Godsdienstoefeningen
S. Simonse, Scriba. P. Boone, Scriba.
L. Davidse, Secretaris.
Verantwoording uan Liefdegauen.
INGEZONDEN STUKKEN.
Gymnastiek en Padvinderij.
De nood in de Saksische Predikants
gezinnen.
Vereenigingsleuen.
Redactie.
in da Gereformeerde Kerken in Zeeland
•p ZONDAG 10 AÜGÜ8TÜS 1923.
Classe Middelburg
Classe Zierikzee
Classe Tholen
Classe Goes
Classe Axel
vinden van iemand die voor dit jaar beschikbaren
tijd had om een referaat te houden over een
diaconaal onderwerp, dat door één der diaconiën
was ingezonden, noch over een naar vrije keuze.
Het comité [heeft echter voor het volgend
jaar D.V. toezegging ontvangen voor een referaat.
Met heilbede en broedergr.,
Ph. Wessels, Voorzitter.
D. H. Littooij Az., Secretaris.
Terneuzen, 15 Aug. 1923.
T)e gecombineerde kerken Gapinge—Vrouwe
polder hebben beroepen tot Herder en Leeraar
de Eerw. heer D. Ringnalda te 's Gravenhage.
Namens de kerken van
Gapinge Vrouwepolder
St. Laurens Het adres van den Kerkeraad
is vanaf heden J. H. van Oost, Brigdamme,
St. Laurens.
Het Zendings-Comité te Grijpskerke, bericht
met grooten dank de ontvangst van een gift,
gevonden in de collecte van de Diaconie groot
zeven honderd gulden, bestemd voor de Kiosk
van Ds. Merkelijn te Magelang.
De Avondmaalsviering voor de maand Sept.
is geregeld als volgt
Voorbereiding H. Avondm. Gasthuiskerk 26 Aug.
Bediening H. Avondm. Gasthuiskerk 2 Sept.
Voorbereiding H. Avondm. Noorderkerk 2 Sept.
Bediening H. Avondm. Noorderkerk 9 Sept.
Voorbereiding H. Avondm. Hofpleinkerk 9 Sept.
Bedieing H. Avondm. Hofpleinkerk 16 Sept.
Middelburg. De Kerkeraad.
VERGADERING VAN DEN KERKERAAD
(breed) der Ger. Kerk te Middelburg 16
Augs 1923.
1. Voorzitter Ds. Telkamp opent de vergade
ring, leest een gedeelte van Spreuken 12, laat
zingen Ps. 73 14 en gaat voor in gebed.
2. De presentielijst wordt vastgesteld.
Afwezig met kennisgeving 6 broeders ouder
lingen en 5 diakenen.
3. De commissie van voorbereiding voor het
beroepingswerk brengt verslag uit van haar
arbeid. Zjj stelt aan den kerkeraad het vol
gende tweetal voorDs. J. J. Miedema van
Groningen en Ds. J. C. Rullmann van Utrecht.
Na breedvoerige discussie wordt met meerder
heid van stemmen dit tweetal door den ker
keraad overgenomen. De verkiezing uit dit
tweetal zal plaats hebben D.V. Donderdag 23
Augustus des avonds te 8 uur in de Gasthuis
kerk.
4. De Woensdagavond-commissie rappor
teert dat de doop is aangevraagd voor één kind,
1 attestatie is ingekomen.
5. Met betrekking tot het aanstaand Jubi
leum van onze geliefde Koningin besluit de
kerkeraad overeenkomstig het verzoek der
Regeering om op 5 September een dankstond
te houden. Deze zal gehouden worden des
avonds te 7,30 uur in de Noorderkerk. Om
op 11 September, den dag, waarop de festivi
teiten te Middelburg zullen gehouden worden
nogmaals een kerkelijke bijeenkomst te houden,
vond geen genoegzame steun.
6. Het heilig Avondmaal des Heeren zal
gehouden worden D.V. op 2, 9 en 16 Septem
ber a. s.
7. Sluiting. De kerkeraad.
ZENDING.
Vlissingen. Met hartelijken dank ontvangen
van twee zusters der gemeente resp. drie
honderd halve centen en twee honderd vier en
veertig halve centen, een pakje zilverpapier,
capsules en theelood.
Namens de Zendingscommissie,
W. Karreman, Penningmeester.
Vlissingen. Gevonden in de collecte der
diakenen op Zondag 29 Juli eene gift voor de
kerk f 3,waarvoor wij hartelijk dank zeggen.
Namens den Kerkeraad,
A. Roos, Scriba.
Souburg. In dank ontvangen uit de busjes
van Maatje Tange, Betje de Groot en Greta
Huson ten bate van „Sonnevanck" de som
van f 6,82V2. Mej. J. L. Wisse.
PHöBE.
Met hartelijken dank ontvangen door
tusschenkomst van Mej. de Kam, de som van
twee gulden.
S. Tazelaar—Buijs, Secretaresse.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
Jammer dat in onze jongensjaren ik bedoel
met „onze" hen, die evenals ik naar de 40 gaan
't gymnastiek-onderwijs er nog niet zoo „in"
was als tegenwoordig. Hoogstens kregen wij
een uurtje op school, te weinig om er de smaak
van beet te krijgen. Rekstok en ringen zijn ons
wel niet vreemd, maar integenwoordigheid van
onze jongeren laten we hen toch maar liever
„werken".
Er zit in die sport, waarbij ik de padvinderij
vrijwel in één adejn noemen kan, heel veel nut.
Wel is het gevaar voor overdrijving niet denk
beeldig, maar zoo is het nu eenmaal met alles,
en vooral onze jongeren, in hun Sturm-und
Drangperiode kunnen zoo hartstochtelijk naar
voetbal en ringen stormen, dat er de ver
wezenlijking van hun hoogste idealen in schijnt
te liggen.
Laten we echter niet zoo onverstandig zijn,
om terwille van het gevaar voor overdrijving
aan de zaak zelve onze sympathie en mede
werking te onthouden. Wij kunnen voor de
waardebepaling van de sport zelfs nog wel
steun vinden in de Heilige Schriften speciaal
de tentenmaker (Paulus) zegt, dat de lichame
lijke oefening tot weinig nut is. Hij veroordeelt
de sport daarmee niet alleen niet, maar kent
er juist waarde aan toe, al is die waarde
gering in vergelijking met de geestelijke oefening.
Zoo zegt de Schrift ook, dat er weinige men-
schen zijn, die zalig worden in vergelijking
met het getal ongeloovigen, maar op zichzelf
genomen vormen zij toch een schare, dieniemand
tellen kan. Zoo ook de sport: nu niet genomen
in vergelijking met de practijk der godzaligheid,
is zij opzichzelf van niet geringe beteekenis.
Gelukkig gaan onze poedagogen dit almeer
inzien en zal de tijd niet ver meer zijn, dat
niemand meer gymnastiek en onzedelijkheid,
kampeering en zigeunerleven met elkander gelijk
stellen zal, ook niet wat de waardeering betreft.
Er zit zelfs meer beteekenis in dit sportieve
dan alleen voor het lichaam. Het dragen van
gelijke kleeding voor de oefeningen en van een
zelfde dracht bij het kampeeren duidt reeds op
dat meerdere heen. Wij willen de standen en
rangen niet oplossen, maar wel is het doel van
onze sociale actie om die standen dichter bij
elkander te brengen en elkander te doen ver
staan. Daarvoor is het kampleven een prachtige
vóóroefening. De jongemenschen uit de gezinnen
van allerlei stand eten, praten en slapen,
zwemmen en spelen met elkander, lezen Gods
Woord en bidden samen als waren ze kinderen
van eenzelfde gezin. En feitelijk is dit ook zoo,
reeds op het terrein van het algemeen-mensche-
lijke, wat temeer klemt voor onze christelijke
gezinnen. Vooral in het kamp ligt een schoon
middel, om die eisch van de Schrift te ver
wezenlijken. Maar dan moeten wij vóór alles
twee zaken goed in 't oog vatten en daarover
eenstemmig oordeelen.
Allereerst mogen er in onze christelijke
kring geen clubs ontstaan, waarbij de aan
sluiting wordt beheerscht door de vraag uit
welke familiekring men komt. Het is van
grooter belang dan men oppervlakkig meenen
zou, dat de jongeman van gegoede huize in
aanraking komt met anderen, evengoed als de
meer-eenvoudige met de maatschappelijk- of in
ontwikkeling-rijker-bedeelden. En wat hierin
dan alleen reeds het gelijk costuum voor won
deren werkt, laat zich beter ervaren dan bere
deneeren. Dit nut ligt ook wel reeds in het
samenkomen van onze jongeren in knapen-
vereeniging en jongelingsvereen., maar een
samentel heeft in dezen heel wat meer waarde
dan een samenvergaderen. Laten we daarom
toch nu deze actie ook in onze kringen en
in onze stad reeds eenige jaren gaande is
elkaar beloven, die klip van standenverschil
te ontzeilen, anders gaat daarmee een groot
deel van het geestelijk nut te loor.
En een tweede vereischte is, dat wij ons
strict beperken tot onze eigen christelijke
kringchristelijk, niet kerkelijk. Een ker
kelijke scheidslijn behoeven we, naar mijn in
zicht niet te trekken. Trouwens, dat gaat ook
hoe langer hoe moeilijker, omdat het lid zijn
van een kerk niet eens meer altijd waarborg
biedt voor het christelijke standpunt der leden.
Maar christenjongelieden uit verschillende ker
ken kunnen samenwerken, ook met het mooie
doel voor oogen, dat men met handhaving van
het eigen kerkelijk standpunt, wat meer waar
deering aankweekt voor elkander. Voor de
jongsten zal het misschien wenschelijk zijn een
uitzondering te maken, omdat zij nog moeilijk
de vraag kunnen beantwoorden waarom ben
ik Gereformeerd?", enz.
Doch christelijk moet het kamp in alle ge
vallen zijn. Dit is de allereerste eisch. Er
moet samen gebeden worden bij de maaltijden,
Gods Woord moet gelezen, negatief moet het
ruwe woord contrabande zijn en positief moet
eenige invloed uitgeoefend, tactvol door de
leiders en de ouderen, om de gesprekken op
te voeren tot zelfs soms over God en zijn dienst.
Zoo kan er heel veel zegen in het kampeeren
liggen, omdat er bij goede leiding een resul
taat bereikt wordt, waartoe zelfs het christe
lijk gezin onmachtig is. De omgang van jon
gelui onderling kan zoo uitermate weinig in
vloed ondergaan van de ouders thuis.
Hierin ligt vanzelf besloten, dat kampeering
met zoogenaamde neutrale clubs absoluut te
veroordeelen is. Bidden is niet neutraal, Bijbel
lezen, enz. al evenmin, en de uitruiling van
gedachten in het onderling gesprek mag dat
ook niet zijn. Laat men onze jongeren nu toch
in zulke „neutrale" kringen inleven en dan in
een kamp soms een paar weken achtereen,
dan is dat ten zeerste te laken. Ouders, die
oog hebben voor de geestelijke belangen van
hun kinderen (en welke ware christenouders
hebben dat niet?) zullen dit daarom nooit
toestaanen mochten zij dit tot nu toe nog
niet hebben ingezien, dan is alleen maar noodig
om hen hierop te wijzen en terstond zullen zij
inzien, dat zij onmogelijk op die wijze de ver
antwoordelijkheid over hun kinderen dragen
kunnen. Liever steken we alle tenten in
brand dan dat onze jongeren er geestelijk in
te gronde zoude gaan. Hoeveel waardeering
wij dan ook hebben voor de neutrale veree-
nigingen, laten zij het niet als een onwelwil
lendheid beschouwen, als wij kampeeren gaan
en oefenen in eigen kring.
Heel veel, bijna alles hangt voor het wel
slagen van gymnastiek en padvinderij natuurlijk
af van de leidingwij moeten daarvoor ouderen
hebben, die den Heere vreezen en bovendien
sterk genoeg zijn, om hun gezag als hopman
te laten gelden over heel het kamp. Deze zaak
is voor het kamp van even groot belang als
die der opvoeding voor het gezin.
Gaarne wilde ik nog iets meedeelen uit mijn
ervaring over „een Zondag in het kamp", maar
laat mij dit mogen uitstellen D.V. tot de vol
gende weekanders leg ik teveel beslag op
uw en mijn tijd.
Middelburg. Telkamp.
Geachte Redactie,
Mogen wij nog eens weer een beroep doen
op Uwe welwillendheid voor een korte mede-
deeling aan Uwe lezers?
Dat de nood in Duitschland in het algemeen,
in Saksen in het bijzonder voor menschelijke
kracht schier ondraaglijk wordt, zal wel niet
veel betoog vereischen. De buitenlandsche
persberichten bereiden ons dagelijks voor op de
snelle en volledige ineenstorting van het
economische leven bij onze Oosterburen. In
welk een hulploozen toestand zullen dan de
bewoners der Saksische pastorieën komen te
verkeeren
Met het oog op die gebeurlijkheden versterkt
ons Comité zijn noodkreet om hulp voor de
ongelukkigen. In zeer bijzonderen zin geldt hier
de bekende zegswijzeWie spoedig helpt, helpt
dubbelWanneer aanstonds de chaos in Duitsch
land intreedt, dan wordt de weg om hulp te
bieden, wellicht tijdelijk versperd. Men vergunne
ons met deze sobere, maar veelzeggende onder
stelling te volstaan.
Met dank aan God en aan de milde gevers
vermelden we, dat tot heden ontvangen werd
een bedrag van ongeveer 7500 gulden. Dat is
verrassend, edoch niet voldoende voor de
behoefte van 1500 predikantsgezinnen, die se
dert Januari 1921 de gewone inkomsten moesten
derven. Deze week is de tiende kist met goe
deren naar Saksen verzonden. Een enkel voor
beeld, op hoe eenvoudige wijze kan worden
geholpen. Een Ned. Herv. predikant in het
Westland laschte het voor een paar weken
vermelde courantenverslag van de mededeelin-
gen van Pfarrer Spranger in de samenkomst
te Utrecht (16 Juli j.l.) in zijn leerrede in
met dit gevolg, dat er deze week een wagon
aardappelen uit het Westland naar Saksen kon
worden verzonden. We mogen eraan herinneren,
dat het adres voor geldzendingen isJhr. Huyde-
coper van Nigtevegt te Utrecht, postrekening
57061. Goederen worden gaarne ontvangen aan
het Geref. Burger Weeshuis, Oude Gracht te
Utrecht, met de bijvoeging „Voor Saksen", of
voor Den Haag en omstreken door den heer
P. van Trotsenburg, Prins Hendrikstraat 74 te
's-Gravenhage.
Gaarne ontvangt het Comité ook opgave van
gezinnen, die bereid zijn gedurende enkele weken
een zoon of dochter van een Saksisch predikant
Christelijke herbergzaamheid te bewijzen. Dat
is, het Comité verheelt zich zulks niet, een
moeilijk geval. Er zijn in Nederland in de laatste
jaren reeds duizendtallen kleine buitenlanders
met groote liefde en opofferende gezindheid
geherbergd en gekoesterd. Dan gold het echter
meestal kleine kinderen. Onze Saksische broe
ders en zusters vragen echter gastvrijheid voor
hun zonen en dochters van 16 tot 20 jaar.
Hun kleinere kinderen worden in onderschei
dene deelen van het Duitsche Rijk zelf gehuis
vest. Maar dezen hun rijpere jeugd, leer
lingen van gymnasia en hoogere meisjesscholen
zijn de kinderen, die in de puberteitsjaren
den zwaren oorlogstijd moeten doormaken en
dientengevolge meer leden dan jongeren en
ouderen. En voor deze is zoo moeilijk onderdak
te vinden, terwijl ze in verhoogde mate een rust
en voedingskuur in hun vacantie behoeven.
Wie stelt zijn hart en huis open t Is waar,
jongelieden op dien leeftijd stellen bijzondere
eischen aan Godsdienstigen en opvoedkundigen
tact, en Pfarrer Spranger verzekerde, dat er
geen andere worden uitgezonden dan omtrent
wie van leeraren en verzorgers de beste ge
tuigschriften worden verkregen en die, hoewel
physiek verzwakt, toch gezond zijn.
Opgave van herbergzame gezinnen zende
men aan R. A. den Ouden, 't Kuyperhuis, Dr.
Kuyperstraat 5, Den Haag.
Het Comité,
A. W. F. IDENBURG, Voorzitter.
Prof. SLOTEMAKER-DE BRUINE, Secr.
BONDSRING MIDDELBURG vanj. V. opG.G.
Vergadering op D. V. Donderdag 23 Aug.
a.s. des avonds 8 uur in de Gereform. Kerk
Koudekerke.
Geref. Jongel. Vereen. Middelburg.
Afd. „Herman Faukeel".
Het Huisgezin, P. B. Davidse.
Ringonderwerp, P. v. Dijk.
Afd. „Dr. Lützen Wagenaar."
„De Samaritaansche vrouw", J. Stoel.
Anti-Rev. Progr., A. F. de Jonge.
CORRESPONDENTIE.
Aan J. K. te Z. Alleen wanneer het geldt
algemeene doeleinden, kunnen ingezonden
stukken van dezen aard worden opgenomen.
MIDDELBURG.
Bediening van den H. Doop in de Gasthuiskerk.
Cath. Zondag 5.
Gasthuiskerk 2 uur ds. W. van 't Sant
Hofpleinkerk 9.30 uur ds. D. Hoek
van Enkhuizen.
6 uur ds. J. H. Telkamp
Noorderkerk 9.30 uur ds. W. van 't Sant
van Watergraafsmeer.
6 uur ds. D. Hoek
Vlissingen 9.30 uur ds. J. Bolmau
van Schettens.
6 uur ds. A. C. He\j.
Collecte voor de Zending onder de Joden.
Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia
Voorber. H. Av.
Domburg 9.30 en 2 uur ds. C. J. Wielenga
van Zierikzee.
Gapinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Grjjpskerke 9 en 2 uur ds. J. Gootjes
van Suawoude.
Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. He\j
St. Laurens 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. D. Hoek
van Enkhuizen.
Meliskerke 9 uur ds. P. van Hoven
2 uur Lezen eener Leerr.
Oostkapelle 9 en 2 uur Cand. de Klerk
van Den Haag.
Serooskerke 9.30 en 2 uur ds. W. Faber
Souburg 9.30 en 2 uur dr. J. G. Ubbink
van Zevenhoven.
Veere 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Vrouwenpolder 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Woensdagav. 8 uur ds. I. K. Wessels
Ingebruikneming orgel.
Westkapelle 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur ds. B. Mejjer
van Ierseke.
Bruinisse 10 en 3 uur Lezen eener Leerr.
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur ds. F. Staal
Geersdjjk 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Voorber. H. Av.
Haamstede 10.30 en 3 uur ds. W. Goedhujjs
Kamperland 9 en 2 uur ds. F. J. v. d. Ende
Nieuwerkerk 9.30 uur Lez. eener Leerr.
2 uur ds. P. van Djjk
van Zaamslag.
Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Scharendjjke 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur ds. P. van Dyk
van Zaamslag.
Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek
Bed. H. Av. en Dankz.
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2u. ds.J.D.Wielenga
van Hoofddorp.
Bergen op Zoom 9.30 en 5 u ds. A. H. v. d. Kooi
Krabbendjjke 9 en 6 uur ds. P. H. de Jonge
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur ds. B. W. de Graaff
Tholen 9 en 2.30 uur ds. G. H. de Jonge
van Vrijhoeve Capelle.
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Staal
6 uur Lezen eener Leerr.
Baarland 9.30 en 2 uur ds. A. Lauwers
van Brussel.
Driewegen 10 en 3 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 u ds.B.A.Knoppers
van Amsterdam.
Borssele 10 en 3 uur Lezen eener Leerr.
Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen
's-Gravenpolder 10.30 en 3 u Lez. eener Leerr.
Heinkenszand 10 en 2.30 u Cand. Schelhaas
van Hoogeveen.
Ierseke 9.30 en 2 uur ds. J. E. Vonkenberg
van Amersfoort.
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. F. A. den Boeft
Nieuwdorp 10 uur ds. G. Doekes
2.30 uur Lezen eener Leerr.
Wolphaartsdjjk 10 en 2.30 u ds. A. P. Lanting
Axel 9 en 2 uur ds. Ie Cointre
van Woubrugge.
Hoek 9.30 en 2 uur Cand. H. de Jong
van Oudega.
Oostburg 10 en 2.30 uur ds. W. Moene
Oostburg (dienst Aardenburg)
10 uur Lezen eener Leerr.
6.30 uur ds. W. Moene
Schoondjjke 10 en 3 uur ds. A. Scheele
van Kapelle Biezelinge.
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur ds. S. Groeneveld
Zaamslag 9 en 2 uur ds. R. Hamming
van Doorn.