Dans en Bioscoop. (Slot)
OFFICIEELE BERICHTEN
PREDIKBEURTEN.
Het rapport der regeeringscommissie inzake het
dansvraagstuk, verschenen in 1931, schrijft: het indi
vidu raakte ontworteld (n.l. door den wereldoorlog
van 19141918), voelde zich als wrakhout meege
sleurd door den stroom waarin zeer velen ondergingen.
„Vergeet, denk niet, pluk den dag" was tijdelijk het
motief van de levens, waaraan alle bestaanszekerheid
was ontzonken, een motief, waarop de populaire Ame-
rikaansche negérmuziek een treffende illustratie gaf.
Tot zoover het rapport.
Dezelfde geestesgesteldheid is ook in de puderen,
maar bij de jeugd van vandaag veel meer geaccentu
eerd, met een vreeselijke nadruk, radicaal, zonder om
wegen, bijna zou ik zeggen doelbewust, zonder half
slachtigheid, opefi.
Waarom dansen de menschen
Om den afgrond niet te zien.
Om te vergeten gaan ze naar de bioskoop met z'n
momenten van verstrooiing en muziek, om heen te
leven over eigen leegheid en verlorenheid.
Achter de roes van vermaak zit een nihilisme van
doodelijken ernst.
Men bedoelt den dood te 'overwinnen den dood in
het eigen hart dat wanhopig is meer dan men zich-
zelven toe wil geven door zich te storten in de armen
van het vermaak, waarvan men Wel weet dat ze niet
vertroosten kunnen.
Nu zouden wij hier een heel betoog kunnen op
zetten over dans en bioskoop, over de gevaren van de
moderne parendans én het onzedelijke van vele film-
vertooningen.
Dat doen we echter niet, hoewel er stof genoeg
zou zijn.
Ik geloof dat wij de' geestelijke achtergrond moeten
zien van dans en film en dan kunnen we dit zeggen
dat uit het groote gros van de films ons tegemoet
waait datzelfde .nihilisme dat we zoo straks zijn tegen
gekomen.
Niets is veilig in de film.
Het huwelijk wordt omlaaggehaald, de vrije liefde
verheerlijkt.
Dat nihilisme ontmoeten wij in de muziek, waarvan
het rapport zegt dat zij er op berekend is de roes te
verwekken, waarin het gemakkelijk leven wordt voor
wie een dieper levensbesef uit een oogpunt van levens
techniek te lastig is. „Dan 't bother"... dans en zing
je narigheid weg en kies geluid en rythme zoo, dat de
zielen gezamenlijk nergens een rustpunt vinden, op-
gestooten als ze aan alle kanten worden in de aller
dolste overgangen.
Hier is een ons christenen vreemde wereld en levens
beschouwing.
Wij moeten zeggen dat hier volop „wereld" is.
Een "syereld die correspondeert met de wereld in ons
en die wij daarom zoo aantrekkelijk vinden en waarin
wij ons thuis voelen.
Die wereld zoeken wij omdat zij ook in ons is.
Hier zijn wij genaderd tot het punt waar onze
kritiek een aanvang kan nemen.
We hebben gezien dat het in dans en bioscoop in
diepsten zin gaat om doodsoverwinning, om vergetel
heid gedurende enkele oogenblikken van vermaak.
Ten slotte gaat het in iedere levenshoudirig om
doodsoverwinning.
Maar nu zit hier de kritiek van het christendom in.
Christendom dat wil zeggen Christus.
Christus heeft den dood overwonnen.
Niet door dien dood te zien en te sterven.
De werkelijkheid van den vloek heeft hij onder de
oogen gezien.
En daarom is iedere levenshouding die ons den
totalen dood wil doen overwinnen door ons dien te
doen vergeten onchristelijk, tegen Christus ingaand.
Ook de moderne dans en de slechte film.
Alleen reeds daardoor.
We moeten ernst maken met de werkelijkheid van
den dood als vloek, Gods, met dien dood als totale
dood, dat is de scheiding tusschen. God en ons, tus-
schen wereld en ons, de verbreking van bile band en
gemeenschap ook tusschen lichaam en ziel.
Eigenlijk is dé houding van het ontvluchten laf. Wij
overwinnen den dood niet door dien te ontvluchten,
want de dood komt terug met vertienvoudigde leger
macht om zich' te wreken op hem die met zijn werke
lijkheid geen rekening wilde houden. De leegheid en
de radeloosheid van het hart worden in de roes van
zinledig vermaak en verstrooiing al grooter.
Het ware christendom is veel moediger. Het ziet
den dood, erkent dien ook in het eigen hart en in de
gansche wereld als vloek. Weet er ook geen raad mee,
maar gelooft dat Christus dien overwonnen heeft aan
het kruis.
De christelijke jeugd gedoopt in Gods Naam moet
zich niet door de nieuwe levenshouding die door en
door onchristelijk is, laten beïnvloeden.
Zij moet zich verzetten. Zij moet in 'Gods kracht
strijden, omdat de nieuwe geest van ongeloof en wan
hoop getuigt.
Wat stellen we daar nu tegenover.
De christelijke dans
Of de christelijke bioskoop
De cljr. parendans is contradictio in terminis. We
kunnen even goed spreken van een christelijjc bordeel
(Scheps). Over de chr. bioskoop is te praten./
Maar'dat is het voornaamste niet.
^Het voornaamste is het geloof.
Het geloof dat de doodsoverwinning is in Christus.
Dan als we dat ziefMeven wij in eigen stijl..
Ons vermaak zal een heel ander karakter dragen.
Het zal niet langer nihilistisch zijn, maar zijn in, uit,
door het geloof. Het zal zijn in de sfeer van het ge.r-
loof, dus in rust e^ veilig weten.
We gooien onszelf niet weg om uit het leven het
laatste te» halen.
We gebruiken de wereld niet op.
Radicaal zullen we zijn, maar niet in een soort van
roes. Radicaal zullen we zijn in het geloof in Jezus
Christus.
Wij staan ook als christelijke jeugd in een tijdperk
.van overgang, maar als christelijke jeugd zullen we
daarin niet staan met de houding van het ongeloof,
maar in die van het geloof dat God de wereld re
geert, dat alle dingen wel gaan paar het einde, maar
dat dap Christus wederkomt.
In dat geloof zullen wij het goede voor de wereld
zoeken, een zoutend zout zijn en den strijd voeren
tegen den antichristelijken geest in onze dagen.
We zullen blijven gelooven, ook waar alles wankelt,
in de toekomst der wereld in Christus.
We hebben het niets gezien, den afgrond, maar we
hebben ook Christus gezien in, den afgrond, in onzen
afgrond, en daarom zien we den weg die voert naar-
het licht.
Met datgeloof zullen wij in de wereld werken.
Staande aan den anderen kant van den dood, ril. het
leven. Niet pm de wereld te verachten, maar om met
de eenigste kracht waarmee wij iets voor haar kunnen
doen te werken, nl. het geloof.
Wemeldinge. M. P. VAN DIJK.
OOSTKAPELLE.
De kerken in de Classis Middelburg worden uit-
genoodigd zich te doen vertegenwoordigen bij de in
trede van Ds J. W. DEENIK op Zondag 17 Maart
a.s. Aanvang van den dienst 2.30-uur.
Indien aan de uitnoodiging geen gevolg wordt ge
geven, wordt verzocht dit even te melden met het oog
op de te reserveeren zitplaatsen.
Namens den Kerkeraad,
P. CORNELISSE, Praes.es.
J. JOBSE Mz., Scriba.
Aan de Kerken in de Classis Middelburg.
Inning Class. Quotum 1ste gedeelte boekjaar 1946.
Arnemuiden f 75.Domburg f22.50; Gapinge f 26.25
Grijpskerke f 75.Koudekerke f 97 50 St.. Laurens
•f 56.25 Meliskerke f 86.25; Middelburg f 405.
Oostkapelle f 71.25; Serooskerke f 127.50; Souburg
f 150.Yeere f 56.25; Vlissingmi f 180.— Vrou
wepolder f 56.25; Westlcapelle f15,
Het liefst ontving ik deze bijdragen door over-
schijving op mijn girorekening 869846.
Grijpskerke 20 Febr. 1946. A. Geschïere J.H.z.
LIJST VAN CANDIDATEN DIE
BEROEPBAAR ZIJN.
H. L. v. Aller, Dorpsplein B"60a, l^eusichem, Tele
foon 579 (Culemborg) K 3450.
G. E. Arnold, Reigerlaan „De Wigwam", Paterswolde.
B. Boelens Szn., H. de Grootstraat 20bis, Utrecht.
P. D. v. Dijk, p.a. Ds F. v. Dijk, Opende.
G. S. Fernhout, Hoofdstraat 327 rood, Alphen a. d.
Rijn, Telefoon via 293.
A. de Groot,- Godlinze (prov. Gron.).
B. Heetderks, Wilsum (Bentheim), Sieringhoek Uber
Gildehs.
P. Homburg, Kerklaan 87, Heiloo,'Telefoon 2761.
Drs Ji v. d. Horst, van Lumeystraat 18, Den Haag,
Telefoon 111767.
P. B. Lengkerk, Zevenhuizen (Gr.).
J. Schouten, v. Lawick v. Pabstraat 29, Arnhem,
Telefoon 21200.
J. H. Slager, Kerkpad 21 N.Z., Soestdijk, Telefoon
2492 (Soest).
C. v. d. Vaart, J. P. Koppelstock 9, J3rielle.
H.Veenstra, Arum (Fr.).
G. Venema, Nieuweweg, Veenwouden.
J. Vermij, Schoolstraat 101, Kampen.
G. Visser, Putterstraat 1 hs, Amsterdam-N., Telefoon
60164.
H. Vruggink, Berkum (bij Zwolle).
G. Windemüller, Paradijsstraat 92, Voorburg, Tele
foon 778134.
J. H. Zelle, Gijsbert Japikstraat 82, Leeuwarden, Tele
foon 6824.
Ds J. C. Streefkerk, beroepen predikant bij de Geref.
Kerk van Veere, hoopt 1/ Maart D.V. zijn intrede
te doen, na des morgens bevestigd te zijn door Ds
P. van Strien van Groningen. De diensten vangen aan
om 9.30 en 2 uur.
Genabuurde kerken worden uitgenoodigd zich te
doen vertegenwoordigen.
Namens den Kerkeraad,
F. v. d. WEIJ, Scriba.
Aan hen, die het abonnement voor het eerste
halfjaar 1946 willen zenden, wordt vriendelijd ver
zocht dit te doen vóór 15 -Maart, Daarna worden
de kwitanties per post verzonden met verhooging
van 10 cent incassokosten.
Gireert f 2.50 aan LITTOOIJ OLTHOFF
Middelburg. Postrekening No. 42280.
Beroepen te AxelDs D. T. Couvée te Rot-
tèrdam-IIillegersberg.
Zondag 10 Maart 1946.
CLASSE MIDDELBURG.
Collecte Bouwfonds
Hofpleinlcerk 9 30 uur
5.30 uur Dr A. H. Oussoren
Noorderkerk 9.30 uur Dr A. H. Oussoren
2.30 uur
Arnemuiden 10 en 2.30 uur Ds H. Veenstra
te Colijnsplaat
Voorber. H. Av.
Woensdag 13 Maart 10 en 2.30 uur Ds H. van Rhijn
te Nijmegen
Domburg (R K. Kerk) 11 en 3 uur Ds J. E. Visser
Gapinge *2 uur Ds J. M'. Bloemkolk
Woensdag 13 Maart 2 uur Ds J. M. Bloemkolk
Grijpskerke 10 en 2 uur Ds IC. J. Kraan
Koudekerke7 10 en 2.30 uur Ds A. C. Heij
Sint Laurens 10 en 2.30 uur Ds A. Koning
Woensdag 13 Maart 2,30 uur Ds A. Koning
Meliskerke 2.30 uur
Oostkapelle lö-uur Leesdienst,
2.30 uur Dr Oussoren
Serooskerke 10 uur Leesdienst
2 uur Ds M. Vreugdenhil
Souburg 10 en 2.30 uur Ds H. van Zuylen
te Dinteloord
Vlissirfgen (Nieuwe Kerk Wilhelminastraat)
9.30 en 2.30 uur - Ds J. Ilindriks
Woensdag 13 Maart 8 uur. Ds J. Hindriks
Biduur voor gewas en arbeid
Veere 5.30 uur
- Woensdag 13 Maart Biddag 9.30 en 2.30 uur
Ds J. L. Allaart te Baarn
Vrouwenpolder 10.30 en 4 uur Ds J. M. Bloemkolk
Woensdag 13 Maart 10.30 uur Ds A. Koning
4 uur Ds J. M. Bloemkolk
Westkapelle 9.30 uur Ds J. E. Visser
2.30 uur Leesdienst
CLASSE AXEL.
Aardènburg 10 en 3 uur Ds J. A. Tiemens
Axel 10 en 2.30 uur Ds G. W. van Houte
i te. Terneuzen
14 Maart Biddag 10 en 2.30 uur Dsyan Lonkhuijzen
te Mechelen
Hoek 10 en 2.30 uur Cand. F. M. Verveen
14 Maart Biddag 10 en 2.30 uur Dr Oussoren
te Middelburg
Oostburg (in „Pro Rege" 10 en 2.30 uur
Ds A. A- Oostenbrink
Schoondijke 10.30 en 3 uur Ds D. de Vries
Voorb. H. Av.
Terneuzen 10 en 3 uur
Donderdag 14 Maart 3 en 7 uur Ds G. W. van Houte
In beide diensten Biddagcollecte
Zaamslaj; 10 en 3 uur Ds A. B. W. M. Kok'
Zoutespui 9.30 en 2.30 uur Ds J. v. d. Ende
te Kamperland
CLASSE GOES.
Baarland 10.30 en 3 uur Ds W. J. de Ru'it.e1'
Burssele 10 uur Ds A. de Boe11
te Staphorst
2.30 uur Leesdienst
Driewegen 10 uur Leesdienst
2.30 uur Ds A. de Boer
Goes 9.30 en 5.30 uur Cand. L. Zwanenburg
te Kat lijk
Collecte voor Evangelisatie in België
Woensdag 13 Maart Biddag 9.30 en 6.30 uur
Ds D. J. Ras te IClundert
Collecte voor armen en kerk.
Iieinkenszand 10 en 2.30 uur
Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds A. Scheele
Kattendijke, 9.30 uur Ds M, P. van Dijk
Kruiningen 10 en 2 30 uur Ds J. Koolstra
Lewedorp 10 en 2.3Ö uur Leesdienst
^Woensdag 13 Maart geen dienst
Nrehwiforp 10 en 2.30 uur Ds E. Beulcema
Woensdag 13 Maart Biddag 10 en 2.30 uur
'Ds E. Beukema
Wemeldinge 10 uur Leesdienst
2.30 uur -Ds M. P. van Dijk
Wolfaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds G. van Heiningen
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds A. van Egmond
CLASSE THOLEN.
ICrabbendijke 9.30 en 2.30 uur Ds P. de Bruijn
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Leesdienst
CLASSE ZIERIKZEE.
Colijnsplaat 10 en 2.30 uur Leesdienst
Geersdijk 10 en 2.30 /uur Ds L. Dorst
Bed. H. Av. en Danlcz.
Woensdag 13 Maart Biddag Ds L. Dorst
Haamstede 10 en 3 uur Ds J. M. Mulder
van Rotterdam-Zuid
Woensdag 13 Maart Biddag Ds H. C. Voorneveld
Kafnperland 10 en 2.30 uur Ds II. Scholing
Scharendijke 10 en 2.30 uur Ds H. v. d. Berg
Wissenkerke 10 uur Leesdienst
6.uur Bs II. Scholing
te Kamperland
Woensdag 13 Maart Biddag Ds J. v. d. Ende
te Kamperland
Zierikzee 10 en 3.30 uur Ds J. Meester
Zonnemaire 10 en 2.30 uur Leesdienst
Woensdag 13 Maart Biddag Dr Oussoren
te Middelburg