Schrikdraadinstallaties 6 ZELFRIJDENDE AARDAPPELROOIMACHINE TYPE GIGANT IN samenwerking met de Fa. De Feijter, aardappel- handel te Breskens, is door de machinefabriek D. Barth Zn N.V. te 's-Gravendeel een 4-rijige aardappelrooimachine gebouwd, die de naam „Gigant" gegeven is. Machinefabriek Barth deelde ons betref fende deze machine het volgende mede Als basis voor de rooimachine is een robuust hoofd frame geconstrueerd met een gedreven achteras en een bestuurbare vooras. In het basisframe is een compacte krachteenheid gebouwd waarin alle delen voor aandrijving van rijmechanisme, rooimechanisme, herinrichting, enz. zijn samengebouwd achter een Diesel-motor. De aandrijving van het rijmechanisme geschiedt door middel van wisselbak, schakelbare reductiebak en aangedreven achteras, welke is voorzien van pla netaire eindreducties in de naven. De gemonteerde banden IQY2 X 24 geven een maxi maal aanrakingsvlak met een minimale gronddruk en zijn voorzien van speciaal terreinprofiel. De 8 voor waartse snelheden liggen tussen 3 en 16 km/uur, ter wijl de maximale snelheid achteruit 5 km/uur be draagt. De bestuurbare vooras, welke hydraulisch wordt bekrachtigd, geeft de machine een korte draai- cirkel. De 2 X 2 rooi-elementen en opvoerbanden worden, evenals de afvoerband, hydrostatisch aangedreven door middel van een regelbare hydropomp en hydro- motoren. De snelheid van elke hydromotor kan apart ingesteld worden. Het heffen van het rooimechanisme in transport stand geschiedt door twee hydrocylinders. De diepte instelling van de rooimessen geschiedt door hydro cylinders, gemonteerd op zwenkwielen. De hoogte instelling van de afvoerband, welke is voorzien van een speciaal knikstuk voor instellen op minimale val hoogte, vindt eveneens plaats door een hydrocylinder. Alle hef- en besturingspunten worden electrisch- hydraulisch bediend en zijn door de machinist te regelen. Dit met dien verstande dat de hoogteinstel ling en snelheid van de afvoerband worden bediend door de toezichthoudende man achter op de machine. Technische gegevens: Lengte: 9 meter; Breedte: 3,10 meter; Hoogte: 3 meter; Gewicht: 8.500 kg; Motor: Diesel 110 pk, 2.100 t/min. Rooimechanisme: Hydrostatisch: Trappenloze in stelling van de snelheden tussen 0 en maximum. Rooimechanisme instelbaar voor 65 cm en 75 cm rijafstand. Herinrichting en bediening: Electrisch-hydraulisch. Capaciteit: 0,8 tot 0,9 hectare per uur. BOSTROM ZITTINGEN De Bostrom Baltic XL-zitting, waarvan de firma Veldkoning te Roermond de alleenver koop in Nederland heeft, is op de internationale week voor de landbouw in Brussel door een speciale commissie uitgekozen in de groep van de bgste inzendingen. De motivering hiervoor was de functionele zitting, die gedurende het vervoer de trillingen vermindert tot op 42,9 Het systeem bestaat uit een torsie-staaf en een hydraulische schok demper, de armen zijn in X-vorm gemeenschap pelijk verbonden met de torsie-staaf. Een com pact verend systeem laat de afstelling toe in verhouding tot het gewicht van de bestuurder. RECORDPRODUKTIE VAN TURBOMAAIERS BIJ FAHR In juni 1965 introduceerden de FAHR-fabrieken de FAHR-turbomaaier. Deze volgens een volkomen nieuwe maaimethode werkende machine met haar grote oppervlakte-pres tatie, heeft gedurende drie oogstseizoenen onder allerlei omstandigheden haar kwaliteit en betrouw baarheid bewezen. Dit bedrijf in Zuid-Duitsland, dat zonder enige twij fel in Europa over de grootste ervaring met turbo maaiers beschikt, heeft onlangs de 10.000ste FAHR- turbomaaier afgeleverd. Wanneer een dergelijk revolutionair maaiapparaat in zo'n korte tijd zo'n succes behaald heeft, kan dit als bewijs beschouwd worden, dat de boeren en loon werkers zich van haar prestatievermogen en haar voordelen hebben kunnen overtuigen. Aldus meldt ons de importeur H. C. L. Sieberg N.V. te Amsterdam - -i MEN is vaak de mening toegedaan, dat schrik draadinstallaties met een eigen energiebron, een spanninggever met batterij, geheel ongevaarlijk zijn en niet behoeven te worden gekeurd. Deze mening berust echter op een misverstand, zo deelt de Arbeidsinspectie mede betreffende de elek trische weideafrasteringen aangesloten op spanning gevers met batterijvoeding. Immers de spanningstoten op de afrastering die van een batterijspanninggever afkomstig zijn, zijn van meer dan 5000 Volt. Indien een dergelijke hoge spanning zonder onderbrekingen op de afrastering stond, zou aanraking hiervan levens gevaarlijk zijn; men zou de draad niet meer kunnen loslaten. Een goed afgestelde spanninggever, waarbij men de draad na aanraking dus wèl weder kan los laten, veroorzaakt spanningstoten op de draad, die niet langer dan 0,1 seconde duren, terwijl de tijds duur van spanningloosheid 0.75 seconde bedraagt. Door de K.E.M.A. goedgekeurde spanninggevers en voorzien van het „Rijkskeur" teken, voldoen aan deze eisen. Een spanninggever is echter een fijn geconstrueerd en daardoor gevoelig toestel, gevoelig voor ruwe be handeling en bij de opstelling buiten, of in een voch tige omgeving, ook voor vocht, en bijtende dampen. Ook is deze evenals elk voorwerp, aan slijtage onder hevig zoals die bij normaal gebruik optreedt. Dit MECHANISATIENIEUWS geldt voor batterij-toestellen en net-toestellen in de zelfde mate. Nu kan door ruwe behandeling, aantas ting door vocht dan wel door slijtage de spanning- stoot langer duren dan 0.1 seconde of wel de tijds duur tussen twee spanning-stoten zo kort worden, dat loslaten van de draad niet meer mogelijk is. Beide toestanden op zichzelf kunnen tot een levensgevaar lijke toestand aanleiding geven. Uit een en ander volgt, dat een regelmatige con trole en zo nodig revisie van de spanninggever door een bevoegd deskundige voor batterijtoestellen al even noodzakelijk is als voor net-toestellen. DE OPSTELLING Een ander gevaar schuilt in de opstelling van de spanninggever en in de aanleg der leidingen binnen gebouwen. Teneinde brandgevaar te voorkomen moet er op worden toegezien dat een spanninggever en zijn toevoerleidingen niet in stoffige ruimten of in een naaste omgeving van brandbare stoffen wordt opgesteld. Controle hierop is derhalve ook uit deze hoofde nodig. (Zie verder pag. 18)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 8