BUITENGEWONE
CLASSISVERGADERING.
DROEVE PROPAGANDA.
VERKLARING.
Uït de Gemeente.
UIT DE GEMEENTE.
Door de samenroeping der Part. Synode op 18 Dec.
1945 te Goes, zullen de classes snel moetenvergaderen
ter verkiezing van afgevaardigden en ter indiening
van eventueele voorstellen." ,De tijd voor dit laatste is
wel zeer kort toegemeten. De classis Middelburg is
door de roepende kerk van Arnemuiden samengeroe
pen op Maandag 3 Dec. des morgens elf uur, con
sistorie Hofpleinkerk.
- Wij publiceeren dit even met opzet, opdat de kerken
alle haar aandacht kunnen wijden aan de noodzaak
om zoo spoedig mogelijk in classicale vergadering
saam te komen.
M- S N. J. H.
Het hier onder volgende papiertje werd een 14 dagen
geleden toegezonden aan de leden der Geref. Kerk
te Goes.
Het was mij een week geleden reeds ter hand ge
steld ten huize van Mevrouw van der Vegt, die o zoo
begrijpelijk, diep verontwaardigd was over de infame
en misleidende propaganda met leven en arbeid van
haar man. Door plaatsgebrek kon ik er de vorige
week niet op reageeren. Thans ontving ik van een
broeder uit Goes- nog een exemplaar met een begelei
dend schrijven, waarin onder meer deze door ons en
allen, die de gave figuur van Ds van der Vegt gekend
hebben, van harte beaamde zin- voorkomt
Waarschijnlijk acht U het met mij beneden alle
peil, om in de propaganda voor kerkscheuring ook te
betrekken iemand, die zich niet meer verdedigen kan,
maar die zeer zeker nooit om de bedoelde reden de
leden der Geref. kerken zou hebben aangespoord het
kerkverband te verbreken."
Wij drukken dan hierbij het droeve propaganda-
pamfletje af.
Het conflict in de Geref. Kerken.
Hierover spreekt te Goes op Vrijdag 16 November
a.s., 's avonds half -acht, in dezaal van dhr. Krijger
(Beestenmarkt) Ds Joh. Francke, pred.- der Geref.
Kerk te Hoek (beroepen pred. te Rotterdam).
Gelegenheid tot het stellen van vragen.
Toegang vrij.
Aan de leden van de Geref. Kerk te Goes.
Broeders en Zusters,
Vele gemeenteleden weten niet, wat het verschil
is tusschen de „synodalen" en de „bezwaarden''.
Velen weten niet, dat de Verbondsleer der „be
zwaarden" en „vrijgemaakten" dezelfde leer is, die
Ds v. d. Vegt U altijd gepredikt heeft ;"d.w.z. de leer
van Schrift en Belijdenis (zie „Genadeverbond bij
Calvijn", door Ds W. H. v. d. Vegt).
Velen weten niet, dat Uw Synode de verderfelijke
theorie van doopen op grond van veronderstelde we
dergeboorte heeft ingevoerd als leer.
Velen weten niet, dat Uw Synode leert dat de Doop,
wil zij waarlijk Doop zijn, aanwezige inwendige ge
nade verzegelt.
Velen weten niet, dat Uw Synode leert, dat U
nooit zeker kunt weten bij den Doop van Uw kind of
de belofte Gods wel verzegeld wordt. 11
Uw Synode leert nl., dat de belofte alleen-gegeven
wordt aan de uitverkorenen. Alleen bij de uitverkoren
kinderen wordt volgens Uw Synode de belofte ver
zegeld. Bij de niet uitverkoren kinderen wordt niets
verzegeld volgens haar.
Laat U daarom niet eenzijdig voorlichten en bezoekt
bovengenoemde vergadering.
Dus D.V. tot Vrijdagavond.
De- Kerkeraad der Geref. Kerk (onder
houdende Art. 31 D.K.O.) te «Middelburg.
Het moet ons tot ons leedwezen van het hart, dat
wij in den huidigen kerkstrijd zelden treuriger staal
van strijdmethode hebben ontmoet als hier in dit on-
noozele briefje. Wie het opgesteld heeft, weten wij
niet, maar wij bekjatjen beide, den man, uit wiens pen
deze drogredenen zijn gevloeid en den Kerkeraad
der Geref. Kerk (onderhoudende Art. 31 D.K.O.) te
Middelburg", die zoo ver verdoold is van allen Kerke-
lijken weg, dat hij de verantwoordelijkheid voor dit
briefje op zich nam.
Wij hadden aanvankelijk het plan boven dit artikel
als hoofd te zetten: Leugen en'misleiding. We zijn er
van teruggekomen, omdat het ons te pijnlijk was broe
ders, die nog voor kort bij ons hoorden, zoo zwaar
te moeten beschuldigen en aanklagen.
Helaas is de werkelijkheid zoo. De „vrijgemaakte"
broeders zijn zoodanig slachtoffer van Corinthische
verwarrifig en gestook, dat zij niet meer kunnen of
nog erger niet meer willen onderscheiden tusschen
leugen en waarheid.
De onderteekenaars van deze misleidende propa
ganda noemen zich De Kerkeraad der Geref. Kerk
(onderhoudend Art. 31 D.K.O.) te Middelburg
Ik ken in Middelburg een Kerkeraad der Geref.
Kerk, 3ie al de artikelen der D.K.O. onderhoudt en als
zoodanig ook bij de Hooge Overheid staat ingeschre
ven. Deze staat aan dit droeve drukwerkje niet schul
dig. Hij zal zich wel wachten om buiten den wettigen
Kerkeraad der. Geref. Kerk te Goes om, zich met een
open brief te wenden tot de led?n der Geref. Kerk als
broeders en zusters.
De aandacht der vrijgemaakte broeders schijnt zoo
zeer eenzijdig geconc^treerd te zijn op art. 31, dat
zij alle andere wetten en verkeersregeien in de Kerk
blijkbaar vergeten zijn.
Deze „vrijgemaakte" broeders zijn het, die dag in
dag uit, ach. en wee ïoepen over de „Synodokratie"
in onzeKerken, die zwaar bepleiten, dat de eenige
werkelijke macht in de Kerk, die van een Kerkeraad is,
Tegelijkertijd doen ze hier alsof Jezus Christus in Gces
geen wettigen Kerkeraad heeft ingesteld,, geroepen om
daar de Kerk te leiden en te regeeren.
Wonderlijke tegenstrijdigheid. Het is altijd zoo in -
de geschiedenis.
De revolutie verslindt haar eigen kinderen.
Het blijkt steeds meer- dat de Vrijgemaakte" broe
ders met hun losgeslagen individualisme het waar
achtig Kerkelijk besef en handelen kwijt zijn. Maar
veel erger is dat deze broeders bij het onderhouden
van art. 31 K.O., vergeten, dat ze geroepen zijn om
vóór alles waarheid, en recht te onderhouden. Zeer tot
mijn leedwezen moet ik zeggen, dat zij in dit druk
werkje waarheid en recht met voeten vertreden.
De eerste de beste buitenstaander, die met ons Ker
kelijk leven niets van dóen heeft, kan dat constateeren
als hij de officieele uitspraken der Synode legt naast
deze beoordeeling en weergave.
Hij zal moeten uitspreken, na kennis genomen te
N hebben van dit propagandabriefje, dat hier van onze
Synode een valsch getuigenis wordt gegeven.
Het is smartelijk dit van broeders en dan nog wel
van een Kerkeraad te moeten zeggen. Behalve art. 31
K.O. onderhouden deze broeders met ons ook de Wet
der Heeren, ook het negende gebod naar den Heidel-
berger Catechismus. Daar wordt gevraagd Wat wil
het negende gebod Het bekende antwoord luidt
„Dat ik tegen niemand valsche getuigenis geve, nie
mand zijn woorden verdraaie, geen- achterklapper of
lasteraar zij, niemand lichtelijk en onverhoord oordeele
of helpe veroordeelenmaar allerlei liegen en bedrie
gen als eigene werken des duivels vermijde, tenzij dat
ik den zwaren.toorn Gods op mij laden wil; insgelijks,
dat ik in het gericht en alle andere handelingen de
waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde".
Dit drukwerkje zondigt zwaar tegen deze belijdenis.
Het geeft valsch getuigenis. Het verdraait de woor
den der Synode.
Ik wil hier de „Vrijgemaakte" Kerkeraad der Geref.
Kerk (onderhoudende art. 31 D.K.O.) te Middelburg
in overweging geven nog eens na Jte lezen de groote
rede van hun grooten Leidsman Profv Schilder, ge
houden in 1934 bij de herdenking der Afscheiding,
onder den titelDe Vocatief der Reformatie
Deze rede was getoonzet op Micha 6 8, waar wij
lezen Hij heeft U bekend gemaakt, o mensch(dat
is de vocatief, de uitroep) wat goed is en "wat eischt
de Heere van 11, dan-recht te doen, en weldadigheidx
lief te hebben en ootmoediglijk te wandelen met Uwen
'God
Overdenkt mijn „vrijgemaakte" broeders, die zooveel
spreekt over Reformatie der Kerk, waarvoor gij het
lichaam van Christus scheurt, overdenkt eens deze
Vocatief der Reformatie van Uw leider.
In het licht van de ware Reformatie zult gij Uw
aangezicht met schaamte moeten bedekken om dit
propagandablaadje.
Bestrijdt ons toch met open vizier. Doet het op de
Koninklijke weg, klimt op de frissche hoogten, waar
beginsel tegenover beginsel wordt gesteld. Dan dienen
we samen de Reformatie der Kerk.
Laat ons toch waken dat we niet met een geschon
den consciëntie moeten lezen het fiere Woord van^
Paulus„Wij hebben verworpen de bedekselen der
schande, niet wandelende in arglistigheid, noch het
woord Gods vervalschende, maar door openbaring
der waarheid ons zelve aangenaam makende bij alle
geivetens der menschen; in de tegenwoordigheid Gods.
(2 Cor 4:2).
Kunt gij dit woord van Paulus fier nazeggen met
dit pamfletje in uw hand Ik geloof van niet. Eigen
machtig dringt gij in Goes binnen in de schaapskooi
van Christus.^ Gij tracht de schapen onder de aan
spraak van. broeders en zusters, te scheiden van het
herderlijk opzicht der ambtsdragers. Op welke wijze
Door misleidende voorstelling van zaken. Erger, door
pertinente leugens
Gij bègint al dadelijk uw pamfletje te ontsieren door
dén zoó tragisch verscheiden en diep betreurden Ds
v. d. Vegt uit te spelen tegenover zijn gemeente. Hoe
onzuiver is dat en hop .hopeloos er naast. Waarom
verzwijgt gij dat Ds d. Vegt lid der Gen. Synode
was, die met algemeene stemmen de door U zoo fel-
bestreden leerbeslissing nam Waarom verzwijgt gij
dat ook wijlen Ds v. d. Vegt zijn ja tegenover uw
_neen daar mee plaatste?
En sinds wanneer is een historische studie van een
predikant (hier in' casu „Genadeverbond bij Calvijn"
van Ds v. d. Vegt) leer der Kerk
Wie uwer bewijst fin kan bewijzen dat Ds v. d.
Vegt ,de sacramentsleer der bezwaarden heeft ge
predikt
Zijn daad als lid der Synode zegt heel andere
dingen.
Wie stelt de Kerkleer vast Eenpredikant, een theo
loog die al studeerende zich ontwikkelt en. worstelt
met allerlei gedachten
Ik meen dat dat geschiedt als de Kerk als Kerk
vergadert en haar officieele uitspraken doet en deze
proclameert.
Gij ontziet U niet Opi Ds v. d. Vegt voor uw revc-
lutiewagen te spannen. Ik zég U,'indien hij nog leefde,
hij zou op uw kerkverscheurende actie al de kanonnen
en al het vuur van zijn liefde voor onze kerken
openen.
Gij waagt het om deze man, die zich zoo diep ver
schanst had in de 'Reformatorische theologie, die de
Kerk liefhad boven alles 'op aarde, gij waagt het om
deze man te annexeeren als advocaat en procureur
voor uw Kerkverwoestend werk
Indien hij nog leefde en gij zoudt hem wijzen op
bepaalde uitspraken in zijn geschriften, dan zou hij
u antwoorden Broeders, de Kerk heeft gesproken en
haar woord is daarmede ook rechter o^er u"& en mijn
gedachten.
Ja als hij nog onder ons leefde en op bepaalde
punten eenig bezwaar zou hebben, ja al zoiu-hij tien
maal meer bezwaard zijn dan gij, dan 'nog zou hij
tegenover uw kerkscheuring zijn toornig neen hebben
laten hoorenGij waagt het U te beroepen op de
prediking van Ds v. d. „Vegte. Weet ge'wat nóg de
vrucht is van die prediking, daar in Goes Dat gij
met uw onwaarachtige propaganda aldaar géén voet
aan de grond krijgt en dat de overweldigende meerder
heid zoo groot ontzag heeft voor het lichaam van
Christus, dat zij liever hun eigen handen laten afslaan
eer zij met het hakmes losslaan op het lichaam van
Christus
Dat zijn de feiten, mijn „vrijgemaakte" broeders
Denkt daar eens over na als ook over de Vocatief
der Reformatie.
Tenslotte nog even een blik op de rest om een
paar leugens te ontmaskeren. Ik vraag U
.Waar heeft de Gen. Synode der Geref. Kerken de
verderfelijke theorie van doppen op grónd van ver
onderstelde wedergeboorte ingevoegd als ieer
Wijs mij aan de officieele uitspraak, noem de zitting,
waarin dit plaats vond Zoodra ge mij dit aantoont,
zal ik in den Kerkelijken weg een gravamen indienen.
Gij kunt het niet, omdat heel die bewering een per
tinente leugen is.
Zeg mij, waar de Gen. Synode der Geref. Kerken
ergens geleerd heeft dat de Doop, wïl hij waarlijk
Doop zijn, aanwezige inwendige genade verzegelt.
Wijs mij de officieele uitspraak aan, noem mij de
zitting, waar dit plaats vond. Gij, kunt het niet. Gij
moet het antwoord schuldig blijven, omdat het niet
waar is, maar verzonnen. De rest van uw open briefje,
is ook zoo zwanger van onjuiste en verkeerde voor
stellingen, dat ik neg bladzijden noodig zou hebben
om dat recht té zetten.
Mijn „vrijgemaakte" broeders, staakt- deze droeve
propaganda. Gij broeders, onderhoudend art. 31 D.
K.O., vergeet toch bovenal niet in den Kerkelijken
strijd de Vocatief der Reformatie.
Wat eischt o mensch de Heere anders va'n U dan
waarheid en recht te onderhouden
Staakt dit onwaardig gedne, waarmede gij geen der
art. der D.K.O. onderhoudt, maar alle met voeten
treedt.
Dit blaadje is jammerlijk en gij ontsiert U zei ven
er mee.
Hiervan kan helaas saamvattend maar één woord
gezegd
Ikab'ood, de eer-, is weg.
M. N. J. H.
Ondergeteekenden verklaren, dat zij na broederlijk
overleg tot overeenstemming gekomen zijn inzake een
geschil dat tusschen hen rees.
Eerst ondergeteekende neemt met behoud van be
zwaren, de passage over „geraffineerde journalistiek"
van den heer W. C. F. Scheps, voorkomend in de
Zèeuwsche Kerkbode van 12 Oct. '45. als bewust boos
opzet veronderstellend, als onbroederlijk, terug.
De tweede ondergeteekende verklaart dat hij van
zijn kant, de onbroederlijke reactie daarop in Kerk
nieuws van 20 Oct. '45 herroe'pt.
Middelburg Dr. N. J. HOMMES.
's-Gravenhage Nov. 1945. W. C. F. SCHEPS.
Nog eens Getroffen Kerken
Met het artikeltje „Getroffen Kerken" in ons nummer
van 3 Nov. j.l. heb ik allerminst een volledig overzicht
willen geven van de stand dier Kerken.
In de eerste plaats kon ik zulk een'verslag niet"
geven,, daar mij daartoe niet alle gegevens ter beschik
king stonden.
En vervolgens is de omvang van de ellénde, die de
oorlogshandelingen op Kerkelijk erf aanrichten, veel te
groot om die in één artikel te verslaan". Zoo kon ik
slechts bijzondere aandacht vragen voor enkele van
die Kerken, die zwaar getroffen waren en waarvan mij
iets meer bekend was.
Onze broeders in Domburg hebben het mij (blijkens
hun door mij zeer gewaardeerde brieven, die zij mij
zonden naar aanleiding van „.Getroffen Kerken" in het
nummer van 3 Nov.) eenigsziris kwalijk genomen dat
ik daar, de Kerk van Vlissingen de zwaarst getroffen
gemeente in Zeeland noemde. Ik kon echter niet anders
doenWant dé gegevens die ik had, met de interne
mededeelingen uit-" „Kerk en Gemeente", stelde Vlis
singen aan den top.
Nu Domburg mij haar gespeciseerde opgave der
schade zond, komt de zaak anders te staan. Ik corri
geer dan ook gaarne mijn uitspraak van 3 Nov. De
Kerk van Domburg is zeker niet minder zwaar ge
troffen dan Vlissingen. Wanneer wij het schadebedrag
vergelijken met het aantal zielen der Kerk, komt Dom-