Godsdienstoefeningen S. Simonse, Scriba. P. Boone, Scriba. L. Davidse, Secretaris. Verantwoording uan Liefdegauen. INGEZONDEN STUKKEN. Gymnastiek en Padvinderij. De nood in de Saksische Predikants gezinnen. Vereenigingsleuen. Redactie. in da Gereformeerde Kerken in Zeeland •p ZONDAG 10 AÜGÜ8TÜS 1923. Classe Middelburg Classe Zierikzee Classe Tholen Classe Goes Classe Axel vinden van iemand die voor dit jaar beschikbaren tijd had om een referaat te houden over een diaconaal onderwerp, dat door één der diaconiën was ingezonden, noch over een naar vrije keuze. Het comité [heeft echter voor het volgend jaar D.V. toezegging ontvangen voor een referaat. Met heilbede en broedergr., Ph. Wessels, Voorzitter. D. H. Littooij Az., Secretaris. Terneuzen, 15 Aug. 1923. T)e gecombineerde kerken Gapinge—Vrouwe polder hebben beroepen tot Herder en Leeraar de Eerw. heer D. Ringnalda te 's Gravenhage. Namens de kerken van Gapinge Vrouwepolder St. Laurens Het adres van den Kerkeraad is vanaf heden J. H. van Oost, Brigdamme, St. Laurens. Het Zendings-Comité te Grijpskerke, bericht met grooten dank de ontvangst van een gift, gevonden in de collecte van de Diaconie groot zeven honderd gulden, bestemd voor de Kiosk van Ds. Merkelijn te Magelang. De Avondmaalsviering voor de maand Sept. is geregeld als volgt Voorbereiding H. Avondm. Gasthuiskerk 26 Aug. Bediening H. Avondm. Gasthuiskerk 2 Sept. Voorbereiding H. Avondm. Noorderkerk 2 Sept. Bediening H. Avondm. Noorderkerk 9 Sept. Voorbereiding H. Avondm. Hofpleinkerk 9 Sept. Bedieing H. Avondm. Hofpleinkerk 16 Sept. Middelburg. De Kerkeraad. VERGADERING VAN DEN KERKERAAD (breed) der Ger. Kerk te Middelburg 16 Augs 1923. 1. Voorzitter Ds. Telkamp opent de vergade ring, leest een gedeelte van Spreuken 12, laat zingen Ps. 73 14 en gaat voor in gebed. 2. De presentielijst wordt vastgesteld. Afwezig met kennisgeving 6 broeders ouder lingen en 5 diakenen. 3. De commissie van voorbereiding voor het beroepingswerk brengt verslag uit van haar arbeid. Zjj stelt aan den kerkeraad het vol gende tweetal voorDs. J. J. Miedema van Groningen en Ds. J. C. Rullmann van Utrecht. Na breedvoerige discussie wordt met meerder heid van stemmen dit tweetal door den ker keraad overgenomen. De verkiezing uit dit tweetal zal plaats hebben D.V. Donderdag 23 Augustus des avonds te 8 uur in de Gasthuis kerk. 4. De Woensdagavond-commissie rappor teert dat de doop is aangevraagd voor één kind, 1 attestatie is ingekomen. 5. Met betrekking tot het aanstaand Jubi leum van onze geliefde Koningin besluit de kerkeraad overeenkomstig het verzoek der Regeering om op 5 September een dankstond te houden. Deze zal gehouden worden des avonds te 7,30 uur in de Noorderkerk. Om op 11 September, den dag, waarop de festivi teiten te Middelburg zullen gehouden worden nogmaals een kerkelijke bijeenkomst te houden, vond geen genoegzame steun. 6. Het heilig Avondmaal des Heeren zal gehouden worden D.V. op 2, 9 en 16 Septem ber a. s. 7. Sluiting. De kerkeraad. ZENDING. Vlissingen. Met hartelijken dank ontvangen van twee zusters der gemeente resp. drie honderd halve centen en twee honderd vier en veertig halve centen, een pakje zilverpapier, capsules en theelood. Namens de Zendingscommissie, W. Karreman, Penningmeester. Vlissingen. Gevonden in de collecte der diakenen op Zondag 29 Juli eene gift voor de kerk f 3,waarvoor wij hartelijk dank zeggen. Namens den Kerkeraad, A. Roos, Scriba. Souburg. In dank ontvangen uit de busjes van Maatje Tange, Betje de Groot en Greta Huson ten bate van „Sonnevanck" de som van f 6,82V2. Mej. J. L. Wisse. PHöBE. Met hartelijken dank ontvangen door tusschenkomst van Mej. de Kam, de som van twee gulden. S. Tazelaar—Buijs, Secretaresse. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Jammer dat in onze jongensjaren ik bedoel met „onze" hen, die evenals ik naar de 40 gaan 't gymnastiek-onderwijs er nog niet zoo „in" was als tegenwoordig. Hoogstens kregen wij een uurtje op school, te weinig om er de smaak van beet te krijgen. Rekstok en ringen zijn ons wel niet vreemd, maar integenwoordigheid van onze jongeren laten we hen toch maar liever „werken". Er zit in die sport, waarbij ik de padvinderij vrijwel in één adejn noemen kan, heel veel nut. Wel is het gevaar voor overdrijving niet denk beeldig, maar zoo is het nu eenmaal met alles, en vooral onze jongeren, in hun Sturm-und Drangperiode kunnen zoo hartstochtelijk naar voetbal en ringen stormen, dat er de ver wezenlijking van hun hoogste idealen in schijnt te liggen. Laten we echter niet zoo onverstandig zijn, om terwille van het gevaar voor overdrijving aan de zaak zelve onze sympathie en mede werking te onthouden. Wij kunnen voor de waardebepaling van de sport zelfs nog wel steun vinden in de Heilige Schriften speciaal de tentenmaker (Paulus) zegt, dat de lichame lijke oefening tot weinig nut is. Hij veroordeelt de sport daarmee niet alleen niet, maar kent er juist waarde aan toe, al is die waarde gering in vergelijking met de geestelijke oefening. Zoo zegt de Schrift ook, dat er weinige men- schen zijn, die zalig worden in vergelijking met het getal ongeloovigen, maar op zichzelf genomen vormen zij toch een schare, dieniemand tellen kan. Zoo ook de sport: nu niet genomen in vergelijking met de practijk der godzaligheid, is zij opzichzelf van niet geringe beteekenis. Gelukkig gaan onze poedagogen dit almeer inzien en zal de tijd niet ver meer zijn, dat niemand meer gymnastiek en onzedelijkheid, kampeering en zigeunerleven met elkander gelijk stellen zal, ook niet wat de waardeering betreft. Er zit zelfs meer beteekenis in dit sportieve dan alleen voor het lichaam. Het dragen van gelijke kleeding voor de oefeningen en van een zelfde dracht bij het kampeeren duidt reeds op dat meerdere heen. Wij willen de standen en rangen niet oplossen, maar wel is het doel van onze sociale actie om die standen dichter bij elkander te brengen en elkander te doen ver staan. Daarvoor is het kampleven een prachtige vóóroefening. De jongemenschen uit de gezinnen van allerlei stand eten, praten en slapen, zwemmen en spelen met elkander, lezen Gods Woord en bidden samen als waren ze kinderen van eenzelfde gezin. En feitelijk is dit ook zoo, reeds op het terrein van het algemeen-mensche- lijke, wat temeer klemt voor onze christelijke gezinnen. Vooral in het kamp ligt een schoon middel, om die eisch van de Schrift te ver wezenlijken. Maar dan moeten wij vóór alles twee zaken goed in 't oog vatten en daarover eenstemmig oordeelen. Allereerst mogen er in onze christelijke kring geen clubs ontstaan, waarbij de aan sluiting wordt beheerscht door de vraag uit welke familiekring men komt. Het is van grooter belang dan men oppervlakkig meenen zou, dat de jongeman van gegoede huize in aanraking komt met anderen, evengoed als de meer-eenvoudige met de maatschappelijk- of in ontwikkeling-rijker-bedeelden. En wat hierin dan alleen reeds het gelijk costuum voor won deren werkt, laat zich beter ervaren dan bere deneeren. Dit nut ligt ook wel reeds in het samenkomen van onze jongeren in knapen- vereeniging en jongelingsvereen., maar een samentel heeft in dezen heel wat meer waarde dan een samenvergaderen. Laten we daarom toch nu deze actie ook in onze kringen en in onze stad reeds eenige jaren gaande is elkaar beloven, die klip van standenverschil te ontzeilen, anders gaat daarmee een groot deel van het geestelijk nut te loor. En een tweede vereischte is, dat wij ons strict beperken tot onze eigen christelijke kringchristelijk, niet kerkelijk. Een ker kelijke scheidslijn behoeven we, naar mijn in zicht niet te trekken. Trouwens, dat gaat ook hoe langer hoe moeilijker, omdat het lid zijn van een kerk niet eens meer altijd waarborg biedt voor het christelijke standpunt der leden. Maar christenjongelieden uit verschillende ker ken kunnen samenwerken, ook met het mooie doel voor oogen, dat men met handhaving van het eigen kerkelijk standpunt, wat meer waar deering aankweekt voor elkander. Voor de jongsten zal het misschien wenschelijk zijn een uitzondering te maken, omdat zij nog moeilijk de vraag kunnen beantwoorden waarom ben ik Gereformeerd?", enz. Doch christelijk moet het kamp in alle ge vallen zijn. Dit is de allereerste eisch. Er moet samen gebeden worden bij de maaltijden, Gods Woord moet gelezen, negatief moet het ruwe woord contrabande zijn en positief moet eenige invloed uitgeoefend, tactvol door de leiders en de ouderen, om de gesprekken op te voeren tot zelfs soms over God en zijn dienst. Zoo kan er heel veel zegen in het kampeeren liggen, omdat er bij goede leiding een resul taat bereikt wordt, waartoe zelfs het christe lijk gezin onmachtig is. De omgang van jon gelui onderling kan zoo uitermate weinig in vloed ondergaan van de ouders thuis. Hierin ligt vanzelf besloten, dat kampeering met zoogenaamde neutrale clubs absoluut te veroordeelen is. Bidden is niet neutraal, Bijbel lezen, enz. al evenmin, en de uitruiling van gedachten in het onderling gesprek mag dat ook niet zijn. Laat men onze jongeren nu toch in zulke „neutrale" kringen inleven en dan in een kamp soms een paar weken achtereen, dan is dat ten zeerste te laken. Ouders, die oog hebben voor de geestelijke belangen van hun kinderen (en welke ware christenouders hebben dat niet?) zullen dit daarom nooit toestaanen mochten zij dit tot nu toe nog niet hebben ingezien, dan is alleen maar noodig om hen hierop te wijzen en terstond zullen zij inzien, dat zij onmogelijk op die wijze de ver antwoordelijkheid over hun kinderen dragen kunnen. Liever steken we alle tenten in brand dan dat onze jongeren er geestelijk in te gronde zoude gaan. Hoeveel waardeering wij dan ook hebben voor de neutrale veree- nigingen, laten zij het niet als een onwelwil lendheid beschouwen, als wij kampeeren gaan en oefenen in eigen kring. Heel veel, bijna alles hangt voor het wel slagen van gymnastiek en padvinderij natuurlijk af van de leidingwij moeten daarvoor ouderen hebben, die den Heere vreezen en bovendien sterk genoeg zijn, om hun gezag als hopman te laten gelden over heel het kamp. Deze zaak is voor het kamp van even groot belang als die der opvoeding voor het gezin. Gaarne wilde ik nog iets meedeelen uit mijn ervaring over „een Zondag in het kamp", maar laat mij dit mogen uitstellen D.V. tot de vol gende weekanders leg ik teveel beslag op uw en mijn tijd. Middelburg. Telkamp. Geachte Redactie, Mogen wij nog eens weer een beroep doen op Uwe welwillendheid voor een korte mede- deeling aan Uwe lezers? Dat de nood in Duitschland in het algemeen, in Saksen in het bijzonder voor menschelijke kracht schier ondraaglijk wordt, zal wel niet veel betoog vereischen. De buitenlandsche persberichten bereiden ons dagelijks voor op de snelle en volledige ineenstorting van het economische leven bij onze Oosterburen. In welk een hulploozen toestand zullen dan de bewoners der Saksische pastorieën komen te verkeeren Met het oog op die gebeurlijkheden versterkt ons Comité zijn noodkreet om hulp voor de ongelukkigen. In zeer bijzonderen zin geldt hier de bekende zegswijzeWie spoedig helpt, helpt dubbelWanneer aanstonds de chaos in Duitsch land intreedt, dan wordt de weg om hulp te bieden, wellicht tijdelijk versperd. Men vergunne ons met deze sobere, maar veelzeggende onder stelling te volstaan. Met dank aan God en aan de milde gevers vermelden we, dat tot heden ontvangen werd een bedrag van ongeveer 7500 gulden. Dat is verrassend, edoch niet voldoende voor de behoefte van 1500 predikantsgezinnen, die se dert Januari 1921 de gewone inkomsten moesten derven. Deze week is de tiende kist met goe deren naar Saksen verzonden. Een enkel voor beeld, op hoe eenvoudige wijze kan worden geholpen. Een Ned. Herv. predikant in het Westland laschte het voor een paar weken vermelde courantenverslag van de mededeelin- gen van Pfarrer Spranger in de samenkomst te Utrecht (16 Juli j.l.) in zijn leerrede in met dit gevolg, dat er deze week een wagon aardappelen uit het Westland naar Saksen kon worden verzonden. We mogen eraan herinneren, dat het adres voor geldzendingen isJhr. Huyde- coper van Nigtevegt te Utrecht, postrekening 57061. Goederen worden gaarne ontvangen aan het Geref. Burger Weeshuis, Oude Gracht te Utrecht, met de bijvoeging „Voor Saksen", of voor Den Haag en omstreken door den heer P. van Trotsenburg, Prins Hendrikstraat 74 te 's-Gravenhage. Gaarne ontvangt het Comité ook opgave van gezinnen, die bereid zijn gedurende enkele weken een zoon of dochter van een Saksisch predikant Christelijke herbergzaamheid te bewijzen. Dat is, het Comité verheelt zich zulks niet, een moeilijk geval. Er zijn in Nederland in de laatste jaren reeds duizendtallen kleine buitenlanders met groote liefde en opofferende gezindheid geherbergd en gekoesterd. Dan gold het echter meestal kleine kinderen. Onze Saksische broe ders en zusters vragen echter gastvrijheid voor hun zonen en dochters van 16 tot 20 jaar. Hun kleinere kinderen worden in onderschei dene deelen van het Duitsche Rijk zelf gehuis vest. Maar dezen hun rijpere jeugd, leer lingen van gymnasia en hoogere meisjesscholen zijn de kinderen, die in de puberteitsjaren den zwaren oorlogstijd moeten doormaken en dientengevolge meer leden dan jongeren en ouderen. En voor deze is zoo moeilijk onderdak te vinden, terwijl ze in verhoogde mate een rust en voedingskuur in hun vacantie behoeven. Wie stelt zijn hart en huis open t Is waar, jongelieden op dien leeftijd stellen bijzondere eischen aan Godsdienstigen en opvoedkundigen tact, en Pfarrer Spranger verzekerde, dat er geen andere worden uitgezonden dan omtrent wie van leeraren en verzorgers de beste ge tuigschriften worden verkregen en die, hoewel physiek verzwakt, toch gezond zijn. Opgave van herbergzame gezinnen zende men aan R. A. den Ouden, 't Kuyperhuis, Dr. Kuyperstraat 5, Den Haag. Het Comité, A. W. F. IDENBURG, Voorzitter. Prof. SLOTEMAKER-DE BRUINE, Secr. BONDSRING MIDDELBURG vanj. V. opG.G. Vergadering op D. V. Donderdag 23 Aug. a.s. des avonds 8 uur in de Gereform. Kerk Koudekerke. Geref. Jongel. Vereen. Middelburg. Afd. „Herman Faukeel". Het Huisgezin, P. B. Davidse. Ringonderwerp, P. v. Dijk. Afd. „Dr. Lützen Wagenaar." „De Samaritaansche vrouw", J. Stoel. Anti-Rev. Progr., A. F. de Jonge. CORRESPONDENTIE. Aan J. K. te Z. Alleen wanneer het geldt algemeene doeleinden, kunnen ingezonden stukken van dezen aard worden opgenomen. MIDDELBURG. Bediening van den H. Doop in de Gasthuiskerk. Cath. Zondag 5. Gasthuiskerk 2 uur ds. W. van 't Sant Hofpleinkerk 9.30 uur ds. D. Hoek van Enkhuizen. 6 uur ds. J. H. Telkamp Noorderkerk 9.30 uur ds. W. van 't Sant van Watergraafsmeer. 6 uur ds. D. Hoek Vlissingen 9.30 uur ds. J. Bolmau van Schettens. 6 uur ds. A. C. He\j. Collecte voor de Zending onder de Joden. Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia Voorber. H. Av. Domburg 9.30 en 2 uur ds. C. J. Wielenga van Zierikzee. Gapinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Grjjpskerke 9 en 2 uur ds. J. Gootjes van Suawoude. Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. He\j St. Laurens 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. D. Hoek van Enkhuizen. Meliskerke 9 uur ds. P. van Hoven 2 uur Lezen eener Leerr. Oostkapelle 9 en 2 uur Cand. de Klerk van Den Haag. Serooskerke 9.30 en 2 uur ds. W. Faber Souburg 9.30 en 2 uur dr. J. G. Ubbink van Zevenhoven. Veere 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Vrouwenpolder 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr. Woensdagav. 8 uur ds. I. K. Wessels Ingebruikneming orgel. Westkapelle 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr. Brouwershaven 9.30 en 2 uur ds. B. Mejjer van Ierseke. Bruinisse 10 en 3 uur Lezen eener Leerr. Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur ds. F. Staal Geersdjjk 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Voorber. H. Av. Haamstede 10.30 en 3 uur ds. W. Goedhujjs Kamperland 9 en 2 uur ds. F. J. v. d. Ende Nieuwerkerk 9.30 uur Lez. eener Leerr. 2 uur ds. P. van Djjk van Zaamslag. Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Scharendjjke 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr. Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 10 en 6 uur ds. P. van Dyk van Zaamslag. Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek Bed. H. Av. en Dankz. Anna Jacoba Polder 9.30 en 2u. ds.J.D.Wielenga van Hoofddorp. Bergen op Zoom 9.30 en 5 u ds. A. H. v. d. Kooi Krabbendjjke 9 en 6 uur ds. P. H. de Jonge Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Rilland-Bath 9.30 en 2 uur ds. B. W. de Graaff Tholen 9 en 2.30 uur ds. G. H. de Jonge van Vrijhoeve Capelle. Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Staal 6 uur Lezen eener Leerr. Baarland 9.30 en 2 uur ds. A. Lauwers van Brussel. Driewegen 10 en 3 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 u ds.B.A.Knoppers van Amsterdam. Borssele 10 en 3 uur Lezen eener Leerr. Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen 's-Gravenpolder 10.30 en 3 u Lez. eener Leerr. Heinkenszand 10 en 2.30 u Cand. Schelhaas van Hoogeveen. Ierseke 9.30 en 2 uur ds. J. E. Vonkenberg van Amersfoort. Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. F. A. den Boeft Nieuwdorp 10 uur ds. G. Doekes 2.30 uur Lezen eener Leerr. Wolphaartsdjjk 10 en 2.30 u ds. A. P. Lanting Axel 9 en 2 uur ds. Ie Cointre van Woubrugge. Hoek 9.30 en 2 uur Cand. H. de Jong van Oudega. Oostburg 10 en 2.30 uur ds. W. Moene Oostburg (dienst Aardenburg) 10 uur Lezen eener Leerr. 6.30 uur ds. W. Moene Schoondjjke 10 en 3 uur ds. A. Scheele van Kapelle Biezelinge. Terneuzen 9.30 en 2.30 uur ds. S. Groeneveld Zaamslag 9 en 2 uur ds. R. Hamming van Doorn.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1923 | | pagina 3