Uit de school geklapt
PLATTEL ANDSJEUGD
438
Jongerenaktiviteiten
BLOESEM RIT 1965 -
P. J. G.
rOTOWEDSTRIJDTIPS
-AGENDA
INTERNATIONALE BIJEENKOMST
CONTROLEURS GEVRAAGD
UITWISSELING MET FRANKRIJK
XII
Hoe zit dat met de P.K.'s?
ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD
Hebt U al genoteerd, dat op ZATERDAG
8 MEI A.S. onze traditionele Bloesemrit
weer verreden wordt? De start van de rit
vindt deze maal plaats in Kwadendamme,
om 2 uur 's middags. De lengte van het
traject is 60 km. Voorinschrijving voor de -
rit is niet noodzakelijk (zie de Plattelands-
jeugd van vorige week). In ons volgend
nummer zullen wij alle bijzonderheden
publiceren.
Bepaalde opnamen komen veel mooier uit als op
de achtergrond mooie wolken voorkomen. De kans
om een mooie wolkenpartij op uw foto's te krijgen
neemt toe door het gebruik van een geelfilter.
Bijgaande foto is er een goed voorbeeld van.
MIDDELBURG: 27 april: Het Nationale Ballet
(Schouwburg); 28 april: film „Passion de
Jeanne d'Arc" (City-theater).
TERNEUZEN: 29 april: Film „Passion de Jeanne
d'Arc" (Luxor).
MIDDELBURG: 3 mei: Toneelgroep Centrum met
..De Eerbiedige Lichtekooi" (Schouwburg).
Onder het thema „Ons dagelijks brood" zal van
24 mei1 juni a.s. een internationale bijeenkomst
voor jonge landbouwers plaatsvinden, in het Cen
trum „Kasteel Mainau" (een eilandje in de Boden-
see op de Duits-Zwitserse grens). Ook enige
Nederlandse vertegenwoordigers zijn op deze con
ferentie van harte welkom. De voertalen zijn En
gels en Duits, de inleiders komen uit verschillende
landen (o.a. Nederland). Aan het verblijf zijn een
aantal excursies verbonden. De kosten bedragen
D. M. 135; reiskosten zijn voor eigen rekening.
Opgaven vóór 1 mei bij het sekretariaat van de
P.J.G.N., Prins Mauritsplein 23, Den Haag (tel.
070—512541).
Behalve zoveel mogelijk deelnemers hebben wij
voor de Bloesemrit ook een aantal controleurs en
eontroleuses nodig. Ieder die niet zelf kan meerij
den maar toch ook wil meewerken om de Bloesem
rit tot een geslaagd evenement te maken, kan zich
schriftelijk of telefonisch opgeven bij het P.J.G.-
secretariaat, Landbouwhuis, Goes, tel. 011005010
('s avonds 6669).
Vorig jaar september heeft de streek West
Zeeuws-Vlaanderen een groep Franse plattelands
jongeren op bezoek gehad. Dit jaar zal een tegen
bezoek worden gebracht. Ter voorbereiding van
dit tegenbezoek organiseert de streek een vergade
ring voor belangstellenden op woensdag 28 april
om 19.30 uur in hotel „Victory" te Oostburg. Ieder
een is op deze vergadering welkom, natuurlijk ook
de dames.
In deze code nu wordt o-m. bepaald dat het
vermogen van trekkers moet worden gemeten
op twee manieren: n.l- door het meten van het
aftakas- of riemschijfvermogen; en door liet
meteen van het trekhaak vermogen.
Officieel worden er dus alleen verstrekt aftakas
P.K.'s en trekhaak P.K.'s. Willen we dus trek
kers met elkaar vergelijken dan kan dat via
deze officiële gegevens.
In Amerika worden de trekkers op soortgelijke
wijze beproefd, dus ook aan de aftakas en aan
de trekhaak.
Q Ik kan me begrijpen dat jullie ie nu gaan afvra
gen: maar hoe zit het dan met die andere P.K.'s?
Nu die P.K.'s bestaan wel, ze gelden echter al
leen voor motoren (alleen de motor) die getest
zijn onder de voorschriften van S.A.E. (Ameri
kaans en Engels), D.I.N. (Duits) en C.U.N.A.
(Italiaans) en we krijgen dan S.A.E., D.I.N.. of
C.U.N.A. P.K.'s.
Zoals reeds gezegd lopen de voorschriften
waaronder deze P.K.'s worden vastgesteld nogal
wat uiteen en dientengevolge komen motoren
die onder S.A.E.- en C.U.N.A.-voorwaarden zijn
getest gunstiger uit de bus.
Omdat de meeste trekker motoren ook gebruikt
worden voor andere doeleinden, vrachtwagens
en industrie bijv., wordt de losse motor ook
veelal getest onder één of meer van bovenge
noemde voorschriften.
De trekkerhandel in Nederland gebruikt bij het
aangeven van het vermogen nimmer aftakas
of trekhaak P.K.'s; zij geven op het motorver
mogen, waarschijnlijk doen ze dit uit commer
ciële overwegingen.
Bij de aanvang van de les, net als de leraar om stilte heeft verzocht, vliegt er een vinger omhoog.
Piet zeg het eens, zegt de leraar. Deze aarzelt even en flapt er dan uit: Meneer U heeft ons wat
wijs gemaakt.
Hoe zo Piet, heb ik mij vergist? Ja meneer, U hebt verteld dat er S.A.E. P.K.'s zijn, DI.N. P.K.'s
en nu heb ik net in Landbouwmechanisatie gelezen dat S.A.E. P.K.'s helemaal niet bestaan!
I Ja Piet, ik heb het ook gelezen, antwoordt de leraar, en ik heb even het voorhoofd gefronst toen
ik het las. Nu moet ik meteen zeggen dat er niet in staat „S.A.E. P.K.'s bestaan niet" maar er staat
in Landbouwmechanisatie „Trekkers met S.A.E. P.K.'s bestaan niet". Je zult toch moeten toegeven
dat dit iets anders is. Het mooiste is dat het nog waar is ook! Alleen het is niet volledig. Er had
n.l. volgens mij moeten staan: Trekkers met S.A.E. of D.I.N. P.K.'s bestaan niet! Ik zal proberen
het uit te leggen.
I Als we prestaties gaan meten, dan spelen de omstandigheden waaronder die prestaties worden ge
leverd een hele grote rol.
Denk maar eens aan het geval dat je 100 meter moet sprinten direct nadat je een zware veld
loop achter de rug hebt; de prestatie die je dan levert zal heel wat minder zijn dan wanneer je fit
en monter op de baan verschijnt.
Zo is het nu ook als we de prestaties van trekkers en motoren gaan meten. Ook hier kunnen de
omstandigheden een grote rol spelen; soms een gunstige en soms een ongunstige.
Het spreekt dan ook vanzelf dat als we de prestaties van verschillende motoren of trekkers met el
kander willen vergelijken de omstandigheden waaronder die prestaties worden verricht precies de
zelfde moeten zijn. Er zijn voorschriften gemaakt die voorschrijven aan welke voorwaarden die
omstandigheden moeten voldoen.
De narigheid is nu dat die voorschriften niet in alle landen waar trekkers en motoren getest wor
den precies hetzelfde zijn.
Het verschil in de voorschriften die gelden voor het testen van trekkers is "niet groot, maar in die
voor het testen van motoren zit nogal enig verschil. In dit laatste geval kunnen we dan ook moei
lijk zeggen dat de omstandigheden gelijk zijn.
f Voor het testen van trekkers zijn de voorschriften in West Europa overal gelijk,
Deze voorschriften zijn vastgelegd in de zgn. O. E. E. C. code en deze code is door alle West Europese
instanties die zich bezig houden met het testen en beproeven van trekkers aanvaard.
Wel is er zoverre overeenstemming bereikt dat
ze in 1962 gezaamlijk hebben besloten het mo
torvermogen alleen in D.I.N. P.K.'s aan te geven.
Jullie zullen inmiddels wel begrepen hebben dat
deze P.K.'s gunstig afsteken bij de trekhaak en
aftakas P.K 's.