11
uwwagen
Twee werkgroepen van de Vereniging voor
Bedrijfsvoorlichting West Zuid-Beveland, n.l.
die voor het akkerbouwbedrijf en die voor
het gemengde bedrijf, hebben samen met en
kele medewerkers van de R.L.V.D. te Goes
de kosten van landbouwwagens nader bestu
deerd. Door de heer JT. Andringa van de
R.L.V.D. werd het geheel verwerkt en tot een
vlugschrift samengevat.
Vpbouwset:
la. Zeil en rol
Ito. Motor en dwarsafvoer
2. Idem op aftakas
650
2800
1300 - 1600
24
16
16—24
156
448
260-308
1) A achterwaarts. 3 driezijdig.
EXTRA UITRUSTINGSSTUKKEN; OP- EN AANBOUWDELEN
De richtprijzen in tabel 2 hebben betrekking op wagens in zgn. standaard-
uitvoering. Wat hieronder moet worden verstaan is moeilijk nader aan te
geven, omdat dit veelal per merk verschillend is. Bovendien zijn de konstruk-
ties vaak kenmerkend voor bepaalde merken en typen. Verder komen ver
schillen voor met betrekking tot banden, bandenmaten, remmen, laadvloer
afmetingen, houtsoort en -dikte, hang- en sluitwerk en in het algemeen de
kwaliteit van de gebruikte materialen. Om al deze redenen is het vrijwel niet
mogelijk om prijzen van wagens te vergelijken.
Bij vele wagens kunnen hulpstukken en aanbouwdelen worden geleverd. De
keuze hiervan wordt vooral bepaald door de produkten die met de wagen
moeten worden vervoerd, gelost en/of verwerkt. Door deze hulpstukken wor
den de gebruiksmogelijkheden van de wagens dikwijls aanzienlijk vergroot.
60 worden verhoogd. Voor loswagens kunnen deze bedragen wel verdubbeld
worden, zeker indien een opvoertransporteur nodig is.
De wagenbanden zijn ook belangrijk. Met de bandenmaat stijgen echter ook
de prijzen. Uit de vele leverbare bandenmaten geven we enkele cijfers.
Tabel 3. Wielen met nieuwe binnen- en buitenbanden.
Bandenmaat
Draagvermogen/band*
Richtprijs
10 x 15 - 6
1000 - 1250 kg
135,—
10 x 15 - 8
1250 - 1450 kg
150,—
13 x 16 - 6
1550 - 2000 kg
230,—
13 x 16 - 8
2000 - 2250 kg
270,—
13,5 x 17 - 6
2000 - 2300 kg
270,—
13.5 x 17 - 8
2300 - 2500 kg
290.—
16 x 20 - 6
2600 - 2800 kg
480,—
16 x 20 - 8
2800 - 3200 kg
ƒ510.—
Het draagvermogen wordt mede bepaald door de bandenspanning.
Universele loswagen met dwarsafvoerband aan de voorzijde. Met de
meerdere gebruiksmogelijkheden nemen ook de kosten toe.
Ook de kipwagens worden steeds verder geperfektioneerd. Een wagen met
automatisch heffend achterbord. Vooral voor het lossen van bieten is een
grote doorlaatopening nodig.
Daarom zijn ze vaak even belangrijk als de wagen zelf.
Van enkele veel toegepaste uitrustingsstukken en/of toebehoren volgen nog
enkele richtprijzen, waarin uiteraard ook grote verschillen voorkomen.
Qpzetstukken voor aardappelen, bieten en graan
100
400
Komplete verlichting
1
O
O
200
Doseerschuif in achterbord
50
100
Automatisch sluitend en/of heffend achterbord
100
200
Beschermde aftakas
140
200
Dwarsafvoer- en opvoertransporteur
1000
ƒ2000
Opvoertransporteur achterzijde
700
1300
Voor zover deze toebehoren en hulpstukken wel nodig zijn maar niet in de
standaarduitvoering zijn inbegrepen, zullen zij uiteraard de aanschaffingsprijs
van de wagen verhogen. Datzelfde geldt dan ook voor de jaarkosten. Voor
hydraulische kipwagens zullen prijzen en jaarkosten spoedig met resp. 500 ett
Voor landbouwwagens verdienen grote lagedrukbanden de voorkeur. Uit de
hier vermelde prijzen blijkt dat het verschil tussen de maat 10 x 15 en 16 x 20
ongeveer 350 bedraagt. Voor een tweewielige wagen zou het prijsverschil
(ongeacht eventueel andere voorzieningen) ƒ700 bedragen.
Wagens met grote banden trekken lichter en veroorzaken minder strukluur-
bederf. Voorts gaat het lossen in stortbakken, op transporteurs en hopen
meestal vlotter en beter naarmate de wagen hoger is.
Tegenover de meerprijs van grote wielen en banden staan dus ook grote
voordelen.
Samenvattend kan worden gezegd dat de moderne wagen een onmisbaar
transportmiddel is op onze landbouwbedrijven. Er is volop keuze in merken,
soorten en typen. De uitvoering is sterk bepalend voor de prijs, terwijl de
levensduur vooral wordt bepaald door het onderhoud. Door de mogelijke lange
levensduur blijven de jaarlijkse kosten op een redelijk niveau. De extra in
vestering die gepaard gaat met de aanschaf van kip- en loswagens zal door
sneller werken met minder mensen rendabel kunnen worden gemaakt.