oogst in eigen hand
Master heteluchtkanon
K. N. L. C.
Ongelijke kansen
in de E.E.G.
Elk Jaar zes natte maanden en
een halfjaar kans op vorst
Dreigend risiko. Wend het af
met een Master. Het mobiele
heteluchtkanon van Jennen.
Eenvoudig, direkt bedrijfs
klaar stekker in het stopkon-
takt warmte. Doeltref
fend wèg vocht.
Sneller inschuren van de
hooi-oogst. Drogen van
graan, zaden en uien.
Op koude dagen verwarmen
van biggen-, kalveren- en
kuikenhokken.
In de winter verwarmt de
Master de doorloopmelk-
stallen, schuren en werk
plaatsen en houdt aardap
pels vorstvrij.
Brandveilig en stankvrij. En
nog zuinig ook. In één sei
zoen hebt u de kosten eruit I
Hoe?
,B O
lennen
Bij het komende overleg in allerlei instanties over de nieuwe E.E.G.-richt-
prijzen zal wel geconstateerd (moeten) worden, dat de marktsituatie weinig
prijsverhogingen toe staat.
Toch zou ook de rentabiliteitspositie In de Nederlandse landbouw er wel aan
leiding toe geven. Handhaving van bestaande richtprijzen is alleen voor de
Nederlandse boer aanvaardbaar te maken als hij zich ook overigens op voet
van landbouwpolitieke gelijkheid met zijn collega's kan meten. In dit verband
spelen de concurrentie-vervalsende subsidiepraktijken in de andere E.E.G.-
landen een grote rol (naast overigens de verschillende behandeling op belas
tinggebied).
In dit artikel wordt nagegaan of van Nederlandse kant het probleem van de
subsidiëring in Brussel opnieuw aan de orde gesteld zou kunnen worden. Er
zijn misschien aanknopingspunten te vinden in recente Franse en Duitse publi-
katies.
STILTE ROND DE STEUNMAATREGELEN
Een paar jaar geleden heeft de toenmalige
Nederlandse minister van landbouw, mr. Biesheu
vel, met enige nadruk in Brussel het vraagstuk
van de subsidies en andere steunmaatregelen in de
E.E.G.-landbouw aan de orde gesteld. Het ging
om het bekende, hinderlijke verschijnsel van de
vele steunmaatregelen ten behoeve van de land
en tuinbouw in onze partner-landen, die leiden tot
een vervalsing van de concurrentie, tot het voort
bestaan van ongelijke kansen op de vrije Euro
pese markt. Aangedrongen werd op een gelijktrek
ken van wat niet en wel zou mogen en tot hoe
ver. Op wat dan in de Brusselse vaktaal heet de
harmonisatie van de steunmaatregelen. Of ook
wel het voeren van een goed mededingingsbeleid.
De commissie in Brussel maakte een inventari
satie van alle soorten steunmaatregelen in de
E.E.G.-landen ten behoeve van land- en tuinbouw.
Later volgden voorstellen voor die bewuste har
monisatie. Er werd een indeling in vier groepen
voorgesteld: wat geen steun is, wat voor steun
altijd geoorloofd is, wat nooit toegestaan is en
tenslotte een groep die nader onderzocht zou moe
ten worden. Bij het ambtelijke overleg over deze,
voorstellen bleken enkele landen zoveel mogelijk
soorten steun „buiten schot" te willen houden.
Het overleg verzandde en het werd stil rondom
de subsidies.
ROL BIJ KOMEND OVERLEG
Toen later de definitieve marktregelingen voor
de eindfase werden opgesteld werd per produkt
of produkt engroep bepaald dat de direct de han
del verstorende subsidies moesten verdwijnen. Op
grond van de marktregeling voor granen werd
Nederland dan ook gevraagd een einde te maken
aan zijn toeslagregeling voor voergranen op de
lichte gronden. En Nederland deed dat. Andere
landen, die soortgelijke verzoeken kregen, vooral
ook o.a. wat de varkens- en pluimveehouderij be
trof, maakten nogal wat misbaar. Toch moeten op
deze wijze de meest direct storende subsidies in
derdaad binnenkort kunnen verdwijnen. Brussel
ie ook met investeringssubsidies die de handel
verstoren bezig.
Deze aanpak per produkt is nuttig, maar toch
is het zoals gezegd overigens rustig op het ter
rein van de steunmaatregelen. Vele soorten sub
sidiëringen in onze partnerlanden lopen dus rus
tig door. Er is aanleiding om zich af te vragen
of niet een nieuw initiatief om deze zaak forser
aan te pakken zijn nut kon hebben. Straks in ok
tober zal de E.E.G.-Ministerraad de richtprijzen
voor 1969/'70 vast moeten stellen. Ook heeft hjj
zich voorgenomen dan de structurele vraagstukken
van de landbouw te bespreken: de overschotten
en het verder achteropraken van vele kleinere
boeren.
De marktsituatie voor zuivelprodukten, tarwe
en suiker is in al zijn droevigheid voldoende be
kend. Ook de ontwikkeling van produktiekosten
en rentabiliteit in de Nederlandse landbouw vraagt
om een prijsverhoging, die minstens gelijke tred
houdt met de geldontwaarding. Als die dan voor
die zojuist genoemde produkten onmogelijk blijkt
zonder de markt geheel te ontredderen tot uitein
delijk eigen schade, wat dan? Dan zou een over
weging kunnen zijn, dat de Nederlandse boer het
toch tegen dezelfde, te lage, prijs op moet kun
nen nemen tegen zijn collega's. Maar dan wordt
wel van belang, of er van ongeveer gelijke kansen
sprake is. En in dit opzicht speelt de subsidie
politiek van andere landen een rok Evenals trou
wens de belasting- en de sociale politiek.
Reden om dus attent te zijn op het E.KG.-mede
dingingsbeleid. Bovendien wil dr. Mansholt graag
straks de E.E.G.-Ministerraad belangrijke besluiten
laten nemen over het structuurbeleid. Een mooie
gelegenheid misschien om de opbouw van een
E.E.G.-structuurbeleid te koppelen aan een af
bouw van nationale subsidiepraktijken.
FRANSE VOORSTELLEN
Frankrijk heeft onlangs in Brussel voorstellen
gedaan om de steunverlening van staatswege aan
het bedrijfsleven in de lid-staten van de E.E.G. te
regelen. Hierin worden ook groepen van steun
maatregelen onderscheiden, ongeveer zoals we
straks zagen bij eerdere Commissievoorstellen over
landbouwsubsidies. Er is een groep maatregelen
waarvoor de regeling niet zal gelden, een groep
die verenigbaar met het E.E.G.-verdrag wordt be
schouwd, en een groep, die kritisch bekeken moet
worden. Alle steunmaatregelen moeten in Brus
sel aangemeld worden. Niet toelaatbaar zullen
dian zyn die subsidies, die het de bedrijven moge
lijk maken om veel produkt op de Euromarkt te
brengen tegen extra lage prijzen. En evenmin
subsidies die leiden tot concentratie van nieuwe
investeringen in bepaalde gebieden.
Op het eerste gezicht zijn dat redelijke geluiden
en men zou geneigd zijn er direct mee in te stem
men. Maar.Frankrijk wil deze regeling niet
laten gelden voor bedrijfstakken, die een gemeen
schappelijk E.E.G.-beleid zullen hebben: landbouw
en vervoer. Het zijn dus Franse industriële be
langen, die nopen te vragen om enige regulering
van de subsidiepraktijk in de E.E.G. Maar zouden
deze Franse voorstellen toch misschien geen ge
rede aanleiding zijn om ook de harmonisatie van
landbouwsubsidies weer eens ter tafel te brengen?
DUITS LANDBOUWPROGRAMMA
Het Westduitse ministerie van landbouw heeft
het ontwerp van een werkprogramma voor land-
bouwvolitiek aan de Bondsregering voorgelegd.
De laatste heeft dit landbouwprogramma van
minister Höcherl nog niet aanvaard. Dit Duitse
landbouwprogramma is een interessant stuk. Op
vallende punten zijn de voorzichtigheid over de
mogelijkheden van de E.E.G.-prijspolitiek, de wens
om niet langer financieel op te moeten draaien
voor de overschotten van E.E.G.-partners en de
nadruk die gelegd wordt op de verbetering van
de omstandigheden op en om de Duitse landbouw
bedrijven (het structuurbeleid in ruime zin). Wij
zullen ons in dit verband tot dit laatste beperken.
Wat vooral dan opvalt is, dat de Duitsers het
structuurbeleid niet meer tot de landbouw willen
beperken. Zij stellen zicih voor een regionaal ont
wikkelingsbeleid te voeren. In bepaalde probleem
gebieden zal de niet-agrarische werkgelegenheid
op allerlei manieren bevorderd moeten worden,
ook in de richting van de recreatie; aangesloten
(Zie verder pagina 9.)
Master is a trademark
of Master Division of Koehring
Company, Dayton, Ohio. USA.
de enige die keus biedt uit 6 typen van 12.500 tot 80.000 kcal/u.
U vermijdt het risiko van
broei en rot
U verhoogt de opbrengst
van uw oogst, want
U verbetert het produkt
door sneller drogen, hogere
voedingswaarde
U wint tijd want de oogst
is eerder ingeschuurd.
Kou of geen kou,
moet doorgaan.
het werk |"L Ik wil vrijblijvend demonstratie en 1
i iwii viijuiijvciiu ucinuiidudiiv cii
N folder van het Master heteluchtkanon.
Neem uw oogst in eigen hand
en vul direkt de bon in voor de
Master-folder en een Master-
demonstratie. Kost u niets. U
kunt ook nu even bellen.
02940 - 3951
Naam (firma)
jStraat:
jPlaats:
j In open envelop met 12 ct. postzegel zen-l
den aan N.V. v/h P. Jennen (afd. Mas-1
ter), 's-Gravelandse- j
weg 22, Weesp.