Uitwisseling
stad - platteland
t
No. 2531 Frankering bij abonnement: Terneuzett ZATERDAG 28 MEI 1960 48e Jaar£an®
UEEL wordt er de laatste jaren geschreven en gepraat over de ver-
houding stad - platteland. Veelal zijn er misverstanden gegroeid,
zowel in de stad als op het platteland, over de levensgewoonten van
elkaar. Wij zullen niet nagaan hoe deze verhouding is ontstaan, doch
wel iets vertellen op welke manier geprobeerd wordt meer kontakten
over en weer te krijgen en zodoende elkaar beter te leren kennen
en begrijpen. Vooral vanuit het platteland wordt hieraan nogal aan
dacht besteed. Dat dit initiatief meer van deze kant uitgaat, komt
misschien omdat het platteland meer op de stad georiënteerd is dan
andersom. Immers de stedeling komt veelal in de vakanties „buiten"
en dan nog meest in bepaalde vakantiecentra, zodat men nog weinig
of in het geheel niet rnet de gemeenschap in aanraking komt.
Hoe het ook zij: het is verheugend dat er bepaalde initiatieven
genomen worden, waarbij beide groepen met de problemen gekon-
fronteerd worden en door de kontakten, die er gelegd kunnen
worden, men meer begrip voor elkaar krijgt.
Via de radio worden er verschillende rubrieken vezorgd, die tot
doel hebben de stedeling meer op de hoogte te brengen met het werk
op de boerderij en het leven op het platteland in het algemeen. Zo
ook zijn via een dergelijke radio-uitzending de eerste kontakten
gelegd tussen een middelbare school en een landbouworganisatie,
waaruit de schooladoptie is gegroeid, waarop wij uitvoeriger terug
komen. Op volkshogescholen worden er dagen georganiseerd waar
zowel de stedeling als de plattelander uitgenodigd wordt. Hier trekt
men dus zo enkele dagen gezamenlijk op en is er ruimschoots
gelegenheid met elkaar van gedachten te wisselen. Ook de pers kan
natuurlijk in belangrijke mate bijdragen tot beter begrip door be
paalde vraagstukken in krant of tijdschrift te behandelen.
TOEN men dan ook in Nederland over dit werk
ging praten, heeft men naar een andere vorm
gezocht. Dit werk is in bepaalde streken met veel
enthousiasme aangepakt en men kan dan thans
ook rustig zeggen dat het geen experiment meer
is.
Verschillende afdelingen van landbouwmaat-
schappijen hebben bepaalde middelbare scholen
uit grotere steden geadopteerd, o.a. in Groningen
en de Hoekse Waard. Leerlingen worden voor
een week op de boerderij uitgenodigd bij leden
van de betreffende afdelingen. De leeftijd van
de leerlingen is 17 jaar, daar men aan kan
nemen, dat de deelnemers (sters) op deze leeftijd
bewust het leven en het werk op de boerderij
mee kunnen maken. Op de school wordt er voor
de deelnemende klas in het lesrooster tijd vrij
gemaakt in welke uren speciale aandacht aan het
platteland wordt besteed.
AOK de week, die op de boerderij wordt door-
gebracht, valt in de schooltijd en "wordt dan
ook als werkweek beschouwd. Bepaalde objekten
moeten worden bestudeerd, welke later op school
uitgewerkt moeten worden. De landbouworga
nisaties, in casu de ontvangende families, zor
gen dat de jongelui geheel in het gezin opge
nomen worden en zodoende het dagelijks leven
op de boerderij mee kunnen maken. Verschillende
exkursies worden georganiseerd naar landbouw
industrieën; aandacht wordt besteed aan polder
en waterschapswezen, landbouworganisaties enz.
Kortom, in een dergelijke week wordt geprobeerd
de jongelui zoveel mogelijk met het platteland in
zijn geheel vertrouwd te maken. Ook bezoeken
landbouwers wel de scholen, waar dan korte inlei
dingen gehouden worden, en vragen, door de leer
lingen gesteld, beantwoord worden. Zoals wij
reeds schreven, is dit werk geen experiment meer
en is men enthousiast, wat natuurlijk niet zeggen
wil. dat er individueel wel eens een tegenvaller
is, wat met een dergelijke opzet moeilijk te vóór
komen is.
OOK DE Z.L.M. START
OP SCHOUWEN-DUIVELAND.
DEZE zomer nu gaat men bij de Z. L. M. ook
met dit werk starten en wel op Schouwen-
Duiveland, waar leerlingen van een lyceum uit
Voorburg te gast zullen zijn op boerderijen van
Z. L. M.-leden. De opzet verschilt in dit geval in
zoverre met bovenbeschreven voorbeelden, dat
op het lyceum in Voorburg geen ruimte in het
lesrooster voor dit werk is vrijgemaakt, terwijl
ook de 10 dagen, welke de jongens naar Schou-
wen-Duiveland komen, niet in de schooltijd valt,
maar in hun vakantie. Twee leerlingen hebben
het initiatief genomen en 28 jongens bij elkaar
gezocht, die graag naar een boerderij wilden gaan.
Men zou dus kunnen zeggen, dat deze jongens
vrijwilligers zijn en men mag aannemen, dat ze
enthousiast zijn om deze 10 dagen mee te maken.
Een vermeldenswaardige bijzonderheid is nog,
dat het de eerste school is die zelf kontakt heeft
gezocht. Tot nu toe is altijd de initiatief uitgegaan
van de landbouworganisatie. Hiermee zouden wij
durven beweren, dat dit twee belangrijke plus
punten zijn voor het welslagen van het program
ma. Want, al is het voor de jongens een vakantie
week, wij hebben toch gemeend verschillende
exkursies enz. te organiseren, zodat ze ook iets
meer zien en leren van het platteland dan alleen
wat ze op de boerderij meemaken. Zo zal er aan
dacht besteed worden aan dijkherstel, herverkave
ling, waterschapswezen, handel en koöperatie enz.
Een kontaktavond zal er zijn met jongeren vati
het eiland en getracht zal worden een sport
middag te organiseren.
ZOALS U ziet, stof genoeg waar later nog eens
over nagepraat of geschreven kan worden
door de jongens uit Voorburg. Vooraf is het de
bedoeling dat er een kontaktavond in Voorburg
zal zijn, waar de deelnemers en hun ouders in
de gelegenheid zullen zijn verschillende vragen
te stellen aan enkele mensen van het sekretariaat
der Z. L. M. en van de kring Schouwen-Duiveland..
Ook zal het Z. L. M.-journaal 1959 op die avond
vertoond worden.
Zo spoedig mogelijk zullen ook de adressen van
de leerlingen aan de ontvangende families gezon
den worden, met de hoop dat er vooraf reeds enig
schriftelijk kontakt tot stand komt, waardoor mem
van beide kanten al enigszins weet wat men van
elkaar mag verwachten.
Door op deze manier de adoptie-week voor te
t bereiden, hopen wij, dat dit voor Zeeland nog
nieuwe werk mag slagen, zodat er met enthou
siasme een volgend jaar verder gewerkt kan
worden en dat de schooladoptie ook in andere
delen van Zeeland weerklank mag vinden, want,
ook al bereikt men op deze manier geen grote
groepen, toch kan zo zeker een steentje bijge
dragen worden voor beter begrip tussen stad
en land.
A. D.
waarin opgenomen
DE BOERENJEUGD
Officieel Orgaan van de
ZEEUWSE LANDBOUWMAATSCHAPPIJ
«n de LANDBOUW JONGEREN GEMEENSCHAP
ZEELAND
DE SCHOOLADOPTIE ALS NIEUWE VORM
TEN nieuwe vorm om met elkaar in aanraking te komen is de
reeds genoemde schooladoptie. In Engeland is men hier mee
begonnen. Enkele bedrijven worden daar gevraagd om exkursies
van scholieren toe te laten, zodat deze zo het werk op de boerderij
in ogenschouw kunnen nemen. Verder wordt er tussen de scholen
en de betreffende boeren gekorrespondeerd. Een bezwaar van deze
werkwijze is volgens Nederlandse begrippen dat men wel de boer
derij leert kennen, maar niet de levensgewoonten yan de mensen,
die er wonen.
Stad en platteland vinden elkaar.