Uit de school geklapt PLATTEL ANDSJEUGD 438 Jongerenaktiviteiten BLOESEM RIT 1965 - P. J. G. rOTOWEDSTRIJDTIPS -AGENDA INTERNATIONALE BIJEENKOMST CONTROLEURS GEVRAAGD UITWISSELING MET FRANKRIJK XII Hoe zit dat met de P.K.'s? ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD Hebt U al genoteerd, dat op ZATERDAG 8 MEI A.S. onze traditionele Bloesemrit weer verreden wordt? De start van de rit vindt deze maal plaats in Kwadendamme, om 2 uur 's middags. De lengte van het traject is 60 km. Voorinschrijving voor de - rit is niet noodzakelijk (zie de Plattelands- jeugd van vorige week). In ons volgend nummer zullen wij alle bijzonderheden publiceren. Bepaalde opnamen komen veel mooier uit als op de achtergrond mooie wolken voorkomen. De kans om een mooie wolkenpartij op uw foto's te krijgen neemt toe door het gebruik van een geelfilter. Bijgaande foto is er een goed voorbeeld van. MIDDELBURG: 27 april: Het Nationale Ballet (Schouwburg); 28 april: film „Passion de Jeanne d'Arc" (City-theater). TERNEUZEN: 29 april: Film „Passion de Jeanne d'Arc" (Luxor). MIDDELBURG: 3 mei: Toneelgroep Centrum met ..De Eerbiedige Lichtekooi" (Schouwburg). Onder het thema „Ons dagelijks brood" zal van 24 mei1 juni a.s. een internationale bijeenkomst voor jonge landbouwers plaatsvinden, in het Cen trum „Kasteel Mainau" (een eilandje in de Boden- see op de Duits-Zwitserse grens). Ook enige Nederlandse vertegenwoordigers zijn op deze con ferentie van harte welkom. De voertalen zijn En gels en Duits, de inleiders komen uit verschillende landen (o.a. Nederland). Aan het verblijf zijn een aantal excursies verbonden. De kosten bedragen D. M. 135; reiskosten zijn voor eigen rekening. Opgaven vóór 1 mei bij het sekretariaat van de P.J.G.N., Prins Mauritsplein 23, Den Haag (tel. 070—512541). Behalve zoveel mogelijk deelnemers hebben wij voor de Bloesemrit ook een aantal controleurs en eontroleuses nodig. Ieder die niet zelf kan meerij den maar toch ook wil meewerken om de Bloesem rit tot een geslaagd evenement te maken, kan zich schriftelijk of telefonisch opgeven bij het P.J.G.- secretariaat, Landbouwhuis, Goes, tel. 011005010 ('s avonds 6669). Vorig jaar september heeft de streek West Zeeuws-Vlaanderen een groep Franse plattelands jongeren op bezoek gehad. Dit jaar zal een tegen bezoek worden gebracht. Ter voorbereiding van dit tegenbezoek organiseert de streek een vergade ring voor belangstellenden op woensdag 28 april om 19.30 uur in hotel „Victory" te Oostburg. Ieder een is op deze vergadering welkom, natuurlijk ook de dames. In deze code nu wordt o-m. bepaald dat het vermogen van trekkers moet worden gemeten op twee manieren: n.l- door het meten van het aftakas- of riemschijfvermogen; en door liet meteen van het trekhaak vermogen. Officieel worden er dus alleen verstrekt aftakas P.K.'s en trekhaak P.K.'s. Willen we dus trek kers met elkaar vergelijken dan kan dat via deze officiële gegevens. In Amerika worden de trekkers op soortgelijke wijze beproefd, dus ook aan de aftakas en aan de trekhaak. Q Ik kan me begrijpen dat jullie ie nu gaan afvra gen: maar hoe zit het dan met die andere P.K.'s? Nu die P.K.'s bestaan wel, ze gelden echter al leen voor motoren (alleen de motor) die getest zijn onder de voorschriften van S.A.E. (Ameri kaans en Engels), D.I.N. (Duits) en C.U.N.A. (Italiaans) en we krijgen dan S.A.E., D.I.N.. of C.U.N.A. P.K.'s. Zoals reeds gezegd lopen de voorschriften waaronder deze P.K.'s worden vastgesteld nogal wat uiteen en dientengevolge komen motoren die onder S.A.E.- en C.U.N.A.-voorwaarden zijn getest gunstiger uit de bus. Omdat de meeste trekker motoren ook gebruikt worden voor andere doeleinden, vrachtwagens en industrie bijv., wordt de losse motor ook veelal getest onder één of meer van bovenge noemde voorschriften. De trekkerhandel in Nederland gebruikt bij het aangeven van het vermogen nimmer aftakas of trekhaak P.K.'s; zij geven op het motorver mogen, waarschijnlijk doen ze dit uit commer ciële overwegingen. Bij de aanvang van de les, net als de leraar om stilte heeft verzocht, vliegt er een vinger omhoog. Piet zeg het eens, zegt de leraar. Deze aarzelt even en flapt er dan uit: Meneer U heeft ons wat wijs gemaakt. Hoe zo Piet, heb ik mij vergist? Ja meneer, U hebt verteld dat er S.A.E. P.K.'s zijn, DI.N. P.K.'s en nu heb ik net in Landbouwmechanisatie gelezen dat S.A.E. P.K.'s helemaal niet bestaan! I Ja Piet, ik heb het ook gelezen, antwoordt de leraar, en ik heb even het voorhoofd gefronst toen ik het las. Nu moet ik meteen zeggen dat er niet in staat „S.A.E. P.K.'s bestaan niet" maar er staat in Landbouwmechanisatie „Trekkers met S.A.E. P.K.'s bestaan niet". Je zult toch moeten toegeven dat dit iets anders is. Het mooiste is dat het nog waar is ook! Alleen het is niet volledig. Er had n.l. volgens mij moeten staan: Trekkers met S.A.E. of D.I.N. P.K.'s bestaan niet! Ik zal proberen het uit te leggen. I Als we prestaties gaan meten, dan spelen de omstandigheden waaronder die prestaties worden ge leverd een hele grote rol. Denk maar eens aan het geval dat je 100 meter moet sprinten direct nadat je een zware veld loop achter de rug hebt; de prestatie die je dan levert zal heel wat minder zijn dan wanneer je fit en monter op de baan verschijnt. Zo is het nu ook als we de prestaties van trekkers en motoren gaan meten. Ook hier kunnen de omstandigheden een grote rol spelen; soms een gunstige en soms een ongunstige. Het spreekt dan ook vanzelf dat als we de prestaties van verschillende motoren of trekkers met el kander willen vergelijken de omstandigheden waaronder die prestaties worden verricht precies de zelfde moeten zijn. Er zijn voorschriften gemaakt die voorschrijven aan welke voorwaarden die omstandigheden moeten voldoen. De narigheid is nu dat die voorschriften niet in alle landen waar trekkers en motoren getest wor den precies hetzelfde zijn. Het verschil in de voorschriften die gelden voor het testen van trekkers is "niet groot, maar in die voor het testen van motoren zit nogal enig verschil. In dit laatste geval kunnen we dan ook moei lijk zeggen dat de omstandigheden gelijk zijn. f Voor het testen van trekkers zijn de voorschriften in West Europa overal gelijk, Deze voorschriften zijn vastgelegd in de zgn. O. E. E. C. code en deze code is door alle West Europese instanties die zich bezig houden met het testen en beproeven van trekkers aanvaard. Wel is er zoverre overeenstemming bereikt dat ze in 1962 gezaamlijk hebben besloten het mo torvermogen alleen in D.I.N. P.K.'s aan te geven. Jullie zullen inmiddels wel begrepen hebben dat deze P.K.'s gunstig afsteken bij de trekhaak en aftakas P.K 's.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1965 | | pagina 18