PREDIKBEURTEN. OFFICIEELE BERICHTEN legden we al het werk neer en gaven het over in Javaansche handen. Ontroerend waren de woorden van een Javaanschen broeder, die ons verzekerde dat wij in hen niet beschaamd zouden worden. En voorzoover we weten, hebben de kerken hun werk goed gedaan, in elk opzicht. De derde les was deze dat onze zwakke punten ook aan het licht kwamen. Het gouvernement gaf immers altijd subsidie aan de zending, aan de scholen en hospitalen (behalve het Magelangsche, dat geen cent kreeg en waarom de Jappen er spoedig geen raad mee wisten). Waarom was het krijgen van subsidie nu gevaarlijk Daardoor kon de Jap het voorstellen alsof het zendings werk een voorpost was in politieken zin van een Wester- sche macht. Bovendien deed die subsidie ook geestelijke schade. De ontwikkeling van scholen en hospitalen was machtig door de subsidie. Maar de geestelijke vorming kon daar mede geen gelijken tred houden. We hadden voort durend te kampen met gebrek aan personeel. Een volgend verwijt dat ons gemaakt werd, was dat we de goeroes niet genoeg politiek geschoold hadden tegen het communisme en fascisme. Dat is ons inder daad kwalijk genomen. En tenslotte hebben we duidelijk gevoeld,'dat we veel te veel administratieve krachten waren. We moesten veel te veel controlewerk ver richten en wat goedkoopere krachten konden doen, moest door ons verricht worden. Zoo is er veel dure tijd gestolen van arbeid, die direct onze arbeid was. Nu komen we te staan voor de vraag van den op bouw. Het zwaartepunt ligt bij Javaansche kerken. Er moeten echter vormen van coöperatie gezocht worden, die passen in de ontwikkeling van het nieuwe Javaan sche leven. En daarbij moeten we allen schijn ver mijden, dat we zouden willen heerschen. Nu staan bij voorbaat 2 dingen vastonze kerken houden een groote zendingsplaats. Want het is onmoge lijk, dat een kerk van'plm. 50.000 zielen op een be volking van 35.000.000 alles kan doen wat ze moet doen. Er kan dus nog geen sprake zijn van overdracht, maar wel moet de leiding van het werk in handen zijn van de Javaansche kerk. Zoo verstaat men ook dat de positie van den missionnairen predikant totaal wijzigt. Vroeger had hij een min of meer dubbele positie. Hij moest naar Nederland en naar Indië zien. Zijn positie was die van een Episcopus, een man die te financieren had. Dat is nu geheel uit. De Javaansche kerken alleen hebben de leiding. Ten tweede staat vast dat de z.g. „hulpdiensten" ook zullen wijzigen ze krijgen geen subsidie meer. Er zal een schoolbeheer moeten komen, een soort centrale instantie. Een Hollandsche specialist met Javaansche instructeurs zullen samen moeten werken en samen leiding moeten geven. Hetzelfde geldt van de ziekenhuizen. Die groeiden ons den laatslen tijd boven het hoofd., Ze moeten los van den hoofddienst konten te staan. Het moeten niet bedrijven zijn, apparaten die niet passen in het geheel, maar middelen van Evangeliebediening. Er moet samenwerking zijn tusschen Hollandsch'e en Javaansche kerken. De ziekenhuizen moeten een dienst vormen, die medewerken aan de Evangelieverkondiging. Enkele oogenblikken daarna sprak Prof. Bavinck over hetgeen nu gebeuren moet. Voorop staat, dat we allen meer moeten gaan werken in oecumenischen geest, d.w.z. in den geest van samenwerking der kerken. Daarbij moet het volle accent liggen op de leiding der Javaansche kerken. Nu hebben de Javaansche kerken evenals vele andere den blik geslagen naar wat buiten onze kerken gebeurt. We moeten het machtige ontzaggelijke wereldgebeuren van dezen tijd verstaan. We moeten open oogen hebben voor Gods geweldige werken in deze dagen op heel de wereld. Zoo hebben verschillende kerken op Java contact met elkaar gezocht en gevonden. Dat is een eenheid geworden, die niet van boven is opgelegd, maar uit de kerken zelf is opgekomen. Want de Javaansche kerken willen een eenheid van heel het Javaansch, kerkelijk leven. En die instituaire eenheid is aan het groeien, speciaal op Java. Dat heeft natuurlijk consequenties voor het zen- dingsterrei'n. Welke gevolgtrekking kunnen we nu hieruit maken Ie. Dat we er ernstig rekening mee moeten maken, dat we geen wig moeten zijn op Java. De Javaansche christenen moeten niet door ons ge deeld worden, maar tot eenheid gebracht. Ze hebben het noodig in de geweldige spannig, waarin ze leven. Denk eens aan hun kleine minderheid tegenover den machtigen Islam. Denk eens van welk een belang het is, als men weet hoe het communisme werkt en woelt in het ge- heele Oosten. 2e. Dat we ons ernstig' moeten beraden over de opleiding van Javaansche predikanten. Vroeger waren er verschillende opleidingsscholen. Het is nu ten zeerste gewenscht deze scholen te doen samensmelten tot een school. Er moet in de toekomst een eenheid van opleiding komen. En niet alleen dit, maar ook zullen de goeroes, die vooral den laatsten tijd een gebrekkige opleiding kregen, moeten herschoold worden en zullen ouderlingen moeten gevormd worden en vrouwen voor de uitermate belangrijke taak van vrouwenarbeid Zulk een school zal een centrum moeten zijn van theologische bezinning en activeering van het geheele Javaansche leven. En nu willen Generale deputaten weten wat er leeft in de kerken. We verstaan heel goed dat er tal van bezwaren zijn, maar we moeten een poging doen. Oegstgees.t, de Her-vormde Zending en de Salatiga Zending en de Doopsgezinde Zending werken mee. En het mooie is dat de grondslag van de belijdenis der Javaansche kerken is de Heidelberger catechismus. Zoo is er dus een basis. Er zal een curatorium moeten komen, maar op den duur zal de leiding geheel moeten komen in handen van de Javaansche kerken. Dus Hol landsche en Javaansche coöperatie. Soemba heeft der gelijke plannen met een school in Makassar. Naast deze theologische school voor de goeroes, zal er een volwaardige theologische opleiding moeten komen net als in Holland voor geheel Indië. Kunnen wij aan zulk een opleiding voor alle Protestantsche kerken in Indië medewerken Het is heel moeilijk. En tochhet moet. En die school komt er. Dus komen we voor de vraag moeten wij er buiten staan Dan wordt er •ernstige schade gedaan aan Indië. Bovendien heeft het Gereformeerde beginsel groote mogelijkheden. Want de ethische gedachte heeft geen wortel geschoten. Wel de Gereformeerde gedachte. Een Javaan, die christen is, leeft bij de geheele Schrift. God de Heer© zal door de leiding van Zijn Geest de waarheid doen zegevieren. Nu zal er natuurlijk een theologisch gesprek moeten gevoerd worden, opdat Indië zegen genieten moge van al deze dingen. Dat zal ons wel weer plaatsen voor moeilijkheden, maar het moet. Ook zullen we stimuleerend moeten inwerken op de rechtshoogeschool in Batavia en daar colleges geven. En de oecumenische samenhang van alle Indische christenen zal duidelijk naar voren moeten komen. Daar om zullen we samen moeten werken met the Council of Churches en één geluid doen hooren tegenover den Islam. Het is opmerkelijk, welk een drang er is bij al de kerken en welke een groote behoefte zij gevoelen om een groote gemeenschap te vormen in Zuid-Oost Azië. Gezien de machtige propaganda van den Islam en het communisme moeten we die eenheid zoo spoedig mogelijk zoeken. Tenslotte heeft dit alles gevolgen voor Holland. Wij moeten in ernstig overleg treden met Oegstgeest. Er moet coöperatie komen inzake het groote zendings- gebied in Indië. Voorts zullen we een actieve plaats in den Zendingsraad, welke heel belangrijk is, moeten in nemen en actief moeten deelnemen aan het interkerke lijk gesprek. Er zal moeten komen een nieuwe mobili seering. Men onderschatte de machten niet die tegen over ons staan. Een ontzaggelijke taak staat voor ons. Zeg toch niet van tevoren er zijn te veel theologische verschilpunten en we kunnen toch niet dat hooge doel bereiken. Laten we liever onzen tijd verstaan en zien, dat het roeping is om Gods wil en om Indië. En laten we bidden, dat deze eenheid die Christus ons gebiedt spoedig moge komen. Br. A. Pauwe deelt mede, dat Zonnemaire na het onderzoek der betrokken Part. Synode, evangelist Aal- bersberg als pred. wil ontvangen. Wordt advies gegeven. Ds. Dorst en Ds. Voorneveld nemen afscheid van de classis. Pr. beantwoordt hen. Hun wordt toegezongen Ps. 121 4. Br. Lemson van S. deelt mede, dat cand. Thijs be roepen is. Vraagt eenig advies in moeilijkheden, het welk gegeven wordt. Ds. Greving wordt consulent van Haamstede e.a. Wissekerke vraagt afvaardiging bij intrede van cand. Visser. Ds. Scholing aangewezen. Art. 13. Vaststelling persverslag. Art. 14. Dankgebed van den Pr. Sluiting. Op last der classis, L. DORST, h.t. ass. Zondag 9 Juni 1946. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG Pi nkster colle cte Hofpleinkerk 9.30 uur 5.30 uur Noorderkerk 9.30 uur 2.30 uur Arnemuiden 10 en 2.30 uur Donderdag 2.30 uur KORT VERSLAG voortgezette classisvergadering der classis Zierikzee op Vrijdag 24 Mei. Art. 1. Opening door Ds. Scholing. Gezongen Ps. 123 1. Gelezen Ps. 121. Gebed. Pr. spreekt een ope ningswoord, waarin cand. Visser en de Deptt. ad art. 49, Ds. Scheele en Ds. Vreugdenhil, worden welkom geheeten. Art. 2. Presentielijst wordt nagegaan. Enkele secundi zijn niet aanwezig. Art. 3. Begrooting dezer voortgezette classis f 75. Art. 4. Nadat de benoodigde stukken van cand. Visser zijn nagezien en in orde bevonden en cand. Visser instemming betuigd heeft met de laatste Synode uitspraken, wordt het examen als volgt afgenomen Preekvoorstel over Filipp. 4 6-7. Exegese O.T. Hosea 1, Ds. VeenstraExegese N.T. Gal. 5, Ds. VoorneveldDogmatiek, Ds. Scholing Sym boliek, Ds. DorstEthiek, Ds. ScholingKerkgesch. Ds. Greving Kerkrecht, Ds. Veenstra Kennis der H.S., Ds. DorstAmbtel. Vakken, Ds. Voorneveld. Cand. Visser wordt hierna toegelaten tot den Dienst des Woords en der H. Sacramenten. Hij teekent het onderteekeningsformulier voor Dienaren des Woords. Art. 5.. Ds. Scheele spreekt de classis hartelijk toe. Art. 6. Ingekomen stukken a. van Goes over verzetten van datum voor de Part. Synode van 19 op 26 Juni. b. van Ds. Bouwmeester betreffende de scheuring te Brouwershaven. c. van Ds. J. Coumou aangaande br. V. Art. 7. Ds. Scholing doet mededeelingen over art. 13. Art. 8. Voor de verdeeling van een op N.-Beveland destijds gehouden collecte worden aangewezen de kerkeraden van Colijnsplaat en Geerédijk. Art. 9. Deptt. V.U. Ds. Greving. Hulpbeh. kerken in de classis Ds. Greving. Art. 19 Ds. Veenstra, sec. Ds. Greving. Geestel. Verz. Zeevarenden, Ds. Visser. Comm. O.W.W., Ds. Visser. Art. 10. Antwoord aan Ds. J. Meester wordt vast gesteld. Art 11. Stukken voor Ds. Voorneveld nagezien en in orde bevonden. Art. 12. Rondvraag. Ds. Veenstra vermeldt het ver blijdend bericht, dat de classis Middelburg over 14 dagen een classisbeurt heeft toegezegd. Worden als volgt verdeeld Brouwershaven Ds. Hindriks, 2 JuniDr. Hommes, 16 JuniDs. Koning, 30 Juni. Oosterland Dr. Oussoren, 14 Juli. Zonnemaire Ds. Streefkerk, 28 Juli. Nieuwerkerk Ds. Veldhuizen, 11 Aug. Geersdijk Ds. Vreugdenhil, 25 Aug. Dr N. J. Hommes Openbare Belijdenis Dr A. H. Oussoren Dr A. II. Oussoren Openbare Belijdenis Dr N. J. Hommes Ds P. M. Veldhuizen Ds P. M. Veldhuizen Huwelijksbevestiging Domburg (R.K. Kerk) v.m. 11 uur Ds J. E. Visser? uur Ds J. E. Visser Gapinge 9.30 en 4 uur Ds J. M. Bloemkolk Grijpskerke 10 uur Ds J. Dijkstra Bevestiging 2.30 uur Ds L. Dorst Intrede Koudelcerke 10 en 2.30 uur Ds A. 0. Heij Sint Laurens 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Meliskerke 10 uur (Ned. Herv. Kerk) Ds M. Vreugdenhil 315 uur (Noodkerk Zoutelande) Ds M. Vreugdenhil Oostkapelle 10 en 2.30 uur Ds J. W. Deenik Serooskerke 10 en 2.30 uur Ds G. de Jager Em. Pred. te Putten Souburg 10 uur Leesdienst 2,30 uur Dr A. H. Oussoren Voorber. H. Av. Vlissingen (Nieuwe Kerk Wilhelminastraat) 9.30 en 5 uur Ds J. Hindriks Veere 9.30 en 3 uur Ds J. C. Streefkerk Vrouwenpolder 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds J. M. Bloemkolk Westkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds J. E. Visser Bed. H. Av, en Dankz. CLASSE AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds J. A. Tiemens Nam. Openb. Belijdenis Maandag 10 uur Ds A. A. Oostenbrink Axel 10 en 2.30 uur Ds J. Plomp tijdelijk te Rijswijk Hoek 10 en 2.30 uur Ds F. M. Verveen Oostburg (in „Pro Rege") 10 en 2.30 uur Ds A. A. Oostenbrink Schoondijke 9 en 3 uur Ds D. de Vries Terneuzen 10 en 3 uur Ds G. W. van Iloute Collecte voor de Zending Zaamslag 10 en 3 uur Ds A. B. W. M. Kok Zoutespui CLASSE GOES. Baarland 10.30 en 3 uur Borssele 10 en 2.30 uur Driewegen 9.30 uur 6 uur Goes 9.30 en 5.30 uur Ds W. J. de Ruiter Leesdienst Leesdienst Ds W. J. de Ruiter Ds C. Stam Collecte voor de Zending Heinkenszand 10 en 2 30 uur Ds Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 10 en 6 uur Kattendijke 9.30 uur Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 10 en 2 uur Leesd'enst Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds E. Beukema M. 10 uur Ds E. Beukema Wemeldinge 10 en 2 30 uur Ds M. P. van Dijk Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds G. van Heiningen Yerseke 9.30 uur Leesdienst 6 uur Ds J. Koolstra CLASSE THOLEN. Krabbendijke 9.30 en 2.30 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds P. de Bruijn Ds D. Kuiper CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven (in de Chr. School) 10 uur 3 uur Colijnsplaat 10 en 6 uur Ds H. Veenstra Geersdijk 10 en 2.30 uur Haamstede 10 en 6.30 uur Ds H. Voorneveld Kamperland l)s h. Scholing Nieuwerkerk 10 en 6 uur Ds H. Lanning Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds v. d. Berg te Soest Wissenkerke 10 uur Leesdienst 6 uur Ds II. Scholing Zierikzee 10 en 5 uur Ds S. Greving Zonnemaire 10 en 2.30 uur Ds J. F. v. d. Ende

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1946 | | pagina 3