Actueele Vragen.
OFFICIEELE BERICHTEN
ontkennend. Hoewel uit niets bleek, dat zij hiertoe
last hadden ontvangen, verklaarden zij dit te doen
uit naam hunner kerken.
Hierop sprak de vergadering het volgende uit:
De classis Axel der Gereformeerde Kerken in Ne
derland,
kennis nemende van de verklaring van de afgevaar
digden van de kerken van Hoek. Axel en Zoutespui,
dat zij zich niet met het besluit der classis inzake het
voorstel van de Kerk van Hoek ten aanzien van de
verwerping der dogmatische uitspraken van de Synode
der Geref. Kerken inzake het Genadeverbond confor-
meeren,
constateert, dat de geestelijke eenheid der Geref.
Kerken in de classis verbroken is en de grondslag voor
verdere samenspreking ontbreekt en verzoekt de afge
vaardigden, die met de verklaring instemmen, de ver
gadering der classis te verlaten.
In antwoord daarop heeft de meerderheid van den
kerkeraad te Axel, Hoek en Zoutespui zich achter deze
afgevaardigden gesteld en aan de classis bericht, dat
zij het verband met de Geref. Kerken in Nederland
verbreken.
Door deze daad hebben de betrokken broeders niet
slechts de geestelijke verdeeldheid bestendigd, maar
ook alle gemeenschap met de andere kerken beëindigd,
zoodat zij niet langer als Uw wettige ambtsdragers
kunnen worden erkend.
De classis is er van overtuigd dat velen Uwer door
de eenzijdige voorlichting van den kant der bezwaar
den gegeven den rechten weg niet helder onder
scheiden.
Met nadruk brengt de classis dan ook het volgende
onder Uw aandacht:
Onjuist is de voorstelling, als zou de beslissing van
1905 niet ten volle door de Synode worden
gehandhaafd.
Onjuist als zou de Synode de gedachte van Kuyper
verdedigen, dat de wedergeboorte bij den
doop moet worden ondersteld als reeds ge
schied.
Onjuist de voorstelling als zouden de bezwaarden
slechts het standpunt van Prof. Lindeboom,
H. Bavinck en andere oud-A broeders ver
dedigen.
Onjuist als zou de classis of enkelen harer leden
volgens vastgesteld plan de broeders hebben
uitgeworpen.
Onjuist als zouden de kerken door het besluit der
classis buiten het kerkverband gezet zijn.
Wilt ge een eigen oordeel vormen, neem en lees
Gods Woord en zie de kantteekeningen, welke de leer
der Geref. Vaderen was (b.v. op Jes. 6 13, Jesaja
59 21, Matth. 18 2-6, Matth. 19 13-15, Matth.
21 16, Joh. 15 2, Rom. 9:1-6 .Gal. 3 7, 14,
27, 2 Petr. 2:1, Openb. 22 19).
Lees Uw belijdenis na, in het bijzonder Ned. Ge-
loofsbel. art. 33 en 34. Heid. Cat. Zondag 26 en 27,
Dordtsche leerregel I, 9, 12, 13, 15, 17, dwalingen 1,
II dwalingen 6 III/IV, 8—15, dwalingen 8 en 9.
Lees zoo noodig wat Calvijn en Ursinus leeren
van het genadeverbond en den Doop. Lees Bavinck
„Roeping en Wedergeboorte" (niet alleen bladz. 130,
maar ook bladz. 131 en 132) en de „Offerande des
lofs". Neem en lees en stel dan vast, wat er overblijft
van de aantijging, dat de Synode een valsche leer,
een verderfelijke ketterij in voert.
Lees dan 1 Cor. 11 19, 1 Cor. 14 29 en 32
(met de kantteekeningen) en oordeel, wie het zijn, die
de eenigheid der Kerk hebben verstoord.
Broeders en Zusters, wij vragen U niet om onge
hoorzaamheid aan Synode of Classis, maar wij vragen
U, dat ge blijven zoudt bij de aloude Geref. leer die
in gehoorzaamheid aan Gods Woord door onze kerke
lijke vergaderingen in Synode en Classis werd ge
handhaafd.
Derhalve vermanen wij U in allen ernst:
Bewaart de gemeenschap met de Geref. Kerken in
ons Vaderland, opdat van U niet gelde het apostolisch
verwijt uit Gal. 3:1. Erkent alleen diegenen, als Uw
wettige ambtsdragers, die aan de scheuringwekkende
en scheuringwerkende actie tegen onze kerkelijke ver
gaderingen gericht, niet hebben meegewerkt.
Namens de classis Axel,
JOH. A. TIEMENS, Praeses.
8 Augustus 1945. A. B. W. M. KOK, Scriba.
Wij zijn de broeders uit de classis Axel zeer dank
baar voor dit rustig en welgefundeerd getuigenis, dat
helaas moet oproeien tegen een heele reeks gepropa
geerde onwaarheden en misverstanden. Van Dr. Schil
der is het woord dat de secte leeft van misverstanden.
Indien dit juist is en dat is het, dan is de nieuwe
vrijgemaakte Geref. Kerk daarmede ook geoordeeld.
Men gaat de kerkscheuring rustig aan op grond
van tal van onjuiste voorstellingen.
Het is een bijna verzwelgende stroom, waarin
heelaas vele eenvoudigen omkomen. De brochure van
Ds. Francke: Om de waarheid van den Doop, is zulk
een stroom, waarin werkelijk kolk en afgrond loeien
van onjuiste voorstelling van zaken.
Daarom is het goed dat de classis dit ernstig woord
deed uitgaan. Wij die met den strijd der broeders
daar van harte meeleven, wilden hun duidelijke bood
schap hier gaarne opnemen.
Al onze Kerken in de provincie zullen met groote
dankbaarheid en medeleven dit getuigenis lezen. Het
is zeer instructief.,
Laten daarom al onze broeders en zusters nu eens
gehoor geven aan den oproep van de clasis Axel om
de door haar vermelde Schriftplaatsen en belijdenis
uitspraken eens na te gaan.
Werkelijk, hier liggen vele getuigenissen, die ons
niet in het onzekere laten, aan welke zijde de dwaling
en de scheuring is.
M. N. J. H.
HOE MOET ONZE HOUDING
TEGENOVER DE DUITSCHERS ZIJN?
VIII.
Het eerste, waarvoor de Christelijke gemeente dus
verantwoordelijk is in het huidige tijdsgebeuren is: het
getuigenis, dat zij moet laten hooren in de wereld, dat
God regeert, dat Hij Koning is.
In de tweede plaats is zij, volgens Barth, aan haar
Heere en aan de wereld verschuldigd de Goddelijke
weldaad en de Goddelijke noodzakelijkheid te be
tuigen van den juisten en vrijen aardschen staat. En
dit m.n. tegenover den godgelijken oorlogsstaaf, die
werd tot zuiveren geweldstaat, die wij nu hebben zien
ten gronde gaan. Gelukkig hebben wij gezien voor
onze oogen, dat er ook nog andere staten zijn, al zijn
dat zeker ook geen volmaakte producten, maar ze zijn
dan toch het middel geweest om een dam op te werpen
tegen de overstrooming door de nationaal-socialistische
staat. „De Christelijke gemeente weet, wien alle macht
gegeven is in hemel en op aarde. Juist daarom weet ze
onderscheid te maken tusschen echte en onjuiste aard-
sche macht, tusschen door God ingestelde en door
menschen willekeurig uitgevonden en op den troon ge
zette overheid. Daarom is zij dankbaar voor alle echte,
juiste, door God ingestelde macht en overheid, die
paal en perk stelt aan de onmenschelijkheid en ruimte
maakt voor de menschelijkheid...... Echte politiek is
volgens het duidelijke woord van den apostel Paulus
(Rom. 13 4) ook Godsdienst. Aardsch recht en
aardsche vrijheid beiden pas echt, als het eene de
vervulling van het andere is zijn ook gaven van
God."
Barth legt er alle nadruk op, dat wij juist in onzen
tijd met zijn vernieling van iedere orde dezen Gods
dienst, deze gaven van God, zoo hard noodig hebben.
De Duitsche oorlogsstaaf zal wel niet zoo gauw weer
terugkomen, maar alle krachten moeten ingespannen
om te zorgen, dat wat daar op volgt, de politiek van
recht en vrijheid zal zijn. En ten opzichte van deze
aangelegenheid mag de Christelijke gemeente niet on
verschillig zijn. „Zij heeft zich op dit gebied veel te
vaak laten intimideeren en gezwegen, waar zij had
moeten spreken. De geheele catastrophe in Duitschland
was misschien nooit mogelijk geweest, als de Christe
lijke Kerk zich daar niet reeds sinds eeuwen aange
wend had te zwijgen over de echte, aardsche macht
en overheid, over recht en vrijheid, waar zij had
moeten getuigen en spreken."
Wij zouden dit alles zeker heel wat anders zeggen
en heenwijzen naar de o.i. fatale gevolgen van het
standpunt van Luther terzake; het Calvinisme in zijn
doorwerking ten opzichte van heel deze aangelegen
heid heeft het zonder twijfel ook mede onmogelijk ge
maakt, dat in ons land de waanzin van het nationaal-
socialisme ooit vaste voet zou kunnen krijgen.
Barth spreekt het dan ook uit, dat de Christelijke
gemeente zeker niet zelf politiek moet willen bedrijven
en regeeren. Wel moet ze z.i. voor de volken en
regeeringen getuigenis geven, dat politiek, Godsdienst,
dat recht en vrijheid, gaven van God zijn en ook moet
ze vragen, roepen, bidden, vermanen, waar de staat
dreigt ontbonden te worden of omgekeerd te verstar
ren, waar hij in plaats van recht het onrecht, in plaats
van de vrijheid de onvrijheid dreigt te willen dienen...
De Christelijke gemeente is als zoodanig verantwoor
delijk voor datgene, wat in den staat en door den
staat gedaan wordt en niet gedaan wordt. Zij is hem
haar openlijk woord schuldig. „Als het in orde is, dan
moeten juist zij allen, die, onder de onvolmaaktheid
van deze (aardsche) orde te lijden hebben, te kort
komen en benadeeld zijn, weten, dat ze in de Christe
lijke gemeente ook op dit gebied een waakzame voor
spreker hebben. Liever moet ze driemaal te veel voor
de zwakken opkomen dan éénmaal te weinig, liever
haar stem onaangenaam luid laten weerklinken, waar
recht en vrijheid in gevaar zijn, dan misschien aan
genaam zacht!" Barth is van meening, dat de Christe
lijke gemeente juist in dit opzicht het in den tegen-
woordigen tijd wel bijzonder noodig heeft te ontwaken
en zich te bezinnen op haar verantwoordelijkheid.
Wij zijn het daarin van harte met hem eens, al
zullen dan voorts in de praktijk onze conclusies nogal
verschillen. Hier raken wij aan de dingen, die Dr.
Hommes in den breede behandelt in zijn artikelen
over: Beginselnarcose of De overgang der zeven Am-
sterdamsche Predikanten naar de S.D.A.P.
De tijd, die nu achter ons ligt, heeft wél bewezen,
dat de Kerk weet te spreken, als dat noodig is, te
getuigen, als recht en waarheid werden aangerand
en onze Kerken hebben zich daaraan ook waarlijk niet
onttrokken. Toch moet dat een exceptie blijven en niet
tot een regel worden: de bijzondere omstandigheden,
waaronder wij gedoemd waren te leven onder de
Duitsche tyrannie, eischten ook bijzondere maat
regelen. Maar overigens moet de Kerk van Jezus
Christus zeer voorzichtig zijn met het doen uitgaan
van getuigenissen en oordeelvellingen inzake politieke
aangelegenheden. De Kerk als zoodanig heeft geen
oordeel over de vragen van de praktische politiek.
Hier zet zich in de onontbeerlijkheid van een Christe-
lijk-politieke partij. Was het Duitsche volk maar
Christelijk-politiek geschoold geweest, het nationaal-
socialisme had, menschelijkerwijs gesproken, geen
kans gekregen de geesten te misleiden, te verdwazen
en te vergiftigen.
Maar hiervan dan niet nader.
En nu het derde, waarvoor, volgens Barth, de
Christelijke gemeente verantwoordelijk is in het huidige
tijdsgebeuren, nl. dat het woord, waarin het diepste
geheim van het Koninkrijk Gods en van onzen Heere
Jezus Christus wordt uitgesproken, niet moet worden
verzwegen, maar weerklinken: het woord van de ver
geving der zonden. En daarmee zijn wij dan ook toe
aan datgene, wat als leden van de Gemeente van
Christus, vooral onze houding tegenover en verhou
ding tot de Duitschers zal moeten bepalen.
Daarover dan D.V. een volgend maal.
B.o.Z. LE C.
AGENDUM
van de vergadering van de Classis Tholen
op Donderdag 6 Septembre D.V. te
Bergen op Zoom,
zoo mogelijk aanvang 9 uur.
1. Opening.
2. Nazien der credentiebrieven.
3. Notulen.
4. Zaken uit de notulen.
5. Mededeeling van ingekomen stukken en gevoerde
correspondentie.
6. Behandeling van instructies.
7. Rapporten en financiëele verantwoording.
8. Peremptoir examen van den Eerw. Heer D. Kui
per te Goes, beroepen predikant te Rilland-Bath.
Preekvoorstel over Numeri 23 vs 9b.
Exegeze O.T. Jesaja 42 en Hosea 1.
Exegeze N.T. 1 Corinthe 8 en 9.
9. Benoeming van Deputaten.
10. Rondvraag naar art. 41 en 43 K.O.
11. Inning van collecten én quota.
12. Vaststelling collecten-lijst.
13. Aanvragen en vaststelling van vacaturebeurten.
14. Algemeene rondvraag.
15. Lezing en vaststelling van het persverslag.
16. Vaststelling van de volgende vergadering.
Namens de Classis voornoemd,
C. A. VREUGDENHIL,
wd. Scriba.
Mede te brengen, behalve dubbele Classis-kosten en
de quota voor Zending en art. 13 K.O., de volgende
collecten:
le. Voor de Verstrooid Geref. in Ned. Indië, Dep.
Ds. C. A. Vreugdenhil, giro 200299.
2e. Voor de Hongaarsche Studenten, idem.
3e. Voor de Hulpbehoevende Kerken in Nederland,
Dep. Ds. H. J. Swierts, giro 435483.
4e. Voor de Geestelijke verzorging van het buiten
land, idem.
5e. Voor de Evangelisatie in België, Dep. Ds. J.
Spoelstra, giro 159010.
Mag ondergeteekende de plaatselijke correspon
denten voor de Theol. Hoogeschool, vriendelijk ver
zoeken, de geïnde contributie (zoo spoedig mogelijk)
te storten op Girono. 381019 van de Coöp. Boeren
leenbank te Grijpskerke? Tevens opgaaf gevraagd van
diverse wijzigingen der contribuanten: van Grijpskerke,
St. Laurens en Vrouwenpolder reeds ontvangen.
De Classescorrespondent,
W. DE WOLF,
tijdelijk Duinweg 107, Oostkapelle.
AGENDUM
van de vergadering der Classis Middelburg,
op Woensdag 5 September 1945, des voormiddags
11 uur, in de consistoriekamre van de Hofpleinkerk
te Middelburg.
1. Opening door de roepende kerk van Middelburg.
2. Nazien der credentiebrieven en constitueering der
vergadering. Moderamen: Ds. J. M. Bloemkolk,
praeses; Ds. Th. H. van Andel, assessor; Ds.
A. H. Oussoren, le scriba; Ds. M. Vreugdehil,
2e scriba.
3. Lezing en vaststelling notulen.
4. Behandeling der ingekomen stukken.
5. Behandeling der instructies.
6. Raporten.
7. Rondvraag naar art. 41 D.K.O.
8. Aanwijzing roepende kerk en vaststelling datum
van de volgende vergadering.
9. Persoonlijke rondvraag.
10. Lezing der korte notulen.
11. Sluiting.
Namens de roepende kerk van Middelburg,
Ds. A. H. OUSSOREN. Praeses h.t.
C. BOUCHERIE, Scriba.