OFFICIEELE BERICHTEN
VACATUREDIENSTEN.
ra
8 S?
TER ORIENTEERING
PERSVERSLAG
niet, dat het een en ander uitmunt door helderheid,
maar het is toch duidelijk genoeg om op dien zake-
lijken grondslag in volle overtuiging en naar den eisch
van Schrift en belijdenis kerkelijk samen te blijven leven.
Ik hoop dat het mij gelukt is om in het bovenstaande
een beeld te geven van mijn positiename. Het zal wel
duidelijk zijn, dat ik den band aan mijn bezwaarde
medebroeders nog steeds -voel trekken. Maar ik heb
daarin een taak binnen de Gereformeerde Kerken. Ik
acht het niet voor God verantwoord met haar te
breken. En tegenover de liefdeloosheid, waarmede
velen haar thans de rug toe durven keerën, leef ik in
haar mee-met liefde. Alleen, ik blijf er bij, dat er
vooral in den eersten aanloop broeders en zusters
uitgeraakt zijn, die eenvoudig het slachtoffer geweest
zijn van eën verwarring, waaraan we als Geref. Ker
ken mede schuldig staan. Wij zullen alles moeten doen
om alsnog de handen naar hen uit te strekken. Ook
zal ik niet vergeten hoeveel we als Gereformeerde
Kerken te danken hebben aan de studie en den arbeid
van zoovele ambtsdragers die heengingen. Het was
niet best. als de winst daarvan nu voor ons verloren
ging. We mogen elkaar geen oogenblik uit het oog
en het hart verliezen, en gaarne zal ik medewerken
om waar het mogelijk is misverstanden en struikel
blokken weg te ruimen. Het is een feit, dat de voor
mannen in de vrijgemaakte kerken het ons daarbij niet
gemakkelijk maken. Hun voorlichting blijft maar on
onderbroken en met geweld steeds op hetzelfde aam
beeld hamerën. Elk ander geluid dringt op dit oogen
blik practisch in hun smidse niet door, en als het er
binnen komt wordt het eenvoudig platgeslagen als een
ondeugdelijk lapmiddel of oneerlijk geknoei. Maar dat
moet ons toch niet van de wijs brengen. Wij moeten
er voor waken om ons nu ook weer vast te zetten in
een reactie. En zelfs waar de vrijgemaakte broeders
zoo opzettelijk en consequent heel een eigen kerkelijke
organisatie uitbouwen en al dadelijk, begonnen zijn
zelfs met een eigen School, compleqt met professoren
en promotierecht, daar moeten wij tooh eigen koers
volgen in het geloof. Het is mijn hartelijke bede, dat
ook met name de komende Synode met zulk een geest
bezield mag zijn. Ik verwacht van haar geen won-1
deren. Een oogenblikkelijke hereeniging bijvoorbeeld
lijkt me in dit stadium haast uitgesloten. Ook zal het
onmogelijk zijn, -dat zij al de „eischen" van de vrij
gemaakte kerken voldoet, 't Zou zelfs niet goed zijn.
Maar als zij maar mag werkzaam zijn tot meerdere
verheldering van heel de situatie. Als zij maar open
staat voor alle gewettigde bezwaren. Als zij maar
mede dienstbaar isjaan de volkomen doorbraak van
recht en waarheid. Dat is de weg, waaróp we verder
moeten gaan. Dat is de weg, waarop ik verder wil.
De uitkomst zie ik niet. Die laat ik aan mijn Heiland
over, aan den Koning van de kerk. Maar ik zie in het
gebod, en dan zal God ons helpen.
Haarlem, 20 Dec. 1945.
D.V. hoopt Ds J. Hindriks, beroepen predikant bij
■de Ger. Kerk te Vlissingen, op 3 Maart a.s. zijn in
trede te doen, na des morgens bevestigd te zijn door
zijn voorganger Ds G. Smeenk te Breda. De diensten
vangen aan des morgens om 9 uur en des namiddags
om half drie.
De kcncen in de Classis Middelburg worden uitge-
noodigd zich te doen vertegenwoordigen en daarvan
opgave te doen voor 28 Februari e.k.
Namens den Kerkeraad der Ger. Kerk te Vlissingen,
C. v. ALTEN, Scriba,
Scheldestraat 42.
Oostkapelle
24 Februari ds J. Bloemkolk.
10 Maart dr A. H. Oussoren.
Veere
Maart ds Th. v. Andel.
31 Maart dr N. J. Hommes.
Arnemuiden
Maart ds A. Koning, Bed. H. Av.
Maart dr A. H. Oussoren, Bed. H. Av.
April ds A. .C. Heij.
Mei ds Hindriks.
Secooskerke
24 Februari ds A. Koning.
3 Maart ds M. Vreugdenhil.
10 Maart dr N. J. Hommes.
17 Maart dr A. H. Oussoren.
tegenwoordigd, uitgezonderd Anna Jacoba-polder, dat
nog niet aanwezig is. De kerk van Poortvliet heeft
een instructie.
3. Het moderamen is samengesteld als volgtDs
Kuiper, Praeses, Ds Vreugdenhil, Scriba en Ds Swierts
Assessor.
4. Nadat cand: de Bruyn instemming heeft betuigd
met de Synode-beslissingen van 1942'43 en de afge
vaardigden van Anna Jacobapolder ter vergadering
zijn gekomen, houdt de examinandus zijn preekvoorstel
over Luc. 9 5156.
Het examen wordt daarna voortgezet. Ds Le Cointre
examineert in de dögmatiek, Ds Vreugdenhil exami
neert exegese O.T. (Psalm 3), Ds Spoelstra exegese
N.T. (Luc. 7), Ds Kuiper etiek en Ds Swierts de
kerkgeschiedenis en kerkrecht. Ambtelijke vakken
gevraagd door JDs Vreugdenhil, symboliek door Ds
Le Cointre en inhoud H.S. door Ds Spoelstra.
Met algeineene stemmen wordt daarna cand. de
Bruijn toegelaten tot den Dienst des Woords en der
Sacramenten. Hij Önderteekent 't onderteekeningsfor-
mulier voor de Dienaren des Woords.
Namens de classis wordt hij door den Praeses geluk-
gewenscht en hem wordt toegezongen Ps 134 3.
5. De Praeses feliciteert Ds Swierts met het door
hem ontvangen beroep van de Kerk van Vijfhuizen
en de Kerk van Tholen met het feit, dat Ds Swierts
voor deze roeping heeft bedankt.
6. De notulen van de voorgaande gewone en bui
tengewone vergadering worden gelezen en vastgesteld,
waarna wordt gepauzeerd.
7. Zaken uit de notulen komen niet aan de orde.
8. Over de gevoerde correspondentie wordt door
Ds Vreugdenhil gerapporteerd.
Ingekomen stukken
a. Berichten van onderscheiden classis inzake
schorsing, afzetting of onttrekking aan het verband
van onze kerken van verschillende predikanten, wor
den met droefheid voor kennisgeving aangenomen.
b. Van het I. K. O. inzake 'de brandstofvoor
ziening der kerken.
c. Van de classis Zierikzeë inzake hulpverleening
aan vacante^ kerken in die classis.
Besloten wordt ééns per 2 maanden "een vacature-
beurt toe-te staan.
a. Van de Thegl. Hoogeschool voor'de instructie
van den nieuw benoemden classisalen correspondent.
9. Behandeld wordt de instructie van de Kerk van
^.Poortvliet, om aan de' brs.-Vingerling uit Goes en
Vreugdenhil uit. Rotterdam de vrijheid te verkenen
een stichtelijk woord te spreken binnen het ressort
der classis.
Besloten wordt om dit toe te staan tot de Sep-
tember-classis.
10. Rapporten.
Ds Le Cointre rapporteert het een en ander over
de vergadering van de Buitengew. Gen. Syn., waar
van met belangstelling wordt kennisgenomen.
Ds Vreugdenhil rapporteert over de Partic. Syn.
Enkele zaken daaruit worden nader besproken.
Ds Le Cointre rapporteert nog over de Zendinq.
11. Rondvraag naar art. 41 wordt gehouden. Krab-
bendijke vraagt afgevaardigden naar de bevestiging
van cand. de Bruijn op 3 Maart a.s. Het moderamen
wordt daarvoor aangewezen.^
12. Lijst van geïnde collecten wordt gelezen. (Zie
bijgaande lijst).
13. Vacature-beurten worden geregeld.'
14. Algemeene rondvraag wordt gehouden.
Ds Spoelstra vraagt en verkrijgt inlichtingen inzake
de arbeid van het Comité „Overvloed van Werk en
Werkkrachten in de Geref. Kerken."
Geattendeerd wordt nog op de gewenschtheid kennis
te geven aan den Kerkeraad in Bergen op Zoom Van
de aanwezigheid van zieken in het ziekenhuis, aldaar.
Ds Le Cointre vestigt de aandacht der classis op
de schoolzending en spreekt nog over de geestelijke
verzorging in. de interneeringskampen.
Ds Swierts dankt voor de tot.hem gerichte feli
citatie.
15. De volgende vergadering wordt vastgesteld op
Donderdag 2 Mei, aanvang zoo mogelijk om 9 uur.
16. Het persverslag wordt gelezen en vastgesteld.
17. De assessor, Ds Swierts, gaat voor in dank
gebed, waarna de praeses de vergadering sluit.
Op last der classis,
H. J. SWIERTS,
h.t. assessor.
-1 ET
-e:: ra
ra o
C ,-r,
3 3
<P
^3
39
1*2
ca
03
-i
3
cr
Ntjl
ra
ra a
sr 5
3 9
CI
N
O
7/ CO r-j
-3 3*0
TT 3 O
O. g
c® 5
co ra
co
3
3 2r
ra O-
B'
3 ra o
CO
8 Bj
CD O
ra CL
q a
ra
srD-
o
19 CO
ra'
O.
Er 1
O
3
Open brief aan de elden der
Gereformeerde Kerk van Haar
lem, door Ds Js van der Linden.
(Slot).
Nu wil ik graag nog eens nadrukkelijk herhalen,
dat lang niet alle bezwaarde en vrijgemaakte broeders
op het stuk van de belijdenis foutief staan. Zij weten
nauwlijks van de consequenties, die er liggen in heel
dezen kerkdijken strijd. Dat is het rampzalige gevolg
van het feit, dat deze dingen niet uit de boezem van
de kerken zijn opgekomen, maar veel meer uit de
theologenwereld van bovenaf in de gemeenten zijn
geworpen. Maar in werkelijkheid wordt heel het ge
ding toch ten diepste door die vraag naar de belijdenis
beheerscht. En op dat punt houd ik het met de Synode.
Dat is het criterium. Bevat de verklaring van 1905
over „hethouden voor wedergeboren" enz. een schrif
tuurlijke waarheid, ja of neen. Ik zeg mei al de va
deren van A. en B. uit 1905 ja en toch leer ik niet
de „veronderstelde wedergeboorte".
In deze overtuiging heb ik niet meegedaan aan de
„vrijmaking". Was dit, nadat ik steeds met de be
zwaarden opgetrokken was, verraad Zoo wil een
enkele broeder het wel eens typeeren. Ik weet voor
God, dat het dat niet was. Nooit heb ik op vrijmaking
aangestaan. De vraag is, of ik eerlijk strijd voor de
zaak der waarheid, zooals zij zich aan mij voordoet.
Of strijd ik voor mijn eenmaal aangenomen denkbeel
den, waarin ik mij nu telkens meër vastbijt. Ik wil
erkennen, dat het voor mij waarde heeft gehad wat
mijn eigen kerkeraad en de classis Haarlem over deze
dingen heeft uitgesproken. Dat zijn de kerkelijke ver
gaderingen, met -\Velke ik in eerste irlstantie te maken
heb, en ik kan mij haar interpretatie van de Synodale
leeruitspraken verstaan. Ik heb daarbij nooit gemerkt,
dat zij zich „in allerlei bochten moesten wringen", of
dat zij aan het „knoeien" waren. Integendeel, de be
sprekingen werden open en onomwonden gevoerd. En
het lijkt mij kerkelijk in den echten zin des wpords,
een gebod van Christus onzen Koning, om dan ook
naar elkaar te willen luisteren. Men loopt anders on
herroepelijk vast in bewustzijnsverenging.
En nu tenslotte nog een enkele opmerking over den
geest, waarin de vrijmaking wordt doorgezet. Dat ik
me altijd tot de bezwaarden aangetrokken heb gevoeld,
lag mede hierin dat daar dikwijls een frissche wind
door hun gelederen woei. Ze stonden critisch tegen
over eigen kerkelijk leven, en ik acht zulk een
critische houding broodnoodig. De „verburgerlijking"
van de kerk, waarover men in de Hervormde Kerk in
allerlei toonaarden geroepen heeft, is toch ook diep in
ons midden doorgedrongen. Wij waren maar al te
veel „rijk en verrijkt geworden". Maar als Gods
Woord ons dan oproept om critisch te zijn, dan mag
ten eerste de zelfcritiek nimmer ontbreken, en moet het
vervolgens steeds een critiek der liefde zijn. En dat
mis ik nu ten eenenmale bij zoovele van mijn vrijge-
meerde Kerken, van welke ze nog maar kort geleden
maakte broeders. Ze zitten vol critiek op de Gerefor-
hartelijk meelevende leden waren, en die critigk is
scherp en verbitterd. Wat ze maar even kunnen aan
voeren om de „verwording" van onze kerken te de-
monstreeren, wordt in hun pers gretig aangegrepen,
om zich maar weer te meer te kunnen afzetten. In dat
klimaat kan ik niet ademen. Dat is ook niet de geest
van ware reformatie. En ik ben er bédroefd over, dat
abtsdragers en broeders, die inderdaad altijd een
ópen oog bezaten voor den nood der kerk en voor
waarachtige reformatorische waarheden,' nu op deze
wijze meenen te moeten bouwen aan het Huis des
.Heeren. Ik kan dit niet als'ware tempelbouw begroe
ten, en ik kan en mag op deze wijze niet meedoen.
Daar koüit nog iets bij. Het is meer dan ooit tot mij
gaan spreken,hoe zeer het onderlinge wantrouwen
heel dezen kerkdijken strijd tot in den grond toe be
dorven heeft. Die geest van wantrouwen, jaren achter
een gevoed tioor allerlei partijgroepeeringen enxkliek-
jesvorming" en lijfbladen, is de vloek van onze Geref.
Kerken. Ik zeg dit niet alleen aan het adres van de
bezwaarden, maar evenzeer en niet minder naar de
andere kant. Nooit komt het tot een oplossing, nooit
wordt de kerkelijke hemel wem helder, als we dat
wederzijdsche wantrouwen niet radikaal over boord
gooien. En -dat lijkt me nu de impasse, waarin toch
ook de vrijgemaakte broeders nog hopeloos blijven
steken. Ik geef dadelijk toe, dat oök ik maar af 'te
/dikwijls* door een dergelijke geest geinfecteerd ben.
Maar velen kunnen er zich eenvoudig niet aan ont
worstelen. Het gevolg is dan, dat alles wat door be
paalde personen gesproken wordt of uit „een bepaalde
hoek" komt, af*van tevoren als verdacht of onwaar
achtig wordt afgewezen. Men sluit er zich eenvoudig
voor toe dat is toch maar politiek gekonkel, of daar
zit dit of dat achter Nu zal ik niet ontkennen, dat er
ook in kerkelijke aangelegenheden maar al te vaak
de invloed .van bepaalde figuren ^n misschien van
groepsbelangen mede een rol speelt. Maar precies
hetzelfde gevaar ligt, er voor de bezwaarde en vrij
gemaakte broeders, en zij verzetten er zich toch ook
met alle macht tegen, dat men hun streven zou beoor-
deelen in het licht van een zekere binding aan personen
of een vertropwde kring. Terecht, maar laten zij
dan ook hun wantrouwende hpuding laten varen. Ik
doe het. We komen er anders nooit uit, en nooit weer
bij elkaar. Ik maak me in de beschouwing van de Sy
node los van alle mogelijke politieke achtergronden en
minder sympathieke figuren die anders zoo gemakke
lijk voor mijn geestesoog opdoemen, en ik neem haar
uitspraken zakelijk. Ik houd'ook eerlijk rekening met
wat zij later nog heeft uitgesproken. En dan vind ik
van de Vergadering der Classis Tholen, ge
houden te Bergen op Zoom op Donderdag
7 Februari 1946.
1. De Praeses, Ds Kuiper, opent de vergadering,
laat zingen Ps. 119: 17, gaat voor in gebed en leest,
daarna Ef. 5 117.
Hij spreekt een woord van welkom, inzonderheid tot
Ds Booij, die als deputaat ad art. 49 aanwezig is en
tot cand. de Bruijn, beroepen predikant te Krabben-
dijke, die in deze vergadering zijn peremptoir examen
zal afleggen.
2. De crederttialen worden nagezien door Ds Le
Cointre en br. Looyenga. Alle kerken ^ijn wettig ver-
Anna-
32,98
Jacoba-
29,08
19,32
ƒ30,26 ƒ39,82
polder
17,73
34,82
ƒ17,40
ƒ40,95 ƒ44,84
ƒ102,62
Bergen
ƒ176,83
o. Zoom
f 55,65
ƒ48,47
ƒ33,37
ƒ48,38 ƒ45,71
Krab-
bendijke
49,92
f 42,25
18,45
ƒ60,83 ƒ34,63
ƒ137,91
Oud-
Vossem.
ƒ16,14
15,66
8,60
5,— 14,34
83,82
Poortvl.
/-s-
5,51
5,45 4,60
f-\-
Rillv-B.
23,96
12,79
8,25
26,65 ƒ16,68
51,88
Tholen
22,80
ƒ24,15
ƒ11,18
ƒ49,91 ƒ25,18
55,04