ieestafbl Jeugdrubriek Officiële Berichten Kerknieuws GOEDE VRIJDAG en PASEN THEOLOGISCHE HOGESCHOOLDAG leiden kan gelukkige armen en rampzalige rijken. Met deze tendenz heeft Jezus het Evangelie niet gegeven. Laat toch het volle Woord Gods spre ken. Dat zal ook onder hen, die ,,de internatio nale" als de strijdpsalm eens leerden, nog won deren van genade doen, waarbij de ogen open gaan voor wat de grote ellende in deze wereld is. G. C. St. Wanneer onze Kerkbode verschijnt staan deze beide dagen voor de deur. Niemand onzer zal 't vreemd vinden, dat deze beide dagen naast elkaar worden geplaatst. Natuurlijk, ze zijn al leen van elkaar gescheiden door de stille Zater dag, de dag die de Heiland der wereld in het graf heeft doorgebracht. Maar overigens behoren die twee bij elkaar. Dat „natuurlijk" kun je anders gerust schrap pen. Want „natuurlijk" horen ze juist niet bij elkaar. Natuurlijk is het dat iemand, die gestor ven en begraven is in dat graf blijft. Het is juist het bovennatuurlijke, het Goddelijke, het geheel enige, dat Jezus niet in het graf blijft, maar op de Paasmorgen opstaat. En is het in ons leven zo natuurlijk, dat Goede Vrijdag en Pasen bij elkaar horen Christus heeft de lijn van de ene dag naar de andere doorgetrokken, omdat Hij dat kon en wil de. Hij had macht Zijn leven af te leggen (Goede Vrijdag) en macht hetzelfde wederom te nemen (Pasen). Bij Christus horen ze dus wel bij el kaar. Hij wist, dat na Goede Vrijdag Pasen komen moest. Daarom kon Hij de smarten van Gethsemané en Golgotha doorworstelen. Hij streed, maar niet zonder hoop. Hij gaf Zich over in de dood, maar in de zekerheid, dat Hij zou leven. Maar omdat Hij alles wat Hij deed en leed, voor ons heeft doorleefd, wil Hij ook, dat wij Goede Vrijdag en Pasen als een eenheid zullen zien. Ik meen dat daar in onze tijd nog al wat aan ontbreekt. Immers de Goede Vrijdag plaatst ons voor de werkelijkheid van het geweldige woord: Het is volbracht. Het werk is af. De schuld is betaald. Wij hebben vergeving van onze zonden in het bloed van onze Heiland. En nu gaan wij 't metterdaad ook zien als een punt, die daar achter staat. Het grote in ons leven is als wij maar weten vergeving van onze zonden te heb ben. Als wij maar zeker zijn van onze zaligheid. Dat is de hoofdvraag van ons leven. Hoevelen zitten niet met die vraag, die zich in de jeugd al aan ons opdringt en bij velen een vraag blijft tot kort voor hun sterven. Een vraag, waar zij dus hun hele leven mee blijven tobben. D.w.z. zij hebben de Goede Vrijdag tóch losgemaakt van Pasen. Want de Heiland heeft wel geroepen„Het is volbracht", maar daarna vervolgt met het „Vader in Uwe handen beveel Ik mijn Geest". Een aanhaling uit Psalm 31. Dat een avondgebed is, omdat de Heiland wachten ging op de mor gen, waarop Hij zou ontwaken. De Heiland zet dus achter het„Het is volbracht" niet een punt, maar een komma, want er moet nog meer volgen. Als wij door Christus' werk vergeving der zon den hebben, omdat Hij met Zijn bloed voor ons betaalde, zijn wij nog niet waar Hij ons hebben wil. Dan moet nog volgen de Paasmorgen, het aan het licht brengen van het leven, het nieuwe leven. Op die morgen wordt geopenbaard de opstandingskracht niet alleen van Christus Zelf, maar van Christus voor Zijn volk. En nu onze grote" fout. Wij geven telkens blijk wel met Christus te willen sterven, zoals ook Bileam (mijn uiterste zij gelijk het zijne), maar niet met Hem te willen leven. Want dat eerste is gemakkelijk naar het schijnt, maar het tweede is moeilijk en zwaar. Dan gaat je jonge leven er aan. Dan heb je zelf niets meer te ver tellen en gaat Christus over je heersen. Maar wat Christus samengevoegd heeft schei- de de mens niet. En als je dat toch wilt zal die scheiding een onmogelijkheid blijken. Dat loopt uit op een groot, op een eeuwig fiasco. 't Is trouwens ook dwaasheid om alleen bij de Goede Vrijdag te willen leven. Wie dat wil en meent het te kunnen heeft ook van de Goede Vrijdag nog niets begrepen. Op Golgotha wor den geen vrijkaarten voor de hemel uitgereikt, waar je dan verder weer het leven mee kunt intrekken, om je er niet meer om te bekommeren dan op 't moment, wanneer het sterven werke lijkheid wordt en het dan uit je portefeuille te voorschijn te halen. Als je waarlijk op Goede Vrijdag aanschouwd hebt de volle overgave van Jezus Christus aan alle smaad en verachting voor de mensen meer nog aan de spot der duivelen, om de toorn en de vloek van God om jouw zondaar, dan hun ker je naar Paasfeest. Het feest van de openbaring om Christus' kracht in je jonge leven om na de zondeverge ving te hebben ontvangen, ook de kracht te krij gen om de zonde te bestrijden, je leven in te zet ten voor je Heiland, op te staan tot een nieuw leven, waarin Zijn zegevierende kracht je geheel gaat beheersen. Want. wat heeft Christus aan jonge mensen, die Hem alleen maar vragen om vergeving van hun zonden, maar voorts hun krachten gaarne dienstbaar stellen voor de goden van deze tijd Groter smaad voor onze Heiland is wel niet denkbaar. Zo van Hem te willen profiteren is nog ge mener dan de openlijke spot van Overpriesters en Schriftgeleerden. Die braken tenminste radi caal met Hem. Doe de Heiland deze smaad niet aan. Maar zie het, zoals Hij Zelf het gewildheeft, dat wij het zullen zien. Goede Vrijdag en Pasen één. Dan is er voor Christen jongeren een toekomst, een rijke toekomst, waarin het dualisme, dat ons mensenhart zo lief heeft, doorbroken wordt en Christus' opstandingskracht grote daden zal kun nen doen. Z. G. WESTKAPELLE. Ds A. Scheele hoopt Zondag 17 April a.s. de dag te herdenken, waarop hij vóór 45 jaar in het predikambt bevestigd werd. In zijn loop baan diende hij steeds de Zeeuwse kerken. Ook bij de Ver. „Vrederust", Theol. Hogeschool, Part. Synode enz. is hij geen onbekende, maar een actieve figuur. Thans verricht hij als emer. predikant bij de kerk van Domburg en West- kapelle hulpdiensten, waar zijn Eerw. zeer be mind is. C. LOUS, Scriba. De kerkeraad der Geref. Kerk te Oostburg heeft in de vacature Ds A. A. Oostenbrink be roepen Ds J. B. van Mechelen, Geref. predikant te Roosendaal. De Scriba, A. J. LEENHOUTS. DE BEVOOROORDEELDHEID DER EXEGESE. Rede, door Prof. Dr F. W. Grosheide. Uitg. N.V. J. H. Kok, Kampen. Prijs 0,75. De 68e verjaardag der Vrije Universiteit het vorig jaar was de gelegenheid, waarbij de be kwame Nieuw-Testamenticus van Amsterdam deze rede uitsprak. De bevooroordeeldheid, waarover de Hoogleraar handelt, is het voor oordeel des geloofs, dat de Heilige Schrift Gods Woord is. Op uitnemende wijze wordt in kort bestek de dienende taak der uitlegging getekend, waarbij de eindconclusie is de exegese is het geweten der theologie. Door haar toch wordt het spreken Gods én het Woord beter verstaan baar, opdat de theologie daarmede verder ar beidde. Een zevental bladz. aantekeningen ver tellen, welk een brede studie aan deze rede voor af ging. Ze is evenzeer leesbaar voor niet-theo- logen, als voor predikanten. We veronderstellen, dat deze rede veel zal gelezen worden, en zijn Prof. Grosheide dankbaar voor dit werk. G. C. St. JEHOVA'S GETUIGEN ONTMASKERD. H. Bakker, Em. predikant te Amsterdam. Uitg. H. Veenman Zonen, Wageningen. Prijs 35 cent. Misschien is het „eerst opvallende" van de Jehova-getuigen al weer wat voorbij. Maar hun actie gaat door, en het gevaar, dat zij velen ver leiden zullen, blijft bestaan. Daarom is het goed, over dit „tijdverschijnsel" ingelicht te worden. Ds Bakker helpt u daarbij, in deze goedkope brochure. Hij heeft zijn sporen verdiend in het beschrij ven van stromingen en secten. Deze brochure bewijst, dat hij als emeritus nog wakker is, om voor te lichten. Deze uitgave is al de 4e druk, hetgeen voldoende bewijst, hoeveel vraag er 'naar is. Voor wie op dit terrein nog volstrekt onkundig is, zou ik zeggen neem en lees. Hartelijk aanbevolen. G. C. St. Deputaten Evangelisatie in de Provincie ver zoeken dringend aain die kerken, die nog geen opgave van de door haar verrichte Evangelisatie- Arbeid over 1948 inzonden, dit alsnog te doen vóór 1 Mei a.s. Dit geldt met nadruk ook die kerken, die geen opzettelijke Evangelisatie-Arbeid hebben gedaan. Het adres is niet meer bij ondergetekende, maar bij Ds J. C. Streefkerk, te Veere. Ds J. HINDRIKS. De Theologische Hogeschooldag zal dit jaar D.V. op Donderdag 19 Mei te Kampen worden gehouden. Des avonds te voren zal te 7.30 uur in de Burgwalkerk een bidstond worden gehou den, waarin hoopt voor te gaan Ds E. I. F. Nawijn van Kampen. Na afloop zullen de be zoekers van buiten worden ontvangen in de Aula der Theologische Hogeschool. De vergaderingen van de 19e Mei zullen in de Burgwalkerk worden gehouden, onder leiding van Prof. Dr G. Brillenburg Wurth. De morgenvergadering zal aanvangen te kwart voor tien en omstreeks twaalf uur eindigen. Het openingswoord zal worden gesproken door de Rector Prof. Dr K. Dijk. Daarna zal Ds G. W. Ganzevoort van Ant werpen een rede houden over Is Rome in ge vaar De middagvergadering zal aanvangen te twee uur. Hier hopen op te treden Ds J. Douma, em. predikant van Arnhem en Ds W. Moene van Ten Boer. Wie logies begeert, zende tijdig bericht (be slist vóór 1 Mei) aan de pedel, de heer B. Knol, Oudestraat 6, Kampen, met opgaaf van het aan tal personen, en of het voor één of twee nachten .wordt gewenst. De Commissie, Prof. -Dr J. RIDDERBOS, Voorz. Prof. Dr G. M. DEN HARTOGH. Ds R. DE VRIES. Ds E. I. F. NAWIJN, Secretaris, Broederweg 19, Kampen. PETRUS ONDER 'T WOORD, door Dr Chr. W. J. Teeuwen. Radiopreek over Matth. 26 6975. Uitgave S. J. P. Bakker, Am sterdam. Een Evangelie-verkondiging op de man af, met goed verzorgde stijl. Een woord, dat naar Jezus Christus heenwijst, Die de mens zoekt. Alleszins waard om gelezen te worden. G. C. St. Beroepen te Reeuwijk, A. Ferwerda, cand. te Amstelveen te Glanerbrug, G. W. Berkhoff, legerpred. te Amersfoort te Oostburg, J. B. van Mechelen te Roosendaal (N. Br.) te Hogezand-Sappemeer (vac. W. Tom), L. G. Pleysant te Paesens te Kommerzijl, J. H. An- tum te Gorredijk te Oosterbeek (vac. Dr S. D. Attema), A. van Egmond te Ouderkerk aan de Amstel te Beetgum, W. Wiersma te Oudega (Small.) te Doornspijk, D. J. Schol ten te Bierum. Bedankt voor Minnertsga (Fr.), J. H. de Boer te Monnikendam voor Marum (Gron.), H. Sweepe te Opperdoes voor den Burg op Texel, H. Retel te Haaksbergen. Afscheid en intrede. Wegens vertrek naar Gent nam Ds G. K. Geerds afscheid van Drijber met Hebr. 12:1 en 2. Na bevestiging door zijn voorganger, Ds D. G. A. Brouwer, thans

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1949 | | pagina 5