LEESTAFEL
^^fficiëleJBerichten
Hij vraagt ieder voor 100%. En denk je nu, dat
je "straks voor 100% Christus dienen kunt, in je huis,
in het leven van de kerk waar je belijdenis doet, als
je met Eelco trouwt? Dat kan nooit. Dan zal je je
Heiland op z'n hoogst 75% van je leven geven. Als
Hij je oproept om trouw mee te leven Zondags, of
met een of ander werk voor een vereniging of zo,
of als je eens kinderen krijgt op te voeden Dan kun
je je nooit ten volle gevenEn dat moet toch.
Maar denkt U dan, dat Eelco óók Christus niet
dienen wil
Dat kan best zijn, Riet. Maar als Christus hem
roept, dan moet Eelco dat toch op een heel andere
manier verstaan. Laten we zeggenHij is nog lang
zo vér niet.
Maar dan zou hij toch juist misschien verder
komen
Denk je Dat is heel onwaarschijnlijk, Riet. Wèl,
als hij ziet, dat wij alles voor ons geloof over heb
ben. Dat het ons werkelijk het allerhoogste is. Dan
zal hij daar verder over gaan nadenken. Maar als
je met hem trouwt, dan zal hij denken, dat je je
ideeën toch hebt moeten herzien, dat zijn standpunt
zo ongeveer het juiste was. Dan komt hij heus niet
veel verder. In de praktijk meestal andersom
En wees nu eens heel eerlijk. Zou je alleen met
Eelco trouwen om hem verder te brengen in zijn ge
loof Daar meen je niets Van. En dat kan ook nooit
een basis wezen om op te trouwen. Dat zou zo iets
wezen als een huwelijk uit berekening. Je was altijd
goed in wiskunde, maar nu vertel je je lelijk. Zal ik
je eens een ander sommetje voorrekenen Als je het
uitmaakt, kun jij je voor 100% aan je Heer en Hei
land geven. En dan heb je de meeste kans, dat Eelco
ook verder komt, laten we zeggen van 10 op 50%.
Maar als jullie trouwen, haal jij nooit meer dan 75
en Eelco op z'n aller-allerhoogst 20 Dat is 100 50
of 75 20. En nu moet jij beslissen. Jij hebt op dit
punt de verantwoordelijkheid voor allebei. Want jij
hebt hierop de meeste kijk.
Dat is verdraaid gioeilijk. Dat weet ik. Want ik
heb ook wel eens voor een soortgelijke beslissing ge
staan.
Maar nu zal ik je nog eens wat anders vertellen.
Waarom zijn de meisjes van tegenwoordig toch alle
maal zo bang, dat ze niet zullen trouwen Jullie hebt
wel eens iets gelezen over ,een bevolkingsoverschot
van vrouwen, en nu zijn jullie allemaal bang om ouwe
vrijsters te worden. Maar «weet je wel, dat er duizen
den vrouwen zijn, en altijd geweest zijn, die hun leven
helemaal stellen in 's Konings dienst, en die veel
vrolijker en gelukkiger zijn dan menig getrouwde
U wilt zeker een soort protestantse nonnetjes
van ons maken
Nou, als je 't zo noemen wilt. In elk gevalEr
is zo ontzaglijk veel te doen voor de kerk en voor
de wereld. En waarom zouden protestantse meisjes
niet kunnen, wat zoveel Roomse meisjes wèl doen
Een goede partij opofferen, als ze zien, dat ze daar
door pas in hun hele leven werkelijk trouw kunnen
zijn aan hun Zaligmaker
Zeg, jij bent in de oorlog toch koerierster geweest,
niet
Ja!
Nou, heb je in die tijd wel eens gedacht over
een jongen, hoewel je toen dagelijks met allerlei jon
gens omging Nee en waarom niet Omdat je
wistAlles voor het vaderland, voor de bevrijding.
Nu, wat is nu belangrijker, het Rijk van Christus,
of ons aardse koninkrijk Jij moet nu weer koerierster
worden, Riet. En nu nog belangrijker. De wereld is
nog niet vrij Als je belijdenis doet, is dat een be
lofte voor je hele leven. Je hele leven koerierster van
Christus willen wezen. Getrouwd of ongetrouwd, maar
dat punt één.
Maar het zal zo ontzettend moeilijk wezen, om
zonder Eelco te leven
Ja juist. En daarin stelt je Heer nu juist je
geloof op de proef, Riet. Het zal je lange tijd pijn
doen. Maar daarna zul je vrolijker wezen dan over
een compromis. En nu moet uitkomen, wat je geloof
waard is. Geloof is net als je naam, Riet. Je naam
is rietAl buigt het. diep, het breekt toch niet
Nou dag
DE OUWE.
GEREFORMEERD JEUGDCONGRES 21—23
JULI 1948 TE OOSTERBEEK.
Van 2123 Juli j.l. werd in Oosterbeek het jaar
lijks jeugdcongres gehouden van de drie Gereformeerde
Jeugdbonden de Ned. Bond van J.V. op G.G., de
Bond van M.V. op G.G. in Nederland, de Bond voor
Geref. Jeugdorganisatie.
Ongeveer 50 Bondsbestuursleden, Afdelingsbestuur
ders en genodigden namen aan het congres deel.
De leiding was in handen van de heer A. van Rijn
te Den Haag, voorzitter van de Vereniging Gerefor
meerd Jeugdcentrum, dat de vroeger door de Contact-
Commissie verrichte werkzaamheden heeft overgeno
men.
De heer v. Rijn opende na Schriftlezing en gebed
het congres en gaf na een korte inleiding het woord
aan Prof. Dr K. Dijk te Amsterdam, die aan de hand
van toegezonden hoofdlijnen een inleiding hield over:
„De plaats van het persoonlijk geloofsleven der jon
geren in ons Gereformeerd 'jeugdwerk".
Spr. ging na, hoe te midden van het overspannen
communale en totalitaire van deze tijd zich een be
geerte openbaart, een streven naar en een zoeken van
het persoonlijke, het individuele, het subjectieve. Dit
persoonlijke krijgt een bijzonder karakter door het
feit, dat in de religie en in de kerk van vandaag het
„apostolaat" op de voorgrond wordt gesteld, naar
spr.'s mening eenzijdig, omdat de kerk een roeping
heeft naar binnen èn naar buiten, en de eerste niet
mag verzwakt worden tot een veronderstelling van
het tweede. In dit apostolaat moeten ook de jongeren
betrokken worden op het belijden, en dan het per
soonlijk belijden in de doelstelling der bondenken
nen en belijden, valle de hoofdnadruk in het jeugdwerk.
Spr. ging bij de behandeling van zijn onderwerp
uit van deze grondgedachte, die sinds 1888 het bestaan
van de bonden beheerst heeft, dat in het werk van
de jeugdverenigingen het jonge geloofsleven niet al
leen generaal maar ook individueel een plaats moet
hebben, zal die arbeid de vruchten dragen, die men
wil oogsten.
Nadat spr. deze grondgedachte in enkele hoofd
trekken had uitgewerkt en de vraag had beantwoord,
hoe het beöogde in de practijk moet geschieden, stond
hij stil bij de critiek, die van meer dan één zijde op
ons jeugdwerk wordt geoefend. Spr. stemde toe, dat
veel in de practijk voor de vierschaar van het ideaal
niet kan bestaan, maar deze schuldigverklaring ont-
neme niet de moed om verder te gaan met de tot
nu gevolgde methode, maar dan zó, dat heel het werk
gedragen wordt door de persoonlijke overgave aan
het Woord en de dienst des Heeren van allen die
hierin bezig zijn.
Bij de discussie, die op de inleiding volgde, kwamen
0.m. de volgende punten ter sprake de verhouding
van enkeling en gemeenschap, het spreken van God
tot individu en tot Zijn volk, de betekenis van be
lijden en getuigen, de al of niet-handhaving van de
methode in verband met de „indifferenten", de voor
delen en de gevaren van de weekends, het dualisme
bij ouderen in de levenspractijk, de actualiteit van het
Woord, het Schriftlezen in het gezin als steun bij het
jeugdwerk, de vruchten van het lidmaatschap ener
jeugdvereniging voor later leven, de huidige situatie
van „Jeugd en Evangelie", het spreken door jongeren
met andersdenkenden, het spelelement in het werk van
de Bond voor Geref. Jeugdorganisatie.
Nadat Prof. Dijk in een uitvoerig en met grote
aandacht beluisterd betoog de vele vragen en opmer
kingen had beantwoord, werd aan de orde gesteld het
tweede onderwerp van het congres„Internationale
contacten". Dit werd ingeleid door Mej. J. M. Heukels
te Maastricht, bestuurslid van de Geref. Meisjesbond.
Zij behandelde haar onderwerp aan de hand van de
volgende punten
1. De waarde van informatief contact.
2. De vraag naar dieper contact, voortkomend uit
a. het besef van internationale verbondenheid
b. missionaire drang.
3. Valse doelstellingen en verwachtingen van inter
nationaal contact.
4. Vormen van internationaal contact
a. aanmoedigen van correspondentie
b. uitwisselingskampen
c. deelneming aan internationale conferenties
d. stoffelijke hulpverlening en geestelijke steun.
5. Aanvaardbaarheid dezer vormen in verband met
de beperkte doelstelling der drie bonden.
Bij de bespreking werd gevraagd welke maatstaf
moet worden aangelegd ter beoordeling van de vraag,
met welke organisaties in het buitenland contact kan
worden aangeknoopt Welke voordelen en welke ge
varen zijn verbonden voor jonge mensen, vooral in
de leeftijd van 1216 jaar, aan de correspondentie
met vrienden en vriendinnen in het buitenland Welke
taak hebben de jeugdbonden t.o.v. het uitdragen van
de Calvinistische beginselen naar het buitenland Bij
de beantwoording der laatstgenoemde vraag, die in
algemene bespreking werd gegeven, werd uitvoerig
van gedachten gewisseld over de arbeid van het Ge
reformeerd Jeugdcentrum t.a.v. zijn internationale taak,
d.i. beïnvloeding van Christelijke jeugdorganisaties
buiten onze grenzen en daardoor versterking van het
Gereformeerde leven in Duitsland, Hongarije, Zuid-
Afrika, Noord-Amerika, Schotland e.a. landen. Ver
schillende congressisten gaven op grond van persoon
lijke kennismaking met het jeugdwerk in genoemde
landen hun mening hierover ten beste.
De Voor zifter en Prof. Dijk brachten Mej. Heukels
hulde voor het keurig en gedegen referaat, dat tot zo
levendige en naar wij hopen vruchtbare discussie had
geleid.
Na rondvraag, waarbij o.m. de Voorzitter een be
roep deed op de propagandakracht van alle aanwezi
gen voor het Gereformeerd Jeugdcentrum, dat als een
geloofsdaad begonnen is, ging Prof. Dijk in dank
gebed voor en sloot de Voorzitter dit welgeslaagde
jeugdcongres.
GUNNING EN ZIJN BOODSCHAP VOOR
ONZE TIJD door Dr J. J. R. Schmal.
Uitgave van J. N. Voorhoeve, den Haag.
Dit boekje wil niet meer zijn dan een „inleiding",
een activering om het leven van de oude Gunning,
de vader van de Pniël-Gunning weer tot voorwerp
van studie te maken. Met Hoedemaker en Kuyper
heeft Gunning het geestelijke leven uit de vorige eeuw
sterk beïnvloed. Daarbij kiest de schrijver welbewust
tegen Kuyper die te veel separatistisch was en te veel
vooruit greep naar het Koningschap van Christus
voor het hele leven naar des schrijvers oordeel. Aan
dat oordeel hoeven wij wel niets toe te voegen.
Overigens is de schrijver van meening, dat indien
de Nederlandse theologen uit onze tijd Gunning beter
kenden en verstonden zij tot de vernieuwing van de
hedendaagse theologie de dialectische theologen
(Bart en Brummer) niet nodig hadden gehad. De ge
dachten van Gunning waren zo bevruchtend voor het
kerkprobleem voor de Ned. Herv. Kerk en de toe
komst van Jezus Christus, dat het verstaan van Gun
ning alleen, de theologie weer op hoger plan had
gebracht. Helaas is dat niet gebeurd. Tenminste nog
niet. Moge dit boekje velen in Herv. kringen, die zich
nu door de modetheologie van deze tijd laten mee
slepen, tot bezinning brengen. Mógelijk dat het be
leven van de Christelijke beginselen op het terrein van
de maatschappij en de school, die nu door de dialec
tische theologen aan de kant zijn gezet, weer werke
lijkheid wordt.
Al moeten wij vele gedachten van Gunning afwij
zen, het boekje kan dan toch zijn nut hebben, doordat
de ogen geopend worden voor de grote geestelijke
gevaren, die menig theoloog bedreigen vanuit het dia
lectische kamp.
G. Z.
Van de serie Evangelie en Wereld verschenen
HET GEWETEN door Dr P. H. Esser
en Dr P. Prins.
CALVINISME EN ONVERDRAAG
ZAAMHEID door Dr L. Praamsma.
GELOOF EN HUMOR door S. J. Popma.
Uitgaven van J. H. Kok N.V., Kampen.
Dit is Evangelisatielectuur. Evenwel anders dan wij
gewend zijn. Onder Evangelisatielectuur verstaan wij
doorgaans een eenvoudig, kort pakkend geschriftje
dat de man van de straat attent maaktop de eeuwige
belangen. De serie^.Evangelie en Wereld" grijpt ho
ger. Naast een blauwe reeks die bestemd is voor de
medewerkers in de Evangelisatie-arbeid is er de bruine
reeks, waartoe bovengenoemde drie brochures behoren.
Ze hebben tot doel de meer ontwikkelde mens te be
reiken. 't Is meer zware kost. Althans wat „Het ge
weten" en „Geloof en humor" betreft. Het geweten is
zelfs niet te lezen zonder enige wetenschappelijke
scholing. Maar dat hindert niet, omdat ze juist be
stemd zijn om ook onder de meer ontwikkelde mensen
het Evangelie te brengen. Deze opzet kunnen wij niet
anders dan van harte toejuichen. Te lang is alleen
de lagere klasse van ons volk voorwerp van Evange
lisatie-arbeid geweest. Met deze boekjes strekt zich
het werk ook uit tot anderen, die hoger geplaatst zijn
en in hun eigen sfeer worden aangepakt. Wel moeten
de brochures niet maar luk-raak uitgereikt worden,
doch met oordeel des onderscheids. Dan zal er onge
twijfeld grote zegen van kunnen uitgaan.
Bizonder trof mij het geschriftje van Dr Praamsma
over Calvinisme en onverdraagzaamheid, omdat vele
moeilijkheden waarmee ook onder ons door de jonge
ren geworsteld wordt hier een antwoord1 vinden.. Het
is een werkje, dat ik ook graag in de handen van
velen onder ons zou zien.
De Here zegene ook deze poging om de betekenis
van het Evangelie van Jezus Christus in de geweldige
crisis van het leven weer te doen verstaan en aan
vaarden.
G. Z.
WISSEKERKE.
Ontvangen over de maanden Juni en Juli voor de
Evangelisatie in de provincie
van de Classis Goes 230,73,
van de Classis Tholen 106,61.
De Penningmeester v. d. Prov. Deputaten,
G. VISSER.
Gironummer als zodanig 514305.
Mijn persoonlijke gironummer is 426129.
CLASSIS MIDDELBURG.
Punten voor het Agendum van de September-
Classis kunnen worden ingezonden bij de Scriba, M.
Caljouw, Veerse Weg, Veere, vóór 25 Augustus.
Namens de roepende kerk,
J. C. STREEFKERK, Praeses.
M. CALJOUW, Scriba.
SCHOONDIJKE.
Zondag 1 Augustus nam Ds D. de Vries afscheid
van zijn gemeente. Hand. 2032 had hij als tekst
gekozen. Na de dienst volgden de gebruikelijke toe
spraken. Toegezongen werd Ps. 121:4.
29 Augustus hoopt hij D.V. zijn intrede te doen te
Stadskanaal-Pekelderweg.
Het adres der Geref. Kerk is thans I. J. van Bortel,
Lange Heerenstraat 40.
De kerkeraad van Schoonebeek verzoekt de kerken,
van wie leden te werk zijn gesteld bij de olieboringen
van de N.A.M., dringend deze namen door te geven
aan haar predikant Ds G. Y. Vellenga, die thans ook
telefonisch aangesloten is en wel onder no. 38.
Voor de kerkeraad,
G. Y. VELLENGA.