MECHANISATIENIEUWS
Nieuwe Sirocco tractorcabine
Eicher trekker met automatische transmissie
Nieuwe vorm van dienstverlening
voor trekkergebruikers in noorden des lands
lische inrichting en werkt als motoraftakas gedre
ven door een eenvoudige, ruim gedimensioneerde
droge koppeling volkomen onafhankelijk van de
rijsnelheid. Door deze aftakas kunnen alle aftakas*
werktuigen, vooral volledige oogstmachines, zoals
maaidorsers, veldhakselaars e.d., met een niet te over
treffen perfectie worden aangedreven. Boven hef
motortoerental wordt constant het optimale aandrij
vingstoerental in stand gehouden. Door middel van
de traploze hydraulische aandrijving kan men, door
nauwkeurige regeling van de rijsnelheid in overeen
stemming met de opname-capaciteit van het werk
tuig, de gunstigste aanvoersnelheid en daarmee de
hoogste prestatie van de combinatie trekker-werktuig
bereiken. Door een juiste bediening van het rijpedaal
worden storingen bij de opname van het gewas zon
der koppelen en zonder schakelen snel opgeheven.
Daardoor zijn rendements-verbeteringen van 25 in
vergelijking met gebruikelijke trekkers bereikbaar.
DE HYDROSTATISCHE AANDRIJVING
De Dowty Taurodyne hydraulische koppelomvor
mer, waarmede de Eicher HR is uitgerust, bestaat uif
een axiaal-plunjerpomp en een axiaal-plunjermotor.
Het olietransport kan traploos in 2 richtingen worden
geregeld door de juiste instelling van de zwenkhoek
en de daarmee verbonden slag van de plunjers in de
aggregaten. Via de ingebouwde servo-besturing zijn
de volgende functies mogelijk:
1. Vooruit en achteruit rijden met iedere gewenste
snelheid tussen 0 km/u en de max. snelheid.
2. Super kruipsnelheden bij ieder motortoerental zon
der extra voorzieningen.
3. Traploze en soepele verandering van rijsnelheid
bij constant motortoerental, omhoog of omlaag,
door eenvoudige pedaalbediening.
4. Volledig onafhankelijke aandrijving van de motor-
aftakassen.
5. Optrekken met volle trekkracht en met direkte
verbinding tussen motor en aandrijving (zonder
koppelen).
6. Verandering van rijrichting zonder koppelen,
starten of bediening van de rem, soepel en zonder
schokken.
7. Afremmen zonder remslijtage, door middel van de
hydraulische aandrijving en met volledige uitbui
ting van het remvermogen van de motor.
8. Bergafwaarts rijden met ononderbroken verbinding
tussen motor en aangedreven wielen.
Door zijn bijzondere constructie is de Eicher HR
met een vermogen van ca. 60 pk zeer geschikt voor
loonbedrijven, grote akkerbouwbedrijven en voor be
drijven op het gebied van bosbouw en cultuurtech
niek.
Sirocco komt met een geheel nieuw type tractor
cabine uit. Deze cabine is gebouwd om te voldoen aan
de eisen, welke bij de moderne mechanische landbouw
kunnen worden gesteld. In de eerste plaats is gelet'
op de vrijheid van beweging van de trekkerbestuurder,
dus volop ruimte. Het zicht naar alle zijden en ook
vooral op midden gemonteerde werktuigen is opti
maal. De cabine is gebouwd om aan de geweldadige
eisen gesteld door de O. E. C. D. te voldoen. Daaren
boven is echter zeer grote aandacht besteed aan de
veiligheid van de bestuurder binnen de cabine. Uit
stekende en scherpe delen zijn vermeden.
Hij kenschetste deze activiteit als een stukje pioniers
werk, dat zowel voor de boer als voor de leverancier
van smeeroliën veel aantrekkelijks heeft. De boer is
geholpen met deze dienstverlening, omdat zij hem het
verrichten van een vaak ingewikkeld karwei be
spaart; bij de olieleverancier kan er een hoop detail
werk (zoals bijv. het verzenden van kleine hoeveel
heden olie) door achterwege blijven. Naar cle mening
van de heerElema heeft deze vorm vait dienstver
lening dan ook een goede kans populair te worden.
De heer B. J. de Boer te Onderdendam, voorzitter
van de Aankoop Centrale te Groningen, die de heer
Elema had ingeleid, noemde de nieuwe activiteit een
voorbeeld zowel van specialisatie als van de toe
nemende behoefte aan samenwerking tussen aan- en
verkoopcoöperaties. Hij sprak de hoop uit, dat het m
de noordelijke provincies genomen initiatief spoedig
in andere delen van het land navolging zal vinden.
Lindeteves-Jacoberg N.V. te Amsterdam introdu
ceerde tijdens de Zuidlaardermarkt de Eicher HR
trekker met traploze, omkeerbare hydrostatische aan
drijving voor het eerst in Nederland. Met deze HR
trekker wordt ook voor de landbouw het tijdperk van
rijden zonder schakelen definitief ingeluid. Wat bij
de DAF auto wordt bereikt met de Variomatic, n.l.
rijden in alle snelheden uitsluitend door bediening
van het gaspedaal, geschiedt bij de Eicher HR trekker
door middel van een Dowty Taurodyne hydraulische
koppelomvormer. Deze automatisering van de trek
ker gaat zelfs nog verder. In de DAF moet men een
handel verzetten om over te gaan van vooruit op
achteruit. Op de Eicher bereikt u hetzelfde door een
voudig met de biel op het achterste uiteinde van het
universele rijpedaal te drukken.
ALTIJD HET IDEALE TOERENTAL
Dat deze traploze snelheidsregeling, naast het be
dieningsgemak, ook voordelen heeft uit technisch oog
punt zal iedere ervaren trekkerbestuurder duidelijk
zijn. Hoe vaak immers gebeurt het niet dat het ideale
aftakastoerental voor een bepaald werktuig net tus
sen twee versnellingen ligt?
Met de HR trekker kan men, door gevoelig voet
werk, precies het meest doelmatige toerental berei
ken. Rijsnelheid van de trekker en werksnelheid van
het werktuig komen met elkaar geheel in overeen
stemming. Deze mogelijkheid kwam bij demonstraties
in Groningen duidelijk tot zijn recht tijdens het wer
ken met de Vicon Rotaspa. Een juiste steeklengte van
deze spitmachine kon door nauwkeurige aanpassing
van aftakastoerental aan de rijsnelheid worden ver
kregen.
VEILIGHEID DOOR ONONDERBROKEN
VERBINDING MOTORAANGEDREVEN WIELEN
De belangrijkste uiterlijke kenmerken van de HR
trekker bestaan uit zaken, die er niet zijn; de versnel-
lingshandel, het koppelingspedaal en de voetrem ont
breken. Zonder onderbreking van de verbinding tus
sen motor en aangedreven wielen, zonder schakelen en
zonder te letten op het motortoerental is de gewenste
snelheid door simpele voetbewegingen te bereiken.
Snelheid verminderen doet men door gas terug te ne
men. Remmen komen er niet aan te pas (dus nooit
meer versleten remvoeringenl), de rem werking van
de motor is voldoende, ook op hellend terrein.
RENDEMENTSVERBETERINGEN TOT 25
De aftakas is schakelbaar afhankelijk van het
motortoerental, van de rijsnelheid of van de hydrau-
OP woensdag 24 november heeft ir. H. M. Elema
van het Rijkslandbouwconsulentschap voor Land
bouwwerktuigen te Wageningen op het terrein van
de Aankoop Centrale in Groningen het officiële start
sein gegeven voor een hier te lande nog nieuwe vorm
van dienstverlening voor trekkergebruikers. Deze
dienstverlening betreft het verversen van de olie van
de achterbrug en de versnellingsbak van trekkers bij
trekkerbezitters aan huis.
Eind 1965 begon de Aankoop Centrale afd. OK-
aardolieprodukten met deze vorm dienstverlening,
aanvankelijk op zeer bescheiden schaal. Spoedig nam
de belangstelling toe, hetgeen wel blijkt uit het feit,
dat gedurende het winterseizoen 1966/1967 al meer
dan 800 trekkerbezitters hiervan gebruik maakten.
Intussen waren ook enkele andere aan- en verkoop
coöperaties in het Noorden van ons land met deze
dienstverlening begonnen.
Na overleg werd besloten tot een gezamenlijke
aanpak, mede ook omdat het wenselijk was hiervoor
een afzonderlijke servicedienst in het leven te roe
pen.
De heer Elema noemde de nieuwe coöperatieve
activiteit een schoolvoorbeeld van service voor iets,
dat bij veel trekkergebruikers nog een probleem is.