Verbeteringen Stokland zaaimachine
Nieuwe trekkerzitting
11
MECHAN1SATIENIEUWS
MIET alleen in het buitenland, ook op de tentoon
stelling „Het Landbouwwerktuig" bleek dat van
de zijde van de fabrikanten meer aandacht wordt be
steed aan kunstmeststrooiers met een grote bak-
inhoud.
Hoewel de kleine strooiers, zoals centrifugaal en
pendel al sinds jaren een begrip zijn, is er ook een
groep gebruikers die, bijvoorbeeld gewend aan een
5 meter schotelstrooier, de voorkeur geeft aan een
grotere bakinhoud. Wij zien hierin een normale ont
wikkeling naar grotere eenheden. Nog niet zo veel
jaren geleden werd het veevoer in zakken of dozen
afgeleverd, olie werd geleverd in een vaatje en zo
zijn er meer voorbeelden. Veevoer wordt in silo's op
geslagen, olie gaat in tanks en het bulk transport
is één van de belangrijkste takken van het wegtrans
port.
Er is dan ook bij de kunstmestfabrieken de vraag
gerezen, hoe in de toekomst de aflevering en trans
port van de meststof zal plaatsvinden. De huidige
bewaring en opslag in plastic zakken heeft grote
voordelen. Schone reukloze zakken, geen vocht aan
trekking, men kan de zakken dagenlang op de kop-
akker laten staan, als 's morgens bij nachtvorst juist
even gestrooid kan worden.
Er zijn ook nadelen. De verpakking kost geld aan
materiaal en vulkosten. Zak voor zak moet worden
losgesneden en de lege rondzwervende zakken raken
in de sloten en verstoppen duikers en riolen. Los
geleverde kuristmest kan voordelen bieden, zeker als
vervoer en opslag gerealiseerd kunnen worden. Een
kostenbesparing op de kunstmestpost maakt het mo
gelijk een investering te doen in materiaal.
Strooiers met grote bakinhoud kunnen machinaal
geladen worden met behulp van de frontlader, of
wanneer, men reeds zo ver is, uit een silo. Een me
thode die in Duitsland en Frankrijk toegepast wordt
is: laden met de graanelevator die gevuld wordt van
uit een enorme landbouwwagen met 7 ton laadver
mogen. Door de strooier in de schuur te laden en
de meststof direkt uit te rijden kan veel tussentrans-
port vermeden worden. In Duitsland zijn containers
in omloop die voor vervoer en opslag van losse mest
stof geschikt zijn. Dit zijn kubusvormige bakken met
schuine bodem, waarvan er drie op een zogenaamde
„Ackerwagen" staan en waaruit door middel van een
schuif de kunstmeststrooier gevuld kan worden. Een- -
zelfde soort container van een andere firma is ook
te gebruiken voor los graan.
Afgezien van de gemakkelijke manier van machi
naal laden, wordt een verkorting van de vultijd be
reikt. Ook bij het huidige gebruik van zakken.
Bij een bakinhoud van bijvoorbeeld 2000 kg vraagt
het vullen een zekere tijd, deze is echter niet 5 x
langer dan bij het vullen van een bak van 400 kg. In
tegendeel, het totaal van de zogenaamde leeglooptijd
bij gebruik van een grote strooier, is minder. Een
ander pluspunt is het feit dat men meerdere hectaren
aan een stuk kan afstrooien, soms drie vier ha, en
dat men ook gemakkelijker werkt op lange percelen.
Daarom kan de grote bakinhoud ook interessant zijn
bij het gebruik van gezakte kunstmest.
In tegenstelling tot het rijden met een grote bak
inhoud gedragen in de hef inrichting, is het prettig
rijden met een getrokken machine die geen invloed
op de besturing van de trekker uitoefent.
Uiteraard zijn er een aantal technische punten
waar men op moet letten bij de aanschaf van een
grote strooier. In de eerste plaats letten op de ge
wichtsverdeling en de stand van de achteras. Een
ideale positie is die waarbij de lading tussen de ach
teras en de trekhaak ligt. Op deze wijze is er een
goede gewichtsoverdracht op de achterwielen van de
trekker.
Ook is het belangrijk dat de spoorbreedte te ver
stellen is. Vooral bij een overbemesting op aard
appelen is het noodzakelijk dat de wielen tussen do
ruggen lopen. Een voorziening om dan de strooier
hoger te plaatsen is eveneens belangrijk daar hiermee
bereikt wordt dat de strooischijf op dfè pendel de
zelfde afstand tot de top van het gewas heeft als nor
maal tot de bodem.
In dergelijke grote strooiers wordt de meststof via
ëen vijzel naar het strooiorgaan getransporteerd. Al*
regel zal er meststof in de bak achterblijven, daar
de vijzel ruimte langs de bodem of wanden moet
hebben.
Deze hoeveelheid mag niet meer dan 25 k 30 kg
bedragen en om deze hoeveelheid met de hand bin
nen het bereik van het strooimechaniek te kunnen
brengen is het gemakkelijk als de vijzel snel uitge
nomen kan worden. Vanzelfsprekend is het, dat naast
deze technische opsomming de strooier goed werk
levert, en dat dit op eenvoudige wijze te bereiken is.
J. TAMBOER.
v>.v<: •- s# .-.va-.v
gOEKE HUIDEKOPER N.V. te Haarlem meldt ons dat de Stokland zaai
machine waarbij een centrifugaal luchtverdelingssysteem wordt toegepast,
waardoor de verdeling van het zaaizaad over de zaaipijpen 100 nauwkeurig is;
enige wijzigingen heeft ondergaan. Daardoor is de zaaikapaciteit per uur belang
rijk vergroot.
De wijzigingen betreffen:
Op de V-snaaraandrijving van het verdeelmechanisme heeft men nu keuze uit
twee aandrijfsnelheden voor de verdeelkegel. Hierdoor wordt naast een aandrij
ving voor de normale werksnelheid van 5 km/uur mede over een extra aan
drijving voor zeer snel zaaien beschikt, n.l. een werksnelheid van 10 km/uur.
De aandrijving van het zaaimechanisme geschiedt nu door twee grote lucht
banden met tractorprofiel, bandenmaat 4.00 x 12, 4 ply; slip ook onder natte
omstandigheden is daardoor praktisch uitgesloten.
Het draagframe van de zaaimachine is op diverse punten versterkt, zodat met
een tussenframe twee machines met een werkbreedte van 3 m. aan elkaar ge
koppeld kunnen worden en men de beschikking heeft over een totale werkbreedte
van 6 m.
De inhoud van de voorraadbak is vergroot tot 300 I.
De toevoeropeningen naar de zaaikouters zijn veel ruimer geworden, waardoor
ook zeer grote zaden, zoals doperwten, gemakkelijk uitgezaaid kunnen worden.
De nylon zaaipijpen worden nu over de zaaikouters heen geschoven, wat de
stevigheid aanzienlijk vergroot. Tevens is de kans op verstopping aan de ingang
van het zaaikouter volkomen uitgesloten.
Met behulp van eert extra inzetzak kunnen twee verschillende zaadsoorten ge
lijktijdig uitgezaaid worden, b.v. erwten en karwei of uienzaad en granulaat.
De regeling van de hoeveelheid Zaaizaad, die per ha uitgezaaid moet worden,
is geheel traploos, zodat elke gewenste hoeveelheid zaaizaad uitgezaaid kan wor
den.
U. O. P. Bostrom S.A. te Nivelles, België, brengen nieuwe modellen trekker
zittingen in verschillende typen op de markt die de trekkerbestuurder het zo hoog
nodige comfort geven. Doormiddel van ingebouwde veren en schokdemper in
leuning en zitting van de trekker„stoel" wordt voor de bestuurder het botsen
en stoten van de trekker tegengegaan.
Zowel op trekkers, als andere zware landbouwmachines is een passende „Com
pact" zitting aan te brengen. Op de Belgische landbouwtentoonstelling worden in
hal 5, stand 5406 de verschillende modellen getoond.