Godsdienstoefeningen
Wie zijn uw vrienden
Prediking.
KERKNIE U WÏ
Officiëele Berichten.
Verantwoording uan Liefdegauen.
Vereenig ingsleuen.
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland
op ZONDAG 29 AUGUSTUS 1926.
Classe Middelburg
Classe Zierikzee
Classe Tholen
Classe Goes
Classe ftxel
Christus, gaarnvergevende en goedertieren,
en de genegenheid zich uitstrekt naar het
betrachten van Gods wil.
Deze is de eenige weg.
Wordt deze weg niet gegaan, zou dan
wel waarlijk de begeerte naar den hemel in
liet binnenste gevonden worden, wat dunkt
u
De begeerte en het gaan op 'den weg, die
tot vervulling der begeerte leidt, zijn niet
van eikander te scheiden.
Weet het dus wel
Wilt gij naar den hemel Dan den weg
naar den hemel op
Laat de begeerte naar den hemel te wil
len, door u uitgesproken, niet slechts ge
hoord, maar ook gezien worden.
Dit moet, zal zij, werkelijk, oprecht en
waar kunnen heeten.
o
Waarom willen velen naar den hemel
Omdat zij van de helle gehoord hebben,
van vergelding, van straf.
Dat lijkt hun vreeselijk. Neen daar willen
ze liefst niet komen.
Ook van den hemel hebben ze vernomen.
De plaats van geluk en vreugde, waar geen
traan ooit geweend wordt. De plaats van
volop genieten, vrij van alle leed.
Zulk eene plaats voor de toekomst lijkt
hun.
Daar wenschen ze eens te komen.
De zonde, hunne zonden, kennen zij niet.
Smart vanwege hun boos bestaan des har
ten, en hunne veelvuldige overtredingen is
hun vreemd.
Dat de ongerechtigheid hen ontsiert, ver
derft en doodt, weten ze niet.
Zij gevoelen niet, dat de ellende des men
schen door de zonde gewrocht, eigenlijk hier
in bestaat, dat hij gescheiden is van God, de
eenige bron en oorsprong des levens.
Vandaar, dat ze ook niet weten van ver
langen om, van zonde vrij, eeuwig bij, en
met God te zijn.
Zieledorst naar God, den God des levens,
wordt bij hen niet gevonden.
Indien slechts de stervensure hen in den
hemel brengt, zijn ze tevreden het is voor
hen in het minst geene behoefte, dat het le
ven ook hier op aarde, den Heere gewijd zij.
Bij dezen is slechts eene zeer oppervlak
kige kennis van den hemel met zijne heer
lijkheid en vreugde. Den hemel, zooals hij
werkelijk is, kennen zij niet.
Zij roemen een hemel van hunne eigene
voorstelling en inbeelding.
D e hemel zou hun geen hemel zijn zij
zouden het er niet kunnen hebben.
Zij missen den echten drang, die zich ten
hemel uitstrekt.
Wat naar den hemel moet doen verlan
gen, is het begeeren, om van de zonde ver
lost, God volkomen te eeren en te genieten.
Bij hen, die deze begeerte niet kennen, is
het, „naar den hemel willen" het ware niet.
En hoe kan dan op de zaligheid des he
mels gerekend
Dat we ons zeiven niet bedriegen maar,
in gemoede, de vraag ter beantwoording ons
stellen Waarom wil ik naar den hemel
(De Wachter).
Er is een spreekwoord zeg mij wie uw
vrienden zijn, en ik zal zeggen, wie gij zelf
zijt
Of 't wel altijd in ieder speciaal geval
opgaat, weten we niet, maar zeker is 't,
dat er een kern van waarheid in schuilt.
Daarom met nadruk de vraagwie zijn
uw vrienden
Jonge menschen, zeg eens eerlijk, wie zijn
op de school, op het kantoor, op de werk
plaats, uw vrienden of vriendinnen.
De vroolijkste, de leukste en de lolligste?
Bij wie voelt ge u het best thuis, totwien
wordt ge het meest aangetrokken
Och, ge houdt niet van die solide men
schen, ge bezit meer een vlindernatuur en
voelt u aangetrokken tot hen, die vlug met
den mond zijn, die voor alles een kwink
slag over hebben, doch met niets ernst ma
ken.
Wij hebben in het leven al wat van die
„vlinders" zien verongelukken. Als de dan
sende mug, die bij de vlam kwam.
Wie zijn uw vrienden
Ouders, wie zijn de vrienden en vriendin
nen van uw kinderen
Och, zegt ge misschien 't is een knappe
jongen, hij ziet er altijd piekfijn uit, of 't is
een lief meisej, netjes en beleefd. Och ja,
een beetje los in den mond of een beetje
slordig in 't kerkgaan, of wel wat erg we-
reldsch in de kleeding, maar
Juist, maar dat slaat u zelf in 't gezicht
en moest u doen kleuren van schaamte. Waar
is uw zorg voor den omgang van uw ge
doopte kinderen, die afgezonderden zijn
Duldt gij dien vriend, dien verloofde, soms
ook, omdat hij wat meer is, of wat meer
lijkt of zich een air weet te geven
Duldt gij die vriendin, die verloofde, soms
ook, omdat het toch zoo'n echt dametje is,
zoo iets aparts
En gelooft ge niet met mij, dat het feitelijk
nog veel gevaarlijker is, om z'n kinderen
het vergift te laten nemen uit goud-papier
tjes onder pracht-naam, dan het ze zoo maar
te geven
Ouders, wie zijn uw huisvrienden
Welke menschen komen er bij u op visite,
welke courant komt er op uw tafel
Zoekt ge eerst naar gezellige of eerst naar
degelijke conversatie
Zoekt ge bij het vernemen en het be
schouwen der dingen van den dag, die zijn
de ontplooiing van het raadsplan uws Gods,
de voorlichting van een „neutrale" of een
liberale courant, of van een, die uw levens
beginsel deelt of verdedigt
Geeft ge uw kinderen als dagelijksch voed
sel soms eten uit de vuilnisbak
Neen, zegt ge, en ge doet het toch,
door ze te laten „genieten" de lectuur van
anti-godsdienstige dag- of weekbladen.
Hebt ge uw huis al gezuiverd van die
„vrienden", die uw grootste vijanden zijn
Hoe staat het met uw organisatie
Zoekt gij verheffing en verbetering van
uw materieele leven door saam te gaan met
hen, die om uw godsdienst lachen, over uw
geloof de schouders ophalen en ja, u dulden,
omdat ge meetelt en zoo heerlijk bruikbaar
zijt, om te demonstreeren, dat een christen
toch wel „neutraal" (lees socialistisch ge
organiseerd kan zijn
Laat ge alleen staan en strijden uw broe
ders, die ook in de sociale worsteling de
kruisbanier omklemmen
Zoo ja Schaam u dan
Wie zijn uw vrienden
De vriendschap der wereld lijkt soms mooi,
maar het is de vijandschap tegen Christus.
Wie zingt
Ik ben een vriend, ik ben een metgezel,
Van allen, die uw Naam ootmoedig vreezen
En leven naar Uw goddelijk bevel
die zal ook zijn „vrienden" en dat begrip
dan 'genomen in den meest uitgebreiden zin
van het woord kiezen als onder de tucht
van GodsWoord en van Zijn Wet.
('s-Gravenhaagsche Kerkbode.)
Er is een tijd geweest dat van den kansel
de gemeente toegesproken werd als zeer
geachte, of zeer gewenschtc hoorders. Dien
tijd' zijn wij gelukkig lang voorbij. De ge
meente is voor ons besef weer gewordende
saamgeroepene vergadering van geloovigen,
bijeenkomend' in den naam van haar Hoofd,
Jezus Christus, om Gods Woord te hooren,
de Sacramenten te gebruiken, God den Heere
openlijk aan te roepen en den armen Chris
telijke handreiking te doen. Hare samen
komst draagt dus een gansch ander karakter
dan die van eene Evangelisatie, en de die
naar des Woords laat dit onderscheid dan
ook reeds terstond in zijne aanspraak uit
komen door zich te richten tot „geliefde
broeders en zusters in onzen Heere Jezus
Christus".
Hij treedt op in deze vergadering van ge
roepene heiligen, óók wel genoemd het huis
Gods, niet om een rede te houden overeen
of ander onwillekeurig gekozen onderwerp,
maar zeer bepaald om haar het Woord Gods
te brengen, grondig uit te leggen, en het
toe te passen, zoo in het gemeen als in het
bizonder, met onderwijzen, vermanen en ver
troosten naar ieders behoefte.
Ook op dit laatste moet ernstig de nadruk
worden gelegd.
Ai moet toch de gemeente in haar geheel
beschouwd worden als een gemeente van
geloovigen, zoo mag de Dienaar toch niet
uitgaan van de gedachte, dat hij zijn taak
reeds naar behooren vervuld heeft als hij
van zijn tekst een goede uitlegging en daar
naast een flink stuk dogmatiek gegeven heeft.
Het Woord is het brood des levenls enrtdat
brood moet niet alleen gesneden maar ook
naar ieders behoeften uitgedeeld worden.
Waren alle leden der gemeente gelijk, men
zou allen hetzelfde geestelijk .voedsel kun
nen voorzetten. Maar dit is zoo niet. Men
moet rekening houden met de zeer groote
waarschijnlijkheid, dat onder het gehoor des
Woords óók komen, die inderdaad van het
Woord afkeerig zijn.
De vermaning blijft van kracht„Zeg den
rechtvaardige dat het hem welgaan zal, dat
hij de vrucht zijner werken zal eten. Wee
den goddelooze, het zal hem kwalijk gaan
want de vergelding zijner handen zal hem
geschieden".
Het Evangelie des Koninkrijks is eenreuke
des levens ten leven, maar het mag niet
verzwegen worden dat het ook eene reuke
des doods ten doode zal zijn, wanneer het
niet door het geloof in een heilbegeerig hart
ontvangen wordt.
Maar nooit mag nagelaten worden het
Evangelie als een blijde boodschap van God
aan arme zondaren te verkondigen.
Men heeft van de gemeente in den regel
een te hoogen dunk, wanneer men meent,
dat ongeveer alle, of ook maar vele leden'
vast staan in het geloof. Het leven is voor
velen moeilijk en zwaar. Zij hebben dik
wijls meer inwendigen strijd, dan men zou
vermoeden, of verkeeren dagelijks in een
atmosfeer van twijfel en onverschilligheid,
waarin hun geestelijk leven niet vooruit ko
men kan. Zij gebruiken de middelen der ge
nade, maar gevoelen in zich niet krachtig het
levendig geloof in Christus, den vrede der
consciëntie en de betrachting der kinderlijke
gehoorzaamheid. Of, zij begeeren ernstig zich
tot God te bekeeren, Hem alleen te behagen
en van de zonde verlost te worden, maar
kunnen in dezen weg der godzaligheid niet
zoo ver komen als zij wei willen. Of, zij
zitten met de groote moeilijkheid van den
toestand van kerk en Christendom, aange
zien zij een angstig verschil zien tusschen
de hooge heilige eischen, welke Jezus Chris
tus Zijn volk oplegt en de gemakkelijkheid
waarmee zoovelen die eischen naast zich neer
leggen. Is de kerk wel ïn waarheid de kerk
van Christus Gaat het niet wat oppervlakkig
toe in het geruststellen van de ontroerde
consciëntie en in het noemen van wie des
Heeren eigendom zijn Zeker, wij houden
het Woord en de inzettingen des Heeren
vastzelfs den schijn van er iets af te doen
willen wij niet op ons laden, maar is dat
genoeg Is Christus Koning ook in het
leven van wie hem belijden Werkt zijn
Geest krachtig in en door ons, zoodat er
geen twijfel overblijft, waar de voetstappen
van Christus zijn En ben ik zelf wel een
levend lid van Zijn lichaam en zal ik dus,
zooals het nu met mij staat, wel voor den
Heere kunnen bestaan in het gericht
Zoo vragen velen. Och, de menschen zit
ten des Zondags rustig op hun' ^plaats, maar
hoeveel onrust, zorg en vrees liggen achter
dat uiterlijk verborgen x
En daarmee moet de prediking rekening
houden.
De prediker die zijn eigen hart kent weet
ook ongeveer hoe het staat met het hart
zijner hoorders. En als hij zelf dus menig
maal troost behoefteen Andreas noodig
heeft om hem weer uit zijn bange zorgen
tot Jezus te leiden, laat hij dit dan ook zijne
gemeente niet onthouden, maar haar doen
hooren met al de kracht der meevoelende,
meelijdende liefde, het woord van den leven
den, altoos tegenwoordigen Heiland Komt
herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en
belast zijt en Ik zal u rust geven.
TWEETAL TE
DiemenP. Bos te Stadskanaal.
D. K. Wielenga te IJlst.
BEROEPEN TE
HeemstedeJ. H. Bavinck te Bandoeng.
Bcdnm A. Wijngaarden te Baarland.
Oud-Vossemeer G. de Jager te Doornspijk.
Oldeboorn F. Dresselhuis, cand. te Winschoten.
AANGENOMEN NAAR
Oude en Nieuwe BildtzijlB. G. de Bruin, cand. te
Pnrmerend.
Bunschoten-SpakenburgA. P. de Jong te Almkerk.
BurumI. K. Wessels te Veere.
BEDANKT VOOR
Koog-Zaandijk, Hijlaard en Nieuwerkerk a.d. IJsel
B. G. de Bruin, cand. te Pnrmerend.
Nieuwdorp A. Wijngaarden te Baarland.
Afscheid en Intrede.
Helder. Zondag j 1. werd ds. H. Steen, overge
komen van Zoutkamp, bevestigd als Dienaar des
Woords te Helder. Als bevestiger trad op ds. R. v. d.
Werff, van Doorn, met een predikatie over 2 Cor. 35
en 6, waarin hij wees le. op de voortreffelijkheid van
het ambt, 2e. op de bedoeling van het Verbond des
Nieuwen Testaments, 3e. op den levend makenden
Geest Na de bevestiging werd ds. Steen door de ge
meente staande toegezongen Ps. 134 3.
Des avonds verbond ds. Steen zich aan zijn nieuwe
gemeente met een predikatie over 1 Cor. 123 en
24, hierbij wijzende op le. een dure plicht, 2e. een
bittere ergernis, 3e. een heerlijke weldaad.
Na de predikatie richtte ds. Steen een persoonlijk
woord tot de gemeente, kerkeraad en bevestiger.
Namens den Kerkeraad en Gemeente werd de
nieuwe leeraar toegesproken door ds. Zwaan, op wiens
verzoek daarna de gemeente staande zong Ps. 134 3.
Ambt-Vollenhove. Voor een overvolle kerk hield
ds. J. Dekker Hz. Zondag j.l. zijn afscheidspredikatie.
Hij had tot tekst gekozen Rom. 8 35 (1ste ged.),
„Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?"
De predikatie getiteld „de geloovigen eeuwig verbon
den aan de liefde van Christus" was verdeeld in de
volgende punten 1. Een waarheid, die ernstige be
strijding vindt; 2. De grootste zekerheid geeft; 3.
Niet naar waarde is te schatten, welk laatste punt
weer nader was toegelicht als volgt1. Die liefde is
bij al wat wij behoeven het eerste dat noodig is2.
Bij al wat neerdrukt het beste dat. opbeurt; 3. Bij
al wat ontvalt het laatste dat bijblijft.
Naar aanleiding van dit woord nam ds. Dekker ten
slotte afscheid van zijn gemeente. Uit de diepe ont
roering bleek de teedere liefdeband die gelegd was
tusschen gemeente en leeraar. Namens de Classis
sprak ds. Kuiper, van Kampen, een zeer hartelijk
woord, waarin hij de trouw van den scheidenden her
der naar voren brachtnamens den kerkeraad sprak
de ouderling Corporaal, die de gemeente staande Ps.
1414 liet zingennamens de zustergemeente in
Ambt-Vollenhove sprak ds. S. de Vries, die de zegen
bede uit Ps. 134 liet toezingen.
Ds. Dekker hoopt zijn intrede te Lexmond te doen
op 29 Augustus a.s.
Oldehove. Zondag j.l. had de bevestiging en in
trede plaats van den heer H. Wiersema, beroepen pre
dikant bij de Geref. Kerk. De bevestiging vond plaats
door ds. J. Duursema van Groningen, die tot tekst,
had 1 Cor. 3:9. De gemeente zo'g den nieuwen
herder en leeraar toe de zegenbede uit Psalm 134.
's Namiddags verbond de jonge predikant zich aan
de gemeente met een predikatie over Matth. 7 13 en
14. Tenslotte volgden verschillende toespraken van
den Kerkeraad, den Consulent en afgevaardigde van
de Classis Grootegast, van B. en W., de Schoolver-
eeniging en den bevestiger.
Naar wij vernemen hoopt ds. A. C. Sonneveldt,
thans met verlof verblijvende te Aalsmeer, 1 Septem
ber a s. weder met zijn gezin naar zijn dienstwerk bij
de Geref Kerk van Argentinië terug te keeren.
De Zending op Soemba. De Soemba-deputaten
der Geref. Kerken durven nog niet adviseeren om bin
nenkort over te gaan tot de uitzending van een 2en
pred. voor Soemba-West. Afraden durven ze ook
niet. De beslissing laten ze aan de 3 Part. Synodes
over. Wordt hun opdracht tot uitzending gegeven,
dan is reeds een student, die zich bereid verklaarde,
aanwezig. In Zeeland moet de zaak van den 2en miss.
pred. nog wat wachten voor het medische werk, dat
nog verdere uitbreiding, ook nu, behoeft.
Middelburg. Vergadering van de Commissie
van Beheer Vrijdag 3 Sept. a.s. De Secretaris.
Ondergeteekende bericht hiermede aan de Kerken
in de classis Middelburg, dat hij D.V. Donderdag 2
September zitting zal houden in de consistorie der
Noorderkerk voormiddags van 11—12 uur tot het. in
ontvangst nemen van de collecten voor de Zending
onder de Joden.
De classic, correspondent,
S. den Hartigh.
Middelburg, 27 Augustus 1926.
Veere, 22 Aug. Heden maakte onze geachte
Leeraar aan de gemeente bekend het voor ons teleur
stellende bericht, dat hij gemeend had het beroep
naar Burum te moeten aannemen.
Schenke de Heere hem bij voortduur Zijn vrede
en vervulle Hij spoedig de ledige plaats met den
man Zijns raads.
Namens den Kerkeraad
der Geref. Kerk van Veere,
W. de Wolf, Scriba.
I
ZENDING.
Middelburg. In dank ontvangen van J. Wiegel.
Korte Geere, 250 h.c.
Namens de Commissie,
L. A. Tange, penningm.
In dank ontvangen een pakje zilverpapier van
Geleijn en Arie de Feijter, Terneuzen, 150 h.c. van
Jacobus Louwerse, Serooskerke, een pakje zilverpapier
van Maatje de Rijcke, Middelburg.
C. Littooij,
Molstr. 90, M'burg.
Geref. Jongelingsvereen. Middelburg.
Afd. „Herman Faukeel".
O. T. schets 51 c. Absalom.
2 Sara. 19 en 20. Jbl. 7, vr. G. Boon.
M. O. schets 17. Coöperatie. J. Andriesse.
Afd. Dr. Lützen Wagenaar.
O. T. sch. 51 c. Absalom. 2 Sam. 19 en 20. C. de
Vos.
M. O. sch. 17 Coöperatie. J. de Poorte.
Memorisatie. P. Walraven.
M.-V. „Meisjesroeping", Middelburg.
Agenda
Gew. Gcsch. Richteren 7 en 8.
M. Onderw. Beroepskeuze. B. en B. 1 Mei 1926.
MIDDELBURG.
Bediening van den H. Doop in de Gasthuiskerk.
Heidelb. Catech. Zondag 42.
Gasthuiskerk 9.30 uur ds. P. Bolt
te Schoonebeek.
2 uur ds. J. H. Telkamp
Hofpleinkerk 9.30 uur Lezen eener Leerr.
6 uur ds. C. von Meijenfeldt
Noorderkerk 9.30 uur ds. J. H. Telkamp
6 uur ds. P. Bolt
Arnemuiden 9.30 uur Lezen eener Leerrt
2 uur ds. P. Bolt
te Schoonebeek.
Domburg 9.30 uur Lezen eener Leerr
2 uur Geen dienst
6.30 uur ds. P. van Dijk
te Serooskerke.
Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. C. von Meijenfeldt
Grijpskerke 9 en 2 uur Cand. E. Smilde
te Heeren veen.
Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Collecte Zending onder de Joden.
Meliskerke 9 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. G. B. Wurth
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. E. Douma
Serooskerke 9.30 en 2 uur ds. P. van Dijk
In de Herv. Kerk 6.30 uur ds. J. H. Telkamp
Rede Vrederust.
Souburg 9.30 uur ds. G. B. Wurth
2 uur Lezen eener Leerr.
Veere 9.30 en 2 uur ds. I. K. Wessels
Vlissingcn 9.30 en 5.30 uur ds. Brinkman
te Haarlem.
Vrouwepolder 9.30 uur ds. C. von Meijenfeldt
2 uur Lezen eener Leerr.
Westkapelle 9.30 en 2 uur ds. J. E. Visser
Bed. H. Av. en Dankz.
6.30 uur ds. J. E. Visser
Zendingsrede.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur
Bruinisse 10 en 5 uur
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur
Haamstede 9.30 en 2 nnr
Kamperland 9 en 2 uur
6 uur
Nieuwerkerk 9.30 en 2 uur
6 uur
Oosterland 10.30 en 3 uur
Scharendijke 9.30 en 2 uur
Wissekerke 9.30 en 2 uur
Ziei-ikzee 10 en 6 uur
Zonnemaire 9.30 en 2 uur
Lezen eener Leerr.
ds. D. Bremmer
ds. F. Staal
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. F. J. v. d. Ende
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
Cand. M. den Boer
te Zierikzee.
Lezen eener Leerr.
Cand. M. den Boer
te Zierikzee.
Lezen eener Leerr.
ds. C. J. Wielenga
ds. Z. Hoek
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur ds. Van Nes
te 's Gravenhage.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 30 u. ds. K. Veen
te O. en N. Biltdijk.
Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A. Andree
Poortvliet 10.30, 3 en 7 uur Lezen eener Leerr.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Lezen eener Leerr.
Tholen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Ond-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. H. Brinkman
te Harlingen.
Baarland 9.30 en 2.30 uur ds. A. Wijngaarden
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur ds. A. Scheele
Borsele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen
's Gravenpolder 10.30 uur Lezen eener Leerr.
2.30 uur ds. R. J. v. d. Veen
Voorber. H. Av.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur ds. C. W. Keur
lerseke 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. B. Meijer
Wemeldinge 9.30 uur ds. B. Meijer
2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. H. J. Kouwenhoven
te Leiden.
Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. A. P. Lanting
Axel 9.30 en 2 uur
Hoek 10 en 3 uur
Oostburg 10 en 2.30 uur
Oostburg (dienst Aardenburg)
9.30 en 3 uur
Schoondijke 10 en 3 uur
Donderdag 3.30 uur
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
ds. J. C. Post
ds. J. B. Vanhaelen
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. K. Sietsma
Voorber. H. Av
ds. K. Sietsma
Huwelijksbevestiging,
ds. S. Groene veld
ds. S. P. Vermeer
te Oudemirdum.