Iets doen voor aardappelen KNLC Melkpri j sberaad Kortzichtig beleid VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1963 „Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van land en Tuinbouw en Veeteelt in Zeeland Denaturatie-toeslag voor inlandse tarwe met meer dan 15 °/o schot Frankering bij abonnement: Terneuzera 51e Jaargang No 2697 DE Minister van Landbouw vindt de situatie op de aard- appelmarkt te onoverzichtelijk en kan nog niet beoor delen of speciale maatregelen van overheidszijde nodig zijn tot steun aan de Nederlandse aardappelexport; hij zal deze kwestie echter nader bezien. Aldus luidde ongeveer het antwoord, dat het Landbouw schap kreeg op zijn tot de overheid gerichte dringende ver zoek om tegenmaatregelen in de vorm van exportsubsidies in verband met de oneerlijke concurrentie van landen als België en Frankrijk voor onze aardappelexport. Maar elke dag, die wordt gewacht tot wel een overzicht mogelijk zal zijn, kost Nederland afzet mogelijkheden voor aardappelen, vooral in landen buiten Europa. Franse en Belgische aardappelen dringen zich aldaar met subsidie van ca. 3,70 per 100 kg op de min of meer traditionele plaats van het Nederlandse produkt. De door dumpingpraktijken van anderen verloren gaande exportkansen uiten zich in een druk op de Nederlandse telersprij zen. Snelle hulp is hier van het grootste belang. UET bestuur van het Produktschap voor Aard- appelen heeft zich ook over de situatie be raden. In deze kolommen is wel eens kritiek op dat produktschap geleverd. Het heeft ons echter nu goed gedaan te horen, dat het Produktschaps- bestuur eveneens heeft geconcludeerd, dat met spoed de Nederlandse export moet worden ge steund. De commissie Marktregeling van het Produkt schap heeft een regeling voorgesteld, waarbij Over heid en Produktschap (Egalisatiefonds Consumptie aardappelen) samen voor twee maanden een export subsidie van 4,per 100 kg zouden bekostigen. Ook het Produktschap kreeg echter het antwoord van de zijde van het Ministerie van Landbouw, dat hierboven werd weergegeven. Het Produktschap besloot de Overheid nog eens met nadruk tot (mee)- betalen te overreden. INDERDAAD ligt het op de weg van de Overheid om het Nederlandse bedrijfsleven te bescher men tegen onjuiste en funeste concurrentie als ge volg van steunmaatregelen van andere overheden. Het is te hopen, dat de Minister van Landbouw zich snel zal laten overtuigen door het klemmende betoog van de zijde van Landbouwschap en Pro duktschap' en tot steun zal besluiten, al moet hij dan wat onoverzichtelijkheid negeren. De aardap- pelmarkt moet overeind gehouden worden, nu ook al door maatregelen van andere zijde Duitse minimuminvoerprijzen de prijsvorming voor de aardappeltelers in ernstig gevaar komt. Het Produktschap voor Aardappelen meent dat er iets moet gebeuren. Overigens heeft het zich over de aangekondigde Duitse importbelemmeringen ook reeds tot de Overheid gewend. Wij hopen met be trekking tot de exportsubsidiëring echter wel, dat het Produktschap niet te lang op de Minister zal wachten. Er is overeenstemming over de noodzaak om tot daden over te gaan. Er is ook een saldo van bijna 4,5 miljoen in het Consumptie-aardappel- egalisatiefonds. Laat het Produktschap dan be sluiten om alvast de subsidiëring van de export ter hand te nemen voor eigen rekening en laat dan de Minister van Landbouw hieruit begrij pen dat het het bedrijfsleven ernst is om de Nederlandse aardappelteelt en -handel te be schermen en dat hij alsnog financieel behoort bij te springen. H. B. - K.N.L.C. IN EXTRA VERGADERING BIJEEN IN de jongste regeringsverklaring en de bijbehorende stukken konden wij geen duidelijke aanwijzing vinden, dat de regering op korte termijn in het prijsbeleid tegemoet zou komen aan de verlangens van de georganiseerde landbouw. Wij hebben nu kennis kunnen nemen van de mededeling van de Minis ter van Landbouw, dat hij overweegt om gedeeltelijk te voldoen aan de wensen van de georganiseerde landbouw aangaande de melkprijs voor het lopende melkprijsjaar. Zoals bekend heeft het Landbouw schap nogmaals met nadruk op een verhoging van de richtprijs van 27 tot 28 cent aangedrongen, samen met een verhoging van de geldende industriemelktoeslag, die al voort zou vloeien uit een nog aan te brengen correctie in de berekening van die toeslag. Gezien de diepe inzinking, die het inkomen van de veehouders in het afgelopen jaar heeft getoond, zou het bepaald lang nog geen luxe zijn geweest, als dc Minister helemaal aan de wensen van het Landbouwschap had voldaan; de resultaten van het goed ge leide. verantwoorde bedrijf met melkveehouderij waren bedroevend. Hopelijk levert het nadere overleg hierover nog meer op. I\E Minister heeft volgens persberichten ook suggesties gedaan ten aanzien van het melkprijsbeleid voor het volgende jaar. Naar verluidt zou ook gedacht worden aan een verschuiving van het melk prijsjaar naar april—april in plaats van november—november. Dat zou betekenen, dat eerst per 1 novem ber a.s. en naderhand per 1 april 1964 maatregelen kunnen worden genomen, die een verbetering van de melkopbrengst voor de Nederlandse veehouders beogen. Het Landbouwschap heeft in zijn brief aan de kabinetsformateur al ongeveer gezegd welke factoren het bij de vaststelling van de nieuwe richt- en garantieprijzen graag in aanmerking genomen zag. We noemen hier de betere doorberekening van gebouwenkosten, de opname van een marge voor moder nisering en risico-dekking en van de voor loonmaatregelen noodzakelijke extra-ruimte, alsmede uiter aard de optredende netto-kostenverhoging. Deze elementen moeten nog nader worden uitgewerkt, ook al omdat L. E. I.-gegevens nog ontbreken. Een vrij behoorlijke verhoging van de richtprijs van de melk ligt echter wel in de rede. Hier kan een verhoging van de consumptiemelkprijs ook van dienst zijn. Als toch al,s het ware in twee étappes tot een nieuw melkprijsbeleid in een nieuw melkprijsjaar moet worden gekomen, kan deze situatie heel geschikt worden benut om met een zekere geleidelijkheid die maatregelen te nemen, die de nood zakelijke verbetering van de melkprijs moeten brengen. UET Hoofdbestuur van het K. N. L. C. heeft zich deze week in een extra vergadering over de slechte situatie in de veehouderij en de voorstellen van de Minister t.a.-v. het melkprijsbeleid beraden. Het Bestuur was van oordeel dat voor het lopende melkprijsjaar alsnog 28,per 100 kg ais richtprijs moet worden gerealiseerd, waarvoor een minstens 1,40 hogere industriemelktoeslag nodig is; dat per 1 november a.s. een nieuw melkprijsbeleid op basis van de Landbouwschapsverlangens dient in te gaan: dat ook gedacht moet worden aan het verband melkbeteidvlees beleid. I\E Voorzitter van de Bond van Aannemers in de Bouwnijverheid, de heer Ir. Sorgdrager, heeft zo meldt de N. R. C. van 4 dezer in een vergadering van zijn organisatie verklaard, dat een hogere beloning van de bouwvakarbeiders nood zakelijk is om te bereiken dat het regeringsprograsw voor de woningbouw kan worden gerealiseerd. Het bouwbedrijf kan zijn arbeiders niet houden en dient daarom in staat te worden gesteld op de arbeidsmarkt beter met andere bedrijfstakken te kunnen concurreren. Wij geloven niet dat de gedachte om zonder meer het loonniveau in de bouwnijverheid op te trekken een oplossing biedt voor het probleem, waarmee men in deze sector en overigens niet alleen daar worstelt. Het moet Ir. Sorgdrager toch duidelijk zijn dat, wanneer men onder de gegeven omstandigheden in een bepaalde sector de teugels van de loonvorming laat vieren, andere sectoren niet achter kunnen blijven. Ook daar zullen looneisen naar voren ko men, omdat men de arbeiders niet wil laten gaan. Gebeurt dit, dan ligt de weg naar een loon- en prijs- inflatie volledig open. Het is overdreven te beweren dat de lonen in de bouwnijverheid zijn achtergebleven. Er is eerder aanleiding om te stellen dat de lonen in de bouw nijverheid aan de kop liggen, hetgeen deels een ge volg is van de forse loonmaatregel welke enkele jaren geleden werd genomen met het doel een loonsanering te bevorderen. Een maatregel overi gens die in de praktijk niet tot het beoogde doel heeft geleid. Ook toen werd dit door de krapte op de arbeidsmarkt verhinderd. Het gevolg hiervan was dat niet meer werd bereikt dan het op grote schaal zgn. wit maken van zwart loon. Blijkbaar heeft men van werkgeverszijde uit deze ervaring geen lering getrokken. Wij zouden de heer Sorgdrager beter hebben be grepen wanneer hij voor de dag was gekomen met een voorstel tot verhoging van de produktie in de bouwnijverheid, gepaard gaande met een effectief prestatiebeloningssysteem., waarvan de toepassing in de praktijk controleerbaar is. Aan prestatieverhoging wordt in het bouwbedrijf blijkbaar niet in de eerste plaats gedacht. Het is jammer dit te moeten vaststellen. Tot nog toe werd niets ondernomen om het produktieverlies van de afgelopen strenge winter enigermate in te lopen. Tijdens de zomermaanden heeft hiervoor toch zeker wel gelegenheid bestaan. Voor de vakbeweging is de situatie er intussen ook niet eenvoudiger op geworden nu men van werkgeverszijde, in het openbaar, zo royaal voor de dag is gekomen. Het is duidelijk dat dergelijke mededelingen de individuele bouwvakarbeiders niet ontgaan. Bij hen zijn dus verwachtingen gewekt. Onder dergelijke omstandigheden wordt het voor de vakbeweging moeilijk om ten behoeve van onze nationale economie bij het stellen van looneisen een gepaste matiging te betrachten. Het is te hopen dat het kortzichtige beleid, dat van werkgeverszijde met bovengenoemd voorstel Is gevoerd, niet zal leiden tot onrust onder de bouw vakarbeiders met nadelige gevolgen voor de bouw- produktie. De bouwnijverheid zal intussen moeten beseffen dat ook zij in het gareel van de loonpoli tiek zal moeten lopen. UET Produktschap voor Granen, Zaden en Peul- vruchten maakt bekend, dat voor de komende oogst voor inlandse tarwe, waarin meer dan 15 schot voorkomt, een denaturatie-toeslag kan wor den verleend. Ingeval de kwaliteit als gezond kan worden aan gemerkt en overigens aan de gestelde eisen voldoet, zullen de navolgende kortingen op de denaturatie- toeslag worden toegepast bij meer dan 15 t/m 20 schot 0,50 per 100 kg bij meer dan 20 t/m 25 °/o schot 1,per 100 kg bij meer dan 25 t/m 30 schot 1,50 per 100 kg bij meer dan 30 schot 2,per 100 kg Ingeval het percentage schot 15 of lager is, wordt vanwege „schot" geen korting toegepast. Voor de tarweregeling moge verder kortheidshalve naar pag. 767 verwezen worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1963 | | pagina 1