Het enige wat ik deed was met blijdschap rea
geren op het initiatief van Ds Bos. Het enige
wat ik uitsprak was, dat het wel eens zo zou
kunnen gaan (ik weet daar verder niets van)
dat het ambt der gelovigen in deze werkzaam
wordt, als de herders weigeren de éne kudde in
de stal te vergaderen. Ik dacht dat Prof. Schilder
daar wel iets voor zou voelen, want hij heeft voor
en na nogal sterk de nadruk gelegd op het ,,ambt
der gelovigen".
Prof. Schilder denkt een hele hoop kwaad, ter
wijl ,,de liefde geen kwaad denkt".
H. V.
MERKWAARDIG DENKEN.
Behalve de enkele uitlatingen die ik in de „knip
sels" citeerde, staat het hele nummer van „De Refor
matie" van 25 Sept. j.l. vol met oorlogstermen. Er
wordt gesproken van een „te verwachten nieuwe aan
val op de vrijmaking", die allang „in de lucht" zit.
Er is een „anti K. S. campagne" die K. S. wil isoleren.
Ds Bos heeft voor de tweede maal op een gewichtig
punt gedaan, wat de „tegenstander" graag wilde. Wie
lachen om de verzoeningspogingen van Ds Bos Vol
gens „De Reformatie" „de kerkverwöesters en daar
achter de grote Verleider". Zó staat het heus allemaal
in dat blad te lezen.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik van deze dingen niets
begrijp, en me er zeer over bedroef. „De Reformatie"
denkt en schrijft in een soort vierde dimensie waar
ik en vele anderen niet bij kunnen. Termen als „aan
val", „omsingeling", „tegenstanders" enz. enz. stammen
uit een gedachtenwereld die aan oorlog doet denken,
waarbij de enige' gedachte is wie zal het winnen en
wie zal het verliezen hoe kom ik als triumfator uit
de strijd en hoe krijg ik mijn „tegenstander" klein
Er wordt in de kringen der „Reformatie" dikwijsP ge
klaagd over „Woordverlating", maar déze mentaliteit
is dunkt mij een Woordverlating op zeer grote schaal,
als ik mij herinner het Woord van de Schriftdat
de groten en machtigen het proberen met heerschappij,
maar „alzo zal het onder u niet zijn".
Deze geest der „Reformatie" staat wel diametraal
tegenover die van de brochure Ds Bos en ik geloof
daarom, dat er alleen andere woorden gesproken en
andere daden gezien zullen' worden, als eerst bekering
plaats vindt in de wereld der gedachten. In het laatste
nummer van „De Reformatie" klaagt Prof. Schilder
over coincidence's, dié wel niét bewezen zijn, dat ze
met elkaar in verband staan, maar die toch opvallen
omdat ze tegelijkertijd geschieden. Men moet zulke
dingen die altijd wat achterlaten niet zeggen, als ze
niet eerst bewijzen zijn, en het zal Prof. Schilder
moeilijk vallen die bewijzen te vinden.
H. V.
expeditie uitzond, welke fotografische opnamen maak
te, opmetingen deed, enz. Zij zagen, dat het gevaarte
gebouwd was van oleanderhout, terwijl het bestreken
was met iets, dat op schellak geleek. Een breed rap
port kwam bij de Czaar in, maarzijn regering
was weinige dagen later gedaan, en met hem ver
dween tevens het opzienbarende rapport, zonder ooit
te zijn gepubliceerd. Wie zag ooit tragischer samen
loop van omstandigheden
Maar, de Russische vliegenier kwam terecht in
Amerika, en deed daar zijn verhaal. En, weer zijn
anderen heengegaan, en hebben het op de Ararat
aldus bevonden. Het kwam in krant en tijdschrift, en
op de 6e December 1942 moet het door de aether
zijn uitgezonden.
Ook moeten een paar Australische vliegeniers, ge
durende de oorlog in Engeland gekomen, daar kleine
foto's van de Ark hebben getoond. Maar, die waren
wel wat erg klein
Ten laatste van alles moet ook een juffrouw van
Nieuw-Zuid-Wales het verhaal gedaan hebben, dat
zij een piloot kende van de R.A.F., die over de Ark
gevlogen was. Maar, och arme, deze jonge man is
kort daarna in de oorlog gebleven:
Zo heb ik dan aan het einde van dit artikel toch
enigszins de indruk, waarvan een bekend spreekwoord
zegtveel geschreeuw en weinig wol. Want alles wat
het bewijs moest leveren, blijkt te zijn vergaan. Zo
doende maakt het verhaal op mij toch sterk de indruk
Van een leuke fantasie, die heel wat belooft, maar uit
eindelijk weinig brengt. Mogelijk ook een kleine proe
ve, hoe buitenlandse bladen aantrekkelijk worden ge
maakt, en de stof toch zó voorzetten, dat ze er niet
mee inlopen. Want, beweert wordt eigenlijk in het
hele artikel niets. Het is allemaal gebouwd op „horen
zeggen". En, ik kan mij moeilijk indenken, als wer
kelijk zulk een ontdekking van historisch belang zou
zijn gedaan, dat hiervan geen overtuigend bewijs kan
worden overgelegd.
Dat de Ark er geweest is, weten wij uit de Schrift.
Of ze er nog kan zijn, moet m.i. toch nog iets stel
liger worden aangewezen, dan dit Engelse blad doet.
Dan zou het wel een geweldig getuigenis zijn, dat
de waarheid van het Woord'kwam bevestigen, en dat
de mond der tegensprekers zou stoppen. Maar, nog
eensdan toch een beetje meer grond onder de
voeten, dan we in The Digest hier krijgen. Weer een
expeditie er naar toe Wat dunkt U nu eens vanuit
Nederland Dan maar een groepje dominees, want die
fantaser'en vast nietG. C. St.
In het Septembernummer van een Engelse periodiek,
„The English Digest", staat een interessant artikel
van W. J. Fraser Hutcheson, als korte samenvatting
van een wellicht groter stuk, dat elders wérd gepubli
ceerd. Daarin worden enige mededelingen gedaan over
de ark van Noach, die ook in onze lezerskring onge
twijfeld de )Delangstelling zullen trekken. Er wordt
n.l. beweerd, dat deze ark nog altijd op de Ararat
aanwezig moet zijn, en van verschillende zijde houdt
men staande, haar gezien te hebben. De schrijver haalt
een uitspraak aan van de bekende Noorse ontdek
kingsreiziger, Dr Fr. Nansen uit zijn boek „Armenië
en het nabije Oosten", waar deze zegtde Ark strand
de op de berg Ararat, waar deze nog tot in veel latere
tijd te zien was.
Dit is dus een heel wat later getuigenis dan van
Flavius Josephus, die beweerde, dat in zijn tijd
100 na Chr.) de Ark nog bestond (Joodse Antiquitei
ten Dl I, hoofdst. 3:5). Nu moet, volgens vermeld
artikel in The Digest, een geestelijke van de Nesto
riaanse Kerk aan het einde van de 19e eeuw, ver
klaard hebben, dat na tal van vergeefse pogingen zijn
moeite eindelijk werd beloond, en hij bij de Ark is
geweest. Volgens zijn beweren heeft hij opmetingen
gedaan, - welke blijken overeen te stemmen met de
gegevens uit Gen. 6. Deze geestelijke, Nouri geheten,
moet een man van grote geleerdheid zijn .geweest,
en verder bereisd in de wereld öm van te duizelen.
Volgens zijn zeggen stamt zijn geslacht van Nebukad-
nezar af
Nadien moet uit Belgische financiëele kringen de
idee geopperd zijn, om de Ark in stukken naar Chi
cago over te brengen, teneinde haar na een expositie
een blijvende plaats in Amerika te verzekeren. Maar,
het is bij een lumineus plan gebleven, en nog altijd
ligt zij temidden van veel sneeuw.
De heer Nouri, die met zijn verhaal in Californië
kwam, had daar niet het gewenste succes. Men. twij
felde zelfs aan zijn geestelijke vermogens, waarom hij
dan ook tijdelijk werd ondergebracht in een krank
zinnigengesticht. De term „iémand tegen zichzelf be
schermen" was toen nog niet uitgevonden, maar de
geestelijk-ontdekker werd opgeborgen. Maar, gelukkig
voor hem kwam de vrouw in 't spel. Een dame meende
zich zijner te moeten ontfermen, en „de Kooi" ging
weer open. Eert de vrouwen
Dan, verder gaat de historie. De eerste wereldoor
log kwam, en daarna de Russische revolutie. Een
Russisch vliegenier, die in de buurt van de Ararat
terecht kwam, heeft met een mede-piloot op één van
zijn vluchten de Ark daar gezien. Zijn rapport drong
eindelijk door tot de Czaar van Rusland, die een
Liefelijke voeten
Deze dagen werd weer eens in enkele bladen de
kwestie van het al of niet uit het hoofd preken op
gang gebracht. En daarmee ook de algemener vraag,
hoé te prediken, zodat de beste vrucht daarop ver
wacht mag worden en er geen geldige reden tot klacht
overblijft.
Want dat err jaar in jaar uit, al of niet gerecht
vaardigd, door heel wat leden uit alle mogelijke Pro
testantse kerken wórdt geklaagd, weet ieder.
Soqjs wordt zelfs op ruwe wijze over het misschien
allerzwaarste werkde Woordverkondiging, geoor
deeldook wel eens door lieden, die in hun eigen
stiel zichzelf lui, onbekwaam, soms zeer berispelijk
gedroegen. In elk gevql door mensen, die naar gelijke
harde maatstaf gemeten, zelf ver blijven beneden een
redelijk peil. Voorop sta, dat zulk onbarmhartig oor
delen over een grote groep van geestelijke werkers,
die over 't algemeen hét beste geven van wat zij zelf
bezitten, allerminst de Geest van Christus toont.
En toch al sluiten wij nu zulke volstrekt on-
geroepenen uit het feit ligt er, dat in tal van ge
meenten ook heel wat welwillenden 's Zondags dik
wijls onbevredigd huiswaarts gaan.
Wanneer men als consciëntieus predikant dit niet
steeds uitgesproken oordeel vóélt, maakt, dit moede
loos. Het komt de prediking van de volgende Zondag
niet ten goede, dat de jonge dominee merkt, dat eigen
lijk velen, ondanks zijn zwoegen,* geen goed woord
voor zijn preekwerk over hebben. Of, pijnlijker nog
dat van 'n voorganger uitbundig voor zijn oor prijzen!
Misschien neemt hét aantal slapers of thuisblijvers
toe. Misschien ook niet. Maar in elk geval komt bin
nen enkele jaren al groter matheid over elke kerk
dienst.
Geen timmerman sloeg meer 'n spijker, geen schilder
deed nog 'n streek, indien hij zó op de vingers werd
gekeken als menig dominee, zó onbillijk vaak beoor
deeld, ofschoon hij toch meestal geen hoge rekening
voor zijn arbeid heeft ingediend.
In 't leven heb ik getracht steeds ogen en oren
goed open te houden. En 'k" ben er van overtuigd,
dat wanneer men eens het percentage zou berekenen
van alle advocaten, dokters, onderwijzers, aannemers,
kantoorbedienden, dat feitelijk voor hun werk niet
deugt, 't niet serieus verricht, dan zou men zeker tot
een hoger cijfer komen, dan dat zou moeten worden
vastgesteld voor de dominees. De eersten begaan ech
ter meestal hun grofste fouten in 't verborgen. De
laatsten timmeren ook met hun kleinste altijd aan de
weg en wonen in een glazen huis. En ieder meent
maar bekwaam te zijn, juist hun arbeid en vooral de
preek te kunhen beoordelen, al haalde de criticaster
zelf op school nooit een voldoende voor rekenen of
taal. Waar echter wordt over 't geheel meer en beter
gestudeerd, beter het „vak" bijgehouden dan in de
studeerkamer van de pastorie Zet de boekenaanwinst
van een jaar van 100 leraars aan Middelbare Scholen
eens naast de boekenaanwinst van 100 dominees, on
danks karige bezoldiging, en ge zult eens zien hoe
-het nieuwe studienfateriaal in de pastorie door de
bank het ver wint.
Vergelijk voorts eens niet slechts het aantal, maar
vooral de inhoud van de doorsnee-politieke redevoering
van 100 politici met die van 100 willekeurige predi
kanten En tegenover de vaak slecht-verzorgde spee
ches, eindeloos herhaald door 't hele land meest over
't zelfde stelletje bij elkaar geharkte „actuele" kwes
ties, steekt althans de Gereformeerde predikant met
zijn tenminste 100 verschillende, nieuwe preken per
jaar als een soort wonder af. Dit is dan ook van de
meesten veel te veel gevergd De allereerste jaren in
de pastorie zijn vaak zenuwslopend nachtwerk. Eerlijk
gezegd gelet op de vanzelf niet steeds grote talen
ten, sta ik verbaasd, dat het corps als geheel, het er
naar vorm èn inhoud nog zó afbrengt
Toch' blijft het pijnlijk feit, dat ten spijt van veel
loffelijke arbeid, men in menige gemeente over zijn
dominee of die „van elders" optrad, als preker klaagt.
Liefelijk prijst men hun voeten niet, ofschoon zij za
kelijk de goede boodschap toch wel brengen.
Luister maareens, wanneer in een vacante ge
meente een jaar lang „vreemde" dominees de ronde
hebben gedaan. Hoe is dan soms het oordeel over deze
52 verschillende dominees Wanneer er niet toevallig'
allerlei celebriteiten te verkrijgen waren, dan zegt Jan
of Piet: nou, je kunt de helft van me gestolen krij
gen En niet slechts Jan of Piet, die wel nooit voor
het „ambt" in aanmerking zullen komen, maar ook
ouderling A. en diaken B„ die geacht worden de
besten te zijn, zouden nog niet de helft van de hun
bekende domineesZondag aan Zondag willen horen,
De massa trouwe kerkgangers, die graag een goede
preek hoort, gevoelt zich door de helft der predikanten
zelden werkelijk gecontenteerd. Men gaat naar de
kerk. Men hoort al of niet bekende dingen aan en
gaat heen zonder diep terneer geslagen te zijnr
of tot in de hemel opgeheven.
Zij hebben het gevoeler is niets gebeurd
Móét er dan iets gebeuren in de dienst des Woords?
Wat dan D. J. C.
AGENDUM voor de vergadering der Classis
Zierikzee van de Geref. Kerken D.V. op
Woensdag 6 October a.s, in de consistorie
der Geref, Kerk, St. Domusstraat te Zierik
zee, Aanvang 10,15 uur.
1. Opening door de roepende kerk van Colijnsplaat.
2. Nazien der credentialen.
3. Constitueren der vergadering. ModeramenDs
G. Visser, praeses Ds H. Scholing, scriba Ds
D. van Swigchem, assessor.
4. Lezing en vaststellen notulen.
5. Peremptoir examen Cand. G. Aalbersberg, beroe
pen predikant te Zonnemaire. Preekvoorstél over
Jesaja 26 2027 5. Exegese O.T. Ps. 84 en
Jeremia 1. Exegese N.T. Joh. 15 en de Brief
aan Filemon.
6. Ingekomen Stukken.
7. Instructies.
8. Rapporten.
9. Rondvraag naar Art. 41 D.K.O.
10. Algemene rondvraag.
11. Vaststellen persverslag.
12. Aanwijzing van de roepende .kerk en tijd der
volgende vergadering.
13. Sluiting.
Namens de roepende kerk van Colijnsplaat,
M. J. CONTANT, praeses.
J. VAN GILST, scriba.
KORT VERSLAG van de vergadering van de
classis Tholen der Gereformeerde Kerken,
gehouden te Bergen op Zoom, 23 September
1948, in het catechisatielokaal der Gerefor
meerde Kerk.
1De praeses, Ds de Bruin, opent de vergadering
hij' laat zingen Psalm 119 vers 9, 'leest 2 Tim. 3 4
4 5 en gaat voor in gebed.
2. De kerk van Poortvliet controleert de credentie-
brievenalle kerken zijn wettig vertegenwoordigd
mede door een diaken» waaraan keurstem wordt ver
leend. De tweede afgevaardigde van Tholen komt
later ter vergadering.
3. Het moderamen is als volgt samengesteld: Ds
de Bruin, praeses, Ds Kuiper, scriba, Ds v. d. Stoel,
assessor.
4. Ds de Bruin wenst de kerk van A. J. Polder
geluk met de intrede van Ds Arntzen; Ds Arntzen
met zijn komst en Ds Kuiper met zijn laatste beroep
en de kerk van Rilland én de classis met het bedanken
voor dat beroep.
5. De notulen van de vorige vergadering worden
ongewijzigd goedgekeurd en vastgesteld.
6. Zaken uit de notulen. Naar aanleiding van het
feit, dat br. V. te G. zich nog niet tot zijn classis
heeft gewend in verband met een onderzoek naar art.
8 K.O. wordt besloten inlichtingen bij br. V. te vra
gen.
7» Ingekomen stukken. DeZe worden op twee na
voor kennisgeving aangenomen. Het verzoek om steun
aan gescheurde kerken wordt niet zonder meer. aan
vaard. Besloten wordt - een schrijven te richten aan
dep. ad hoc. In verband met de acute nood zal ge
collecteerd worden in de kerken der classis, opdat
daarin kan worden voorzien.
De classis spreekt uit van oordeel te zijn, dat dé.
deputaten het tijdstip voor deze steun niet juist ge-