ZEEUWSCHE t KERKBODE
UITGAVE VAM DE
DER GEREFORMEERDE
PARTICULIERE SYMODE
K ERKEM IM ZEELAMD
I t
H OVEn IS j 11
BELIJDEN EN BÉLEVEN.
BEGINSELNARCOSE
OF DE OVERGANG DER ZEVEN
AMSTERDAMSCHE PREDIKANTEN
NAAR DE S.D.A.F.
„EEfl £>AG in UVE VOOR
BETER. P A ft PUIIEMP tLDEfcS"
No. 14 VRIJDAG 5 OCTOBER 1945 1ste jaargang
Hoofdredacteur: Dr N? J. HOMMES. Redacteuren: f)s JOH. BOOIJ, Ds W. M. LEJIOINTRE, Ds A. A. OOSTENBRINK en Ds J. A. TIEMENS
Drukkerij LITTOÖIJ OLTHOFF, Middelburg
Abonnementsprijsper halfjaar bij vooruitbetaling f 2,Afzonderlijke nummer? 9 ct. Advertentiën 20 ct. per regel
Berichten, opgaven predikbeurten enz. tot Dinsdagmorgen te zenden aan de drukkers Littooij Olthoff, Middelburg, Spanjaardstraat 47. Telefoon 2438. Giro 42280
Gij zegt: Ilc ben rijk eri verrijkt ge
worden, en héb geens' dings gebrek
en gij weet nie't, dat gij zijt ellendig,
en Jammerlijk, en. arm, en 'blind, en
naakt. Openb. 3 17.
In de grenzenlooze verwarring onzer dagen
klinkt bij oud en jong de vraag Hoe staat
het toch met onze Gerei Kerken Wat de
een Reformatie noemt, noemt de ander Re-
-vcMutie. Dominee, wat denkt U ervan
Oneindig belangrijker is de vraag „Christus,
wat denkt U ervan Christus geeft Zijn
oordeel over de Kerk, «ook over onze Geref.
Kerken, jn de zeven brieven aan de zeven
gemeenten in Klein-Azië Dus ook de brief
aan Laodicea is een brief aan ons. Ook de
2e brief eindigtDie ooren heeft om te'
hooren, die hoore, wat de Geest tot de ge
meenten zegt
Geldt het dan ook van onze Geref. Kerkeen
Kijk, zonder dat we weten, hoe arm we zijn
Verrijkt, zonder dat we weten, hoe ellendig
we zijn Ja
Verrijkt. Welk een trouw aan het Woord,
aan de Leer der Schriften Welk een schatten
uit de Bijbel gedolven en op de kansels en
in vereenigingen en in de pers onder het volk
gebrachtWelk een rijke theologie- vooral
in het stuk des Verbonds.
Arm Wie leest er onder ons graag en
trouw ook voor zichzelf persoonlijk in den
Bijbel als zijn dagboek en zijn reisboek
Waar is de gemeente, die niet alleen het
woord met alle toegenegenheid ontvangt, maar
ook zelf dagelijks de Schriften onderzoekt,6
of deze dingen alzoo zijn. (Hand. 17 11)
Zooveel verschil onder zulke knappe theo
logen Een verbondstheorie, die niet verbindt
maar verscheurt. Zijn we vergeten, dat de
kennis opgeblazen maakt, maar de liefde
sticht, dat al onze rijkdom aan kennis en
aan profeteeren, maar ten deele, maar stuk
werk is?
VerrijktVerreweg onze meeste doopleden
komen tegenwoordig tot Openbare Belijdenis
en dan ook tot het Avondmaal. Weinig uit
brekende zonden dikwijls in onze gemeenten.
Arm Arm aan ellende-kennis. Prof. Ba-
vinck moet al klagen, dat hat besef van zonde
en genade onder ons bezig is uit te slijten
en dat ge nauwelijks meer soms iemand ont
moet wien onopgesmukt een diepe belijdenis
van schuld over de lippen komt.
Arm aan smeekend roemen in de verlos
sing „Ik wéét, dat mijn Verlosser leeft
Arm aan echte dankbaarheid. Kunnen we
zeggen Het is mij goed dat ik verdrukt ben
geweest, opdat ik Uwe inzettingen leerde
(Ps 119:71). Of hebben we vaak geen heel
andere dingen geleerd in de afgeloopen 5 jaar
dan de inzettingen Gods?
Verrijkt! Welk een krachtige invloed in
heel ons volk door onze geweldig uitgegroeide
Calvinistische actie. Een schitterend gewonnen
80-jarige schoolstrijdPrachtige scholen,
Christelijk Lager, Middelbaar, Hooger.'Arm!
De schoolstrijd naar binnen moet eigenlijk
nog veelszins beginnen, om werkelijk alle
vakken met de Geest van Christus te door
dringen, opdat het „Christelijk" geen etiquet
zij maar realiteit. Hoe is het met die V U.,
die naar de bedoeling van Kuyper, in innige
samenwerking met de Theol. Hoogeschool,
he; instituut voor de herkerstening van Europa
zou zijn
Een geweldige Calvinistische politieke in
vloed Rijk, toch arm Waren we als Geref.
Kerken het geweten van héél het Nederlandsche
volk en zijn we het nu Hebben we niet
als Christelijk volksdeel mede schuld aan de
débacle van 1940? Is die heusch alleen ge
komen, omdat „de anderen" niet naar ons
hebben heluisterd
Een prachtige, groeiende evangelisatie
beweging Rijk, toch arm. Hoe staat het
.met de „werfkracht" van onze Geref. Kerken?
Zijn we allen alles geworden, om eenigen te
behouden? (1 Cor. 9 22). Wordt het
evangelisatie-werk gedragen door een ge
meente, die zich nergens het evangelie schaamt
of kunnen we beter massaal betogen dan
persoonlijk getuigen
Heel de wereld zouden we voor Christus
veroveren* krachtens de bizondere en de* al-
gemeene genade, maar de wereld veroverde
veelszins ons. Hoe is het met liet gebed om
de komst van Gods nieuwe wereld, met het
verlangen van de Bruid naar de komst van
haar Bruidegom Met de oud-Christelijke
bedeLaat de genade komen en de aarde
vergaan
Troffel en zwaard, ja! Maar de pelgrims
staf in de brand- of archief-kast
Is deze rede hard? Nietzsche, de godlo-
chenaar, zei eens van de kerk Niet uw zonde,
maar uw zelfgenoegzaamheid schreit ten hemel
De kerk luisterde niet, het was de stem der
haat. Christus zegt hetzelfde hier, maar nu
luistere de kerk, want Hij zegt het uit liefde
Zoo wie ik liefheb, die bestraf en kastijd
Ikwees dan ijverig en bekeer U.
Hij ontdekt ons door schade en schande
als kerken aan onze armoede, maar niet uit
leedvermaak maar uit lust ons weer rijk te
maken met echt goud inplaats van ons kla
tergoud.
Hij ontdekt ons aan onze naaktheid, door
de spinrag van de schoone schijn van ons te
scheuren, opdat hij ons, als wij het
boetekleed aandoen, met de witte kleederen
van Zijn gerechtigheid zou bekleeden.
Hij wil onze oogen openen opdat we weer
echt zien, wie we zijn, opdat we zouden
weenen tranenbeken om de zonde van onze
kerken, ,ydie ook onze zonde is, maar opdat
Hij dan onze tranen zou droogen.
Ach, dat we kennen de door menschen niet
te stillen schrik over zulk een kerk, opdat
we de goddelijke troost over zulk een Heiland
en Heere deelachtig mogen wezen.
Zoo niet, Hij zal ons uit zijn mond spuwen,
want Hij is het,
G.
Die, na lang geduld
Met goederen vervult
Der hongerigen monden,
Hij zïet geen rijken aan,
Maar heeft ze in hunnen waan,
Gans ledig weggezonden.
K. J. K.
Het Gereformeerd Weekblad met bovengehoemde
titel, onder redactie van Prof. Grosheide, heeft ook
weer zijn entrée gedaan. In zijn kortstondig bestaan
voor den oorlog had het reeds een goede naam en
ingang gevonden onder ons. Ten offer gevallen tijde
lijk aan de driften van den Duitschen dwingeland, is
het nu weer verschenen. Wij verheugen ons daarover
en zijn stellig overtuigd dat het zijn weg zal vinden.
De hoofdredacteur, Prof. Grosheide, heeft het volle
vertrouwen van ons Geref. Volk en hij heeft zich uit
gerust met een uitnemende staf van medewerkers. Het
zijn: Prof. Bavinck, Prof. Berkhouwer, .Ds. P. van
Dijk, Zaandam, D. Grosheide, Amsterdam, Dr. W. G.
Harrestein, Weesp, Ds. D. Hoek, Hilversum, Ds. F.
S. Hoekstra, „Sassenheim, H. te Merwe, Schiedam,
Dr. P. Prins, Dordrecht, Dr. N. IT. Ridderbos, Voor
burg, Ds. W. Av Wieringa, Loosduinen, Dr. L. van
der Zanden, Groningen.
Men kan een oogenblik de vraag stellen of één
groot centraal blad niet beter ware. Er is voor con
centratie van de onderscheidene bladen veel te zeg
gen, maar er zijn stellig ook veel bezwaren tegen
aan tevoeren. Evenwel alle discussie pro lijkt mij hier
vruchteloos en eenvoudig te strandep op de werke
lijkheid, dat er meerdere bladen verschijnen. Voor
concentratie van de pers is trouwens zakelijk bezien
eerste vereischte een eeuwigen vrede tusschen uitge
vers, hetgeen ook al tot de vrome w^nschen behoort.'
Het beste is 'daarom de situatie te accepteeren, zoo
als ze is. Elk blad bewijze zijn bestaan en bestaans
recht. Naar onze overtuiging is er aan de verschei
denheid van bladen ook een goede kant. ITet leven
is nu eenmaal bontkleurig en deze veelvoudige scha-
keering moet ook uitkomen in het christelijk leven en
de christelijke pers. Daarom is er stellig plaats voor
„Belijden en Beletfen"naast het „Gevel. Weekblad"
en anderebladen.
De inhoud van de ons toegezonden nummers is
opbouwend. De toon is rustig en beheerscht. Geen
wonder, dat in de eerste twee nummers een woord
^an eerbiedige hulde gebracht woFdt aari. den uitgèver
wijlen S. J. P. Bakker, die na een dappere en eerlijke
strijd voor zijn beginsel gevallen is door de wreede
hand van den tyran.
Voor allen, die hem gekend hebben, zal het een
verkwikkende gedachte zijn, dat zijn blad, waarvoor
hij zóo heeft gewérkt, weer verschijnt.
Wij wenschen het een goede vaart en vele lezers.
Administratieadres is Lijnbaansgracht 208-209, Am
sterdam C.
Men kan zich hier in Zeeland o.a. als abonné op
geven bij M: Steketee, Oranjeplein 18, Souburg.
M. N. J. H.
VIL
Het is er wel verre vandaan, als zou de antithese
gedachte thans tot een overwonnen en verouderd
standpunt behooren. Dat kan nooit en zeker thans niet,
nu de wereld zich opmaakt tot de laatste ronde in
de worsteling tusschen Christendom en Heidendom. De
boodschap der zeven A'damsche predikanten om nu
de antithese-gedachte in de politiek vrij te geven, is wel
een zeer gevaarlijke. Hier tegen moet met alle kracht
gewaarschuwd worden. Wel verre dat de anlithes.e-