ZEEUWSCHE t KERKBODE UITGAVE VAM DE DER GEREFORMEERDE PARTICULIERE SYMODE K ERKEM IM ZEELAMD I t H OVEn IS j 11 BELIJDEN EN BÉLEVEN. BEGINSELNARCOSE OF DE OVERGANG DER ZEVEN AMSTERDAMSCHE PREDIKANTEN NAAR DE S.D.A.F. „EEfl £>AG in UVE VOOR BETER. P A ft PUIIEMP tLDEfcS" No. 14 VRIJDAG 5 OCTOBER 1945 1ste jaargang Hoofdredacteur: Dr N? J. HOMMES. Redacteuren: f)s JOH. BOOIJ, Ds W. M. LEJIOINTRE, Ds A. A. OOSTENBRINK en Ds J. A. TIEMENS Drukkerij LITTOÖIJ OLTHOFF, Middelburg Abonnementsprijsper halfjaar bij vooruitbetaling f 2,Afzonderlijke nummer? 9 ct. Advertentiën 20 ct. per regel Berichten, opgaven predikbeurten enz. tot Dinsdagmorgen te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Middelburg, Spanjaardstraat 47. Telefoon 2438. Giro 42280 Gij zegt: Ilc ben rijk eri verrijkt ge worden, en héb geens' dings gebrek en gij weet nie't, dat gij zijt ellendig, en Jammerlijk, en. arm, en 'blind, en naakt. Openb. 3 17. In de grenzenlooze verwarring onzer dagen klinkt bij oud en jong de vraag Hoe staat het toch met onze Gerei Kerken Wat de een Reformatie noemt, noemt de ander Re- -vcMutie. Dominee, wat denkt U ervan Oneindig belangrijker is de vraag „Christus, wat denkt U ervan Christus geeft Zijn oordeel over de Kerk, «ook over onze Geref. Kerken, jn de zeven brieven aan de zeven gemeenten in Klein-Azië Dus ook de brief aan Laodicea is een brief aan ons. Ook de 2e brief eindigtDie ooren heeft om te' hooren, die hoore, wat de Geest tot de ge meenten zegt Geldt het dan ook van onze Geref. Kerkeen Kijk, zonder dat we weten, hoe arm we zijn Verrijkt, zonder dat we weten, hoe ellendig we zijn Ja Verrijkt. Welk een trouw aan het Woord, aan de Leer der Schriften Welk een schatten uit de Bijbel gedolven en op de kansels en in vereenigingen en in de pers onder het volk gebrachtWelk een rijke theologie- vooral in het stuk des Verbonds. Arm Wie leest er onder ons graag en trouw ook voor zichzelf persoonlijk in den Bijbel als zijn dagboek en zijn reisboek Waar is de gemeente, die niet alleen het woord met alle toegenegenheid ontvangt, maar ook zelf dagelijks de Schriften onderzoekt,6 of deze dingen alzoo zijn. (Hand. 17 11) Zooveel verschil onder zulke knappe theo logen Een verbondstheorie, die niet verbindt maar verscheurt. Zijn we vergeten, dat de kennis opgeblazen maakt, maar de liefde sticht, dat al onze rijkdom aan kennis en aan profeteeren, maar ten deele, maar stuk werk is? VerrijktVerreweg onze meeste doopleden komen tegenwoordig tot Openbare Belijdenis en dan ook tot het Avondmaal. Weinig uit brekende zonden dikwijls in onze gemeenten. Arm Arm aan ellende-kennis. Prof. Ba- vinck moet al klagen, dat hat besef van zonde en genade onder ons bezig is uit te slijten en dat ge nauwelijks meer soms iemand ont moet wien onopgesmukt een diepe belijdenis van schuld over de lippen komt. Arm aan smeekend roemen in de verlos sing „Ik wéét, dat mijn Verlosser leeft Arm aan echte dankbaarheid. Kunnen we zeggen Het is mij goed dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uwe inzettingen leerde (Ps 119:71). Of hebben we vaak geen heel andere dingen geleerd in de afgeloopen 5 jaar dan de inzettingen Gods? Verrijkt! Welk een krachtige invloed in heel ons volk door onze geweldig uitgegroeide Calvinistische actie. Een schitterend gewonnen 80-jarige schoolstrijdPrachtige scholen, Christelijk Lager, Middelbaar, Hooger.'Arm! De schoolstrijd naar binnen moet eigenlijk nog veelszins beginnen, om werkelijk alle vakken met de Geest van Christus te door dringen, opdat het „Christelijk" geen etiquet zij maar realiteit. Hoe is het met die V U., die naar de bedoeling van Kuyper, in innige samenwerking met de Theol. Hoogeschool, he; instituut voor de herkerstening van Europa zou zijn Een geweldige Calvinistische politieke in vloed Rijk, toch arm Waren we als Geref. Kerken het geweten van héél het Nederlandsche volk en zijn we het nu Hebben we niet als Christelijk volksdeel mede schuld aan de débacle van 1940? Is die heusch alleen ge komen, omdat „de anderen" niet naar ons hebben heluisterd Een prachtige, groeiende evangelisatie beweging Rijk, toch arm. Hoe staat het .met de „werfkracht" van onze Geref. Kerken? Zijn we allen alles geworden, om eenigen te behouden? (1 Cor. 9 22). Wordt het evangelisatie-werk gedragen door een ge meente, die zich nergens het evangelie schaamt of kunnen we beter massaal betogen dan persoonlijk getuigen Heel de wereld zouden we voor Christus veroveren* krachtens de bizondere en de* al- gemeene genade, maar de wereld veroverde veelszins ons. Hoe is het met liet gebed om de komst van Gods nieuwe wereld, met het verlangen van de Bruid naar de komst van haar Bruidegom Met de oud-Christelijke bedeLaat de genade komen en de aarde vergaan Troffel en zwaard, ja! Maar de pelgrims staf in de brand- of archief-kast Is deze rede hard? Nietzsche, de godlo- chenaar, zei eens van de kerk Niet uw zonde, maar uw zelfgenoegzaamheid schreit ten hemel De kerk luisterde niet, het was de stem der haat. Christus zegt hetzelfde hier, maar nu luistere de kerk, want Hij zegt het uit liefde Zoo wie ik liefheb, die bestraf en kastijd Ikwees dan ijverig en bekeer U. Hij ontdekt ons door schade en schande als kerken aan onze armoede, maar niet uit leedvermaak maar uit lust ons weer rijk te maken met echt goud inplaats van ons kla tergoud. Hij ontdekt ons aan onze naaktheid, door de spinrag van de schoone schijn van ons te scheuren, opdat hij ons, als wij het boetekleed aandoen, met de witte kleederen van Zijn gerechtigheid zou bekleeden. Hij wil onze oogen openen opdat we weer echt zien, wie we zijn, opdat we zouden weenen tranenbeken om de zonde van onze kerken, ,ydie ook onze zonde is, maar opdat Hij dan onze tranen zou droogen. Ach, dat we kennen de door menschen niet te stillen schrik over zulk een kerk, opdat we de goddelijke troost over zulk een Heiland en Heere deelachtig mogen wezen. Zoo niet, Hij zal ons uit zijn mond spuwen, want Hij is het, G. Die, na lang geduld Met goederen vervult Der hongerigen monden, Hij zïet geen rijken aan, Maar heeft ze in hunnen waan, Gans ledig weggezonden. K. J. K. Het Gereformeerd Weekblad met bovengehoemde titel, onder redactie van Prof. Grosheide, heeft ook weer zijn entrée gedaan. In zijn kortstondig bestaan voor den oorlog had het reeds een goede naam en ingang gevonden onder ons. Ten offer gevallen tijde lijk aan de driften van den Duitschen dwingeland, is het nu weer verschenen. Wij verheugen ons daarover en zijn stellig overtuigd dat het zijn weg zal vinden. De hoofdredacteur, Prof. Grosheide, heeft het volle vertrouwen van ons Geref. Volk en hij heeft zich uit gerust met een uitnemende staf van medewerkers. Het zijn: Prof. Bavinck, Prof. Berkhouwer, .Ds. P. van Dijk, Zaandam, D. Grosheide, Amsterdam, Dr. W. G. Harrestein, Weesp, Ds. D. Hoek, Hilversum, Ds. F. S. Hoekstra, „Sassenheim, H. te Merwe, Schiedam, Dr. P. Prins, Dordrecht, Dr. N. IT. Ridderbos, Voor burg, Ds. W. Av Wieringa, Loosduinen, Dr. L. van der Zanden, Groningen. Men kan een oogenblik de vraag stellen of één groot centraal blad niet beter ware. Er is voor con centratie van de onderscheidene bladen veel te zeg gen, maar er zijn stellig ook veel bezwaren tegen aan tevoeren. Evenwel alle discussie pro lijkt mij hier vruchteloos en eenvoudig te strandep op de werke lijkheid, dat er meerdere bladen verschijnen. Voor concentratie van de pers is trouwens zakelijk bezien eerste vereischte een eeuwigen vrede tusschen uitge vers, hetgeen ook al tot de vrome w^nschen behoort.' Het beste is 'daarom de situatie te accepteeren, zoo als ze is. Elk blad bewijze zijn bestaan en bestaans recht. Naar onze overtuiging is er aan de verschei denheid van bladen ook een goede kant. ITet leven is nu eenmaal bontkleurig en deze veelvoudige scha- keering moet ook uitkomen in het christelijk leven en de christelijke pers. Daarom is er stellig plaats voor „Belijden en Beletfen"naast het „Gevel. Weekblad" en anderebladen. De inhoud van de ons toegezonden nummers is opbouwend. De toon is rustig en beheerscht. Geen wonder, dat in de eerste twee nummers een woord ^an eerbiedige hulde gebracht woFdt aari. den uitgèver wijlen S. J. P. Bakker, die na een dappere en eerlijke strijd voor zijn beginsel gevallen is door de wreede hand van den tyran. Voor allen, die hem gekend hebben, zal het een verkwikkende gedachte zijn, dat zijn blad, waarvoor hij zóo heeft gewérkt, weer verschijnt. Wij wenschen het een goede vaart en vele lezers. Administratieadres is Lijnbaansgracht 208-209, Am sterdam C. Men kan zich hier in Zeeland o.a. als abonné op geven bij M: Steketee, Oranjeplein 18, Souburg. M. N. J. H. VIL Het is er wel verre vandaan, als zou de antithese gedachte thans tot een overwonnen en verouderd standpunt behooren. Dat kan nooit en zeker thans niet, nu de wereld zich opmaakt tot de laatste ronde in de worsteling tusschen Christendom en Heidendom. De boodschap der zeven A'damsche predikanten om nu de antithese-gedachte in de politiek vrij te geven, is wel een zeer gevaarlijke. Hier tegen moet met alle kracht gewaarschuwd worden. Wel verre dat de anlithes.e-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1945 | | pagina 1