PASEN en
DE LANDBOUWER
Goes Ds F. N. M. NIJSSEN.
No. 2885 Frankering bij abonnement: Terneuzen
ZATERDAG 16 APRIL I960
48e Jaargang
zeeuws
lanóbouwbiaó
/OU iemand, die in de landbouw werkzaam is, dichter bij
Pasen staan dan een winkelier, een ambtenaar, een fabrieks
arbeider? De Paasnummers van de geillustreerde tijd
schriften zouden het ons wel doen denken. De foto's van prachtig
bloeiende bomen en van lieve lammetjes in de wei wekken de
indruk, dat Pasen een natuurfeest-bij-uitstek is. En zou degene,
die door zijn werk dicht bij de natuur leeft, dan niet in een bevoor
rechte positie verkeren, als het om het verstaan en beleven van
dit feest gaat?
Nee.... helemaal niet! Pasen is nl. geen natuurfeest. Het
gaat om heel iets anders dan het jaarlijkse tot-nieuw-leven-komen
van de natuur. En gelukkig maar YVant hoe mooi dat ook is,
hoe wonderlijk en hoe zegenrijk, dat bomen en planten gaan
groeien, bloeien en vruchtdragen het helpt ons toch niet wezen
lijk verder. Het geeft ons geen antwoord op de laatste levens
vragen, het wijst geen uitweg, uit de diepste levensnoden, het
geeft geen richting bij de grote levensbeslissingen.
PASEN is geen natuurfeest. Integendeel. Er zijn die dag dingen
aan de orde, die ontspringen aan een hoger werkelijkheid,
dan die we dagelijks voor ogen zien en die bepaald niet
passen in het kader van de natuur zoals we die kennen.
En daarom of we nu landbouwer zijn of kantoorbediende of
wat dan ookwe staan in principe even ver van Pasen af. Hier
gebeuren dingen, die voor geen van ons van nature vertrouwd zijn
Hier breekt een andere wereld door in de onze.
In onze wereld heeft immers de dood het laatste woord. De
mooiste vruchtboom, het liefste lammetje, de edelste mens zal
eenmaal sterven. Niemand van ons kan op tegen de dood. Maar
Pasen vertelt van Iemand, die dood heeft overwonnen en die
aan de mensen verscheen in de gedaante van een nieuw leven
totaal nieuw en totaal anders dan wij het hebben en kennen:
wel een echt leven van lichaam en ziel, maar één waarin de dood
geen rol meer speelt. En het geweldigste die opstanding
tot dit nieuwe leven van Jezus Christus is geen uitzondering-voor
één-keer op een absoluut-geldende regel. IntegendeelDe oude
regel wordt hierdoor juist afgeschaft. De uitzondering gaat nu
regel worden voor ieder, die bij Hem is ingelijfd.
God heeft niet alleen de Here (Jezus) opgewekt, maar zal ook
ons opwekken door zijn kracht". (1 Corinth. 6:14).
Het Ancien Regime heeft afgedaan, want de gote revolutie
is begonnen zich te voltrekken. Pasen demonstreert in een flits
hoe het gaat worden. De geschiedenis is geen kringloop of op
ondergang uitlopende ontwikkeling (zoals de natuur ons zou
kunnen doen denken); het gaat naar de Nieuwe Wereld, naar
de volmaakte vernieuwing van deze wereld, naar een bestaan dat
onze stoutste verbeelding te boven gaatPasen is er het eerste
begin en het onderpand van.
Dat is tegelijk het antwoord op de vraag naar de zin, dc
bestemming van het leven: de Nieuwe Wereld komtDat is ook
de door God gebaande uitweg uit de diepste levensnood: de ons
bedreigende, kwellende duistere machten zijn verslagen en zullen
vernietigd worden.
Die Toekomst zal voorts ons handelen en beslissen vandaag
mogen bepalen: wie het oog op het vaste punt aan de Horizon
gericht houdt, kan rechte voren trekken. Pasen opent zo perspec
tieven, die geen lammetje ooit kan geven dan alleen Het Lam,
dat de zonden der wereld wègdroeg en dat de machten overwon.
J-J ET Paasfeest is het feest van Gods revolutie. Zal een land
bouwer hier dichter bij staan dan een ander? Nee, misschien
in zeker opzicht zelfs wel verder i
Want er zijn deskundigen die beweren, dat een landbouwer
gebonden als hij is aan het vaste ritme der natuur van aard
conservatiever is dan een ander. Hij zou sterk gehecht zijn aan
de oude, vertrouwde orde der dingen en afwijzend staan tegenover
iedere revolutie. Ik weet niet, of het waar is. Wie let op de steeds
zich vernieuwende landbouwmethoden zou ook het tegen
deel kunnen beweren Ik hoop in ieder geval, dat het in de
verhouding tot God niet waar is. Dat zou nl. fataal zijn. Wie
daarin vasthoudt aan de oude orde, waarin de machten van zonde
en dood heersen, gaat met het oude regime ten onder. Hier gaat
het er om verheugd de Revolutie te aanvaarden, ja, zich te laten
inschakelen in de opstandige troepen, die vechten tegen de
machten der duisternis, en zich te stellen onder Jezus Christus,
die op Pasen de beslissende slag al heeft gewonnen.
Wie dat heeft leren doen. kent een vreugde, die oneindig
veel dieper en rijker is, dan die over de bloeiende vruchtbomen
en de lammetjes in de wei. Hij zal zich ook niet aan de natuur
vergapen. Hij weet nuchter, dat die hoe mooi ze ook kan zijn
voorbijgaat, omdat ze hoort tot de wereld waaruit Christus
opstond.
Alleen gaat hij wel gelijkenissen zien. En wat dat betreft is
degene, die dicht bij de natuur leeft een bevoorrecht mens.
Als zijn ogen eenmaal zijn opengegaan voor het Paasgebeuren,
ziet hij een verre afglans daarvan dagelijks om zich heen. Denkt
u b.v. maar aan het zaaien en het opgroeien van het graan, dat
een beeld is voor het sterven en opstaan van mens en wereld.
U moet daar in Uw Bijbel 1 Corinth. 15 3544 eens op na lezen.
Een prachtgedeelte
Staat de één van nature dichter bij Pasen dan de ander?
Een laatste en diepste antwoord: Nee, we staan er allen
even ver van af, omdat we ons steeds weer ongelovig afkeren
van- de werkelijkheid Gods. Wij mensen staan het dichtst bij Stille
Zaterdag. Wij presteren het alleen maar om God weg te werken
uit onze wereld. Maar toch heeft God na Stille Zaterdag het
voor ons Pasen doen worden.
En de Heer van Pasen komt wel vlak bij ons staan, die ons
ver van Hem afkeerden wie we ook zijn en zegt: „Wees
niet ongelovigmaar gelovigTen bate van je zelf en van je
omgeving. Aanvaard mijn Revolutie. Laat je leven er dooc
bepalen. Dan zul je delen in mijn Toekomst. En als mens-
met-visie vruchtbaar kunnen werken in deze wereld, in de land-
bouw. op kantoor, in de fabriek, in het gezin, in de of
waar dan ook."