Wie draagt het risico?
AARDAPPELNIEÜWS
PRODUKTSCHAP VOOR
AARDAPPELEN VERGADERDE
GEEN GARANTIEPRIJS VOOR
KOOLZAAD
SALON INTERNATIONAL
DE LA MACHINE TE PARIJS
VAN 3 TOT 8 MAART A.S.
BELGISCHE MARKTEN
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
TN de op 3 september j.l. gehouden bestuursver-
gadering van het Produktschap voor aardappe
len werd o.m. medegedeeld dat het aantal trans
acties, afgesloten op de termijnmarkt, de laatste
weken sterk is gestegen. Ook de prijzen zijn om
hoog gegaan. In de laatste week van augustus be
droegen b.v. de prijzen voor levering in april ge
middeld: Bintje klei 35 opwaarts ƒ14,70; Bintje
klei 45 opwaarts 16,30.
Niettegenstaande aanzienlijke schade door phy-
tophthora-aantasting in een aantal percelen zijn
de oogstvooruitzichten in de kleigebieden goed.
Van de belangrijkste rassen zoals Bintje en Eigen
heimer wordt een gemiddelde hectare-opbrengst
verwacht, die hoger is dan Let gemiddelde van de
laatste jaren. Op de zandgronden en de N. O. pro
vincies wordt een matige opbrengst verwacht. De
komende weersomstandigheden kunnen op de uit
eindelijke oogstresultaten nog van veel invloed
Zijn.
Verder werd medegedeeld, dat in enkele West-
europese landen zoals West-Duitsland, Frankrijk
en Denemarken de beteelde oppervlakte aardappe
len dit jaar geringer is dan vorig jaar, terwijl o.m.
uit Frankrijk en Engeland berichten zijn ontvangen
over phytophthora-aantasting, die plaatselijk aan
zienlijke schade heeft aangericht. Op grond hiervan
lijken de exportvooruitzichten niet ongunstig. B,e-
dacht moet echter worden, dat mede door de gun
stige veevoederpositie in de Westeuropese landen
getracht zal worden een gedeelte van de aardappe
len, die normaal worden vervoederd, op de con-
sumptiemarkt af te zetten.
Van de werkelijke verhouding tussen vraag en
aanbod op de internationale aardappelmarkt is
derhalve, ook op langere termijn, nog weinig of
niets met enige zekerheid te voorspellen.
Voorts werd medegedeeld, dat in Zuid-Holland
65 'o van de aardappeloppervlakte uit Eigenheimer
en 15 uit Furore bestaat. In de polders rond Am
sterdam neemt Meerlander bijna de helft van de
oppervlakte in beslag.
Met betrekking tot de vroege aardappelen werd
nog opgemerkt, dat de oogst rond 190.000 ton be
droeg, waarvan ongeveer de helft voor cnsumptie
is afgezet, terwijl de andere helft als pootaardap-
pelen wordt afgezet. De gemiddelde gewogen prijs
voor consumptie-afzet op veilingen bedroeg dit
jaar ca. 20,per 100 kg tegen vorig jaar 21,60,
in 1956 12,40 en in 1955 16,40.
Door het bestuur is uitvoerig gesproken over de
wenselijkheid tot oprichting van een Instituut voor
Agrarisch Marktonderzoek, waaraan door het
Ministerie en de gezamenlijke produktschappen
wordt deelgenomen. Mede gezien de vele activitei
ten, die op het gebied van marktonderzoek reeds
ontplooid worden, zal het bestuur zich beraden
over de vraag, of aan een nieuw op te richten
instituut behoefte bestaat en zo ja op welke wijze
dit werkzaam zou moeten zijn.
Kennis genomen werd van een van de minister
van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening ont
vangen schrijven, waarin o.m. is medegedeeld,
dat de maximumprijsregeling voor consumptie
aardappelen zoals deze in voorjaar 1958 t.a.v.
de telersprijzen is toegepast voorshands niet
zal worden gecontinueerd.
Verzekeringszak en
7'/AN de Ver. ,Wet Risico" te Amsterdam ontvin-
gen wij onderstaande publicatie. Om ieder
misverstand te voorkomen vestigen wij de aan
dacht er op, dat „Wet Risico" dezelfde vereniging
is waarmee de Onderlinge Motorvoertuigenver
zekering van de Z. L. M. zulke prettige relaties
onderhoudt t.a.v. de W.A.-dekking voor motor
voertuigen.
Omdat het van groot belang is een eventuele
ongevallenverzekering voor inzittenden daar on
der te brengen waar ook het W.A.-risico van het
motorvoertuig verzekerd is, vragen wij voor on
derstaande publicatie bijzondere aandacht.
Stap in, maar
XJ ET komt in de praktijk van het dagelijks leven
frequent voor, dat de eigenaar van een auto
anderen laat meerijden. Wij denken hierbij aan
gezinsleden, familie, kennissen, zakenrelaties,
enz. Bij zulk een rit ontstaan risico's, zowel voor
de automobilist als de mede-inzittenden.
Verkeersongevallen zijn aan de orde van de
dag en de gevallen, waarin de inzittenden van
een auto letsel oplopen zijn legio.
W. A. autoverzekering.
Door het sluiten van een W.A.-verzekering op
de auto kan de eigenaar zich tegen een deel van
het risico dekken.
Indien n.l. bij een ongeval met de auto het on
geval te wijten is aan schuld of nalatigheid van
de eigenaar van de auto of degeen die de auto
bestuurt en voor wiens daden hij verantwoorde
lijk is, is in de meeste gevallen de eigenaar jegens
de derden, die hij in de auto deed plaatsnemen,
wettelijk aansprakelijk. Op grond van de gesloten
W.A.-verzekering zal dan in de regel de schade
van de mede-passagiers bij „Wet-Risico" gedekt
zijn.
Ongevallen, en wettelijke ongevallenverzekering.
W/ANNEER de getroffen inzittenden van een
automobiel letsel oplopen, waarbij zij tijde
lijk of blijvend arbeidsongeschikt worden of de
dood vinden, zal aan hen resp. hun nagelaten be
trekkingen, een uitkering kunnen worden ver
leend op grond van de ongevallenwetten, indien
de getroffenen „werknemer" in de zin van die
wetten waren en hun het ongeval in verband met
hun dienstbetrekking was overkomen.
Zelfs in die gevallen zal soms de schade niet
geheel gedekt zijn, omdat de ongevallenwetten
slechts uitkering aangeven tot een bepaalde loon
grens en dus vooral bij hoger gesalarieerden een
deel van de schade ongedekt kan blijven.
Wanneer een inzittende van een automobiel
tijdens een rit een ongeval treft en de rit door
hem niet in verband met de dienstbetrekking
werd gemaakt, zal een uitkering op grond van de
sociale verzekeringswetgeving niet plaats vinden
en het risico van zulk een schade dus niet ge-
dekt zijn. Zulk een schade kan b.v. geleden wor
den bij particuliere ritten voor genoegen. Ook de
inzittende gezins- en familieleden kunnen getrof
fen wordendeze zullen uit de aard der zaak geen
uitkering op grond van de sociale wetgeving kun
nen genieten.
Wanneer de medepassagiers ten opzichte van
P)E situatie in de aardappelsector van de ver-
XJ schillende landen loopt nogal uiteen. De
Zwitserse oogst bijvoorbeeld is in vergelijking
met die in de jaren '36'38, de laatste jaren on
geveer 60 gestegen. Voor de consumptie-aard
appelen wordt de voorkeur gegeven aan het ras
Bintje; verwacht wordt dat dit areaal weer enigs
zins zal worden uitgebreid omdat de andere, in
hoofdzaak Duitse, rassen veelal door viren zijn
aangetast. Voor de export van consumptie-aard
appelen komt hoofdzakelijk Italië in aanmerking
in de herfst van 1957 ongeveer 30.000 ton. De voor
uitzichten voor de export van Zwitserse poot-
aardappelen op deze markt lijken geenszins
slecht.
Het aardappelareaal in West-Duitsland werd
dit jaar weer 6 kleiner. „Kartoffelwirtschaft"
acht dit een gevolg van de bedrijfseconomische
omstandighedenmen wil de aardappeloogst ver
vroegen wegens de vele werkzaamheden in de
late herfst. Overproduktie aan consumptie-aard
appelen is er overigens geen aenkbeeldg gevolg
van.
TAE redacteur van „The Farmers Weekly" meent
dat de Engelse opbrengstcijfers door de aard
appelziekte veel meer gedrukt zullen worden dan
eerst verwacht. De consument geeft de voorkeur
aan het ras King Edward, maar de resistentie
van dit ras tegen phytophthora is niet overmatig.
De aardappelen die thans op de markt komen
zijn enigermate door deze ziekte aangetast. In
hoeverre de voorraad straks de vraag zal kunnen
dekken, kan nog niet gezegd worden, maar dat
import een dure zaak voor de Engelsen is blijkt
uit cijfers die het Persoverzicht van het Hoofd-
produktschap voor Akkerbouwprodukten geeft.
In de laatste zes maanden, voor de komst van
de nieuwe oogst, werd voor ƒ213 miljoen ge-
importeerd tegen gemiddeld ongeveer ƒ19 mil
joen voor de oorlog; maar het geld had in die
tijd ook wel een andere waarde.
„Landbouwwereldnieuws" weet te melden dat
een onlangs ingestelde commissie de import van
pootaardappelen (dit jaar 11.000 ton) in Grieken
land gaat verzorgen. Men schijnt in het bijzonder
zijn oog te laten vallen op die soorten die op de
Europese markt het meest gevraagd worden.
T N de week van 16 tot 22 augustus maakten
A Bintjes, eerste kwaliteit, op de Kopenhaagse
groentemarkt 14 86 tot ƒ17,61. Tweede kwaliteit
Bintje maakte toen 13,20 tot 14,86 per 100 kg.
De aanvoer die week bedroeg 1.179,9 ton, de week
daarvoor was deze 1.151,7 ton groot. Toen werd
naar Zweden 299 ton en naar Engeland 1 ton uit
gevoerd, de week daarop ging 42 ton naar Zwe
den en 1 ton naar West-Duitsland.
De Belgische aardappelmarkt tenslotte is zeer
kalm. Aan de vraag kan worden voldaan. Ook in
de week van 30 augustus tot 6 september was
de markt buitengewoon kalm met beperkte han
del tegen licht dalende prijzen.
N. S.
de automobilist derden zijn, zullen zij geen scha
devergoeding van hem kunnen vorderen, indien
hij niet voor het ongeval aansprakelijk is, door
dat hem geen schuld treft. Het ongeval kan im
mers b.v. door een andere weggebruiker veroor
zaakt zijn?
Verzekering van het niet gedekte risico.
Toch bestaat in vele gevallen behoefte aan een
verzekering tegen deze ongedekte risico's. Hoe
vaak gebeurt het niet, dat men zakenrelaties in
de auto doet plaatsnemen? Bij een eventueel on
geval, waarbij deze laatsten letsel zouden oplo
pen, zouden vele automobilisten, ook al is geen
wettelijke aansprakelijkheid voor die schade aan
wezig, zich toch moreel genoopt zien, hen in de
geleden schade tegemoet te komen. Een aanvul
lende ongevallenverzekering is dus gewenst.
Inzittenden van vrachtauto's zijn gewoonlijk
personen die in verband met de uitoefening van
hun dienstbetrekking bij de eigenaar van dei
vrachtauto gebruik maken. Ingeval van een on
geval kunnen zij een uitkering op grond van de
sociale wetgeving ontvangen. Voor hen is een
extra verzekering niet nodig.
Bij verscheidene automobielverzekeringsmaat
schappijen bestaat de gelegenheid om in aanvul
ling van de gewone W.A.-of All-Risks-polis op een
auto een aanvullende ongevallenverzekering voor
inzittenden te sluiten.
Wat kan Wet-Risico voor u doen?
„Wet-Risico"
DE commissie van toezicht van
overweegt, of ook „Wet-Risico" voor de deel
nemers aan de motorschaderegeling de mogelijk
heid voor zulk een aanvullende verzekering kan
openen.
Bij voldoende deelneming stelt „Wet-Risico"
zich voor met ingang van 1 januari 1959 de gele
genheid tot verzekeren open te stellen.
In verband daarmede zullen wij gaarne van u
vernemen of u in beginsel belangstelling voor een
dergelijke verzekering heeft.
EJeze verzekering zal zich uitsluitend uitstrek
ken tot inzittenden van person en auto's. Voor
vrachtautomobielen, waarbij derden in de be
stuurderscabine plaatsnemen, wordt de gelegen
heid tot verzekering niet geboden.
Van het resultaat van deze enquête zal het af
hangen of de verzekering doorgang kan vinden.
Mocht u voor bedoelde ongevallenverzekering
belangstelling hebben dan wordt u verzocht zulks
vóór 1 oktober a.s. aan ons mede te delen, dus
aan de Onderlinge Verzekerings Mij voor motor
voertuigen der Z.L.M., POSTBUS 70 te Goes.
Uw opgave is uiteraard vrijblijvend en verplicht
tot niets.
DE L.
IN aansluiting op een vraag van het Landbouw
schap aan de minister van Landbouw, Visserij
en Voedselvoorziening om voor koolzaad van de
oogst 1959 een garantieprijs in het vooruitzicht te
willen stellen, antwoordt de bewindsman, nadat
Landbouwschap tijdens de jongste bespreking met
de minister het verzoek had toegelicht, dat hij zich
omtrent deze aangelegenheid nader heeft beraden.
Daarbij zijn de aspecten van de koolzaadteelt en
een mogelijke ontwikkeling daarvan bij een garan-
tieprijs onder ogen gezien. De minister is tenslotte
tot de conclusie gekomen, dat er onder de huidige
omstandigheden onvoldoende aanleiding bestaat*
voor koolzaad een garantieprijs in uitzicht te stel
len. Hij is echter bereid bij de vaststelling van de
garantieprijzen voor andere akkerbouwprodukten
de ongunstige prijsvorming van koolzaad mede in
beschouwing te nemen.
Van 3 tot 8 maart a.s. zal in het „Pare des
Expositions de la Porte de Versailles" in Parijs
de dertigste Salon International de la Machine
worden gehouden. Deze dertigste expositie wordt
als zeer belangrijk beschouwd.
Brouwgerst ondervindt weinig kooplust. De prij
zen zijn onverandèrd. De vlasprijzen blijven onge
wijzigd, voor normaal vlas 0,80 tot 1,50 fr. en voor
beter vlas meer dan 1,50 tot meer dan 2 fr. De
markt voor gezwingeld vlas ondergaat een ver
steviging.
(De Boert