SkMkomtd?
Boorapparaten Centrale Schoonenberg,
Geelt U op als abonné van dit blad!
Predikbeurten
jJan dc (Sv-an^c/ist
Zo juist verschenen onze nieuwe geïllustreerde prospectus
Franco toezending op aanvraag
enkele woorden weg te-laten. Want blijkens de oudste
en beste handschriften heeft Mattheüs zelf, getrouw
dan de waarheid, geschreven „noch de Zoon En
wie menen mocht, dat hier twijfel mogelijk is, leze er
maar eens'de evangelist Marcus op na, die ook vol
gens de Statenvertaling heeft „Maar van die dag
en dat uur weet niemand, noch de engelen die in de
hemel zijn, noch de Zoon, dan de Vader."*)
Het laat ons dus geen keus.
In plaats dat de Heiland zou voorspeld hebben
Ik kom binnen afzienbare-tijd, zeg: binnen ménsen-
leeftijd, blijkt Hij zelfs geleerd te hebbenIk zelfs
weet dag noch uur Wel wist Hij, dat de engelen
Hem dan zouden vergezellen; maar éven zeker wist
Hij dat, ofschoon deze hemelbewoners er dus alles
mee te maken hebben, zij toch omtrent de tijd van zijn
wederkomst onkundig zijn. s
Maar hoe kan het. dat Hij, Jezus zelf, dit ook niet
zou geweten hebben
Inderdaad verwondert ons dat eerst. De heilige
Schrift deelt ons als betrouwbaar boek alles mee, óók
liet onbegrijpelijke en niet dadelijk-pasklare. En God
zorgt dat, wat overschrijvers uit onverstand en klein-
geloof zoek maakten, op tijd weer aan het licht komt.
Zó onbegrijpelijk is het evenwel in dit geval niet.
Immers weten wij, dat Góds Zoon, toen Hij mens
werd, echt mens is geworden. Wél zonder énige zonde,
maar toch zó waarachtig mens, dat Hij lichamelijk en
geestelijk moest groeien. Als klein kind in de krib
wist Hij zelfs niets. Als twaalfjarige jongen werd Hij
in de tempel zich eerst klaar bewust, dat God zijn
Vader was en dat Hij moest zijn in de dingen zijns
Vaders. En als jonge man zag Hij door lezing van het
oude Testament en door gebedsgemeenschap met de
Vader steeds klaarder zijn lijdensweg afgetekend, maar
ook zijn opstaan uit het graf, zijn hemelvaart, zijn
wederkomst.
Toch bleef Hij daarin mens. Wel feilloos. Maar
beperkt. Zich zélf beperkend. Zich zelf ontledigend.-")
Beperkt ook in dit opzicht, dat Hij die dingen wist
en meedeelde, die Hij als Middelaar aan de mensen
van Godswege had te openbaren. Jezus zegt als Mid
delaar zelf de tijd van zijn wederkomen niet te kennen.
De Vader houdt dat aan zich en heeft het Hem als
mens niet geopenbaard. De mensen mógen hét zelfs
niet weten. Het zij hun voldoende dat Jezus weder
komt. En waarschuwend, laat de Heiland er onmiddeU
lijk op volgen „En gelijk de dagen van Noach wa
ren. alzo zal ook zijn de toekomst van de Zoon des
mensen. Want gelijk zij waren in de dagen vóór de
zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten hu
welijk uitgevende, tot de dag toe, in welke Noach in
de ark ging en bekenden het niet, totdat de zond
vloed kwam en hen allen wegnam alzó zal ook zijn
de toekomst van de Zoon des mensen".
Bekenden het niet. totdat de zondvloed kwam
Misschien bekent ook gij niet, dat de Heiland weder
komt. Totdat de wereldbrand laait. Niemand weet
wanneer Niemand weet hoe
Met het greintje bijbelkennis, dat velen bezitten,
praten velen maar na Jezus heeft zich vergist. Hij
heeft het voorgesteld, alsof. Hij zelf. rekende binnen
zeer korte tijd weer te keren.
Nu vlak het tegendeel blijkt, dat Jezus heeft gezegd
het zélf niet eens te weten, wat zult gij nü doen
Zeggen, dat gij u hebt vergist? En Hem verwach
ten
Eén ding wist de Heiland ook tijdens zijn omwan
deling op aarde.
Hij doorzag dé mensen.
Hij wist wat in hen was.
Hij weet óók wat is in D. J. C.
J) Matth. 24:3 en 36.
-) Mark. 13 22. Dat de ...Staten-vertaling in. Matth.
24 36 de woorden „noch de Zoon" wegliet, is o.m.
hieruit te verklaren, dat men toen nog niet beschikte
over één der oudste en beste handschriften, de z.g.
„Codex Sinaïticus", die eerst in 1859 werd ontdekt.
;1) Filipp. 2 7.
DE GEESTELIJKE VERZORGING
IN DE ARBEIDERSKAMPEN.
I.
Nu weer een jaar verstreken is, waarin het werk in
de arbeiderskampen geregeld voortgang had, wil ik u
weer enige indrukken over deze arbeid mededelen.
In enkele nummers van de Zeeuwse Kerkbode van
Januari en Februari 1948 heb ik een uitvoerige be
schrijving gegeven van de arbeiders in de kampen,
hun werk en hun leven en op welke wijze het geeste
lijk werk zich onder hen ontwikkelde. Bij deze artike
len wil ik aansluiten en in de eerste plaats iets ver
tellen over de uitbreiding van dit werk. In 1947 en '48
is het Iko er in geslaagd practisch alle arbeiderskam
pen in ons land te vóórzien van geestelijke verzorgers,
hetgeen voor Zeeland betekérit, dat drie „full-time"-
werkers en zeven predikanten 22 kampen gemiddeld
cén avond per week bezoeken. Door deze vrij inten
sieve arbeid is het mogelijk vaste voet in de kampen
te krijgen.
Toch wordt de continuïteit van het werk weer sterk
verbroken door de vele mutaties in de kampen.
Dit is vooral in 1948 een grote moeilijkheid gewor
den, doordat de arbeiders uit de grote steden niet meer
uitgezonden werden en dus geleidelijk van hét toneel
verdwenen, terwijl de-kleinere steden steeds meer ar
beiders gingen léveren.' Tenslötte ontstond nog een
algemeen verloop van de wederopbouwarbeiders en
een toenemen van het: aantal DUW-arbeiders, ineest
als grondwerkers en bunkerslopers. Waren er in'het
begin van 1948 misschien een 2500 W.O.-arbeiders
in Zeeland tegen 600 DUW-arbeiders, begin 1949 zijn
er nog maar een 8 a 900 W.O.-arbeiders tegen een
1300 DUW-arbeiders, en deze getallenwijziging zet
nog door.
Deze wijziging in de kampbevolking plaatste alle
geestelijke verzorgers voor grote moeilijkhedenhet
gebeurde menigmaal, dat je in een kamer bij eerste
kennismaking een veelbelovend contact had verkregen,
en dat je na enkele weken weer dezelfde kamer be
zocht en alle vogels alweer gevlogen waren. Practisch
alle vrienden, met wie ik kringen gevormd had of met
wie zich een dieper geestelijk contact ontwikkeld had,
zijn inmiddels uit Walcheren vertrokken en telkens
opnieuw begint hetzelfde pionierswerk met nieuwe
kampbewoners van voren afaan. Dat heeft er aan de
andere kant toe geleid, dat zich met oude klanten een
correspondentie ontwikkelde, waardoor de banden wer
den vastgehouden, en het is juist deze correspondentie,
die moed geeft om rustig voort te gaan met het kamp
werk, want deze brieven getuigen vaak op ondubbel
zinnige wijze van hartelijkheid en vertrouwen en waar
dering voor dit werk, bij arbeiders, die ik bij mijn
kamerbezoeken vaak heb aangezien als onverschilligen
en tegenstanders. Onder de kameraden durven ze hun
diepere gevoelens niet uit te spreken, maar thuis in
een brief gaat dat beter.
Zoals in één der vorige artikelen reeds is vermeld,
heeft het als regel weinig zin, om in een vrije kamer
de arbeiders voor een bijeenkomst samen te roepen.
Dan komen enkele getrouwen, maar de rest bereik je
niet. Men is te weinig geïnteresseerd en blijft liever in
eigen kamer en in eigen kring zitten. Maar kom ik bij
de mensen in hun kamers, dan ben ik bijna altijd welkom
eh men is bereid tot een gesprek. Zo worden velen
bereikt, en daar in die kamers wordt het gesprek niet
alleen door mij bepaald, maar ook door de kamerbe
woners zelf, zodat hun problemen en hun kritiek óp
kerk en maatschappij naar voren komen, en dan kan
het gebeuren, dat op zo'n avond de hoofdschotel van
het gesprek wordt gevormd door „onze verhouding
tot Indië", „sociale gerechtigheid", „christendom en
communisme", „kerk en arbeiders", maar dan is daar
altijd de gelegenheid om heen te wijzen naar Christus,
waarbij de debater zwijgt. Wonderlijk, dat Christus
nooit omstreden wordt, daar zit iets hoopvols in, maar
het is tragisch, dat dat respect voor Christuszo op
een afstand blijft en men zo moeilijk komt tot over
gave aan Hem.
(Wordt vervolgd)
ZONDAG 6 FEBRUARI 1949.
CLASSIS MIDDELBURG.
Middelburg (Hofpleinkerk) 10 uur Ds J. v. d. Berg
5.30 uur Dr A. H. Oussoren (Zondag 47)
Middelburg (Noorderkerk) 10 uur Dr A. H. Oussoren
2.30 uur Ds P. van Til (Zondag 47)
5.30 uur Ds P. van Til (Zondag 47)
Collecte Onderst. Kas Diac.
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds P. M. Veldhuijzen
Domburg (Herv. Kerk) 11 en 3 uur Ds A. Scheele
Bed. H. Av. en Dankz.
Gapingc 9.30 en 2 uur Cand. Bakker, Amsterdam
Gtijpskcrke 10 en 2.30 uur Ds L. Dorst
Koudekerke 9.30 uur Ds A. Elshout
2.30 uur Leesdienst
St. Laurens 10 en 2.30 uur Ds C. Boon
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds L. J. Allaart te Baarn
Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds J. W. Deenik
Scrooskcrkc 10 en 2.30 uur Ds S. van Wouwe'
Souburg 9.30 uur Ds P. van Til
2.30 uur Ds J. v. d. Berg
Vlissingen 9.30 en 5 uur Ds J. Hindriks
Veere 9.3.0 en 2.30 uur Ds J. C. Streefkerk
Vrouwenpolder 9.30 uur Leesdienst, 2 u Ds J. Hindriks
Westkapelle 9.30 uur Leesdienst
2.30 uur Ds A. Elshout
CLASSIS AXEL
Aardenburg 10 uur 3 uur Leesdienst
Axel 10 en 3 uur Ds D. J. Couvée (Zondag 21)
Breskens 10 en 3 uur Ds D. van der Meulen
Bed. H. Av. en Dankz.
Hoek 10 en 2.30 uur Ds F. M. Verveen
Oostburg (Pro Rege) 10 en 2.30 u. Geen opg. ontvang.
Schoondijke 9 en 2.30 uur Qeen opgave ontvangen
Tcrneuzen 10 en 3 uur Ds H. Pestman, Zondag 16
CollectePlaatselijke Chr. Bewaarschool.
Zaamslag (Ned. Herv. Kerk) 10.45 en 3.45 uur
Ds J. J. Ritsema
Zoutespui 10 uur
5 uur Ds D. J. Couvée (Zondag 40)
CLASSIS GOES
Baarland 9.30 en 2 uur Ds Y. J. Tiemersma
Bed. H. Av. en Dankz.
Borssele 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Veen
Driewegen 10 en 2.30 uur Leesdienst
Goes 10 en 5 uur (Zondag 38) Drs C. Stam
Collecte Chr. Bewaarschool.
's-Gravenpolder 10 uur Leesdienst
5-.30 uur Ds J. v. d. Leek
Heinkenszand 10 uur Ds E. Beukema
2.30 uur Dr A. H. Qussoren te Middelburg
Kapelle 10 en 2.30 uur Ds J. v. d. Leek
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra
Lewedorp 10 en 2.30 uur Leesdienst
Nieuwdorp 10 uur Leesdienst
2.30 uur Ds E. Beukema
Woljaartsdijk 10 en 2.30 uur
Wemcldinge 10 uur
5 uur
Yerseke 9.30 en 2 uur
CLASSIS THOLEN
Ds. G. van Heiningen
Leesdienst
Ds J. Koolstra
Ds J. E. Booy
Anna Jacoba Polder Ds M. J. Antzen
Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds P. de Bruyn
Namiddag Zondag 43.
Oud-Vbssemcer 10 en 2.30 uur Ds D. Kuiper
Poortvliet 10 en 2.30 uur Dhr A. Vingerling te Goes
Tholen 10 en 3 uur Geen opgave ontvangen
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Leesdienst
CLASSIS ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 1.30 uur Ds D. van Swigchein
Bruinisse 9.30 en 3.30 uur Ds D. Bremmer, Zondag 13
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Ds G. Aalbersberg
Geersdijk 10 en 2.30 uur Ds H. L. van Aller
Zondag 22.
Haamstede 10 en 3 uur Leesdienst
Kamperland 10 en 2.30 uur Ds H. Scholing
Nieuwerkerk Geen opgave ontvangen
Oosterland 10 uur Leesdienst
2.30 uur Ds S. Greving, Voorber. H. Av.
Scharendijke
Wissekerke 10 en 2.30 uur Ds G. Visser
Zierikzee 10 en 5 uur Ds S. Greving
Zonncmaire 10 uur Leesdienst
3 uur Ds D. van Swigchem
AD VERTENTIËN
ADRIAAN ROTTE
BARTELIJNTJE BIJ DE VAATE
hebben de eer U, mede namens weder
zijdse Familie, kennis te geven van hun
voorgenomen huwelijk, waarvan de vol
trekking D-.V. zal plaats hebben op Don
derdag 17 Februari a.s. te Scharendijke,
des namiddags 2.30 uur.
Kerkelijke inzegening om 3 uur in de
Gereformeerde Kerk te Scharendijke door
de Weleerwaarde Heer Ds L. v. d. Linde
van Rijnsburg.
Scharendijke, 27 Januari 1949.
Toekomstig adres Bakkerij Scharendijke
Voor de vele blijken van deelneming
en medeleven, ons betoond na het over
lijden van onze innig geliefde Moeder,
Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder
DINA SUZANNA BROERSE,
Wed. van Maarten Jobse,
betuigen wij onze hartelijke dank.
FAMILIE JOBSE.
Serooskerke (W.), 28 Januari 1949.
Is uw Naaimachine defect
Dekker maakt het perfect
Het adres is nog steeds
DEKKER'S Naaimachinehandel
Giststraat, Middelburg
Veerse Singel 11 (nabij Dampoortstr) Middelburg, Telefoon 3113