10
De kosten van een landb
Op ieder landbouwbedrijf neemt het transport een belangrijke plaats in.
Een^ groot deel hiervan wordt met behulp van wagens uitgevoerd. In de loop
der jaren zjjn de landbouwwagens veel veranderd. Naast zgn. gewone wagens
komen diverse konstrukties voor met meer mogelijkheden. Van deze laatste
staan vooral de loswagens en de hydraulische kipwagen in de belangstelling.
Verder zijn er nog een aantal wagens met bijzondere mogelijkheden. In dit
vlugschrift willen we slechts kort ingaan op de kosten die gepaard gaan met
de aanschaf en het gebruik van gewone wagens, loswagens en kipwagens. De
veelheid van merken, typen en uitvoeringen is zb groot dat in geen enkel op
zicht van volledigheid sprake kan zijn. De keuze van een nieuwe wagen is een
vraagstuk dat in het raam van het gehele bedrijf moet worden bekeken. Be
langrijk zijn in dit verband de soort en de aard van de produkten die verwerkt
moeten worden; de plaats en wijze van opslag; andere transportmiddelen
waarover men kan beschikken; de beoogde arbeidsbesparing; het aantal en
soort trekkers, enz.
DE JAARLIJKSE KOSTEN
Deze worden in hoofdzaak bepaald door afschrijving, rente en onderhoud.
Vooral over de kosten voor afschrijving en onderhoud kan men diskussiëreru
Goed onderhoud verlengt de levensduur en verlaagt dus het percentage af-
Bij de kosten voor onderhoud en diversen is o.m. gerekend op reparatie*,
verzekeringskosten, vernieuwing van banden (1 x per 10 jaar), vernieuwing
losmechanisme stalmeststrooiers/loswagens (lx per 10 jaar) en diversen.
PRIJZEN VAN WAGENS
Er zijn zeer veel faktoren die de prijs van een wagen bepalen. Soms Jijkt hét
of de prijsverschillen groot zijn. Bij nadere oriëntatie blijkt dan veelvuldig dat
de onderlinge technische verschillen ook zeer groot zijn. In feite kan men dan
geen vergelijking meer maken; het zijn eerder geheel verschillende wagens.
Als wij in het onderstaande toch enige richtprijzen opnemen, dan geven dezè
slechts de orde van grootte aan. De verschillen in prijs worden o.a. veroorzaakt
door de grootte van de laadvloer, de kwaliteit van het gebruikte materiaal, de
banden (oud of nieuw), de bandenmaat, twee wielen of tandemassen en dé
toebehoren die wel of niet bij de standaardprijs zijn inbegrepen.
In tabel 2 zijn richtprijzen gegeven van wagens in standaarduitvoering. Ver
der zijn hierin de jaarkosten opgenomen op basis van de percentages die in
tabel 1 zijn vermeld.
Loswagens zijn in diverse uitvoeringen verkrijgbaar. Met behulp van extra
uitrustingsstukken, op- en aanboudwelen zijn deze wagens voor vrijwel alle
doeleinden te gebruiken.
schrijving. Slécht onderhoud resulteert in het tegenovergestelde. In tabel 1
zijn hiervoor cijfers gebruikt die zo goed mogelijk op de praktijk zijn afgestemd.
Tabel 1. Percentage jaarlijkse kosten.
'O c 2 c
W (1) r—
21 5n -2
81 1
i' i i i* *5
j.S té O'S té 3
Landbouwwagens 25 4 3 4 11
Hydraulische kipwagens 20 5 3 5 13
Loswagens/stalmeststrooier 15 7 3 6 16
üpbouwset
Zeil en rol 5 20 3 1 24
Opsteekmotor
en dwarsafvoer 30 10 3 3 16
Tabel 2. Prijzen en jaarkosten landbouwwagens.
Draag- Aantal Kippen Richtprijzen Jaarkosten
Soort wagen A of 3 in guldens
vermogen
wielen
1)
van tot
Bedragen
Gewone wagen
4 ton
4
-
2500 - 3500
11
275-385
idem
5 ton
4
-
2600 - 3700
11
286-107
Hydra. kipw.
4 ton
2
A
2500 - 3900
13
325-507
idem
5 ton
2
A
3600 - 5000
13
468-650
idem
4 ton
2
3
3900 - 4300
13
507-559
idem
5 ton
2
3
4400 - 5500
13
572-715
idem
5 ton
4
3
4800 - 5800
13
624-754
Loswagens/
meststrooiers
3 ton
2
-
2500 - 3900
16
400-624
idem
4 ton
2
-
3500 - 5000
16
560-800
Op vele akkerbouwbedrijven zijn de hydraulische kipwagens interessant. Naar*
mate het laadvermogen toeneemt zal ook voldoende aandacht aan de banden
moeten worden besteed.