Jeugdrubriek. VRIJGEMAAKTE VOORLICHTING. OFFICIEELE BERICHTEN GEREFORMEERDE KERK AXEL. KERKNIEUWS. 61 t nog op. Meer dan één tijdelijk ziekenhuis verrees. Maar één kampement werd toch in hoofdzaak het onderdak voor hen, die lichamelijk geschonden, de reis naar hun vaderland ondernemen moesten. Daar zijn ondergebracht, die als wrakken ontslagen werden uit de ondragelijke druk van het concentratie kamp. Bomberg en .Belsen, Oranienburg en Dachau, zijn namén geworden die in de geschiedenis een blijvende klank van verschrikikng zullen houden. Hoewel het ziekenhuiswerk mijn eigenlijke taak niet was (mij was het werk in de kampen opgedragen) heb ik toch zoo nu en dan „dienst gedaan" in de ziekenhuizen. Nooit zal ik vergeten wat ik den eersten keer zag bij het betreden der ziekenzalen. Om den schok zooveel mogelijk te breken, werd ik niet direct op de „ernstigste" zalen gebracht. Daar moest een zekere climax zijn in het verwerken van de indrukken en aandoeningen die het zien van zooveel geschonden levens opwekten. Er waren er, die hier lagen aan wonden laboreerend, die granaatvuur of bombardement hadden veroor zaakt. Maar^er lagen ook andere zieken. Bij hen was niet het oorlogsgeweld de oorzaak van verminking of doodelijke ziekte. De dagelijksche mishandeling, het onthouden van het meest noodige voedsel deed hier het afschuwelijke beulswerk. Nooit vergeet ik dat bed op zaal 4, waarbij ik op een Zondagavond, na een toespraak op een der andere zalen, geroepen werd. Volmaakt uitgeteerd lag hier een slachtoffer van de afschuwelijke moord-methodes der slavendrijvers. Hij wist, dat het niet lang meer duren kon. „Zoo kan ik toch niet blijven hoesten", was zijn eigen antwoord, op de aanhoudende hoest buien. De oogen hol, polsen, die aan kinderarmen herinnerden, uitgemergeld lag hij daar dicht bij de poorten van den dood. En toch, was hier het wonder van Gods verlossende Genade geschied. Geen bitterheid was hier meer, maar een verwachten van de „verlossing des lichaams". Beschamend is zoo'n ziekbed. Verbijsterend dat ver langen van een zoo naar het leven geslagene, om alleen nog maar wat contact met hem, die het Woord Gods moest spreken. Ik denk aan die zaal, waar na het slechts korte bezoek, dat gebracht kon worden, de vraag klonk: „U komt toch gaüw eens weer?" Hoe volslagen een zaam, hoe gebroken in idealisme deze levens zijn God alleen weet het! Er lagen er met stompjes-arm afgebonden op de kussens, waarop zij steunden. Ginds, zagen wij in ge heel "verbonden gezichten. Onder hen, waren er, die nauwelijks meer konden spreken, die je aankeken, vragend met hun oogen de eeuwige vraag, zonder woorden, de bede om troost en hulp. Een andere dan die deze wereld geven kan. Hier en daar werd een bijbel achtergelaten. Er was een jongeman, die later vertelde, op de vraag, of hij geregeld las: „ik begin 's avonds na 7uur "als 't stil wordt op de zaal en dan lees ik soms een uur achter een door." Het is niet te zeggen, wat Gods Woord hier be- teekent voor hen, die geheel afgezonderd in een vreemde omgeving, in de Schrift zich weten aange sproken door den God van hun jeugd, die niet is ver anderd, maar Dezelfde bleef. De tragiek van de ziekenzaal voltooit zich in de begrafenis. Niet alleen is aan veel repatrieerenden op hun sterfbed in den vreemde de familie-gemeen schap onthouden talloos velen zijn zelfs eenzaam geweest op den dag der begrafenis. De familie woonde ver weg. Wel is haar bericht gedaan. Maar niemand kwam opdagen. Toen brak het stervensuur aan. De zuster alleen stond bij„het sterfbed. Zoo werd de patient straks afgelegd. In de lijkenkamer stond het lichaam, opgebaard. Het wachten was op de komst der familie, die nog één keer een blik werpen zou op den geliefden doode. Maar niemand kwam omzien naar den gestorvene. Toen brak de dag van de begrafenis aan. Dè predi kant was verwittigd. Hij verscheen op het afgesproken uur aan het ziekenhuis. Daar was niemand dan de zuster van de lijkenkamer alleen, die meldde dat de lijkwagen in aantocht was. Als de lijkkoets voorkomt, de kist -wordt ingeladen, is het tijd om grafwaarts te gaan. Er zijn- maar twee die volgen: de l'ijkdienaar en de predikant. Zoo be reikt „de stoet" het kerkhof. De grafdienaar gaat voor en zoo staan wij straks gedrieën aan het graf. De Bijbel wordt geopend. Het getuigenis gaat uit van Hem, die ook dezen vorm van verschrikking over wonnen heeft in Zijn Eenzame Dood. De familie wordt in een kort gebed den Heere en Zijn vertroostende genade bevolen. De graf-dienaar geeft den predikant de spa in de hand. Enkele brokken aarde kletteren op de kist, die is neergelaten in de donkere diepte. Dan is het afge- loopen! Troosteloos naar de wereld is dit einde! Is dit dan het slot van een leven, dat in gevangenschap eiken dag onderging de tartende slagen van den onder drukker? Is er dan geen eer en recht bij G«ti? Hier uit dit graf is een stem die roept om dien dag, waarop de graven zullen geopend worden. De dag van Gods glorie over een wereld die nog meer verdonkerdzal zijn „wanneer God haastig recht doen zal". En Jezus' vraag grijpt ons diep in de ziel: „De Zoon des Men- -schen als Hij komt, zal Hij het geloof vinden op de aarde?" (Lucas 18 8). BOOIJ. Via de Zeeuwsche Kerkbode nam ik kennis van de weergave, die de Reformatie van de vergadering der Classis Axel gaf. Het woord „synodocratisch verband" doet vermoeden, uit welken hoek deze beschrijving afkomstig is. Hoe het mogelijk is, dat iemand van een vergadering, die honderden als aanwezigen tot ge tuigenis had, een dergelijke voorstelling van zaken kan geven, is mij een raadsel. We lezen: Reeds bij de Constitueering van de Classisvergade- ring werd bezwaar gemaakt tegen de toelating van de afgevaardigden van Hoek. Daar echter de inge diende credentiebrief gelijk was aan die- van de andere Kerken van de Classis, kon die niet-toelating niet doorgaan. Nota bene. Welle bezwaar werd er gemaakt tegen de toelating van Hoeks afgevaardigden? Dit, dat het voor de ver schillende afgevaardigden een vraag was, hoe de last brief van Hoek te rijmen viel met de mededeeling door denzelfden kerkeraad aan de Classis gericht. De last brief gaf last en macht om te besluiten overeenkomstig Gods Woord, Drie formulieren van Eenigheid, D.K.O. en verdere synodale bepalingen. Daarnaast was er het voorstel van de Kerk van Hoek mede behelzende de mededeelingen, dat zij sommige S.nodebesluiten niet voor vast en bondig hield. Dat klopte niet. Wat werd tegen dat bezwaar opgemerkt? Men mocht niet bij de lastbrieven in rekening brengen, wat bij de inge komen stukken eerst ter kennis van de vergadering zou worden gebracht; alsof die kennisgeving niet reeds meer dan 6 weken geleden aan de Kerken was toe gezonden. En als er in de lastbrief stond: verdere Synodale bepalingen, dan bedoelde men natuurlijk: behalve de niet aanvaarde Synodebesluiten; alsof een dergelijk verzwegen voorbehoud geoorloofd kan heeten. Daarop sprak Ds. Zemel: 't Was weer de gewone methode, die hier altijd gevolgd werd. Het debat moest worden voorkomen. Dat durven ze niet aan. En t gold de kleine Kerk van Hoek. Maar Axel stond ge heel aan Hoeks kant. Ds. Póst pleitte voor de toelating van Hoek. Hoek was z.i. geheel in den kerkelijken weg. En we moesten de mogelijkheden, die Hoek wilde bieden om" tot een oplossing te komen, niet bij voorbaat afsnijden. Daarop heb ik zelf gezegd: Ik wil zelfs den schijn niet op mif ^aderfiS als zou ik het debat willen ont- loopen. Dat is voor mij het eenige motief om over mijn bezwaren heen te stappen en de lastbrief van Hoek te aanvaarden. In gelijken zin spraken ook andere afge vaardigden. Zoo werden Hoeks afgevaardigden toe gelaten. Ja, en dan krijgen we in den loop der vergadering van Ds. Zemel te hooren: „Wees nu eens kerels! Eerst met bezwaren komen en dan Hoek toch toelaten!" Aardenbugr. TIEMENS. De Raad der Geref. Kerk van Axel verzoekt op name van de mededeeling, dat de Geref. Kerk te Axel, ondanks het besluit van den vroegeren Kerkeraad van 1 Aug. 1.1., is blijven voortbestaan en haar diensten houdt in het gebouw Ds. J. Scharpstraat 1. Praeses h.t. is, br. A. de Visser, Oudeweg 92, Axel, scriba h.t. br. C. van Gampen, Julianastraat 62, Axel. Het adres van den kerkeraad is bij br. A. de Visser voornoemd; dat der Diaconie bij br. J. R. Scheele, Pr. Hendrikstraat 71 te Axel. Wij hopen U wekelijks te kunnen opgeven, wie voor ons het Woord zal bedienen; wilt U zorgen dat er bijstaat „gebouw Ds. Scharpstraat 1"? Met heilbede, Namens den Raad der G. K., A. DE VISSER, Praeses ha. C. VAN KAMPEN, Scriba h.t. KORT VERSLAG van de vergadering der Classis Tholen op Donderdag, 6 September 1945 te Bergen op Zoom. 1. De waarnemende Praeses, Ds. Ie Cointre, opent de' vergadering, laat zingen Ps. 86 6, leest Efeze 4 1 16 en gaat voor in gebed. 2. Ds. Spoelstra komt ter vergadering, neemt de lei ding over en spreekt een welkomstwoord m.n. tot Cand. Kuiper en de Deputaten ad Art. 49 K.O. 3. Ds. Swierts en Br. J. v. Strien zien de credentie- brieven na: alle Kerken'' zijn wettig vertegenwoordigd. Poortvliet vaardigde een Diaken af, wien, gehoord de redenen, keurstem verleend wordt. De stukken Cand: Kuiper zijn in orde bevonden. Deze antwoordt bevestigend op de vraag, of hij instemt met de besluiten van de Generale Synode van 1942. 4. Het peremtoir examen wordt gehouden. Na het houden van het preekvoorstel wordt uitgesproken, dat er geen bezwaar bestaat tegen den voortgang van hét examen. Gehoord het advies der Deputaten ad Art. 49 K.O., wordt Cand. Kuiper met algemeene -stemmen toege laten tot de bediening des Woords en der Sacramenen in onze Kerken. De Praeses wenscht Cand. Kuiper en de Kerk te Rilland-Bath geluk met den uitslag van het examen. Cand<, Kuiper teekent het onderteekenings- formulief- van de Dienaren des Woords. De Classis zingt hem toe de zegenbede uit Ps. 134. Hierna wordt pauze gehouden. 5. De collecten worden geïnd. 6. Ds. Vreugdenhil leest de notulen der vergadering van 2 Mei jl., die onveranderd worden vastgesteld. Enkele zaken uit de notulen worden behandeld. Ds. Ie Cointre leest de notulen van de Classis-contracta, ge houden 26 Juni te Bergen op Zoom, die onveranderd worden vastgesteld. 7. Ingekomen stukken: a) Diverse mededeelingen van Kerken en Classes inzake, schorsing, uittreding en afzetting van predikanten. Met leedwezen kenniss van genomen. b) Acte van ontslag, verleend aan Ds. M. Ros door den Raad der Gereformeerde Kerk te Krabbendijke. Naar aanleiding daarvan rapporteert Ds. Vreugdenhil van zijn vertggenwoordiging met Ds. Swierts namens de Classis bij het afscheid van Ds. Ros. c)»Schrijven van Br. Borkent inzake de Evangelisatie in België. Hiervoor wordt gecollecteerd. d) Schrijven inzake collecte voor den arbeid onder zeevarenden ter koopvaardij, van den classicalen cor respondent, Br. Preve te Rilland-Bath. e) Verzoek van de Classis Axel om steun in den dienst des Woords. De Classis verleent gaarne haar zedelijken steun- - 8. Instructies. De Kerk van Bergen op Zoom heeft een instructie inzake de geestelijke ve/zorging der geïnterneerden. Geschreven zal worden naar den provincialen Depu- taat terzake, Dr< Hommes te Middelburg. 9. Verslag van de vergadering der Particuliere Synode van Zeeland, doer Ds. Vreugdenhil. Ds. Ie Conitre doet enkele mededeelingen over de vergade- .ring der Generale Synode. 10. Br. de Kok rapporteert, namens den Kerkeraad te Bergen op Zoom, dat diverse kasboeken zijn nage zien en in orde bevonden. 11. De Deputaatschappen worden geregeld. Ds. Vreugdenhil wordt benoemd tot Scriba in de plaats van Ds. Ros. Adres-kerk wordt nu Oud-Vossemeer. Tot sec. Scriba, Ds. Swierts. 12. Rondvraag naar Art. 41 K.O. Ds. Vreugdenhil deelt een en ander mee over den toestand in de Kerk te Poortvliet. 13. De collecte-lijst wordt vastgesteld. 14. Poortvliet vraagt vacature-beurten, die worden toegestaan en geregeld. 15. Bij de algemeene rondvraag danken de afge vaardigden van Rilland-Bath de Classis-kerken voor den steun, in den afgeloopen tijd verleend en vragen vertegenwoordiging bij de bevestiging en intrede van Ds. Kuiper, 16 Sept. a.s. De afvaardiging wordt ge regeld, ook naar de kerk te Bergen öp Zoom op 3 October a.s., ter gelegenheid van het 25-jarig ambts jubileum van den plaatselijken predikant. 16. Het persverslag wordt gelezen en vastgesteld. 17. De volgende vergadering, wordt vastgesteld, D.V. op Donderdag 8 Nov. a.s. Het Moderamen zal dan bestaan uit: Praeses Ds. Ie Cointre; Scriba Ds. Vreugdenhil; Assessor Ds. Spoelstra. 18. Nadat de Praeses is voorgegaan in dankzegging sluit hij de vergadering. Öp last der Classis, Ds. W. M. LE C'OINTRE, h.t. Assessor. De volgende collecten werden geïnd: Anna Jacoba-polder Bergen op Zoom Krabbendijke Oud-V ossemeer Poortvliet Rilland-Bath 9 Anna Jacoba-polder Bergen op Zoom Krabbendijke Oud-Vossemeer Poortvliet Rilland-Bath Tholen Beroepen te Goes, D. A. Zijlstra te Uithuizen; te de Krim, F. J. B. Schiebaan te Heinenoord; te Om men (2e pred.plaats), K. J. Schaafsma te Ruinerwold- Koekange; te Schiebroek-Hillegersberg-centrum, E. - Pijlman te Lopik; te Valkenburg (Z.H.) R. D. Beu- kema, cand. en hulppred. te 's-Gravenhage-Loos- duinen; te Westbroek, J. E.' Hendriks, cand. en hulp pred. te Badhoevedorp; te Zwijndrecht (vac.) W. Scheele) C. van der Tas te Spijkenisse; te Zwijn- drecht-Grootelindt, T. Fossen te Westmaas. Te Brit- sum, J. Brouwer te Roermond; te Wanswerd aan de Streek, G. van Andel te Ooster-Nijkerk; te Aalten (4e pred.plaats) en te Nieuwer-Amstel Noord (2e pred.-plaats) D. A. Zijlstra te Uithuizen; te Wou- brugge, J. E. Hendriks, cand. en hulppred. te Bad hoevedorp. u co u TJ >2 24,31 63,57 39,22 19,82 C/3 C «- QJ ra -u ra c en c "H O 3 Xcn 19,41 87,36 68,60 24,59 G c -T-," u. "O S _ra -O "ï- XX 22,03 84,37 90,— 13,66 20,21 16,62 20,- 01 _ra to *9 cj _o (j t-, OS 'r— ra _2> aj WCQ CP co g5 G 2 U o ra O G -G <u u c/3 D v 20,56 30,98 67,15 234,57 64,96 213,41 239,95 24,65 17,78 26,- 22,64 171,12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1945 | | pagina 3