DE TOESTAND IN ZEELAND. Ds. POST IN EIGEN MIJNENVELD VERONGELUKT. EEN KLAAR EN ERSTIG GETUIGENIS DER CLASSIS AXEL. Schrift en Belijdenis gedacht moet worden over den kinderdoop en zijn inhoud. In stee van wilde uitvallen en verwarde polemiek met grapjes op het niveau van het vroegere Stuivers blad, had hij daarmede moeten beginnen. En tegen over zichzelf en zijn discipelen èn ook tegenover de vroegere maar nu veroordeelde broeders „Synodalen" had hij zijn Reformatiekolommen moeten gaan vullen met rekenschap van gevoelen te geven. Wat wij allen van hem mogen eischen, dat is een serie artikelen: „Waarom ik op grond van Schrift en Belijdenis 1905, vroeger door mij warm verdedigd, nu verwerp." Met zulk een artikelenreeks zou hij ook onze Kerken, die met haar Synodokratie en hiërarchie im mers zoo zwaar zondigen, een grooten dienst kunnen bewijzen. Dat zou heel wat vruchtdragender zijn dan wat wij nu te zien krijgen: een steriel vast blijven zitten in negatie en afbraak. Waar is zoo vragen wij als wij de dreigende en oordeelende Reformatiekolommen van K. S. lezen waar is bij dezen profeet-leider, de priesterlijke be wogenheid met de honderdduizenden, die met de Sy node op den dwaalweg zijn? Is het niet naar de Schrift om met liefde en geduld al deze verdoolde schapen op te zoeken en terug te voeren in de grazige weiden van Gods Woord? Voor Dr. Schilder is toch ook geschreven om in concrete situaties de Schrift concreet te lezen. Zoo doet hij ook met 1 Kon. 13 11 v.v., waar „de bezwaarde, die maar niet gehoorzaam werd," door hem ontdekt is. (Zie Ref. 3 Aug. '45). Zoo zal Dr. Schilder stellig ook Jac. 5 19, 20 aldus concreet kunnen en willen lezen: „Broeders! indien iemand (de Synode) onder U van de waarheid is afgedwaald en iemand (een vrijge maakte) hem (haar) bekeert, Die wete, dat degene, die een zondaar van de dwaling zijns wegs bekeert, een ziel van den dood zal behouden en menigte der zonden zal bedekken." Hoe anders zou het proces der „Vrijmaking" ondanks alle pijn en nood er aan verbonden zich ontwikkelen, indien het zich met de door Jacobus aangeduide stof voedde. Helaas is het proces der „Vrijmaking" niet maar dit recept van Jacobus en daarom is het gedoemd om slechts ontbindend te werken. Men zoekt in de ko lommen welke K. S. vult in de Reformatie tevergeefs naar de liefdedraad om de Synode van de dwaling haars wegs te bekeeren. Er wordt enkel met het hakmes gewerkt om de Synode af te maken. Dat is afgezien nog van de slachtoffers, die vallen -het meest bedroevende in het hooggeroemde proces der „Vrijmaking". Dr. Schilder, volhard niet langer in Uw liefdelooze negatie en wilde afbraak, maar onderwijs ons liefdevol aangaande onze dwaling. Dat zal zijn de aanvang van het proces der ware vrijmaking. Niet schelden en verdachtmaken, maar onderwijzen. Hen, die dwalen, brengen in het rechte spoor! M. N. J. H. Na de rondreis en de voorlichtingsavonden van Dr. Schilder is het proces der „Vrijmaking" in Zeeland ook duidelijk zichtbaar geworden. Schokkende verras singen hebben zich daarbij niet voorgedaan. De scheuring is daar gekomen, waar zij reeds lang ver moed en gevreesd werd. Het proces der innerlijke los weeking van onze Geref. Kerken was bij de van ons gegane broeders en zusters zoo goed als voltooid. Een lichte pressie van buiten af was voldoende om definitieve kortsluiting te bewerkstelligen. In Middel burg diende een kleine groep van bezwaarden de „Acte van Vrijmaking en Wederkeer" in kort na het optreden van Dr. Schilder. Hier is dan ook een nieuwe Kerkformatie naast de vele reeds bestaande geïnstitueerd. Onder leiding van de intusschen zich ook vrijgemaakte Ds. Francke van Hoek werden ambtsdragers gekozen. Zoo bloeit dan de pluroformiteit der Kerk, aldus de spotters-buitenstaanders. Wij voor ons kunnen niet anders dan dit diep be treuren en hopen dat nog eenmaal het inzicht moge doorbreken bij de gescheiden broeders, dat deze weg voor God niet kan bestaan. Van hun kant meenen zij dat God dit eischt. Wij willen het gaarne aannemen, althans van de leiders. Dat is het diep ontstellende. Wat wij zonde noemen, zien zij als genade en eere. Hier is voorloopig geen oplossing. De wegen zijn uit een. Maar als het goed is, dan moeten de broeders der nieuwe kerkformatie wel met groote bezwaardheid des harten hun nieuwe Kerk dragen. Zooveel mogen wij toch wel van de leidinggevende broeders daar ver onderstellen aan kennis der Geref. waarheid, dat men alleen met de Kerk mag breken in geval van onge neeslijk verderf en harde onwil van bekeering na jarenlang vermaan en oproep tot bekeering. Wat een verantwoordelijkheid aanvaarden deze ge scheiden broeders met hun daad. Wij bidden God, dat zij daarmede dag en nacht bezig mogen zijn. Is in Middelburg de omvang van de scheuring ge lukkig gering, in de Classis Axel heeft zij ernstiger omvang aangenomen. Dat feit heeft ook niemand onzer overrompeld. In de Classis Axel zat van meetaf de haard van het verzet tegen de Synode en haar be sluiten. Met name de predikanten Francke en Zemel stuurden den laatsten tijd steeds duidelijker doelbe wust op definitieve breuk aan. En zoo is het dan ook in het land van Axel tot „vrijmaking" gekomen met al de tragiek van verdeeldheid, verwarring, chaos in verschillende gemeenten. Ook hier wordt de kerk scheuring ingezet en doorgezet in de overtuiging: God wil het. Maar ook deze kruistocht van reformatie kan voor Gods Woord niet bestaan. Droef is te constateeren dat vier predikanten in de Classis deze heillooze actie leiden en daarmede de ge meenschap met onze Kerken verbroken hebben. De Classis Axel stuurde ons de volgende mede- deeling: Aan de Classes der Gereformeerde Kerken in Nederland. Weleerwaarde en Eerwaarde Broeders, De Classis Axel der Geref. Kerken in Nederland, in vergadering bijeen op 6 Augustus 1945 te Terneuzen, met droefheid vaststellend dat de Dienaren J. Francke te Hoek, J. S. Post te Axel, J. F. Sollie te Zoutespui en D. Zemel te Axel, zich aan het verband der Geref. Kerken in Nederland hebben onttrokken, spreekt met leedwezen uit dat deze predikanten daarmede opgehouden hebben Dienaar des Woords te zijn in de Geref. Kerken in Nederland en mitsdien vervallen zijn van alle rechten aan dit ambt ver bonden, en besluit hiervan mededeeling te doen aan hen, aan de Kerken der Classis Axel en aan de Classes der Geref. Kerken in Nederland. Namens de Classis Axel, J. A. TIEMENS, h.t., praeses. A. B. W. M. KOK, h.t. scriba. G. W. VAN HOUTE, h. t. assessor. Wij kunnen niet anders dan met droefheid dit be richt publiceeren Moge God zich ontfermen over deze dwalende broeders-collega's en hun tot terugkeer en inkeer brengen. Wij wenschen de trouw gebleven broeders-collega's en gemeenteleden Gods sterkende en vertroostende nabijheid toe. Hij herbouwe de gebroken muur van Sion. M. N. J. H. Onder hen, die als predikanten zich aan de gemeen schap onzer Geref. Kerken hebben onttrokken, staat ook de naam van Ds. J. S. Post te Axel, de nestor der predikanten aldaar. Met predikanten, die tot de jongere generatie be- hooren, is hij heelaas ook de weg der revolutie opge gaan en aangeland bij de reformatie van Dr. Schilder. Aangeland daar, waar hij krachtens eigen getuigenis van 23 Mei 1945 niet wilde terecht komen. Men wrijft zich de oogen wel even uit, als men nog eens naleest en overleest wat Ds. Post toen schreef in „Ons Kerk blad" van de Geref. Kerk te Axel. Toen werd de weg van Dr. Schilder openlijk ver oordeeld als onkerkelijk. Nu staat Ds. Post naast Dr. Schilder als diens advocaat. Wij willen en moeten om de ernst der situatie en' de verwarring der geesten te demonstreeren nog eens uit het artikel van 23 Juni citeeren. Daar heet het nog o.a.: „Maar het feit, dat prof. Schilder, na zijn afzetting den kerkelijken wen verliet, was voor den Kerkeraad van Axel geen aanleiding om ook den kerkelijken weg te verlaten." In dit artikl lezen we voorts: „En- alle sympathie voor den afgezetten hoogleeraar en het door hem gehandhaafde standpunt, neemt niet weg, dat moeten we zeggen ik spreek hier naturulijk mijn persoonlijke meening uit), dat prof. Schilder ook den kerkelijken weg had moeten bewandelen." In genoemd artikel staat ook dit: „Het incident Schilder is ook in de verste verte niet gelijk te stellen met bewegingen als Afscheiding en DoleantieIn het geval Schilder was zulk een „vijmaking" geen plicht. Tenslotte het duidelijke slot: „Komt men daarentegen door eigen toedoen buiten de Kerk te staan, vooral in een kwestie die niet klaar als de dag is, dan mist men de kracht en blijft een groep, voor wie op den duur niets anders overschiet dan in troebel water te visschen." Als men dit alles nog eens in zich opneemt en men ziet nu de naam van Ds. J. S. Post ook vermeld in de officieele mededeeling van de Classis Axel als zich ont trokken hebbend aan de gemeenschap van onze Kerken, dan vraagt men zich toch af in wat voor een verwarde en onevenwichtige wereld leven we toch vandaag. Daar gaat Ds. Post, nestor der predikanten, mee met enkele jongere, mee den onkerkelijken weg op, dien hij zelf nog voor amper twee maanden ver oordeelde. In Juli was schrijver dezes met Prof. Dijk nog in Axel bij Ds. Post op bezoek en hadden daar een broederlijke bespreking. Ondanks alle bezwaren stond Ds. Post toen nog afwijzend tegenover de actie der „Vrijmaking". Hij zou in den kerkelijken weg blijven. 30 Juli verbrak Ds. Post de band met onze Kerken en marcheerde met zijn jongere collega's Francke, Sollie en Zemel linea recta naar de vrijheid der Vrij gemaakte Kerken. Zoo zijn de feiten en nu de kroon op dit alles een citaat uit Ds. Post's laatste brochure. We nemen over, wat Dr. Schilder in de Reformatie van 3 Aug. daaruit citeert. Dan zijn we stellig gedekt tegen verwijt van eenzijdig citeeren. Dr. Schilder drukt het slot letterlijk af, hetgeen audus luidt: „Tenslotte: Alle rapporten tezamen hebben ons zeer vele dingen als feiten doen constateeren. Slechts de volgende hebben wij ter expresse vermelding noodig: 1. De Synode van Sneek (1939) was in 1942 on wettig. 2. Zij bond de gewetens aan een onschriftuurlijke doopsleer. 3. Haar uitspraak is wonderlijk in strijd met het Doopsformulier. 4. Zij bracht de Kerken in tegenspraak met Verbond, Doop en Schrift. 5. Zij legde een ander fundament dan dat gelegd is (wedergeboorte en uitverkiezing) 6. Zij neemt de kracht van het Verbond der ge nade weg. 7. Haar binding beneemt ons de vrijheid, waarin wij staan moeten (Gal. 5 1). 8. Zij heeft overbodige lasten opgelegd. 9. Zij heeft hiërarchie ingevoerd. 10. Candidaten zijn op grond van enge menschelijke bepalingen buiten het ambt gesloten. 11. Den Synodes staan in de besluiten niet vrij van elkaar. 12. Appèl is zinloos. 13. Schilder is op de gegeven gronden geen scheur maker: 14. Greydanus staat niet schuldig aan de zonde tegen het vijfde gebod en geldt niet voor een leugen achtig man. 15. De Synode heeft deze beide mannen ten onrechte gestraft. Dit requisitoir niemand zal het ontkennen kan er zijn. Het scherpe requisitoir tegen den zieligen Pétain verdwijnt er bij in het niet. Er blijft van de Synode niets, maar ook niets over. Schilder is nu gepromoveerd tot een heel onschuldige broeder van den kerkelijken weg, die heel veel onrecht is aangedaan. Men vergelijke daarmede de balans van Ds. Post over Dr. Schilder van 23 Juni '45. Wie er weg mee wete, zegge het mij. We vragen onwillekeurig, wat we met zooveel tegenstrijdigs binnen twee maanden moeten beginnen. Is hier een verklaring? In zekeren zin wel. Het is deze, dat de wegen waarop Ds. Post is verdoold, een bewijs zijn, hoe verkeerde beginselen sterker zijn dan de man, die ze ten deele aanhangt en ten deele bestrijdt. Ds. Post stond goed beschouwd, van den aanvang weerloos tegenover den Staatsgreep in de Kerk. Hij had ten diepste geen verweer, omdat hij de revolutie halver wege tegemoet was gekomen. Met zijn brochure: de klauw van het beest, was het lot van Ds. Post reeds beslist. Hij is tegen zijn wil steeds verder mee gezogen. De verklaring van het raadsel? Ds. Post 23 Juni en Ds. Post 30 Juli hebben we in ons opschrift reeds vermeld: Ds. Post in eigen mijnen veld verongelukt. Zoo is het naar onze overtuiging. Ds. Post heeft met zijn brochure en haar griezelige titel: De klauw van het Beest, een mijnenveld gelegd tusschen zich en de Synode. De toegang tot onze Kerken werd daar door op bedenkelijke wijze versperd. Ds. Post wilde van uit zijn post nog wel contact, maar hij had op den duur geen kans meer om er te komen. Vele van de door hem gelegde mijnen waren uit het depöt van Dr. Schilder. Ds. Post is, getuige zijn laatste brochure, op meer dere getrapt en zoo voor onze Kerken verloren ge gaan. Principiis obsta, zeiden de Ouden. Weersta de eerste beginselen. Ze werken door. We zien het telkens. We zagen het bij Ds. Post. .We zullen het ook nog zien bij andere predikanten, die nu nog aarzelen. Het is gevaarlijk zich in een mijnenveld te begeven. Het is heel gevaarlijk om tusschen de Synode en onszelf een mijnenveld te leggen. Er is kans om mee om te komen. Zie in het land van Axel, waar het terrein zwaar ondermijnd was! M. N. J. H. Wij laten hieronder volgen een ernstige boodschap met een duidelijk verweer tegen de scheurende broe ders en Kerken in de Classis Axel. Geliefde Broeders en Zusters in onzen Heere Jezus Christus. Aan de vergadering der classis Axel d.d. 30 Juli 1945, werd door den kerkeraad der Geref. Kerk te Hoek voorgesteld, dat zij zou uitspreken de beslis singen der Synode inzake het Genadeverbond en de deels daaruit voortvloeiende tuchtmaatregelen niet voor vast en bondig te houden. Het eerste gedeelte van dit voorstel werd behandeld. Aan de verdedigers werd ten volle gelegenheid ge geven dit voorstel te verdedigen. Wel spraken zij daarbij over de uitspraak der Sy node als valsche profetie en verderfelijke ketterij, maar zij bleven in gebreke het bewijs voor deze beschuldi ging te leveren. Ja zelfs, toen van hen gevraagd werd hun voorstel in dezen zin te wijzigen, dat daarin ook tot uitdrukking kon komen hun aanklacht, dat de uit spraak der Synode met de Schrift strijdig is, weigerden zij hardnekkig en schoven liever de bewijslast van zich af om die te leggen op hen, die het Synodebesluit verdedigden. De vergadering verwierp dit gedeelte van het voor stel. Alleen de afgevaardigden van Axel, Hoek en Zoutespuit stemden vóór. Op de vraag van den praeses of zij zich aan dit besluit conformeerden, antwoordden de afgevaardigden

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1945 | | pagina 2