ZITDAGEN
'Kansomes
GETROKKEN WERKTUIGEN
INHOUDSOPGAVE
Mededeling van de P. V. C.
KANTOREN
PLAATSELIJKE BUREAUHOUDER
TE ST. MAARTENSDIJK EN
OOSTBURG.
ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD
vraagi Uw handelaar
op het standpunt, dat de rampslachtoffers, over
het algemeen genomen, niet veel beter behandeld
mochten worden dan de slachtoffers van de oor
log. Wij kunnen alweer verheugd zijn, dat de Ka
mer voorlopig een vergelijking tussen beide cate
gorieën afwijst. In het „Voorlopig Verslag" lezen
wij namelijk o.a.:
„Door tal van leden werd aangedrongen op het
verlenen van een integrale schadevergoeding. Zij
waren zeer teleurgesteld, dat het wetsontwerp niet
van de noodzakelijkheid hiervan uitgaat.
De Regering, zo betoogde men, heeft niet gesteld,
dat een algehele schadevergoeding om financiële
of technische redenen onmogelijk is. Haar voor
naamste argument tegen een volledige vergoeding
is, dat het tegenover de oorlogsslachtoffers niet te
verdedigen zou zijn, indien men de door de waters
nood getroffenen principieel beter zou behandelen
dan hen. De juistheid van dit argument werd van
vele zijden bestreden. Men achtte het trekken van
een vergelijking met de vergoeding van de oorlogs
schade onjuist en men was het dus ook niet eens
met de conclusie, welke de Regering uit deze ver
gelijking heeft getrokken.
Vele leden konden de gedachtengang van de Re
gering wel volgen, voor zover zij daarmede bedoelt,
dat er tussen beide rampen verband bestaat door
het feit, dat nog gedurende vele jaren de kosten
van de vergoeding der oorlogsschade op het jaar
lijkse budget van het Rijk blijven drukken, zodat
bij het bepalen van de financiële mogelijkheden
t.a.v. de watersnoodschade met deze factor reke
ning moet worden gehouden. Overigens meenden
zij echter, dat elke ramp afzonderlijk moet worden
beschouwd en dat de mogelijkheden t.a.v. de ver
goedingen bekeken moeten worden op het moment,
dat de regelingen worden getroffen.
De gedupeerden, wier recht op vergoeding is
ontstaan in een tijd, waarin 's lands financiën zeer
zorglijk waren, mogen zich niet ten achter gesteld
voelen als de getroffenen bij een andere ramp gro
tere vergoedingen ontvangen, omdat de financiële
toestand of andere omstandigheden dit mogelijk
maken. In feite is het dan ook zo, dat de getroffe
nen thans als gevolg van de particuliere actie van
het Rampenfonds in een gunstiger positie verkeren.
Deze leden waren daarom van mening, dat de bij
deze wet vast te stellen vergoedingen uitsluitend
beoordeeld moeten worden naar hetgeen men rede
lijkerwijze van de Staat kan vragen en wat redelij
kerwijze in de huidige situatie financieel mogelijk
is, daarbij rekening houdende met de andere belan
gen, waarvoor de Staat heeft te zorgen, en het ge
wicht van de verschillende belangen tegen elkaar
afwegende.
Verscheidene andere leden wilden geheel in het
midden laten, of het beginsel, waarvan de Wet op
de Materiële Oorlogsschaden uitging, al of niet
juist was, doch zij meenden, dat er tussen de oor
logsschade en de watersnoodschade een allesbe
heersend verschil bestaat. Bij de oorlogsschade was
het motief van de afwijzing van de integrale schade
vergoeding niet, dat zulk een vergoeding onredelijk
zou zijn of dat zij op zich zelf ongewenst zou zijn,
doch uitsluitend, dat het financieel niet kon.
Dit argument geldt naar de mening van deze
leden thans zeker niet. Men kan niet zeggen, dat de
Nederlandse gemeenschap thans een volledige ver
goeding van de materiële schade niet zöu kunnen
dragen. Trouwens, ook nu moet men er van uit
gaan, dat de schade geleden is en dus gedragen
moet worden. De vraag is maar, door wie die schade
het best kan worden gedragen, door de gehele Ne
derlandse volksgemeenschap of door de in verhou
ding tot het Nederlandse volk kleine groep getrof
fenen in zuidwest-Nederland. Het antwoord op deze
vraag kan niet twijfelachtig zijn: de Nederlandse
gemeenschap is hiertoe veel beter in staat.
Voor zover de oorlogsslachtoffers het onrecht
achten, dat ze niet royaler behandeld zijn, aldus
deze leden, kunnen ze niet verlangen, dat ook an
deren onjuist behandeld worden, nu bij de waters
noodschade ontbreekt het door de oorlogsslacht
offers wel niet aanvaarde, maar toch gewichtige
argument van de financiëlé onmacht. Bij de over
grote meerderheid van ons volk was na de ver
schrikkelijke ramp op 1 Februari het overheersend
gevoelen: daar is veel geleden, dat niet vergoed
kan worden, maar wij moeten het materiële ver
lies volledig vergoeden."
Er worden nog meer argumenten aangevoerd
voor een zo volledig mogelijke vergoeding van de
schade en wij kunnen niet anders dan hopen, dat
de Wet straks op verschillende punten wordt ge
wijzigd in de goede zin.
De verschillende artikelen.
Wij hebben hier enige algemene beginselen be
handeld, waarover in het „Voorlopig Verslag" uit
voerig wordt gesproken.
Het zou te ver voeren alles, wat er verder in dit
Verslag vermeld staat, hier te bespreken, daar dit
liefst 25 gedrukte foliovellen beslaat. Te meer nog,
omdat ook ten aanzien van alle afzonderlijke arti
kelen, behandelende dus de vergoedingen voor de
grond, de gebouwen, de verloren gegane gewassen
te velde, voorraden, vee en werktuigen, enz. enz.,
practisch alle door de georganiseerde landbouw
naar voren gebrachte wensen geheel of ten dele
zijn overgenomen, en wij deze wensen reeds eerder
uitvoerig in dit blad opnamen, hetzij in de „Korte
Verslagen van de vergaderingen van het Dagelijks
Bestuur der Z. L. M.," hetzij in de „Overzichten."
Wij kunnen derhalve volstaan met op te merken,
dat de commissie uit de Tweede Kamer een buiten
gewoon degelijk stuk werk heeft afgeleverd.
Onmiddellijk bij het lezen van dit Verslag valt
het op, hoe goed deze heren zich in deze materie
hebben ingewerkt en hoe juist zij veelal de wensen
en verlangens van het getroffen deel van ons volk
hebben vertolkt. Dat zij hierbij tevens het verlan
gen van het niet-getroffen deel van ons volk, dat
zo spontaan hulp bood, heeft begrepen, is onze
Vaste overtuiging.
Tenslotte kunnen wij niet nalaten met er nog
maals op te wijzen van welk een groot belang het
is, dat de boerenstand zich goed organiseert.
Dat men dit ook meer en meer inziet, moge
blijken uit het volgende.
Wij spraken enige weken geleden op een verga
dering van onze zwaar getroffen Afdeling Stave-
nisse. Na het uitleggen van het Wetsontwerp vroe
gen wij ons af wat d£ getroffen boeren hadden
moeten doen vlak na de ramp als er eens geen
Z. L. M. was geweest. Als er dus niet eens iemand
als Ir. Geuze op de bres was gesprongen en als de
andere voormannen der Z. L. M. niet al hun krach
ten in georganiseerd verband hadden gegeven om
de gevolgen van de ramp zoveel mogelijk te ver
lichten.
En weet U, lezers, wat de reactie was van de
boeren van Stavenisse? Zeventien mensen uit de
vergadering gaven zich onmiddellijk op als lid.
Kijk, dat gaf de burger moed. En als wij dan zien,
dat in de laatste weken velen zich aanmeldden bij
de Z. L. M., zodat wij de 5500 leden reeds een flink
stuk achter ons hebben, dan zijn ook wij dankbaar,
dat ons werk gewaardeerd wordt, nuttig is en dus
met volle kracht voort moet gaan, opdat het de
boerenstand van Zeeland tot heil is!
S.
Overzicht.
Zitdagen Boekhoudbureau der Z. L. M.
Zitdagen Secretariaat der Z. L. M.
Zitdagen Zeeuws Voorlichtingsinstituut op Verzeke-
ringsgebied. (Z. V. V.)
Zitdagen Zeeuws Voorlichtingsinstituut voor de
Brandverzekering. (Z. V. B.)
Zitdagen Adviesbureau voor Oorlogs- en Watersnood
schade.
Zitdagen Stichting Bouwbureau voor de Landbouw in
Zeeland.
Mededeling van de Provinciale Voedsel Commissaris:
Kantoren P. B. H. te St. Maartensdijk en Oostburg
Van Boerderij en Organisatie.
Waterschappen.
Voor de Plattelandsvrouw: Reis naar Frankrijk.
Enkele mededelingen inzake de Rampschade.
Stoppelwerktuigen.
Lonen en Sociale voorzieningen:
Accoordtarieven 1953/1954.
De weg naar 'n vereenvoudigde loonadminstratie.
Wolinname 1953.
De bevoorrading van de Belgische Vlasindustrie.
Ingezonden.
Paard en Paardensport.
Onderwijs:
Eindlessen Landbouwhuishoudscholen
Axel - Kruiningen - Tholen - Cursus Meliskerke,
Bram uit de Slikhoek.
Noord-Brabantsfche Maatschappij van Landbouw,
Marktberichten
De P. V. C. voor Zeeland deelt mede, dat
1. ingaande 15 Juli 1953 het kantoor van de
P. B. H. voor Tholen en St. Philipsland is ge
vestigd in het Gemeentehuis te St. Maartens-
rijk (Tel. No. 89).
2. ingaande 23 Juli 1953 het kantoor van de
P. B. H. voor Westel. Zeeuws-Vlaanderen is
gevestigd in het Rijksgebouw te Oostburg
(Kamer 20) (ingang om de hoek St. Eligius-
plein, tegenover R.K. Jeugdhuis) Tel. no. 117.
De Directie van de Wieringermeer (Noord Oost
Polderwerken) timmert steeds aan de weg. Het is
een goede gewoonte van deze directie om de publi
citeit goed te verzorgen. We denken alleen maar
aan de jaarlijks terugkerende excursiegidsen.
Door het uitgeven van het boekje „De Noord
Oost Polder in beeld" is een nieuwe goedverzorgde
uitgave aan de bestaande reeks toegevoegd.
Duidelijke grafieken en kaartjes geven het
boekje dat het gehele leven en werken in de polder
behandelt een fleurig aanzien.
De prijs van 50 cent zal voor een ieder die be
lang stelt in deze polder geen bezwaar zijn.
(Bestellingen richten aan Postbus 58 Zwolle,)
ZEEUWS VOORLICHTINGSINSTITUUT OP
VERZEKERINGSGEBIED (Z. V. V.).
KORTGENE: Donderdag 6 Augustus a.s. in Hotel
„De Korenbeurs" van 1113 uur (de heer
Wegner).
GOES: Iedere Dinsdag op het Landbouwhuis.
Laat Uw bestaande polissen op het gebied van de
levens-, pensioen-, lijfrente-, studie- en uitzetver-
zekering controleren door onze adviseur-deskun
dige. Eén goede raad: sluit geen nieuwe posten
af alvorens inlichtingen te hebben ingewonnen bij
Uw Instituut.
ZEEUWS VOORLICHTINGSINSTITUUT VOOR
DE BRANDVERZEKERING. (Z. V. B.)
ST. MAARTENSDIJK: Donderdag 6 Augustus a.s.
in Hotel „Hof van Holland", van 10.3012.30
uur (de heer Van Burg).
GOES: Iedere Dinsdag op het Landbouwhuis.
Laat Uw bestaande brandpolissen controleren en
vraagt inlichtingen bij het afsluiten van nieuwe
polissen. Alleen de heer J. van Burg is onze advi
seur-deskundige.
Inlichtingen steeds verkrijgbaar op het Secreta
riaat Z. V. B., Landbouwhuis, Goes.
ADVIESBUREAU VOOR
OORLOGS- EN WATERSNOODSCHADE.
OOSTBURG: Woensdag 5 Augustus, in Café „De
Vuijst", van 1416 uur.
MIDDELBURG: Donderdag 6 Augustus, Dam 43,
van 1416 uur.
GOES: Dinsdag 11 Augustus, ten kantore van de
Stichting voor de Landbouw, Grote Markt
28A, van 1014 uur.
KORTGENE: Donderdag 13 Augustus, in Hotel
„Korenbeurs", van 10.3013 uur.
HULST: Maandag 17 Augustus, in Café „Koren
beurs", van 1316 uur.
KRABBENDIJKE: Woensdag 19 Augustus, in
Café „Sinke", van 1012 uur.
ZIERIKZEE: Donderdag 20 Augustus, in het „Huis
van Nassau", van 1114 uur.
ST. PHILIPSLAND: Zaterdag 22 Augustus, in
Café ,,De Druiventros", van 1113 uur.
ST. MAARTENSDIJK (Tholen): Donderdag 27
Augustus, in Café „Gaakeer", van 11—13
uur.
Problemen, betrekking hebbende op oorlogs
schade en watersnoodschade, kunnen op de zittin
gen aan de adviseurs worden voorgelegd.
STICHTING BOUWBUREAU VOOR DE
LANDBOUW IN ZEELAND.
Het Bouwbureau voor de Landbouw in Zeeland,
Dam 43 te Middelburg maakt bekend, dat in de
maand Augustus a.s. de volgende zitdagen zullen
worden gehouden, waar aan belanghebbende advie
zen en inlichtingen omtrent financiering enz. zul
len worden verstrekt inzake het herstel en de
nieuwbouw van door Oorlogs- en Watersnood
schade beschadigde of vernielde gebouwen.
Deze zitdagen zullen in de volgende plaatsen
wbrden gehouden:
Woensdag 5 Augustus, van 1416 uur te Oostburg,
in Hotel „De Eenhoorn".
Dinsdag II Augustus, van 1014 uur te Goes, in
het kantoorgebouw van de Stichting voor de
Landbouw, Grote Markt 28a.
Donderdag 13 Augustus, van 10.3013 uur te
Kortgene, in Hotel „De Korenbeurs".
Maandag 17 Augustus, van 1316 uur te Hulst,
in Hotel „De Graanbeurs".
Woensdag 19 Augustus, van 1012 uur te Krab-
bendijke, in Café Sinke.
Donderdag 20 Augustus, van 1114 uur te Zierik-
zee, in het „Huis van Nassau".
Vrijdag 21 Augustus, van 1215 uur te Haamstede,
in het Hotel Bom.
Zaterdag 22 Augustus, van 1113 uur te St. Phi
lipsland, in Café „De Druiventros".
Donderdag 27 Augustus, van 1113 uur te St.
Maartensdijk in Café „Gaakeer".
Op ons kantoor te Middelburg kunnen vanzelf
sprekend dagelijks inlichtingen enz, worden inge
wonnen van 8,30 —12,30 Our en van 18,80—IT uuri