vierde jaargang No. 9 Uitgave van dc Gereformeerde Kerken in Zeeland vrijdag n aug. i948
ZEEUWSE KERKBODE
Hoofdredacteur: Ds H. Veldkamp, Langevielesingel 68, Middelburg, Telefoon 2047
Abonnementsprijs2,50 per RedacteurenDs P. de Bruyn, Ds D, J, Couvée, Ds S. Greving, Drs C. Stam. Berichten en opgaven Predik-
halfjaar (bij vooruitbetaling) beurten, tot Dinsdagsmorgens
Afzonderlijke nummers 10 cent te zenden aan de drukkers
Advertentiën 20 cent per regel DrukkersLittooij 6 Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg, Telefoon 2438, Giro 42280 Littooij Olthoff, Middelburg
DEMAS
II.
- Dat hele geval met Demas lijkt me vrij hope
loos. We vernamen dat de heiden Demas het
evangelie van Christus aannam, alles verliet om
Paulus te helpen in het zefidingswerk, ja zelfs
de heidenapostel volgde tot in Rome het hól
van de leeuw. -
Maar toen is hem daar de grond te warm ge
worden onder de voeten. Hij is voor de-conse
quentie teruggedeinsd. Het offer om voor Chris
tus te lijden en zelfs de dood in te gaan, valt
hem te zwaar. Hij verlaat de bloedstad van Nero,
om de rust en de veiligheid te zoeken in Thessa-
lonica. In Rome .christen te zijn is gevaarlijk, in
Thessalonica is het een volkomen ongevaarlijk
en misschien nog een eervol bedrijf. Het komen
tot Jezus is nog zo bezwaarlijk niet, maar blijven
bij Hem, volharden tot het einde, dat is de hei
lige kunst van het geloof. We denken bij Demas
als vanzelf aan het zaad dat terstond hoog op
schoot, maar verdorde toen de zon opkwam, toen
het héët. werd. Want het had geen diepte van
aarde. En Paulus klaagtDemas heeft mij ver
laten, en is naar Thessalonica gereisd.
Op zichzelf stak er natuurlijk in die reis naar
Thessalonica geen kwaad.
Zelfs niet in de terugkeer naar ,,deze tegen
woordige wereld", zoals Paulus er'bijvoegt.
Wie zal zeggen, of Demas niet noodzakelijk
z'n zaken in Thessalonica moest behartigen, of
dat hij daarheen plotseling teruggeroepen werd.
Wij leven nu eenmaal allen in „deze tegenwoor
dige wereld", en we kunnen, ja móéten evengoed
christen zijn in het handel drijven in deze tegen
woordige wereld als bijvoorbeeld in het predik
ambt waarin dan speciaal wordt gebouwd aan
de „toekomende" wereld.
Een koopman hoeft geen slechter christen te zijn
dan een dominee (het omgekeerde kan evengoed
het geval zijn) en men kan in Thessalonica even
goed christen zijn als in Rome.
Daar gaat het dus niet om
Dat Demas met Paulus was meegereisd, was
mooi, maar hij behoefde dat niet te doen. Z'n
christen-zijn hing er niet van af. Vele anderen
die door de prediking van Paulus tot bekering
kwamen, zijn ook rustig in hun woonplaats ge
bleven
't Zat 'm dus niet daarin dat Demas Rome
verliet en wegreisde. Paulus zegt in 't zelfde
verband dat Crescens naar Galatië was gegaan
en Titus naar Dalmatië en Tychicus naar Efe-
zeze stoven das alle kanten heen, en Paulus
zegt er niet dat van
Waarom zegt hij er dan wél wat van nu het
Demas betreft
Wel dat zat. 'm in het motief, dat Demas be
woog. In de regel zit hetgoedé of het kwade
van een bepaalde daad niet in de daad zelf, maar
in het- verborgen motief.
En dat omschrijft Paulus-aldus hebbende de
tegenwoordige wereld liefgekregen,
Paulus noemt hier de man bij z'n naam, en de
zonde bij haar naam, en dat is ook maar het
allerbeste. Het is wel scherp gezegd, doch zon
prediking haalt meer uit, dan wanneer de ge
meente wordt doodgegooid met dierbare en ver
sleten termen die de consciëntie niet meer raken.
Het is mij niet onbekend, dat er verschillende
Schriftuitleggers zijn, die voor Demas een goed
woord spreken.
Calvijn moet beweerd hebben, dat Paulus niet
schreefDemas heeft de Here verlaten, maar
hij heeft mij verlaten, en dat hij alleen maar
daarom uit Rome gegaan is, omdat het gezelschap
van de gevangen Paulus hem al te gevaarlijk
werd.
Ds Veenhof oor,deèlt (Verborgenheid der god
zaligheid, blz. 292): „Och, we behoeven nog niet
eens aan het allerergste te denken. We worden
niet gedwongen aan te nemen, dat Demas zijn
God en zijn Heer heeft verloochend en weer in
het heidendom is teruggevallen".
En Dr C. Bouman zegt (Korte Verklaring I,
II Tim., blz. 179): „De uitdrukking: de tegen
woordige wereld betekent nooit hetzelfde als
deze wereld, die in de Evangeliën en bij Paulus
.vaak voorkomt en dan aanduidt een vijandige
van God afgekeerde houding".
Nu, laat het ons voor Demas hopen
Ik noteerde hem als een dubieuze post.
Het laatste oordeel moge de schaal in zijn
voordeel doen overslaan. Maar toch zou ik niet
graag willen, dat het van mij of van u zo
duidelijk zwart "óp wit stond hebbende de te
genwoordige wereld liefgekregen. Ik wil er geen
doekjes omwinden. Dit oordeelheeft voor mij
een slechte klank. Ik moet dan almaar denken
aan het woord van Johannes „heb de wereld
niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand
de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet
in hem".
Ik geloof er dan ook geen steek van, dat De
mas, toen hij van Paulus afscheid ging nemen
(zo hij dat gedaan heeftgezegd heeftPaulus,
ik groet u, want ik heb de wereld liefgekregen
Dat_doet men natuurlijk niet
Och, hoe gaat dat Demas zal verklaard
hebben, dat 't hem wel vreselijk speet, maar hij
kon om z'n zaken niet langer gemist worden.
Hij had ook een brief van z'n vrouw gekregen
en zo, dat ze graag had dat hij zo gauw mogelijk
terugkwam, en daarom ziet u
Maar Paulus die z'n mensen kende, heeft het
wel gevoeld. Als een steek in z'n eigen hart...
de tegenwoordige wereld liefgekregen
Evenals Jezus over de man, die een akker
gekocht had, en die een vrouw getrouwd had,
en daarom niet komen kon, zo zijn eigen gedach
ten had
Precies zoals een herder die z'n schapen kent,
en informeert waarom de kerk verzuimd werd
en gauw genoeg voelt, waar de schoen
wringt... de tegenwoordige wereld liefgekregen!
Dat wil toch wel wat zeggen
Een glimp te hebben gezien van de onover
trefbare rijkdom van Christus, het goed dat nim
mermeer vergaat, en dan z'n liefde over te dra
gen aan een wereld die doodarm is, juist omdat
ze tegenwoordige wereld is, en geen toekomst
heeft
'k Wil Demas niet te hard vallen.
't Is makkelijk oordelen, als men zelf niet voor
het geval geplaatst is. Men moet maar eens huis
en haard verlaten hebben, en dan in Rome ko
men, waar je maar één mond open hoeft te doen
orfi in de gevangenis te komen. Ik kan mij best
voorstellen, dat Demas toen de benen nam. Ik
herinner mij nog al te goed de vele slappe figu
ren tijdens de bezetting. Er zijn niet veel helden.
Laten we voorzichtig zijn. Laten we geen grote
mond opzetten tegen Demas, omdat hij geen
held was. Dit is alleen 't privilege van wie zelf
helden zijn, en die zullen het niet doen. 'k Zou
wel eens willen weten wat er terecljt kwam van
velen die nu ach en wee roepen om de „tegen
woordige wereld" als ze er zelf eens voor ge
plaatst worden, hoe gevaarlijk het kan worden
om christen te blijven.
Niet in een knusse omgeving.
Maar midden in het vuur
'k Zou ook niet graag willen, dat u van Demas
de voorstelling' meeneemt als van een verlopen
sujet, die zich omwentelt in het slijk der zonde
na zijn afval.
Daar weten we niets van.
We weten alleen, dat hij de tegenwoordige
wereld liefgekregen heeft, en die wereld heeft
twee kanten, een lichte en een donkere.
Er is een lelijke wereld van onzedelijkheid en
brasserij. Er is ook een „mooie" wereld van cul
tuur en wetenschap.
Er zijn onfatsoenlijke én eerbiedwaardige we
reldliefhebbers. De man die z'n geld liefheeft of
z'n eigen eer, is evengoed wereldmens als die
het gemene liefheeft.' Er zijn meer liefhebbers
dezer tegenwoordige wereld dan u misschien
zoudt denken.
En nu stel ik mij Demas voor als een zeer
fatsoenlijk liefhebber dezer wereld.
Die tot z'n wereldliefde is gekomen, gelijk
menig ander, langs de meer en meer gebruikelijke
Weg, dat hij tegen de moeiten en lasten niet op
kon, dat hij het comfort liever had dan de narig
heid van de cel, kortom, nog een „godsdienstig"
man, maar met een te weinig godsdienst om de
attractie van Thessalonica boven de grimmigheid
van Rome te weerstaan. Iemand die christen wil
zijn, langs de weg van de minste weerstand. Van
zijn liefde tot de tegenwoordige wereld was
uiterlijk eerst nog niets te merken, maar innerlijk
was de breuk er al veel langer tot de-openlijke
breuk kwam.
Hoe wijd die kloof is geworden, weten we
niet.
Zou Calvijn gelijk hebben, dat de kloof weer
geheel is gedempt
Of heeft de traditie gelijk, dat hij priester ge-
worden is in de heidense tempel te Thessalonica.
U weet het niet en ik niet God weet het
Men kan tenslotte overal toe komen.
Men kan zelfs zóver komen, dat men de tegen
woordige wereld liefheeft en...... rustig z'n plaats
in de kerk blijft innemen, misschien wel op de
preekstoel
Het is wel een enorme tegenstelling Paulus
en Demas
Twee mannen rennen in de loopbaan, de
apostel én zijn „medearbeider".
Paulus heeft de goede strijd gestreden.
Demas heeft het tegen z'n vijand de we
reld moeten afleggen.
Paulus heeft de loop beëindigd.
Demas is midden in de strijd blijven steken.
Paulus ziet uit naar de kroon der rechtvaardig
heid en de toekomende wereld, Demas wórdt ge
lokt door de schoonheid dez£r tegenwoordige
wereld.
Ben ik Demas
Deze vraag heeft recht van bestaan, omdat
gelijk we zagen men de tegenwoordige wereld
lief kan hebben, ook zonder met de kerk te
breken.
Ons hart heeft onvermoede duistere diepten.
Zelfs mede-arbeider van Paulus te zijn is nog
geen waarborg voor behoudenis.
Timotheus, aan wie Paulus deze dingen schrijft,
had blijkbaar dit "Waarschuwende voorbeeld van
Demas nodig, hoewel hij toch van jongsaf de
Schriften geweten had, en een vrome moeder en
grootmoeder had.
Schijn bedriegt.
Kenden we Demas alleen- uit de brieven aan
Philemon en Colosse, we zouden hem allicht een
plaats gegeven hebben in de galerij der heiligen.
Maas- nu komt de brief aan Timotheüs deze
illusie verstorenDemas heeft mij verlaten
En uit deze brief richten zich de ogen van
Jezus op u qn op mij en vragen
Hebt gij Mij lief? H. V.
KNIPSELS MET KANTTEKENINGEN,
Ds Barkey Wolf en de
Wereldraad der Kerken,
Zoals men weet staan onze Geref. Kerken
afwijzend tegenover de z.g.n. „Wereldraad der
kerken", die dezer dagen met plechtig ceremo-
niëel te Amsterdam wordt gehouden.