kunnen ver
anderen. De heer De Boer was van mening, dat de
kans vrij groot is, dat men het in die richting gaat
zoeken, omdat er gestreefd wordt naar een aanpas
sing aan de situatie in de andere E. E. G.-landen. Het
noodzakel'ik omdat er bij de vele verkeersonge
vallen ook mensenlevens te betreuren zijri.
KEURING AUTO'S VAN 10 JAAR OF OUDER
Eén van de veiligheidsmaatregelen is om te
zorgen dat er goed materiaal op de weg komt. In
dat verband h'aeft het bestuur van de Onderlinge
Verzekering Maatschappij van de Z. L. M. beslo
ten om voor auto's van 10 jaar of ouder, welke
ter verzekering worden aangeboden, eerst een
keuringsrapport te eisen. Dit rapport dient opge
maakt te zijn^ door de technische dienst van de
A.NW.B. of één der erkende expertisebureaus. De
aspirant-koper van zo'n wagen heeft zelf ook groot
belang bij een dergelijk rapport. Hij komt dan te
weten of de wagen aan de rij-technische eisen
voldoet en kan de expert tevens verzoeken de
waarde van het object voor hem te schatten. Van
zelfsprekend komen de kosten van de keuring
voor rekening van betrokkene
RIJDEN ZONDER RIJBEWIJS
Een ander punt en niet minder gevaarlijk is
het laten besturen van een auto door een leerling,
terwijl er naast deze leerling een chauffeur zit
met een geldig rijbewijs. Hoewel dit wettelijk nog
wel is toegestaan kan men in moeilijkheden
komen door de polisvoorwaarden.
In de polisvoorwaarden van alle verzekerings
maatschappijen staat n.l. dat geen uitkering wordt
verstrekt indien er schade ontstaat terwijl de fei
telijke bestuurder niet in het bezit is van een
geldig wettelijk voorgeschreven rijbewijs.
Nu zijn er een aantal maatschappijen, die hun
verzekerde een tijdelijke ontheffing van deze uit
sluiting geven, indien b.v. zijn echtgenote wat
rijervaring wil opdoen.
Wij stelden reeds, dat het gevaarlijk is om de
auto te laten besturen door een leerling. Ons
standpunt is, dat daarvoor de erkende autorijscho
len zijn. Immers de wagens van de autorijscho
len, gemerkt met een grote L, waarvan iedere
KEURINGEN VAN TOT DEKKING BESTEMDE
HENGSTEN
De keuringen van tot dekking bestemde heng
sten van het type trekpaard, die niet in een stam
boek zijn ingeschreven, zullen op woensdag 8
januari 1969 te Zuidlaren en op donderdag 16
MINDER MELK DAN VORIGE WINTER
In de staltijd 1968/1969, de periode van 10 no
vember tot en met 29 maart, zullen de melkproduk-
tie en de melkaflevering aan zuivelfabrieken in ons
land anderhalf procent lager zijn dan in de staltijd
1967/1968. De melkaflevering zal 2.090.000 ton be-
dragen, tegen 2.122.000 ton in de staltijd 1967/1968.
Aldus de jongste raming van het secretariaat van
het produktschap voor zuivel. In het voorjaar ver
wachtte het nog dat de beide staltijden ongeveer
evenveel melk zouden opleveren. Nu voorspelt het,
dat er in de pas begonnen staltijd 1 2 procent meer
melkkoeien zullen zijn dan in de vorige, die echter
per stuk 3 pet minder melk zullen geven.
De ruwvoederpositie zal in deze staltijd over het
geheel genomen ruim voldoende zijn, maar de kwa
liteit van dat ruwvoer zal mogelijlk wat lager zijn
dan die van vorig jaar. Het melkvee is in een wat
minder goede conditie op een verlaagd produktie-
peil de staltijd ingegaan. Enige nawerking op de
melkgift is onvermijdelijk. Wel wordt verwacht dat
het produktieniveau per dier in de loop van de stal
tijd geleidelijk dichter bij dat van het voorgaande
jaar zal komen te liggen, maar er gemiddeld ge
nomen toch 3 pet beneden zal blijven.
GROTE NOOD IN DE FRUITTEELT
Veel Gelderse fruittelers hebben geen vertrouwen
meer in de toekomst. Dat heeft een crisissfeer ver
oorzaakt die zich onder meer uit in boomgaarden
verkoop. Betrouwbaar cijfermateriaal ontbreekt nog.
maar wel bevestigen notarissen in de Betuwe dat er
meer verkocht wordt dan voorheen. De „Zwolse Cou
rant" van 12 november maakt hiervan in een artikel
melding. Aan de hand van enkele voorbeelden komt
het blad tot de conclusie dat dankbaar gebruik ge
maakt wordt van de rooisubsidie-regeling oude boom
gaarden, maar dat er praktisch geen inplant plaats
vindt. Dus afstoting van de fruitteelt; vooral in de
streek Arnhem-Nijmegen-Gorkum. Zo heeft de heer
P- van Westhreenen (53 jaar) uit Inge met een be
drijf van 80 ha, waarvan bijna de helft fruitareaal,
dit jaar de knoop doorgehakt. Er blijft maar 10 ha
fruit over, waarvan drie met kersen. De rest wordt
akkerbouw. „Ik moet mijn bedrijf leiden als een
onderneming en dan moet je scherp reageren als het
aan recessie toe is. Tweederde van mijn fruitareaal
heb ik in de sanering betrokken en verspreid liggen
de boomgaarden heb ik verkocht. Dat moest uit het
oogpunt van rationaliteit", zo zegt hij. Het produkt
brengt zijn geld niet op. Als je gaat rekenen kom je
tot ontstellende uitkomsten. Neem nu 6y2 van de
grondwaarde (circa ƒ8000 per ha). Dan kom je tot
de conclusie dat je je voor niets uitslooft. Als je al
les verkoopt en gaat conservatief beleggen haal je
er meer uitTot zover deze aanhalingen uit het be
treffende artikel
weggebruiker de betekenis kent, zijn daarop in
gericht. Met deze wagens dient gelest en het rij
bewijs gehaald te worden. Pas daarna kan men in
de eigen wagen gaan ryden. Onze maatschappij ver
leent deze tijdelijke ontheffing dan ook niet.
Schade ontstaan, terwijl de bestuurder (ster) niet
in het bezit was van een geldig rijbewijs worden
derhalve door ons dus niet vergoed.
ZIEKTEKOSTEN-VERZEKERING
Het is ruim zes weken geleden, dat wij iets
schreven over de ziektekosten-verzekering. En
in deze zes weken hebben wij weer de nodige er
varing opgedaan. Van vele zijden bereikten ons
berichten over premieverhogingen variërend van
10 tot 15 Aangezien de tarieven van de Z.H.V.
nog ongewijzigd zijn gebleven worden de premie-
verschillen steeds groterOnze kollektieve ver
zekering bij de Ver. Ziekenhuisverpleging (Z.H.V.)
loopt dan ook bijzonder goed.
Met enkele voorbeelden willen wij dit illustre
ren: Bij de Z.H.V. kost een verzekering tegen
ziektekosten, specialistenhulp, sanatorium etc.
voor man, vrouw en twee kinderen boven 16 jaar
(3e klas) 672,per jaar. Daarop komt dan nog
een Z. L. M. korting van 8 Voor hetzelfde ge
zin, maar dan man en vrouw 2e klas en twee kin
deren 3e klas een premie 876,minus 8 kor
ting.
Voor een gezin met twee kinderen beneden 16
jaar bedraagt de premie 3e klasse 564,per
jaar minus 8 korting is netto 518,88 per jaar.
Ziehier een paar voorbeelden, die u kunt toet
sen aan uw eigen elders lopende ziekenhuiskosten-
verzekering.
Velen uwer zullen dan ontdekken, dat ze hon
derden guldens per jaar teveel premie betalen.
Er valt dus premie te besparen of met andere
woorden gezegd: „Geld te verdienen"
Inlichtingen te verkrijgen bij onze vertegen
woordigers of op het Landbouwhuis te Goes.
de L.
januari 1969 te 's-Hertogenbosch plaats hebben.
Van het voornemen een zodanige hengst op een
dezer dagen te doen keuren, moet tenminste drie
weken van tevoren kennis worden gegeven aan
de Directeur van het Veeteelt- en Zuivelwezen,
le van den Boschstraat 4 te Den Haag.
WINTERBESTENDIGE TARWE
ONTWIKKELD IN SOWJET-UNIE
Russische biologen hebben een winterbe
stendige tarwe ontwikkeld die verscheidene
oogsten oplevert na één keer zaaien, zo
heeft de bioloog Nikolai Tsitsin in Moskou
meegedeeld. De nieuwe winterbestendige
tarwe is een kruising van gewone tarwe met
kweekgras (kruipende tarwe of triticum
repens). Tsitsin zei niet waar of wanneer
de nieuwe tarwe kan worden toegepast op
boerderijen. Hij heeft ook meegedeeld dat
soortgelijke methoden zijn toegepast om een
aardappelras te verkrijgen dat bestand is
tegen vorst, meeldauw, coloradokevers en
andere ziekten en insecten. Gewerkt wordt
nog aan een kruising tussen itarwe en rogge
die bestand moet zijn tegen de extreme tem
peraturen in het hoge noorden van de Sow-
jet-Unie.