Dans en Bioscoop. (Slot) OFFICIEELE BERICHTEN PREDIKBEURTEN. Het rapport der regeeringscommissie inzake het dansvraagstuk, verschenen in 1931, schrijft: het indi vidu raakte ontworteld (n.l. door den wereldoorlog van 19141918), voelde zich als wrakhout meege sleurd door den stroom waarin zeer velen ondergingen. „Vergeet, denk niet, pluk den dag" was tijdelijk het motief van de levens, waaraan alle bestaanszekerheid was ontzonken, een motief, waarop de populaire Ame- rikaansche negérmuziek een treffende illustratie gaf. Tot zoover het rapport. Dezelfde geestesgesteldheid is ook in de puderen, maar bij de jeugd van vandaag veel meer geaccentu eerd, met een vreeselijke nadruk, radicaal, zonder om wegen, bijna zou ik zeggen doelbewust, zonder half slachtigheid, opefi. Waarom dansen de menschen Om den afgrond niet te zien. Om te vergeten gaan ze naar de bioskoop met z'n momenten van verstrooiing en muziek, om heen te leven over eigen leegheid en verlorenheid. Achter de roes van vermaak zit een nihilisme van doodelijken ernst. Men bedoelt den dood te 'overwinnen den dood in het eigen hart dat wanhopig is meer dan men zich- zelven toe wil geven door zich te storten in de armen van het vermaak, waarvan men Wel weet dat ze niet vertroosten kunnen. Nu zouden wij hier een heel betoog kunnen op zetten over dans en bioskoop, over de gevaren van de moderne parendans én het onzedelijke van vele film- vertooningen. Dat doen we echter niet, hoewel er stof genoeg zou zijn. Ik geloof dat wij de' geestelijke achtergrond moeten zien van dans en film en dan kunnen we dit zeggen dat uit het groote gros van de films ons tegemoet waait datzelfde .nihilisme dat we zoo straks zijn tegen gekomen. Niets is veilig in de film. Het huwelijk wordt omlaaggehaald, de vrije liefde verheerlijkt. Dat nihilisme ontmoeten wij in de muziek, waarvan het rapport zegt dat zij er op berekend is de roes te verwekken, waarin het gemakkelijk leven wordt voor wie een dieper levensbesef uit een oogpunt van levens techniek te lastig is. „Dan 't bother"... dans en zing je narigheid weg en kies geluid en rythme zoo, dat de zielen gezamenlijk nergens een rustpunt vinden, op- gestooten als ze aan alle kanten worden in de aller dolste overgangen. Hier is een ons christenen vreemde wereld en levens beschouwing. Wij moeten zeggen dat hier volop „wereld" is. Een "syereld die correspondeert met de wereld in ons en die wij daarom zoo aantrekkelijk vinden en waarin wij ons thuis voelen. Die wereld zoeken wij omdat zij ook in ons is. Hier zijn wij genaderd tot het punt waar onze kritiek een aanvang kan nemen. We hebben gezien dat het in dans en bioscoop in diepsten zin gaat om doodsoverwinning, om vergetel heid gedurende enkele oogenblikken van vermaak. Ten slotte gaat het in iedere levenshoudirig om doodsoverwinning. Maar nu zit hier de kritiek van het christendom in. Christendom dat wil zeggen Christus. Christus heeft den dood overwonnen. Niet door dien dood te zien en te sterven. De werkelijkheid van den vloek heeft hij onder de oogen gezien. En daarom is iedere levenshouding die ons den totalen dood wil doen overwinnen door ons dien te doen vergeten onchristelijk, tegen Christus ingaand. Ook de moderne dans en de slechte film. Alleen reeds daardoor. We moeten ernst maken met de werkelijkheid van den dood als vloek, Gods, met dien dood als totale dood, dat is de scheiding tusschen. God en ons, tus- schen wereld en ons, de verbreking van bile band en gemeenschap ook tusschen lichaam en ziel. Eigenlijk is dé houding van het ontvluchten laf. Wij overwinnen den dood niet door dien te ontvluchten, want de dood komt terug met vertienvoudigde leger macht om zich' te wreken op hem die met zijn werke lijkheid geen rekening wilde houden. De leegheid en de radeloosheid van het hart worden in de roes van zinledig vermaak en verstrooiing al grooter. Het ware christendom is veel moediger. Het ziet den dood, erkent dien ook in het eigen hart en in de gansche wereld als vloek. Weet er ook geen raad mee, maar gelooft dat Christus dien overwonnen heeft aan het kruis. De christelijke jeugd gedoopt in Gods Naam moet zich niet door de nieuwe levenshouding die door en door onchristelijk is, laten beïnvloeden. Zij moet zich verzetten. Zij moet in 'Gods kracht strijden, omdat de nieuwe geest van ongeloof en wan hoop getuigt. Wat stellen we daar nu tegenover. De christelijke dans Of de christelijke bioskoop De cljr. parendans is contradictio in terminis. We kunnen even goed spreken van een christelijjc bordeel (Scheps). Over de chr. bioskoop is te praten./ Maar'dat is het voornaamste niet. ^Het voornaamste is het geloof. Het geloof dat de doodsoverwinning is in Christus. Dan als we dat ziefMeven wij in eigen stijl.. Ons vermaak zal een heel ander karakter dragen. Het zal niet langer nihilistisch zijn, maar zijn in, uit, door het geloof. Het zal zijn in de sfeer van het ge.r- loof, dus in rust e^ veilig weten. We gooien onszelf niet weg om uit het leven het laatste te» halen. We gebruiken de wereld niet op. Radicaal zullen we zijn, maar niet in een soort van roes. Radicaal zullen we zijn in het geloof in Jezus Christus. Wij staan ook als christelijke jeugd in een tijdperk .van overgang, maar als christelijke jeugd zullen we daarin niet staan met de houding van het ongeloof, maar in die van het geloof dat God de wereld re geert, dat alle dingen wel gaan paar het einde, maar dat dap Christus wederkomt. In dat geloof zullen wij het goede voor de wereld zoeken, een zoutend zout zijn en den strijd voeren tegen den antichristelijken geest in onze dagen. We zullen blijven gelooven, ook waar alles wankelt, in de toekomst der wereld in Christus. We hebben het niets gezien, den afgrond, maar we hebben ook Christus gezien in, den afgrond, in onzen afgrond, en daarom zien we den weg die voert naar- het licht. Met datgeloof zullen wij in de wereld werken. Staande aan den anderen kant van den dood, ril. het leven. Niet pm de wereld te verachten, maar om met de eenigste kracht waarmee wij iets voor haar kunnen doen te werken, nl. het geloof. Wemeldinge. M. P. VAN DIJK. OOSTKAPELLE. De kerken in de Classis Middelburg worden uit- genoodigd zich te doen vertegenwoordigen bij de in trede van Ds J. W. DEENIK op Zondag 17 Maart a.s. Aanvang van den dienst 2.30-uur. Indien aan de uitnoodiging geen gevolg wordt ge geven, wordt verzocht dit even te melden met het oog op de te reserveeren zitplaatsen. Namens den Kerkeraad, P. CORNELISSE, Praes.es. J. JOBSE Mz., Scriba. Aan de Kerken in de Classis Middelburg. Inning Class. Quotum 1ste gedeelte boekjaar 1946. Arnemuiden f 75.Domburg f22.50; Gapinge f 26.25 Grijpskerke f 75.Koudekerke f 97 50 St.. Laurens •f 56.25 Meliskerke f 86.25; Middelburg f 405. Oostkapelle f 71.25; Serooskerke f 127.50; Souburg f 150.Yeere f 56.25; Vlissingmi f 180.— Vrou wepolder f 56.25; Westlcapelle f15, Het liefst ontving ik deze bijdragen door over- schijving op mijn girorekening 869846. Grijpskerke 20 Febr. 1946. A. Geschïere J.H.z. LIJST VAN CANDIDATEN DIE BEROEPBAAR ZIJN. H. L. v. Aller, Dorpsplein B"60a, l^eusichem, Tele foon 579 (Culemborg) K 3450. G. E. Arnold, Reigerlaan „De Wigwam", Paterswolde. B. Boelens Szn., H. de Grootstraat 20bis, Utrecht. P. D. v. Dijk, p.a. Ds F. v. Dijk, Opende. G. S. Fernhout, Hoofdstraat 327 rood, Alphen a. d. Rijn, Telefoon via 293. A. de Groot,- Godlinze (prov. Gron.). B. Heetderks, Wilsum (Bentheim), Sieringhoek Uber Gildehs. P. Homburg, Kerklaan 87, Heiloo,'Telefoon 2761. Drs Ji v. d. Horst, van Lumeystraat 18, Den Haag, Telefoon 111767. P. B. Lengkerk, Zevenhuizen (Gr.). J. Schouten, v. Lawick v. Pabstraat 29, Arnhem, Telefoon 21200. J. H. Slager, Kerkpad 21 N.Z., Soestdijk, Telefoon 2492 (Soest). C. v. d. Vaart, J. P. Koppelstock 9, J3rielle. H.Veenstra, Arum (Fr.). G. Venema, Nieuweweg, Veenwouden. J. Vermij, Schoolstraat 101, Kampen. G. Visser, Putterstraat 1 hs, Amsterdam-N., Telefoon 60164. H. Vruggink, Berkum (bij Zwolle). G. Windemüller, Paradijsstraat 92, Voorburg, Tele foon 778134. J. H. Zelle, Gijsbert Japikstraat 82, Leeuwarden, Tele foon 6824. Ds J. C. Streefkerk, beroepen predikant bij de Geref. Kerk van Veere, hoopt 1/ Maart D.V. zijn intrede te doen, na des morgens bevestigd te zijn door Ds P. van Strien van Groningen. De diensten vangen aan om 9.30 en 2 uur. Genabuurde kerken worden uitgenoodigd zich te doen vertegenwoordigen. Namens den Kerkeraad, F. v. d. WEIJ, Scriba. Aan hen, die het abonnement voor het eerste halfjaar 1946 willen zenden, wordt vriendelijd ver zocht dit te doen vóór 15 -Maart, Daarna worden de kwitanties per post verzonden met verhooging van 10 cent incassokosten. Gireert f 2.50 aan LITTOOIJ OLTHOFF Middelburg. Postrekening No. 42280. Beroepen te AxelDs D. T. Couvée te Rot- tèrdam-IIillegersberg. Zondag 10 Maart 1946. CLASSE MIDDELBURG. Collecte Bouwfonds Hofpleinlcerk 9 30 uur 5.30 uur Dr A. H. Oussoren Noorderkerk 9.30 uur Dr A. H. Oussoren 2.30 uur Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. Veenstra te Colijnsplaat Voorber. H. Av. Woensdag 13 Maart 10 en 2.30 uur Ds H. van Rhijn te Nijmegen Domburg (R K. Kerk) 11 en 3 uur Ds J. E. Visser Gapinge *2 uur Ds J. M'. Bloemkolk Woensdag 13 Maart 2 uur Ds J. M. Bloemkolk Grijpskerke 10 en 2 uur Ds IC. J. Kraan Koudekerke7 10 en 2.30 uur Ds A. C. Heij Sint Laurens 10 en 2.30 uur Ds A. Koning Woensdag 13 Maart 2,30 uur Ds A. Koning Meliskerke 2.30 uur Oostkapelle lö-uur Leesdienst, 2.30 uur Dr Oussoren Serooskerke 10 uur Leesdienst 2 uur Ds M. Vreugdenhil Souburg 10 en 2.30 uur Ds H. van Zuylen te Dinteloord Vlissirfgen (Nieuwe Kerk Wilhelminastraat) 9.30 en 2.30 uur - Ds J. Ilindriks Woensdag 13 Maart 8 uur. Ds J. Hindriks Biduur voor gewas en arbeid Veere 5.30 uur - Woensdag 13 Maart Biddag 9.30 en 2.30 uur Ds J. L. Allaart te Baarn Vrouwenpolder 10.30 en 4 uur Ds J. M. Bloemkolk Woensdag 13 Maart 10.30 uur Ds A. Koning 4 uur Ds J. M. Bloemkolk Westkapelle 9.30 uur Ds J. E. Visser 2.30 uur Leesdienst CLASSE AXEL. Aardènburg 10 en 3 uur Ds J. A. Tiemens Axel 10 en 2.30 uur Ds G. W. van Houte i te. Terneuzen 14 Maart Biddag 10 en 2.30 uur Dsyan Lonkhuijzen te Mechelen Hoek 10 en 2.30 uur Cand. F. M. Verveen 14 Maart Biddag 10 en 2.30 uur Dr Oussoren te Middelburg Oostburg (in „Pro Rege" 10 en 2.30 uur Ds A. A- Oostenbrink Schoondijke 10.30 en 3 uur Ds D. de Vries Voorb. H. Av. Terneuzen 10 en 3 uur Donderdag 14 Maart 3 en 7 uur Ds G. W. van Houte In beide diensten Biddagcollecte Zaamslaj; 10 en 3 uur Ds A. B. W. M. Kok' Zoutespui 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Ende te Kamperland CLASSE GOES. Baarland 10.30 en 3 uur Ds W. J. de Ru'it.e1' Burssele 10 uur Ds A. de Boe11 te Staphorst 2.30 uur Leesdienst Driewegen 10 uur Leesdienst 2.30 uur Ds A. de Boer Goes 9.30 en 5.30 uur Cand. L. Zwanenburg te Kat lijk Collecte voor Evangelisatie in België Woensdag 13 Maart Biddag 9.30 en 6.30 uur Ds D. J. Ras te IClundert Collecte voor armen en kerk. Iieinkenszand 10 en 2.30 uur Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds A. Scheele Kattendijke, 9.30 uur Ds M, P. van Dijk Kruiningen 10 en 2 30 uur Ds J. Koolstra Lewedorp 10 en 2.3Ö uur Leesdienst ^Woensdag 13 Maart geen dienst Nrehwiforp 10 en 2.30 uur Ds E. Beulcema Woensdag 13 Maart Biddag 10 en 2.30 uur 'Ds E. Beukema Wemeldinge 10 uur Leesdienst 2.30 uur -Ds M. P. van Dijk Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds G. van Heiningen Yerseke 9.30 en 2 uur Ds A. van Egmond CLASSE THOLEN. ICrabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds P. de Bruijn Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Leesdienst CLASSE ZIERIKZEE. Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Leesdienst Geersdijk 10 en 2.30 /uur Ds L. Dorst Bed. H. Av. en Danlcz. Woensdag 13 Maart Biddag Ds L. Dorst Haamstede 10 en 3 uur Ds J. M. Mulder van Rotterdam-Zuid Woensdag 13 Maart Biddag Ds H. C. Voorneveld Kafnperland 10 en 2.30 uur Ds II. Scholing Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds H. v. d. Berg Wissenkerke 10 uur Leesdienst 6.uur Bs II. Scholing te Kamperland Woensdag 13 Maart Biddag Ds J. v. d. Ende te Kamperland Zierikzee 10 en 3.30 uur Ds J. Meester Zonnemaire 10 en 2.30 uur Leesdienst Woensdag 13 Maart Biddag Dr Oussoren te Middelburg

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1946 | | pagina 3