Jeugdrubriek
Jezelf ZIJN
Axelaria
Officiëele
Berichten
Woensdagavond half 7 Domburg, Kerkplein.
half 8 Westkapelle.
Donderdagmiddag en -avond Middelburg op de Markt.
Vrijdagavond 6 uur Oostburg,
7 uur Groede,
8 uur Breskens.
Zaterdagmiddag half 2 Veere,
half 3 St. Laurens,
4 uur Bellamypark.
Zaterdagavond 7 uur Souburg.
Zondagmiddag 4 uur Middelburg.
Zondagavond 7 uur Havendorp, Roerplein.
Bekendmaking van deze samenkomsten geschiedt
door dezelfde auto met luidsprekers, als regel op de
voorafgaande dag.
Verder wordt in vele plaatsen huis aan huis lectuur
verspreid en staan nog de volgende samenkomsten op
het programma
Middelburg Woensdagavond 13 October Openlucht
samenkomst op de Marict.
Zaterdagmiddag 16 October Jeugdappèl op
de Markt.
Vlissingen Zondagavond 10 October straatprediking
in het Bellamypark.
Donderdagavond samenkomst in de kerk met
zangkoren en declamatie van Jo Nobel.
Zondagavond 17 October straatprediking met
zangkoren.
HavendorpDinsdagavond samenkomst in ontspan
ningslokaal van het Havendorp met film en
zangkoor.
Om half 6 kindersamenkomst.
Souburg Vrijdagavond samenkomst in de kerk met
zangkoren en declamatie.
Koudekerke Maandagavond samenkomst in de kerk
met zangkoren.
GrijpskerkeDinsdagavond samenkomst in de kerk
met hoorspel en zang.
U ziet, het programma is rijk genoeg. Geve God
Zijn onmisbare zegen over deze arbeid.
P. PH. S.
pectus Jiserium facit
Er moet dus onder de preek iets gebeuren.
Wat?
Juist in de afgelopen week vond ik in Trouw daar
van een treffend voorbeeld
„Toen Bevin in afwijking van de voorbereide
tekst een beroep deed op de Sowj et-Unie om .de
deur voor de wereld te openen en licht en kennis te
laten binnenkomen", brak zijn stem".
En dan vervolgt de verslaggever „De indruk was
overweldigend. Van dat ogenblik aan hielden alle
gedelegeerden misschien met uitzondering van de
Sowjetdelegaties hun adem in, tot zij hem aan het
eindj van zijn rede de grootste bijval brachten, die
ooit voor het forum der Verenigde Naties betuigd
werd."
Zie, daar was het nu
Zelfs in die vergadering, waar anders ieder uit
zakelijkheid, uit diplomatie of cynisme, zijn hart ver
bergt onder een stroom van voorzichtig-opgestelde
woorden, gebeurde heter sprak een mensenhart
Toen Bevin eenmaal afweek van de voorbereide
tekst, toen hij zijn hart niet langer geweld aandeed
door het keurslijf van verstandelijke overwegingen èn
angst zich te verspreken, toén sprak het, zó dat het
zelfs de stem van deze ruwe vent brak-.
Maar toen ook, omdat er iets groots, iets zeldzaams
in die vergadering van dwoorgewinterde diplomaten
gebeurde, hield zelfs dat koel gèhoor, de adem merk
baar in en gebeurde er iets in aller hart, ook in dat
der Russen
Blijkbaar brak het hart van Wisjinski niet.
Maar blijven zitten kon hij niet.
Hij rees onmiddellijk op na Bevin's laatste woorden.
Vermoedelijk met een harder hart dan ooit.
In géén geval met hetzelfde.
Hoé ondoorgrondelijk zijn gelaat ook stond, zijn
snelle heengaan, de beweging verraadde dat er ook
in zijn binnenste iets was gebeurd.
Hij was geraakt.
Te vrezen is dat weldrablijken zal: verstokt.
In elk geval heeft wederom het woord, zelfs dat
der zeer betrekkelijke waarheid, zijn macht getoond
van hart tot hart, hetzij ten goede of ten kwade
Dus voortaan allen uit het hoofd preken
Dat zou een zeer onjuiste conclusie zijn.
Want al gebeurde hét bij Bevin, toen hij zijn voor
bereide tekst liet liggen, het eigenlijke, het wézenlijke
was niet dat hij zonder papier sprak, maar dat zijn
hart sj>rak
De ouden wisten het alpectus est quod disertum
facitalleen de borst is het die welsprekend maakt.
En ik voor mij geloof, dat die vaak vergeten waar
heid, ook de predikers van 't evangelie redden kan.
Want of we nu de preek lezen of „uit het hoofd"
spreken, het moet altijd, het mag nooit anders dan uit
het hart!
D. J. C.
Soms ontmoet je in je leven van die mensen, die
er praat op gaan van hun hart geen moordkuil te
maken. Hebben ze iets op iemand tegen, ze flappen
het er zonder meer uit. Merkwaardig is daarbij, dat
ze er zelden iets goeds uitflappen, 't Lijkt wel of ze
alleen maar azijn en geen enkel likje honing in hun
hart hebben. Niettemin geven ze aan de wrange vruch
ten van hun hart een schone schijn door aanspraak te
maken op het praedicaat „eerlijk" en „waarheidlie
vend". Ze zeggen het precies zo als ze er over denken.
Dat heeft ongetwijfeld het voordeel, dat je weet wat
je aan zulke mensen hebt. Niettemin brengen zulke
mensen, zonder blad voor de mond, de samenleving
niet op-hoger plei. Integendeel, zij zijn vaak als een
dissonant, een wanklank in een gezelschap dat de
goede toon in het gesprek wil bewaren.
Daartegenover staat echter een ander verschijnsel,
waardoor de samenleving verarmt. Een verschijnsel
dat vooral in onze tijd steeds meer zich voordoet n.l.
dat wij onszelf niet kunnen zijn en het goede dat er
in ons hart is onderdrukt wordt door een vals schaam
tegevoel.
Wij zijn zozeer verzakelijkt in onze moderne tijd,
dat het goede woord, dat uit het hart komt, bijna
schaars wordt. Een enkele keer ontmoet je mensen die
hun hart in hun woord leggen. Hun woorden worden
daardoor als een warme stroom, die verkwikt, ieder
die ze hoort.
Zodra je met ze in aanraking komt straalt de
warmte je tegen. Je geniet er van en koestert je er in.
Maar zoals gezegd, zulke persoonlijkheden zijn zeld
zaam.
Is dat noodzakelijk Ik meen van neen. Alleen onze
grote fout is deze, dat wij vaak te druk, te gejaagd
leven, zodat wij over onszelf hun leven en ook over
de moeiten, waarin een ander verkeert. Wij zijn
eigenlijk bang onszelf bloot te geven. Wij sluiten ons
in onszelf op en de beste adelste gevoelens blijven
besloten binnen het hart, dat als met een ijskorst om
geven is.
Waarom doen wij dat eigenlijk Maken wij daar
door ons eigen leven en dat van onze naaste onze
huisgenoten, vrienden, collega's op 't werk, niet ont
zettend arm
Is 't misschien, omdat wij praktisch in deze materia
listische wereld alleen m::ar oog hebben voor de „ron
den", voor wat er in de portemonnaie komt, zodat
alle geestelijke waarden vo<?r ons gedevalueerd zijn
Maar het leven is toch meer dan voedsel, kleding,
geld
Dit wordt ook zeker in onze kringen nog wel be
aamd. Maar dan moeten wij 't ook niet vergeten.
Want wij belijden de H. Geest ontvangen te hebben,
Die is de Geest voor Christus en ook Zijn invloed
wil laten gelden in onze samenleving. De bekering
strekt niet zich alleen hierover uit, dat wij bepaalde
dingen gaan laten en andere gaan doen, maar bepaalt
ook de wijze van doen.
Als vrucht des Geestes noemt de- H. S. liefde, blijd
schap, goedertierenheid, zachtmoedigheid, vrede. De
H. G. heiligt ook ons karakter. En wat er door de
Geest gewerkt wordt in ons hart is niet bestemd om
als de onontdekte goudader te schuilen in de donkere v
aardkorst, doch om in het licht te treden, openbaar
te worden.
Dat edele, dat de H. Geest in onze harten werkt
moeten wij als de gouddelver naar boven brengen en
laten schitteren temidden van het menselijk leven.
Jezelf zijn als Christen is dus niet maar allerlei boos
heid uit je hart laten opborrelen, maar 't goede en
edele en schone, dat uiteindelijk Gods werk in 't men
senhart is, uitdragen. Wanneer dat goede naar boven
wil, moeten wij het niet met kracht terug dringen.
Waarom zouden wij bang zijn onze innerlijke gevoe
lens te uiten. Natuurlijk kan dat niet altijd en overal,
't Is me echter meerdere malen opgevallen hoe jongens
of meisjes, die in eenzame laantjes onder 't schijnsel
van de maan allerlei liefs uit de diepte van hun hart
te voorschijn weten te toveren, thuis lastige, ongenaak
bare sujetten kunnen zijn, van wie maar moeilijk een
goed woord is los te krijgen. In zulke gevallen ben
ik bang, dat die lieve woordjes na enkele huwelijks
jaren of misschien weken niet meer gehoord wor
den. Ze waren blijkbaar alleen mogelijk in de eerste
liefdesroes. Daarna sluit zich het hart weer als een
te vroeg verwelkte bloem.
Vele mensen, ook en vooral jonge'mensen zijn er,
die zich te-veel in zichzelf opsluiten. Ze gaan daar
door hun weg, zonder iets voor een ander te be
tekenen. En wij kunnen zoveel voor elkaar zijn. Een
enkel hartelijk woord, dat de warmte der ziel uitstraalt,
is soms een medicijn, dat een moedeloze -sterkt. Zo
waren de woorden van de Heiland. Omdat Hij in ons
midden was als één, Die dient. Die Zijn ziel gaf in
Zijp dood, maar ook in Zijn leven. Zouden wij er
ons dan voor moeten genezen
Tracht jezelf te wezen vooral in de dagen als de
zon in je hart schijnt', opdat een ander er van mee
geniet. Breek hun dan de tradities van menselijke
puchterheid en zakelijkheid en laat in je woorden iets
doorstralen van de warmte, die er in je hart'is.
Z. G.
Ds J. van den Berg te Souburg is telefonisch aan
gesloten onder No. 209 (kengetal K 1183).
Ook andere broeders, leden van de verenigingen, of.
die woonachtig zijn in plaatsen, waar nog steeds geen
Mannenvereniging bestaat (kerkeraden „let op Uw
saeck zijn van harte welkom
Tot 23 October dus, broeders
Namens het Bondsbestuiir,
H. C. VAN DONK, Bondsbestuurder v. Zeeland.
Goes, Oostsingel 84. Telefoon K 1100 2272.
GIFTEN.
Bij de kerkeraad van Goes kwamen binnen 2 giften
van f 800,— elk, te verdelen als volgt
500,voor de Kerk,
500,— voor de Diaconie,
200,voor de Zending,
200,voor het Rusthuis van ouden van dagen,
200,voor „Effatha".
GEREFORMEERDE
MANNENVERENIGINEN
IN ZEELAND.
Evenals in de andere provincies geschiedt, zal ook
in Zeeland een kadervergadering gehouden worden.
D.w.z. alle voorzitters en secretarissen van alle Man-
nenverenigingen worden in Goes verwacht op Zater
dag 23 October om 2.30 uur in de consistorie der
Geref. Kerk.
Daar zal gesproken worden met elkaar over ons
werk, de noodzaak en de uitbreiding daarvan over
organisatie e.d. Al wat het hart beweegt, kan daar
broederlijk besproken worden, opdat we ze nieuwe
moed en frisse kracht ontvangen, om onze taak voort
te zetten. Om te vruchtbaarder te werken, verdient
het aanbeveling, als men bepaalde' vragen heeft, deze
tevoren aan mij op te geven.
De reiskosten van voorzitter en secretaris zullen ge
heel of gedeeltelijk vergoed worden het Bondsbestuur
heeft hiervoor een bedrag ter beschikking gesteld
Laten vooral ook komen de bestuursleden van de
niet bij de Bond aangesloten verenigingen, dan kun
nen ze hun argumenten ons meedelen en mogelijk de
bezwaren weggenomen worden. Het is toch al te. mal,
dat in enkele gemeenten in onze provincie wél de zus
ters een Vrouwenvereniging stichten en onmiddellijk
bij haar Bond aansluiten en de mannen broeders uit
diezelfde plaats zich afzijdig houden. Of is men daar
weer in het ingezonken Richterentijdperk beland, waar
de Debora's moeten opstaan, omdat de mannen ach
terblijven
AGENDA der Classis Tholen voor de vergade
ring van 10 November a.s., aanvang 9 uur,
in de consistorie der Geref, Kerk te Bergen
op Zoom.
Moderamen Ds M. J. Arntzen, Praeses br
Scriba Ds P. de Bruyn, Assessor.
1. Opening door de Praeses.
2. Nazien van cred. br. en instructies.
3. Benoeming vaste scriba.
4. Lezing der notulen.
5. Zaken uit de notulen.
6. Ingekomen stukken en gevoerde correspondentie.
7. Behandeling van instructies.
8. Rapporten.
9. Rondvraag naar art. 41 en (zo nodig) 43 K.O.
10. Inning collecten en quota.
11Nazien der kasboeken.
12. Aanvragen en vaststelling vacatufebeurten.
13. Algemene rondvraag.
14. Lezing persverslag.
15. Vaststelling volgende vergadering.
16. Sluiting.
Te storten collecten en quota.
Dubbele Classis-quotum, Quaestor L. de Kok, Kon.
Willem III straat 17, giro 396981.
'jfheol. HogeschooJ, Ds A. G. v. d. Stoel.
Verstr. Geref. in Frankrijk, J. v. Strien, A. J. Polder.
Art. 13, Mr. J. J. Versluys, Oud-Vossemeer, giro
234628.
Theol. Fac. V.U., Ds A. G. v. d. Stoel.
Hulpbeh. Studenten, Ds D. Kuiper, giro 404113.
Hulpbeh. Kerken in Ned., Ds P. de Bruyn.
Gen. Zendingskas, Ds A. G. v. d. Stoel.
Geestel. arbeid zeevarenden 4 cent per ziel, P. K.
D. KUIPpR, h.t. Scriba.
Prevo, Rilland-Bath, giro 373388.