De suikerbietenoogst
en het transport
Mr
1
fefcfW' -
Grootte van de
wagens (vrachten)
en aantal
transporteenheden
J. T. ANDRINGA
R.L.V.D. - Goes
-*»N *»«»»»«<'•-
A. s® m BÊk 'mr-
wTOl, N a^xvetmiy" - 1
mmrn
-
v»^
v- i-ygy
/-
m ,.,^- - I
S"
"/■-
i ■■-' v..- ''-
■;y% •-•- i. ••-.-•• -;.
Vooral voor grote transportafstanden en bij hoge
rooi- en laadkapaciteiten kan de grootte van de
vrachten invloed hebben op het benodigde aantal
transporteenheden (wagens). Als een z.g. wagen
rooier of bietenlader kontinu moet werken zijn ech
ter steeds minstens twee wagens nodig. Bij korte
afstanden en grote wagens kunnen dan (nutteloze)
wachttijden voor de wagens optreden.
Anderzijds kunnen grotere vrachten het aantal
transporteenheden beperken.
Om een indruk te geven van de mogelijkheden
nemen we als uitgangspunt de situaties zoals die
vermeld zijn bij de tweerijige wagenrooier en bij
het laden van beten uit langszwaden. Zeer duide
lijk blijkt uit onderstaande tabel de invloed van de
wagengrootte op de mogelijke transportafstand.
Mogelijke transportafstanden (meters) bij tweerijige bietenrooier en bij
bietenladen met oplopend aantal wagens van verschillende grootte.
Inhoud en laadvermogen van de wagens staan In nauw verband met elkaar,
waarbij onder meer ook de constructie, het draagvermogen van de wagenbanden,
van grote invloed zijn.
-
grootte
aantal
wagens
Rooimachine of lader vrachten en/of
wagens
2
3
4
5
6
3 ton
150
1100
2100
3100
4100
Tweerijige rooimachine
4 ton
500
1800
3100
4400
5800
met meerijdende wagen
6 ton
1100
3000
5000
7000
9000
8 ton
1800
4400
7000
9700
12400
3 ton
50
400
800
1200
Bietenlader
4 ton
300
900
1400
2000
(uit langszwaden)
6 ton
100
1000
1900
2800
3700
8 ton
300
1500
2700
3900
5100.
Op basis van een aantal uitgangspunten zijn oriënterende
berekeningen gemaakt over zes oogstmethoden voor suiker
bieten. De alternatieve mogelijkheden werden in de twee
voorgaande en dit artikel nader besproken. Het blijkt o.m.
dat:
de machinekosten per ha variëren van 113,tot
294,per ha;
de kosten van arbeid, trekkers en wagens uiteenlopen
van 158,tot 360,per ha;
de totaalkosten per oogstmethode variëren van 300,
tot 492,per ha;
de totaal kosten per oogstmethode kunnen sterk worden
beïnvloed door de transportafstand;
voor doelmatig werken met een rooimachine met ver
zamelbak de bakinhoud moet afgestemd zijn op de per
ceelslengte; voorts is deze rooimethode arbeidstechnisch
aantrekkelijk;
de tweerijige wagenrooier relatief goedkoop is doch ge
koppeld transport en minimaal drie personen vereist;
aan het laden en transport van in voorraad gerooide bie
ten hoge eisen worden gesteld met betrekking tot aan
tal personen, trekkers, wagens en organisatie; daar staat
echter een hoge oppervlaktekapaciteit tegenover;
het rijden met grote vrachten perspektief biedt voor
rooimaehines en laders met grote capaciteit en indien
het transport over grote afstanden moet geschieden;
de produktiviteit per man wordt bepaald door de oogst
methode, de transportafstand en soms door de grootte
van de vrachten.
plli
Vooral voor grotere wagens (vrachten) zijn tandemstellen interessant. Vier wielen
kunnen een grotere last dragen dan twee, terwijl de asbelasting en de wield ruk
beperkt blijven.
Inhoud van de wagen en laadvermogen
hE wagengrootte wordt in praktijk veelal uitgedrukt in tonnen laadver-
mogen. Het feitelijke laadvermogen wordt bepaald door de m3-inhoud.
Voor het dragen van de last is uiteraard de gehele konstruktie van de wagen
bepalend.
Achterborden welke mechanisch openen en sluiten, zullen voor bieten bi|
voorkeur een grote doorlaatopening moeten hebben. De bieten kunnen dan,
evenals met loswagens, tot een flinke hoogte worden gestort.
Ook het draagvermogen van de wagenbanden en (bij tweewielers en tan
demassen) achterbrug en trekkerbanden zijn van betekenis. In de volgende
tabel is het verband tussen inhoud en laadvermogen voor bieten weerge
geven. Meestal worden de vrachten enigszins afgerond geladen. Gerekend
is dat de grootste hoogte boven de rand overeenkomt met Ys van de wagen
breedte. (Zie verder pag. 9)