r
Predikbeurten zondag 9 januari 1966
GRAPJES
Moderamen van de Generale Synode van de Gerei. Kerken in Nederland
Wij troffen die in ,,Lettres de Pa-
ron", het aardige, om de twee maanden
verschijnende blad, dat de vrienden van
,,Paron" wil informeren over hun stich
ting en tegelijk steun geven aan de
christelijke school van Paron in Frank
rijk. De grapjes werden door ds A. L.
Janse de Jonge, te Sens (Yonne), bij
eengegaard uit een boekje, dat in het
Nederlands „Protestantse humor" heet.
Ga er maar even voor zitten. Daar gaan
we
Onder de rubriek ,,uit de kinder
mond" vinden we een grapje over het
verhaal van de farizeeër en de tollenaar
(in het Frans le PhariSien et le publi-
cain). Een jonge catechisant, die dit
verhaal moest lezen, las aldus „Deux
hommes montèrent au temple pour
prier l'un était un „parisien" et 'lautre
était „républicain". (Twee mannen gin
gen op naar de tempelde ene was een
„Parijzenaar" en de andere een „repu
blikein"
Een dominee vraagt aan een klein
meisje „Weet je wat er in de Bijbel
te vinden is?" „Zeker", is het antwoord,
„hij bevatde foto van de verloofde van
m'n zus, het recept voor de schoon
heidscrème van mamma, een lokje haar
van onze baby en het garantiebewijs
van pappa's horloge"
Een zondagsschool-onderwijzeres wil,
na het vertellen van de gelijkenis van
de barmhartige Samaritaan, nagaan of
de leerlingetjes het begrepen hebben.
Ze vraagt„En wie heeft volgens jul
lie nu in dit verhaal het meest zijn best
gedaan En als in koor klinkt het ant
woord ,,1'ane (de ezel)
Een ander vraagt op de zondags
school „Wie was niet tevreden met de
terugkeer van de Verloren Zoon
Antwoord „Het gemeste kalf
Een dominee met een heel groot ge
zin kondigt op een dag de geboorte van
een volgende baby aan. Hij vraagt aan
zijn kinderen „En hoe zullen we die
noemen Eén roept„Amen
Een dominee snijdt zich 's zondags
morgens lelijk in z'n wang bij het sche
ren en houdt, aldus toegetakeld, een
zeer lang sermoen. Bij het uitgaan geeft
hij, naar gewoonte, alle parochieanen
vriendelijk een hand. Een dame infor
meert belangstellend naar de oorzaak
van zijn blessure. „Ach, mevrouw", zegt
de predikant, ik was vanmorgen zo ge
concentreerd op mijn preek, dat ik me
tijdens het scheren in de wang gesne
den heb." Fijntjes glimlachend zegt dan
de „zuster der gemeente" „Zou het
niet beter geweest zijn, dominee, als u
zich wat meer geconcentreerd had op
uw wang en het mes in uw preek gezet
had
Historisch Een dominee is uit
genodigd om thee bij de diaconessen te
komen drinken. Hij wil niet helemaal
met lege handen aankomen en stapt dus
een nabijgelegen kruidenierszaak bin
nen en legt de baas uit voor wat voor
soort mensen hij een versnapering bij
de thee zoekt. De winkelier zegt precies
te hebben wat mijnheer bedoelt en geeft
hem een zak mee. Als tijdens het thee
uurtje de zak geopend wordt blijkt hij
de befaamde („kaakjes", versierd met,
veeal zeer vrijmoedige, opschriften) te
bevatten. Grote ontsteltenis onder de
zustertjes ze blozen, verbleken enz.,
want ziehier wat ze op hun knabbel
kaakjes lezen (en dit zijn nog de meest
rustige opschriften!): „Omhels me,
liefje", „Ben je vrij vanavond „Je
vriend bedriegt je", „Jij bent hetenz.
Bij het vertrek van de predikant kan één
van hen het niet laten te vragen bij
welke winkelier dominee deze koekjes
gekocht heeft. „Daar, op de hoek", is
het bescheid. „Olala, dat verwondert
me niets, want dat is een verwoede
anti-klerikaalu had hier tegenover
moeten gaan, dat is een geloofsgenoot,
die had vast kaakjes met bijbelteksten
gehad."
De oude dominee Babut van Nïmes
was destijds bekend om zijn grote ver
strooidheid. Hij maakte in die tijd nog
al eens gebruik van de trein om naar
Sommières te gaan of naar één van de
talrijke dorpen, die aan die lijn liggen.
Op een dag zit hij weer in die trein, ver
diept in zeer moeilijke denkpuzzles. Een
conducteur komt de kaartjes controle
ren. De dominee zoekt overal, tever
geefs. „Och, monsieur Babut", zegt de
conducteur, die hem herkent, „laat maar
zitten, het gaat zo ook wel". „Ja", is
het antwoord van de oude predikant,
„ja, vriend, voor jou is dat niet zo erg,
maar voor mij wel, want nu weet ik
absoluut niet waar ik er uit moet
Een oud boerenvrouwtje uit de Ce-
vennen moest op advies van haar dok
ter naar de stad om een röntgen-foto
van zich te laten maken. De dokter, die
de foto's had gemaakt, zag dat het
vrouwtje danig van de kook was en om
haar gerust te stellen, maakte hij een
praatje met haar. „U komt uit de Ce-
vennen „Jawel, dokter." En toen hij
zag, dat zij een Hugenotenkruisje droeg,
vroeg hij „En u bent protestant Ge
heel verbouwereerd stottert het vrouw
tje „Kon u dat ook op de foto zien
In een Canadese krant gelezen, en
onder Franse protestanten doorverteld
(met name onder de dominees). Er zijn
kerken, die, als ze een predikant nodig
hebben, een man zoeken met
De kracht van een adelaar,
de zachtmoedigheid van een duif,
de gratie van een zwaan,
het doordringend oog van een valk,
de trouw van een zwaluw,
het nachtelijk uithoudingsvermogen
van een uil,
de energie van een groene specht,
de deftigheid van een pauw,
en de taaiheid van een gent.
En als ze dan eenmaal zo'n vogel
gevonden hebben, dan verwachten ze
dat hij leeft op het menu van een ka
narie
(Deze laatste grap slaat natuurlijk niet
op Nederland
lil
Vaststelling van de begrotingen voor gezamenlijk werk.
De richtlijn voor de vaststelling van de begrotingen voor de jaren 1966 en
1967 is deze geworden De synode is er van uitgegaan dat het totaal van de
uitgaven niet méér zou moeten stijgen dan de te verwachten stijging van het
gemiddelde Nederlandse inkomen. Rekening houdend met de klimming van het
zielental van de Gereformeerde Kerken en met de nog aanwezige saldi bij en
kele deputaatschappen werd goedgevonden, dat de begrotingen voor 1966 de
bedragen van 1964 met maximaal 15 zouden mogen overschrijden.
Wanneer deze limiet moest overschreden worden heeft de synode zich
post voor post beraden of daarvoor klemmende redenen aanwezig waren. Zulke
redenen acht zij o.a. aanwezig in de ontwikkeling van de Theologische Hoge
school. Het toenemend aantal studenten en de noodzaak om de opleiding van
a.s. predikanten op peil te houden hebben de doorslag gegeven om de adviezen
van curatoren op te volgen. De begroting van de Theologische Hogeschool is
veel meer omhoog gegaan dan 15 Zo is er ook in enkele andere gevallen,
zij het voor veel kleinere bedragen, tot uitbreiding overgegaan. In Groningen
en Utrecht zal overgegaan worden tot de benoeming van een tweede predikant
voor studerenden bij „Kerkopbouw" moest voorziening getroffen worden, om
dat er blijvende achterstand in werk is, waardoor de kerken veel te lang moeten
wachten.
De synode is van oordeel dat de kerken en haar leden al deze dingen
dienen te weten. De kerkeraden moeten geïnformeerd zijn om zich met klem
van redenen tot de gemeenteleden te kunnen wenden.
De inzameling van de bijdragen.
Het behoort niet tot de taak van de generale synode om de kerken voor te
schrijven hoe de bijdragen voor gezamenlijk kerkelijk werk moeten ingezameld
worden. De kerken zijn uiteraard vrij in hun wijze van inzamelen.
Toch kan een enkele informatie nuttig zijn.
Aan deze toelichting wordt een bijlage toegevoegd, waarin een collecten-
lijst voor 1966 is opgenomen. Deze lijst is zo opgesteld, dat zij bruikbaar is voor
kerken, die nog op de „oude wijze" collecteren, d.w.z. driemaal per dienst. Deze
lijst is óók bruikvoor voor kerken, die voor de inzameling van gaven „de ene
rondgang" hebben ingevoerd. Door een combinatie van telkens drie doeleinden
blijft de ene inzameling een bepaalde bestemming houden, die de aanbeveling
bij de gemeenteleden vergemakkelijkt.
De inzameling van de bijdrage, die als gequoteerde som aan de kerkeraden
bekendgemaakt is, geschiedt op zeer verschillende wijzen. Aan de kerkeraden,
die voor dit gezamenlijk werk van de kerken ook collecteren beveelt het mode-
ramen dringend aan daarvoor niet de niets zeggende benaming „Voor het
F.A.K.A." te gebruiken. Men kan daarvoor beter de volgende wijze van mede
deling gebruiken De ene inzameling is vandaag bestemd voor de gezamenlijke
arbeid van onze kerken, waarbij uw aandacht in het bijzonder gevraagd wordt
vooren dan kan nu eens volgen Voor de Theol. Hogeschool, een andere
keer voor de onderlinge hulpverlening aan kerken of ook voor de evangeli
satie. Enkele delen van gezamenlijk kerkelijk werk laten zich bijeenvoegen,
zodat de gemeente ook in het brengen van haar bijdragen iets hoort en weet
van de variëteit in het werk. Informatie over zulke mededelingen kan het
A.K.B. te Utrecht verstrekken.
In opdracht van de generale synode heeft het moderamen gemeend de
kerkeraden uitvoeriger te moeten inlichten dan in de laatste jaren gewoonte
was. De ontwikkeling van het kerkelijk werk en de stijgende kosten geven daar
alle aanleiding voor.
Het moderamen vertrouwt dat alle kerken er aan zullen medewerken om
ook voor dit grote gezamenlijke werk alle krachten in te spannen en de nodige
gelden bijeen te brengen.
Dat zal ongetwijfeld veel inspanning vragen.
Maar het is ons aller werk, waarin wij onze opdracht mede willen vervullen.
Geve de Here ons daartoe gewillige harten.
Het moderamen van de generale synode
Delft P. VAN STRIEN, praeses.
Amsterdam P. G. KUNST, assessor.
Sneek E. N. VAN LOO, scriba I.
Groningen J. R. HOMMES, scriba II.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Joosse.
2.30 uur Ds. Wessel.
5 uur Ds. Van Til.
(Noorderkerk) 9.30 uur Ds. Wessel.
5 uur geen dienst.
„Ontmoetingskerk" (Oosterscheldestraat) 8.45 uur
Ds. Van Til.
5 uur Ds. Joosse.
Gasthuiskerk (Dienst voor belangstellenden) 7.30 uur
geen dienst.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds. Van Haeringen te
Veenhuizen.
Domburg 10.15 uur Ds. Van Til, 2.30 uur Cand.
Ledegang te Baarn.
Gapinge 9.30 en 2 uur (Voorbereiding H. Av.) Ds.
Van Wilgenburg.
Grijpskerke 10 uur Ds. Den Hengst, 2.30 uur Ds.
Bosman.
Koudekerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Elshout.
Meliskerke 10 en 2.30 uur Ds. Meijer, Bed. H. Av.
en Dankzegging.
Oostkapelle 8.45 en 7 uur Ds. Meijer te Meliskerke.
(Voormiddag Voorber. H. Av.)
Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds. Van Haelen, Mijdrecht
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds. De Craene.
Souburg 10 en 2.30 uur Ds. Meijer, Bed. H. Av. en
Dankzegging.
Veere 10 en 2.30 uur Ds. Streefkerk.
Vlissingen 9 uur (St. Jacobskerk) Ds. Verschoor,
5 uur (Johanneskerk) Ds. Verschoor.
Vrouwenpolder 10 uur Ds. Bosman, 2.30 uur Ds.
Den Hengst.
Westkapelle 10 uur Cand. Ledegang, 2.30 uur Ds.
Verschoor.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Snel te Nieuwveen.
Axel 10 en 3 uur Ds. Heemskerk.
Breskens 10 uur Ds. Hoogerwerf, bevestiging Eerw.
Heer Musch,
7 uur Intrede Eerw. Heer Musch.
Hoek 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Hoogerwerf.
Schoondijke 10 en 2.30 uur Ds. Oussoren te Apeldoorn
Terneuzen 10 uur Ds. Berger en Ds. Gispen,
4.30 uur Ds. Gispen, Bed. H. Av. en Dankzegging.
Oostburg 10 en 2.30 uur Ds. Paksy.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Zaamslag 10 en 3 uur Ds. Den Boer.
Zoutespui 10 uur Leesdienst, 3 uur Ds. Gispen.
CLASSIS GOES.
Baarland 10 en 2.30 uur Ds. Hoogkamer.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds. v. d. Veen, Voorb. H. Av.
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. Van Rheenen.
Geersdijk 10.30 uur Ds. Jansen, 2.30 u. Ds. Slingenberg
Goes (Westerkerk) 10 uur Ds. Van der Loo te Soest
5 uur Ds. Jansen.
(Oosterkerk) 9 uur Ds. Jansen.
5 uur Ds. Van der Loo.
's-Gravenpolder 10 en 2.30 uur Ds. Kornet, Vlissingen
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Eikelboom.
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds. Radder.
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds. Juch, Bed. H. Av. en Dankz.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Scholing te Scharendijke
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Lewedorp 9.15 uur Ds. Hoekstra, 2.30 uur Ds. Koolstra
Nieuwdorp (Herv. Kerk) 9.15 en 3.45 uur Ds.
Goedendorp.
Wemeldinge 10 uur Leesdienst, 2.30 u. Ds. Brederveld
Wissenkerke 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.
Wolphaartsdijk 10 uur Ds. Koolstra,
2.30 uur Ds. Hoekstra.
Yerseke 10 en 2.30 uur Ds. Keur te Scheveningen.
Namiddag Voorber. H. Av.
CLASSIS THOLEN.
Anna Jacoba Polder 10 en 2.30 uur Ds. Torenbeek.
Bergen op Zoom 10 en 5 uur Ds. v. d. Stoel.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
Hoogerheide (Schapendreef 21) 10.45 en 4 uur Ds.
De Jong te 's-Gravenhage, Voorber. H. Av.
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds. Fidder.
Oud-Vossemeer 10 en 3 uur Ds. Le Cointre te
Amsterdam, Voorber. H. Av.
Poortvliet 10 uur Leesdienst, 2 uur Ds. Oegema.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. Sloot.
Tholen 10 en 5 uur Ds. Oegema te Arnemuiden.
Bed. H. Av. en Dankzegging.
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 10 en 2.30 uur Ds. Wentsel.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. Den Heeten, Bed. H. Av.
en Dankzegging.
Haamstede 10 en 3 uur Ds. Becker.
Nieuwerkerk 10 en 3 uur
Oosterland 10 en 3 uur Ds. Hoogsteen.
Scharendijke 10 uur Leesdienst, 2.30 uur Ds. Nawijn.
Zierikzee 10 en 6.30 uur Ds. Nawijn.
Zonnemaire 10 en 2.30 uur geen opgave ontvangen.