ZITDAGEN
l BOEKHOUDBUREAU
WAARIN OPGENOMEN HET NOORD-BRABANTSCH LANDBOUWBLAD
Officieel Orgaan van de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij (Z. L. M.)
de Noord-Brabantsche Maatschappij van Landbouw en andere Verenigingen
ZITDAGEN SECRETARIAAT Z.L.M.
D. J. VAN DER HAVE
UDDEIJBUSC
No. 2085. Frankering bij abonnement: Terneuzen ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1951.
39e Jaargang.
ZEEUWSCH LANDBOUWBLAD
-\
Dit blad verschijnt elke ZATERDAG. Overname artikelen
slechts geoorloofd met duidelijke bronvermelding.
Leden van de Z. L. M. en van de N.-Br. Mij van Landbouw
ontvangen het blad gratis.
ABONNEMENTSGELD voor niet-leden van deze organisa
ties bedraagt 10,per jaar.
Redactie
Secretariaat der Z. L. M.,
Landbouwhuis, Goes - Tel. 2345
ADVERTENTIETARIEF: Per mm 13 cent, minimum pei
advertentie 1,95. Incassokosten 0,15.
Regelabonnementen tegen speciaal tarief.
Inzending van advertentiën aan de Uitgeefster N. V. v/h
Firma P. J. VAN DE SANDE te TERNEUZEN of aan het
Landbouwhuis te GOES.
OverzicM
Terwijl er des zomers in verschillende delen onzer
provincie nog een tekort is aan landarbeiders en
vooral wanneer het erg druk is de lonen aan op
drijvende invloeden onderhevig zijn, zit ons volk
met een
Werkloosheidswet
die beoogt de gevolgen van het werkloos worden
Ie ondervangen door middel van een verplichte
wachtgeld- en werkloosheidsverzekering, doch die,
hoewel reeds afgekondigd op 9 September 1949,
nog niet in werking is getredën. De voorbereidin
gen Obi tot de uitvoering der wet të komen werden
Wél genomen* zoals de instelling van een algemeen
Werklöosheidsfönds en de benoeming van een be
stuur, doch veel verder kwam men niet.
Ofschoon de Minister van Sociale Zaken bij de
installatie van dit Bestuur heeft opgemerkt, dat er
naar gestreefd zou worden deze nieuwe sociale
maatregel Op 1 Juli 1950 in werking te doen treden,
is er minstens van 2 jaar vertraging sprake.
Zelfs al zijn er oplossingen gevonden voor de
moeilijkheden, die de invoering op het ogenblik in
de weg staan en die voor een groot deel in de land
bouwsector liggen, dan nog kan met de uitvoering
pas een half jaar na de bekendmaking begonnen
worden daar de organen, die met de uitvoering be
last zijn (de bedrijfsverenigingen) in staat moeten
zijn het nodige personeel aan te stellen. Alvorens
het Over deze moeilijkheden te hebben, willen wij
eerst nogmaals in het kort mededelen, dat deze wet
het werkloosheidsgebied eigenlijk in tweeën deelt.
De arbeider, die een minimum aantal dagen per
jaar in een bedrijfstak heeft gewerkt en werkloos
wordt valt de eerste acht weken onder een wacht
geldregeling en daarna komt hij in aanmerking
voor een werkloosheidsuitkering.
Dit wachtgeld nu moet door de betreffende be
drijfstak bij elkaar worden gebracht, terwijl de
werkloosheidsuitkering uit het Algemeen Werk
loosheidsfonds zal komen.
Dit enigszins ingewikkelde stelsel vindt zijn oor
zaak in het feit, dat er bedrijfstakken zijn, die elk
jaar met een grote werkloosheid te kampen heb
ben, de zogenaamde seizoenswerkloosheid en an
dere, waar dit niet het geval is. De landbouw is
wel naast de bouwvakken en de havenarbeid, de
bedrijfstak, waar zich het verschijnsel van de sei
zoenwerkloosheid het sterkste voordoet. Dit was
dan ook voor andere landen, waar reeds een ver
plichte werkloosheidsverzekering is ingevoerd,
reden om de landbouw buiten deze regelingen te
houden.
Door dit verschijnsel achtte men het billijk, dat
de kosten van deze seizoenswerkloosheid ook door
de betreffende bedrijfstak gedragen zouden wor
den. Een billijkheid, waar wij het nog helemaal
niet eens mee zijn, want om bij de landbouwsector
te blijven kunnen wij gerust constateren, dat de
aard van het landbouwbedrijf nu eenmaal vele
arbeidstoppen medebrengt en dat deze toppen voor
namelijk hun oorzaak vinden in de intensieve wijze
waarop de landbouw in ons land beoefend wordt.
Het zou werkelijk niet zo moeilijk voor de boeren
zijn om met een minimum aan vaste en practisch
zonder losse arbeiders hunne bedrijven te voeren,
doch vele factoren, waarvan er verschillende liggen
in de spheer van wat men ,,het algemeen Neder
lands belang" zou kunnen noemen, drijven naar
een zo hoog mogelijke opbrengst, dus naar een in
tensieve bedrijfsvoering. Wij noemen slechts onze
im- en exportpositie, onze slechte handelsbalans,
onze grote bevolking enz.
Ons volk heeft een intensieve bedrijfsvoering
hard nodig en derhalve zou het niet onbillijk zijn,
als het ook bijdroeg in de kosten om de gevolgen
van de seizoenswerkloosheid voor de arbeiders door
middel van een verzekering te dekken. Maar ons
parlement heeft eenmaal anders beslist en wij
vragen ons alleen maar af of indertijd bij de behan
deling in de Kamer aan dit punt voldoende aan
dacht is besteed.
Moeilijkheden.
De moeilijkheden, die tot uitstel van de invoering
der wet hebben geleid, liggen voornamelijk in de
wachtgeldregeling.
De premie voor de werkloosheidsverzekering is
niet erg hoog. Zij zal bovendien voor door de
werkgevers, voor door de werknemers en voor
door de Staat worden gedragen, zodat de druk
op het kostprijzenpeil niet te zwaar zal zijn. Wel
zal de Staat voor hogere uitgaven komen, daar de
lasten van de huidige uitkeringen aan werklozen
ongeveer 45 millioen bedragen, terwijl de bijdrage
in de premie en de uitkeringen aan hen, die uit
geen der beide fondsen meer trekken in de toe
komst 80 millioen zullen vergen.
De wachtgeldpremie echter, die voor de helft
door de werkgevers en voor de helft door de werk
nemers zal moeten worden bijeengebracht baart in
de drie genoemde bedrijfstakken ernstige zorgen.
Bepalen wij ons bij de landbouwsector, dan is het
duidelijk, dat deze bedrijfstak voortaan jaarlijks de
gelden bijeen zal moeten brengen nodig om alle
seizoenwerklozen gedurende acht weken uit te
keren.
Hiertoe zou een zeer hoge premie betaald moe
ten worden. Van deze premie zouden dan voor
namelijk de losse arbeiders gedurende de winter
maanden profiteren, terwijl de vaste arbeiders en
hun werkgevers wel bij zouden moeten dragen,
doch uit het wachtgeldfonds zouden zij practisch
nooit een uitkering ontvangen. Afgezien nog van
de grote onbillijkheid, zou de neiging ontstaan het
vaste dienstverband te veranderen in los. Hierdoor
zou het wachtgeldfonds nog sterker belast worden,
hetgeen weer een hogere premie tot gevolg zou
hebben.
Dit inziende, heeft de georganiseerde landbouw
er steeds op aangedrongen, dat de wachtgeldpremie
voor losse en vaste landarbeiders een verschillende
zou dienen te zijn. Deze zienswijze wordt wel alge
meen gedeeld, doch toen men is gaan rekenen hoe
hoog deze premies dan wel zouden moeten zijn is
men geschrokken. Bij een wachtgeldpremie voor
de vaste van 1 kwam men voor de losse werk
krachten aan een premie van ruim 11
Aan een dergelijke regeling zitten vele conse
quenties.
Wat gaat de werknemer betalen?
In de eerste plaats doet zich de vraag voor, wie
deze hoge premie zal gaan betalen. De werkgever
moet in ieder geval de helft op tafel brengen. Het
verleden heeft echter geleerd, dat de werknemer
de helft, die zij moeten opbrengen als loonsverho
ging eisen.
Zou dit ook hier het geval zijn, dan betekent het
dus, dat de werkgever de volledige premie zal
hebben op te brengen. Dit zou een ongunstige
invloed op de kostprijzen der producten hebben en
daar de prijzen der landbouwproducten een belang
rijke rol spelen ibij de kosten van het levensonder
houd zouden hierdoor het loon- en het prijspeil in
ons land weer losslaan.
Het is begrijpelijk, dat de Regering hiervoor zeer
huiverig is. In de tweede plaats willen wij hier
wijzen op het uit economisch en finantieel oogpunt
niet te verantwoorden verschijnsel, dat de arbeider
voor zijn sociale voorzieningen niet zelve meer wat
behoeft weg te leggen. Immers een van de peilers
van de sociale voorziening, welke men ook neemt,
oudendags-voorziening, ziekte-, ongeval- of werk
loosheidsvoorziening, is in feite het uitsparen van
het tegenwoordige, om later, wanneer dit nodig is,
het profijt te kunnen trekken. Thans dient men
zich een kleine opoffering te getroosten, zijn con
sumptie iets te beperken, waartegenover men dan
in slechte tijden de zekerheid van verzorging heeft.
Tegenover het aldus gedwongen sparen staat de
tweede peiler, waarop het sociale stelsel rust, na
melijk de zekerheid, dat men bij ziekte of ongeval,
bij werkloosheid of na een zekere leeftijd de dan
INHOUD: Zitdagen Boekhoudbureau en Secreta
riaat Z.L.M. Overzicht Tarweregeling Ver
band tussen wichelroede-effect en gezondheidstoe
stand gewassen niet bewezen Geheimzinnige ver
giftiging bij paarden De mogelijkheden zijn er
Rundveekeuringen Onderwijs - Korte berichten
Ingezonden Decadesommen Bram uit
de Slikhoek Markt en Veilingberichten Boe-
renjeugd N.-Brabantse Mij van Landbouw.
TERNEUZEN: Woensdag 29 Augustus in Hotel
.,Des Pays-Bas".
MIDDELBURG: Iedere Donderdag in Café „De
Eendracht".
ZIERIKZEE: Iedere Donderdag in Hotel „Huis
van Nassau".
KÓRTGENE: Donderdag 30 Augustus in Hotel
„De Korenbeurs".
SEROOSKERKE (W.): Vrijdag 31 Augustus in
Café Huijsse, van 9,tot 13.30 uur.
ST. PHILIPSLAND: Zaterdag 1 September in
Hotel „De Druiventros".
GOES: Iedere Dinsdag op het Landbouwhuis.
MIDDELBURG: Donderdag 30 Augustus van 2^—-
4Yz uur in Café „De Vriendschap".
AXEL: Zaterdag 1 September in Café „De
Lozanne", van 2%—4% uur.
Komt hier met uw vragen op pacht-, juridisch-,
economisch-, sociaal- en technisch gebied.
zo brood nodige uitkering ook krijgt. En zoals een
brug, waaronder men één der steunpunten weg
trekt in elkander zakt, zo bestaat ook het grote
gevaar voor het voortbestaan van de sociale zeker
heid wanneer men steeds weer knabbelt aan de
eerstgenoemde peiler. Dit nu zien wij om ons heen
de laatste jaren steeds meer gebeuren. Wanneer
men de helft van de premie, die door de arbeider
van zijn loon betaald, dus uitgespaard moet wor
den, eerst bij dat loon voegt, dan schept men in
wezen alleen maar meer geld, dat echter steeds
minder waarde krijgt. En de brug. waarover de
arbeider van de wieg tot aan zijn graf zal moeten
gaan, de brug van de sociale zekerheid verliest één
van zijn twee steunpunten.
Bij een zo hoge premie als de wachtgeldpremie
voor losse landarbeiders is de helft hoogstwaar
schijnlijk veel te zwaar om te dragen. Ook hier zal
dus weer de funeste weg van looncompensatie wor
den toegepast, hetgeen opnieuw betekent, dat een
stukje van de eerste brugpeiler wordt afgeknab
beld.
Uit deze tweede moeilijkheid volgt dan weer de
derde. Want als aldus de lonen der losse arbeiders
omhoog gaan, dan zullen de lonen van de vaste
moeten volgen. Wanneer dit niet geschiedt, zal het
KONINKLIJK KWEEKBEDRIJF
ZAADHANDEL
KAPELLE-BI EZELIN GE
beviel, bevalt, blijft aanbevolen.