De suikerbietenoogst en het transport Mr 1 fefcfW' - Grootte van de wagens (vrachten) en aantal transporteenheden J. T. ANDRINGA R.L.V.D. - Goes -*»N *»«»»»«<'•- A. s® m BÊk 'mr- wTOl, N a^xvetmiy" - 1 mmrn - v»^ v- i-ygy /- m ,.,^- - I S" "/■- i ■■-' v..- ''- ■;y% •-•- i. ••-.-•• -;. Vooral voor grote transportafstanden en bij hoge rooi- en laadkapaciteiten kan de grootte van de vrachten invloed hebben op het benodigde aantal transporteenheden (wagens). Als een z.g. wagen rooier of bietenlader kontinu moet werken zijn ech ter steeds minstens twee wagens nodig. Bij korte afstanden en grote wagens kunnen dan (nutteloze) wachttijden voor de wagens optreden. Anderzijds kunnen grotere vrachten het aantal transporteenheden beperken. Om een indruk te geven van de mogelijkheden nemen we als uitgangspunt de situaties zoals die vermeld zijn bij de tweerijige wagenrooier en bij het laden van beten uit langszwaden. Zeer duide lijk blijkt uit onderstaande tabel de invloed van de wagengrootte op de mogelijke transportafstand. Mogelijke transportafstanden (meters) bij tweerijige bietenrooier en bij bietenladen met oplopend aantal wagens van verschillende grootte. Inhoud en laadvermogen van de wagens staan In nauw verband met elkaar, waarbij onder meer ook de constructie, het draagvermogen van de wagenbanden, van grote invloed zijn. - grootte aantal wagens Rooimachine of lader vrachten en/of wagens 2 3 4 5 6 3 ton 150 1100 2100 3100 4100 Tweerijige rooimachine 4 ton 500 1800 3100 4400 5800 met meerijdende wagen 6 ton 1100 3000 5000 7000 9000 8 ton 1800 4400 7000 9700 12400 3 ton 50 400 800 1200 Bietenlader 4 ton 300 900 1400 2000 (uit langszwaden) 6 ton 100 1000 1900 2800 3700 8 ton 300 1500 2700 3900 5100. Op basis van een aantal uitgangspunten zijn oriënterende berekeningen gemaakt over zes oogstmethoden voor suiker bieten. De alternatieve mogelijkheden werden in de twee voorgaande en dit artikel nader besproken. Het blijkt o.m. dat: de machinekosten per ha variëren van 113,tot 294,per ha; de kosten van arbeid, trekkers en wagens uiteenlopen van 158,tot 360,per ha; de totaalkosten per oogstmethode variëren van 300, tot 492,per ha; de totaal kosten per oogstmethode kunnen sterk worden beïnvloed door de transportafstand; voor doelmatig werken met een rooimachine met ver zamelbak de bakinhoud moet afgestemd zijn op de per ceelslengte; voorts is deze rooimethode arbeidstechnisch aantrekkelijk; de tweerijige wagenrooier relatief goedkoop is doch ge koppeld transport en minimaal drie personen vereist; aan het laden en transport van in voorraad gerooide bie ten hoge eisen worden gesteld met betrekking tot aan tal personen, trekkers, wagens en organisatie; daar staat echter een hoge oppervlaktekapaciteit tegenover; het rijden met grote vrachten perspektief biedt voor rooimaehines en laders met grote capaciteit en indien het transport over grote afstanden moet geschieden; de produktiviteit per man wordt bepaald door de oogst methode, de transportafstand en soms door de grootte van de vrachten. plli Vooral voor grotere wagens (vrachten) zijn tandemstellen interessant. Vier wielen kunnen een grotere last dragen dan twee, terwijl de asbelasting en de wield ruk beperkt blijven. Inhoud van de wagen en laadvermogen hE wagengrootte wordt in praktijk veelal uitgedrukt in tonnen laadver- mogen. Het feitelijke laadvermogen wordt bepaald door de m3-inhoud. Voor het dragen van de last is uiteraard de gehele konstruktie van de wagen bepalend. Achterborden welke mechanisch openen en sluiten, zullen voor bieten bi| voorkeur een grote doorlaatopening moeten hebben. De bieten kunnen dan, evenals met loswagens, tot een flinke hoogte worden gestort. Ook het draagvermogen van de wagenbanden en (bij tweewielers en tan demassen) achterbrug en trekkerbanden zijn van betekenis. In de volgende tabel is het verband tussen inhoud en laadvermogen voor bieten weerge geven. Meestal worden de vrachten enigszins afgerond geladen. Gerekend is dat de grootste hoogte boven de rand overeenkomt met Ys van de wagen breedte. (Zie verder pag. 9)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 7