TRANSPORTEURS
voor
LANDBOUWBEDRIJVEN
7
J. T. ANDRINGA,
R.L.V.D. - Goes
Transporteurs zijn in vele soorten en uitvoeringen verkrijgbaar ("stands
van Apollo en Miedema op de Z. L. M.-tentoonstelling 1968).
Een veel gebruikt werktuig voor het transport op
landbouwbedrijven is een transporteur. Deze wor
den vooral toegepast voor het horizontaal verplaat
sen en/of opvoeren van diverse produkten. Trans
porteurs komen in een grote verscheidenheid voor.
Zij leveren veelal een belangrijke bijdrage tot de
gewenste arbeidsbesparing en werkverlichting.
In de praktijk zal men meestal op verschillende
plaatsen en tijdstippen een transporteur nodig heb
ben. Een verplaatsbare transporteur voorziet dan
het beste in deze behoefte. Als uitsluitend op één
vaste plaats een transporteur nodig is, kan worden
volstaan met een vaste installatie. Daarbij kunnen
onderstel en wielen vervallen waardoor de instal
latie goedkoper wordt. De belangstelling voor vaste
transporteurs neemt echter, om verschillende rede
nen, af De belangrijkste groep wordt dan ook ge
vormd door de verplaatsbare transporteurs.
Belangrijke punten voor een transporteur zijn o.a.
de plaats van aandrijving, breedte en profiel van
de band. Rechts een transporteur met lage mee-
aemers en onderaandrijving; links een exemplaar
met het nieuwe, hogere profiel en bovenaandrij-
ving. De laatste is voorts uitgerust met een zeet-
ketting en een verlengband. (Miedema).
LANDBOUWKUNDIGE EISEN
EN VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN
Aan een transporteur kunnen landbouwkundig
de volgende algemene eisen worden gesteld:
Een solide, lichte konstruktie;;
Grote stabiliteit en veiligheid;
Gemakkelijk verplaatsbaar;
Eenvoudige en lichte bediening;
Voldoende opvoerhoogte;
Kapaciteit afgestemd op het beoogde doel;
Geschikt voor vele produkten;
Geen beschadiging aan de produkten veroor
zaken.
Transporteurs hebben al dikwijls ongevallen ver
oorzaakt, waarvan verschillende met dodelijke af
loop. Daarom is het noodzakelijk nauwkeurig te
letten op de volgende veiligheidsvoorschriften:
Verplaatsen of repareren mag nooit geschieden
wanneer de transporteur in de hoogste stand is
geplaatst;
Bij verplaatsen en repareren zal de transporteur
steeds in de laagste stand moeten staan met uit
geschakelde motor;
Loop niet onder een draaiende transporteur door
en rijd niet met scherpe wielen over de stroom
kabel;
Een transporteur moet voorzien zijn van be-
grenzingsnokken voor de hoogste en de laagste
stand;
De stabiliteit moet groot zijn; een voldoende
draagvlak op de grond en stabiel tegen dubbel-
slaan van het onderstel;
Toepassing van de juiste staaldraadkwaliteit.
Alleen verzinkte kabels zonder lassen gebruiken.
Het aantal samenstellende draden moet tenmin
ste 114 bedragen;
Elk oog van een staaldraad moet van een kous
voorzien zijn;
Het dragende deel van een staalkabel kan met
U-boutklemmen aan het dode deel zijn beves
tigd; daarvoor zijn minstens twee U-boutklem
men nodig. Is de kabel dikker dan 12 mm, dan
drie klemmen;
De lier voor de hoogteverstelling moet zelfrem-
mend zijn in beide richtingen;
De aandrijving zal doelmatig beschermd moeten
z(jn;
Stroomkabels deugdelijk bevestigen; de stop
schakelaar zal goed zichtbaar en bereikbaar
moeten zijn;
De maximaal toelaatbare topbelasting die na
1-3-1964 op goedgekeurde transporteurs is aan
gegeven mag nimmer worden overschreden.
Deze veiligheidsvoorschriften staan voor het
merendeel vermeld in het Landbouwveiligheidsbe-
slüit. Bij gebruik van verplaatsbare transporteurs
wordt ernstig aangeraden deze voorschriften nauw
keurig op te volgen. Verwaarlozing daarvan kan
levensgevaarlijk zijn.
Per 1 maart 1964 is het transporteurbesluit wette
lijk van kracht geworden. In dit Besluit verplaats
bare transporteurs" (Staatsblad 366) zijn alle vei
ligheidsvoorschriften omschreven. Als gevolg van
dit besluit moeten alle verplaatsbare transporteurs
worden gekeurd door de arbeidsinspektie. Deze
keuring heeft vooral betrekking op topbelasting,
stabiliteit, hoogteverstelling en kwaliteit van de
gebruikte staalkabels. De strekking van de keuring
is vooral dat alleen transporteurs mogen worden
verhandeld die door de arbeidsinspektie zijn goed
gekeurd. Naast nieuwe transporteurs vallen ook ge-
De talrijke soorten transporteurs zijn nut
tige, dikwijls onmisbare transportwerktuigen
voor landbouwbedrijven. Het juiste type dient
voor een bepaald bedrijf met zorg gekozen te
worden. Het werk waarvoor ze worden ge
bruikt is dikwijls een verlengstuk van de
oogst. Ze vormen een schakel uit het geheeL
Een goede afstemming van de transportwerk
tuigen op elkaar, zowel technisch als wat ka-
paciteiten betreft, is noodzakelijk. Veel oogst
en transportwerk is vrjj arbeidsintensief. Met
weinig mensen per bedrijf leidt dit o.a. tot
samenwerking bij de oogst. Samenwerken ais
personen leidt weer tot gezamenlijk gebruik
van oogst- en transportwerktuigen. Dan is
niet alleen de onderlinge afstemming belang
rijk maar ook de mogelijkheid tot transport
over de weg. Dit laatste punt verdient ook de
aandacht van fabrikanten en konstrukteurs.
Grote wielen onder transporteurs, boxenvul-
lers en stortbakken zijn zeer gewenst Nog
beter was wellicht een grote spoorbreedte
voor transport b.v. door middel van uitschuif-
bare assen. Verder wordt het hoog tijd om
een normalisatie door te voeren bij de stroom-
aansluitingen! Kontaktdozen en stekkers zijn
thans o.a. als 3- en 4-polig uitgevoerd voor
stroomsterkten van 15, 16 en 25 ampère. Bij
uitwisseling en samenwerken ontstaan daar
door moeilijkheden die niet nodig en zeker
ongewenst zijn.
Met praktische, doelmatige werktuigen kan
veel worden gepresteerd. De resultaten van
gezamenlijk gebruik zijn meestal een betere
benutting en daardoor lagere kosten per pro-
dukt.
bruikte exemplaren onder dit besluit. Alle veilig
heidsmaatregelen beogen uiteraard het voorkomen
van ongevallen.
Het gewenste resultaat zal echter alleen worden
bereikt indien verplaatsbare transporteurs ook
oordeelkundig worden gebruikt.
VERSCHILLENDE SOORTEN TRANSPORTEURS
Transporteurs worden voor verschillende doel
einden gemaakt. Sommige produkten stellen spe
ciale eisen aan een transporteur, b.v. los hooi, scho
ven, pakken (soms ook voor laden), zakken, kisten
enz. Deze verschillen in soort en aard van de pro
dukten hebben geleid tot fabrikage van z.g. speciaal
transporteurs. Ook in de landbouw zyn deze in ge
bruik. Sommige daarvan zijn op een vaste plaat»
opgesteld. Omdat de konstruktie afgestemd is op
de verwerking van één produkt, zijn ze voor dat
doel dikwijls uitermate geschikt. Tegelijkertijd zijn
de mogelijkheden voor het verwerken van andere
produkten meestal zeer beperkt of zelfs geheel niet
aanwezig. Vooral op akkerbouw- en gemengde be
drijven bestaat dan ook meer behoefte aan z.g. uni
versele transporteurs. Daarmee kunnen inderdaad
talrijke produkten worden verwerkt zoals: aard
appelen, bieten, graan, schoven, pakken, zakgoed,
hooi, gras, bieteloof, zand, grint en grond. Deze
transporteurs zijn daartoe uitgerust met gesloten
rubber transportbanden voorzien van meenemers.
Enkele belangrijke delen van deze transporteur»
zullen in het volgende nader worden besproken.
(Zie verder volgende paginal