ieestafbl
Jeugdrubriek
Officiële
Berichten
Kerknieuws
GOEDE VRIJDAG en PASEN
THEOLOGISCHE
HOGESCHOOLDAG
leiden kan gelukkige armen en rampzalige rijken.
Met deze tendenz heeft Jezus het Evangelie niet
gegeven. Laat toch het volle Woord Gods spre
ken. Dat zal ook onder hen, die ,,de internatio
nale" als de strijdpsalm eens leerden, nog won
deren van genade doen, waarbij de ogen open
gaan voor wat de grote ellende in deze wereld is.
G. C. St.
Wanneer onze Kerkbode verschijnt staan deze
beide dagen voor de deur. Niemand onzer zal
't vreemd vinden, dat deze beide dagen naast
elkaar worden geplaatst. Natuurlijk, ze zijn al
leen van elkaar gescheiden door de stille Zater
dag, de dag die de Heiland der wereld in het
graf heeft doorgebracht. Maar overigens behoren
die twee bij elkaar.
Dat „natuurlijk" kun je anders gerust schrap
pen. Want „natuurlijk" horen ze juist niet bij
elkaar. Natuurlijk is het dat iemand, die gestor
ven en begraven is in dat graf blijft. Het is juist
het bovennatuurlijke, het Goddelijke, het geheel
enige, dat Jezus niet in het graf blijft, maar op
de Paasmorgen opstaat.
En is het in ons leven zo natuurlijk, dat Goede
Vrijdag en Pasen bij elkaar horen
Christus heeft de lijn van de ene dag naar de
andere doorgetrokken, omdat Hij dat kon en wil
de. Hij had macht Zijn leven af te leggen (Goede
Vrijdag) en macht hetzelfde wederom te nemen
(Pasen). Bij Christus horen ze dus wel bij el
kaar. Hij wist, dat na Goede Vrijdag Pasen
komen moest. Daarom kon Hij de smarten van
Gethsemané en Golgotha doorworstelen. Hij
streed, maar niet zonder hoop. Hij gaf Zich over
in de dood, maar in de zekerheid, dat Hij zou
leven.
Maar omdat Hij alles wat Hij deed en leed,
voor ons heeft doorleefd, wil Hij ook, dat wij
Goede Vrijdag en Pasen als een eenheid zullen
zien.
Ik meen dat daar in onze tijd nog al wat aan
ontbreekt. Immers de Goede Vrijdag plaatst ons
voor de werkelijkheid van het geweldige woord:
Het is volbracht. Het werk is af. De schuld is
betaald. Wij hebben vergeving van onze zonden
in het bloed van onze Heiland. En nu gaan wij
't metterdaad ook zien als een punt, die daar
achter staat. Het grote in ons leven is als wij
maar weten vergeving van onze zonden te heb
ben. Als wij maar zeker zijn van onze zaligheid.
Dat is de hoofdvraag van ons leven. Hoevelen
zitten niet met die vraag, die zich in de jeugd al
aan ons opdringt en bij velen een vraag blijft
tot kort voor hun sterven. Een vraag, waar zij
dus hun hele leven mee blijven tobben. D.w.z.
zij hebben de Goede Vrijdag tóch losgemaakt
van Pasen.
Want de Heiland heeft wel geroepen„Het
is volbracht", maar daarna vervolgt met het
„Vader in Uwe handen beveel Ik mijn Geest".
Een aanhaling uit Psalm 31. Dat een avondgebed
is, omdat de Heiland wachten ging op de mor
gen, waarop Hij zou ontwaken. De Heiland zet
dus achter het„Het is volbracht" niet een punt,
maar een komma, want er moet nog meer volgen.
Als wij door Christus' werk vergeving der zon
den hebben, omdat Hij met Zijn bloed voor ons
betaalde, zijn wij nog niet waar Hij ons hebben
wil. Dan moet nog volgen de Paasmorgen, het
aan het licht brengen van het leven, het nieuwe
leven. Op die morgen wordt geopenbaard de
opstandingskracht niet alleen van Christus Zelf,
maar van Christus voor Zijn volk.
En nu onze grote" fout. Wij geven telkens
blijk wel met Christus te willen sterven, zoals
ook Bileam (mijn uiterste zij gelijk het zijne),
maar niet met Hem te willen leven. Want dat
eerste is gemakkelijk naar het schijnt, maar het
tweede is moeilijk en zwaar. Dan gaat je jonge
leven er aan. Dan heb je zelf niets meer te ver
tellen en gaat Christus over je heersen.
Maar wat Christus samengevoegd heeft schei-
de de mens niet. En als je dat toch wilt zal die
scheiding een onmogelijkheid blijken. Dat loopt
uit op een groot, op een eeuwig fiasco.
't Is trouwens ook dwaasheid om alleen bij
de Goede Vrijdag te willen leven. Wie dat wil
en meent het te kunnen heeft ook van de Goede
Vrijdag nog niets begrepen. Op Golgotha wor
den geen vrijkaarten voor de hemel uitgereikt,
waar je dan verder weer het leven mee kunt
intrekken, om je er niet meer om te bekommeren
dan op 't moment, wanneer het sterven werke
lijkheid wordt en het dan uit je portefeuille te
voorschijn te halen.
Als je waarlijk op Goede Vrijdag aanschouwd
hebt de volle overgave van Jezus Christus aan
alle smaad en verachting voor de mensen meer
nog aan de spot der duivelen, om de toorn en
de vloek van God om jouw zondaar, dan hun
ker je naar Paasfeest.
Het feest van de openbaring om Christus'
kracht in je jonge leven om na de zondeverge
ving te hebben ontvangen, ook de kracht te krij
gen om de zonde te bestrijden, je leven in te zet
ten voor je Heiland, op te staan tot een nieuw
leven, waarin Zijn zegevierende kracht je geheel
gaat beheersen.
Want. wat heeft Christus aan jonge mensen,
die Hem alleen maar vragen om vergeving van
hun zonden, maar voorts hun krachten gaarne
dienstbaar stellen voor de goden van deze tijd
Groter smaad voor onze Heiland is wel niet
denkbaar.
Zo van Hem te willen profiteren is nog ge
mener dan de openlijke spot van Overpriesters
en Schriftgeleerden. Die braken tenminste radi
caal met Hem.
Doe de Heiland deze smaad niet aan. Maar
zie het, zoals Hij Zelf het gewildheeft, dat wij
het zullen zien. Goede Vrijdag en Pasen één.
Dan is er voor Christen jongeren een toekomst,
een rijke toekomst, waarin het dualisme, dat ons
mensenhart zo lief heeft, doorbroken wordt en
Christus' opstandingskracht grote daden zal kun
nen doen.
Z.
G.
WESTKAPELLE.
Ds A. Scheele hoopt Zondag 17 April a.s.
de dag te herdenken, waarop hij vóór 45 jaar
in het predikambt bevestigd werd. In zijn loop
baan diende hij steeds de Zeeuwse kerken. Ook
bij de Ver. „Vrederust", Theol. Hogeschool,
Part. Synode enz. is hij geen onbekende, maar
een actieve figuur. Thans verricht hij als emer.
predikant bij de kerk van Domburg en West-
kapelle hulpdiensten, waar zijn Eerw. zeer be
mind is.
C. LOUS, Scriba.
De kerkeraad der Geref. Kerk te Oostburg
heeft in de vacature Ds A. A. Oostenbrink be
roepen Ds J. B. van Mechelen, Geref. predikant
te Roosendaal.
De Scriba, A. J. LEENHOUTS.
DE BEVOOROORDEELDHEID DER
EXEGESE. Rede, door Prof. Dr F. W.
Grosheide. Uitg. N.V. J. H. Kok, Kampen.
Prijs 0,75.
De 68e verjaardag der Vrije Universiteit het
vorig jaar was de gelegenheid, waarbij de be
kwame Nieuw-Testamenticus van Amsterdam
deze rede uitsprak. De bevooroordeeldheid,
waarover de Hoogleraar handelt, is het voor
oordeel des geloofs, dat de Heilige Schrift Gods
Woord is. Op uitnemende wijze wordt in kort
bestek de dienende taak der uitlegging getekend,
waarbij de eindconclusie is de exegese is het
geweten der theologie. Door haar toch wordt
het spreken Gods én het Woord beter verstaan
baar, opdat de theologie daarmede verder ar
beidde. Een zevental bladz. aantekeningen ver
tellen, welk een brede studie aan deze rede voor
af ging. Ze is evenzeer leesbaar voor niet-theo-
logen, als voor predikanten. We veronderstellen,
dat deze rede veel zal gelezen worden, en zijn
Prof. Grosheide dankbaar voor dit werk.
G. C. St.
JEHOVA'S GETUIGEN ONTMASKERD.
H. Bakker, Em. predikant te Amsterdam.
Uitg. H. Veenman Zonen, Wageningen.
Prijs 35 cent.
Misschien is het „eerst opvallende" van de
Jehova-getuigen al weer wat voorbij. Maar hun
actie gaat door, en het gevaar, dat zij velen ver
leiden zullen, blijft bestaan. Daarom is het goed,
over dit „tijdverschijnsel" ingelicht te worden.
Ds Bakker helpt u daarbij, in deze goedkope
brochure.
Hij heeft zijn sporen verdiend in het beschrij
ven van stromingen en secten. Deze brochure
bewijst, dat hij als emeritus nog wakker is, om
voor te lichten. Deze uitgave is al de 4e druk,
hetgeen voldoende bewijst, hoeveel vraag er
'naar is. Voor wie op dit terrein nog volstrekt
onkundig is, zou ik zeggen neem en lees.
Hartelijk aanbevolen.
G. C. St.
Deputaten Evangelisatie in de Provincie ver
zoeken dringend aain die kerken, die nog geen
opgave van de door haar verrichte Evangelisatie-
Arbeid over 1948 inzonden, dit alsnog te doen
vóór 1 Mei a.s.
Dit geldt met nadruk ook die kerken, die geen
opzettelijke Evangelisatie-Arbeid hebben gedaan.
Het adres is niet meer bij ondergetekende, maar
bij Ds J. C. Streefkerk, te Veere.
Ds J. HINDRIKS.
De Theologische Hogeschooldag zal dit jaar
D.V. op Donderdag 19 Mei te Kampen worden
gehouden. Des avonds te voren zal te 7.30 uur
in de Burgwalkerk een bidstond worden gehou
den, waarin hoopt voor te gaan Ds E. I. F.
Nawijn van Kampen. Na afloop zullen de be
zoekers van buiten worden ontvangen in de
Aula der Theologische Hogeschool.
De vergaderingen van de 19e Mei zullen in
de Burgwalkerk worden gehouden, onder leiding
van Prof. Dr G. Brillenburg Wurth.
De morgenvergadering zal aanvangen te kwart
voor tien en omstreeks twaalf uur eindigen. Het
openingswoord zal worden gesproken door de
Rector Prof. Dr K. Dijk.
Daarna zal Ds G. W. Ganzevoort van Ant
werpen een rede houden over Is Rome in ge
vaar
De middagvergadering zal aanvangen te twee
uur. Hier hopen op te treden Ds J. Douma, em.
predikant van Arnhem en Ds W. Moene van
Ten Boer.
Wie logies begeert, zende tijdig bericht (be
slist vóór 1 Mei) aan de pedel, de heer B. Knol,
Oudestraat 6, Kampen, met opgaaf van het aan
tal personen, en of het voor één of twee nachten
.wordt gewenst.
De Commissie,
Prof. -Dr J. RIDDERBOS, Voorz.
Prof. Dr G. M. DEN HARTOGH.
Ds R. DE VRIES.
Ds E. I. F. NAWIJN, Secretaris,
Broederweg 19, Kampen.
PETRUS ONDER 'T WOORD, door Dr Chr.
W. J. Teeuwen. Radiopreek over Matth.
26 6975. Uitgave S. J. P. Bakker, Am
sterdam.
Een Evangelie-verkondiging op de man af,
met goed verzorgde stijl. Een woord, dat naar
Jezus Christus heenwijst, Die de mens zoekt.
Alleszins waard om gelezen te worden.
G. C. St.
Beroepen te Reeuwijk, A. Ferwerda, cand. te
Amstelveen te Glanerbrug, G. W. Berkhoff,
legerpred. te Amersfoort te Oostburg, J. B.
van Mechelen te Roosendaal (N. Br.) te
Hogezand-Sappemeer (vac. W. Tom), L. G.
Pleysant te Paesens te Kommerzijl, J. H. An-
tum te Gorredijk te Oosterbeek (vac. Dr
S. D. Attema), A. van Egmond te Ouderkerk
aan de Amstel te Beetgum, W. Wiersma te
Oudega (Small.) te Doornspijk, D. J. Schol
ten te Bierum.
Bedankt voor Minnertsga (Fr.), J. H. de Boer
te Monnikendam voor Marum (Gron.), H.
Sweepe te Opperdoes voor den Burg op
Texel, H. Retel te Haaksbergen.
Afscheid en intrede. Wegens vertrek naar
Gent nam Ds G. K. Geerds afscheid van Drijber
met Hebr. 12:1 en 2. Na bevestiging door
zijn voorganger, Ds D. G. A. Brouwer, thans