Het goede. Oifi«ië«U Boriohtin. Verantwoording van Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. van het heilige. Neemt als sprekend voorbeeld het gebed. Mag een gebed voorgesteld of ge speeld worden? Natuurlijk nietdat is brutale ontwijding Neen, het heilige leent zich niet voor tooneelspel. Men heeft dit niet steeds ingezien. In de Middeleeuwen bracht men wel stuitend hemel, aarde en hel in drie verdiepin gen op 't tooneel, maar navolging verdient zulk profaneeren niet. De passiespelen te Oberammergau dragen een veelszins edeler karakter. Maar óók dat is spelen daarmede zijn deze voorstellingen voor het Christelijk geweten geoordeeld8. Wat in dit antwoord over profanie gezegd wordt aangaande het tooneel, geldt zeker in hooger mate voor een zanguitvoering als waarom het thans gaat. Wij nemen het dan ook over, ais onzen indruk weergevend, dien wy hadden, telkens als we lazen, dat de Mattheüs-Passion in sommige kerken werd opgevoerd En dat wij gelukkig hierin niet alleen staan, bewijzen de volgende opmerkingen, die ons gewerden. Een lezer schreef ons: „Zou ik 11 eens in overweging mogen geveD, uw indrukken weer te geven over de opvoering van de Mattheüs- Passion Zoo vele jonge en oudere Christenen, die veel voor zang en muziek voelen, gaan er heen, en ze zyn niet zoo gemakkelijk te over tuigen, dat het niet goed is. Maar zou men willen, dat van een onzer geliefden, die ont slapen z\jn, woorden van smart en overwinning werden opgevoerd, en velen ze aanhoorden, zooals ze een schouwspel willen bewonderen Zou men dulden, dat personen, die de ont slapenen niet liefhadden, woorden zongen, met gemaakt gevoel, die onze geliefden eens uit spraken Wat dan te zeggen, nu het onzen grooten Verlosser aangaat Menschen uit Christen- en Jodendom spelen hier eigenlijk een tragedie van onzen grooten God en Heiland Kan het gemoed, dat Hem lief heeft, zoo iets dulden? Hoe komt het toch, dat zoo velen dit niet voelen, en de kerkgebouwen voor zulke opvoeringen worden opengesteld, en de kerk bladen er aanbevelingen voor bevatten ?8 Een ander lezer, die, evenals zyn vrouw, zeer muzikaal is, merkte op„Mijn vrouw en ik zyn er heen geweest. Maar 't was voor 't eerst en voor 't laatst Wij hebben ons be droefd over bet profane." Een derde lezer schreef ons „Zelf groote liefhebber van goede muziek, kostte het mij moeite, de opvoering niet te gaan bijwonen. Vooral nu al meer uit nemende zangstemmen, zooals die van Mevrouw Noordewier Reddingius, aan de uitvoering z\jn verbonden. Maar ik ben dankbaar niet gegaan te zijn. Want het geheel» lijden van Christus wordt daar uitgezongen. Zelf stelt ééo den Christus-Zelf voor, en komt daardoor tot de pijnlijke noodzakelijkheid, het diepste lijden des kruises na te bootsen in kunstige zang." De stuitende profanie is wel het voornaamste bezwaar, dat tegen een dergelijke zanguitvoe ring moet worden ingebracht Al zingend of '■voordragend moet men den schijn geven in een toestand te zyn, als waarin de persoon, die dezen toestand doormaakte, zich bevond. Eu wie zal ooit ook maar iets van de werkelijkheid kunnen voelen, laat staan weergeven, van het geen Christus leed om onzentwil Ea denkeD we ns daarbij in, dat zulke woorden veelal uitgesproken worden door hen, die nog ver van God zijn! Het heilige wordt aldus onteerd. De schijn wordt als waarheid voorgesteld. Er wordt onwaarachtig voorgedragen. En dan, wat men meertdat de vrucht is: een diepe indruk, dien het publiek ontvangt, is juist misleidend in plaats van verblijdend. Immers het gevoel wordt opgewekt, maar geenszins het geweten geraakt. Als de Heere Jezus eens de vrouwen ziet weenen, zegt Hij: „Weent niet over M\j, maar over u zelve !8 In plaats van tran n op te wekken van medelijden, moeten we trachten te bewerken een droefheid naar God, die een onberouweliike bekeering tot zaligheid werkt. En zie, dat doel wordt door zulke opvoeringen eer tegengewerkt dan nage streefd. Wü achten voor al zulke dingen Rom. 12 2 den gewenschten maatstaf. Dan vragen we niet mag het; of: is het zondeof; verbiedt de Bijbel het. Maar dan vragen we is het naar den goedenden welbehaaglijkm en volmaakten wil van God. Derhalve in dit gevalzou bet Hèm aangenaam vyn, dat op deze wijze werd gehandeld met den kruisdood Züns lieven Zoons? Teekenend is het, dat de Mattheüs-Passion niet eindigt met de opstandingmaar met bet graf. Het Slot-koor zingt Mein Jesu. gnte Nacht. Wir setzen uns mit Tranen nieder Uud rufen dir im Grabe zu Ruhe sai fte! sanfte Ruh' Ruht. ihr ansgezog'nen Glieder Euer Grab und Luchenstein Soli dem augstlichen Gewissen Ein bequemes Ruhekissen Und der Seelen Ruh'statt sein. Höchst vergüügt schlummern da die Augen ein. Heigeen, in prtzi, het volgende wil /eggen: „Uw smart, o Jezus! is voorbij. Goede nacht. En wij, die Uw lijden hebben gezien, zetten ons weenend neder en wenschen U toerust, zacht. Rust zacht, gij afgelegde ledematen! Uw graf is voor het angstige geweten en voor de ziel een heerlijk rustoord, zoodat onze oogen zich vol blijdschap kunnen sluiten." Blijkt uit deze woorden niet, dat men meer aan den men&ch Jezus denkt, dan aan God ge openbaard in het vleesch Eu ook, dat men Gods waarheid niet verstaat? Want rust voor het geweten en voor de ziel, ontvangt men niet bij het graf van Jezus. Daar vindt men het droevig gevolg van de zonde, den dood. Neen, flij. die gewillig en vrijwillig leed, die over geleverd werd om onze zonden, is opgewekt tot onze rechtvaardiging. De Lovensvorst kon niet gehouden worden door de banden desdoods. En Hij is aan Gods rechterhand gezeten als het bewijs, dat het werk, door Hem volbracht, is erkend en aangenomen door God te onzen behoeve. Zie, dat geeft rust aan het geweten, rust, aan de ziel Maar men heeft den lijdensweg gemaakt tot een martelaarsgeschiedenis, waarbij de plaats vervanging op den achtergrond treedt, of eigen lijk geheel niet is te vinden. En het kunst gevoel houdt zich by spelen en hooren bezig met de uren van martelaarslijden, in plaats dat het schuldgevoel zich gelden doet tegenover het verzoenend lijden van den Man van smarten, om dan over te gaan in stille aanbidding. In vroeger eeuwen deed veel opgeld de leer van den steen der wijzen. Men heeft naar dien wondersteen eindeloos gezocht, maar hem nooit gevonden. De mannen van de chemie zochten in vroeger dagen naar een middel, waarmede en waardoor het mogelijk was elk metaal in goud te ver anderen. Zij besteedden al hun tijd en geld aan het zoeken naar dat middel. In de middeleeuwen hebben koningen en vorsten de hoogste eeretitels en de grootste prijzen uitgeloofd voor den uitvinder van „de groote medicijn8 of „bet kostbare preparaat8 of hoe men „den steen der wijzen8 ook noemen wil. Menig Alebymist is, omdat hy het wonder middel niet vinden kon, tot straf voor zyn ijdele pogingen aan een vergulde galg opge hangen. Men heeft nooit kunnen vindon de qnadra- tuur van den cirkel, en zoo zal men ook nooit kunnen vinden den steen der wijzen. Men vraagt waarom in vroeger eeuwen zoo voortdurend naar dien steen der wijzen is ge zocht. Op deze vraair dient geantwoord te worden dat men geloofde door dien steen elk metaal in goud te kunnen veranderen, ja zelfs den menseh volmaakt gezond kon maken en voor den dood vrijwaren. Die steen was als het ware een tooversteen, waardoor de geluk kige bezitter al zijn wenschen kon vervullen, al zyn idealen kon verwe/.nnlijken. In tijden toen men naar dien si een zocht, h'eft men telkens de vraag redaan: en gij, als het u gelukte dien steen te bemachtigen, wat zoudt gij er mede doen En uit de ant woorden op die vraag gegeven, leeren we kennen wat onder de menschen gold als het goede dat zij begeerden. Als de vraag gesteld wordt„wat acht gij voor u het meest begeerlijk goed ?8 dan ant woordt een breede schare: „geef ons genot en vermaak8. Het is het geslacht van hen die zeggen: „laat ons eten en drinken en vroolijk zyn, want morgen sterven wy8. Velen achten dit het hoogste genot en het grootste goed, als ze bly feest kunnen vieren, sierlijke gewaden dragen en schitterende partyen met spel en dans kunnen by wonen. Ach, aan die Epicuristen, die het hoogste goed zoeken in het genot van het aardsehe leven, roept de Schrift toe: „Gij dwaas! in dezen nacht zal uw ziel van u weggenomen worden. En wat dan Anderen, en dat zyn de Mammondienaars, zoeken het geede in het geld. Hun hoogste ideaal is ryk te zijn, liefst schatrijk. Zy wa nen dat als zy maar ten volle over goud kun nen beschikken, dat zy dan al hun wenschen kunnen vervullen, dat ze dan vroolyk en on bezorgd kunnen leven, dat dan al hun idealen verwezenlijkt zullen worden. Gy kent ze wel, die menschen die altoos over geld spreken en voor wie het geld het een en al is. Maar dit aardsehe leven toont reeds dat deze gedachte een waan is. Hoe vele kranken hebben niet al het hunne aao medicijnmeesters ten koste gelegd, en geen baat gevondeD. Hoe velen hebben niet al hun goud willen geven, als ze maar in het leven konden blijven, en zijn toch ten grave uitgedragen. Bovendien, de rijkdom is verliesbaar, en Gods Woord spreekt van de ongestadigheid des rykdoms. M ar bovenal geldt hier het woord van den Heiland: wat baat het een mensch, al wint hy de geheele wereld, maar Ijjdt de schade zijner ziele Daarom zyn er anderen, die dit alzoo inzit n, die niet zoo epicuristisch en niet zoo materi alistisch zyn. Zy denken ook wel na over het goede dat zy zouden willen verkrijgen en be zitten. Zy zoeken het niet by spy's en drank, zij maken van hun buik geen god. Ze aan- bi Iden ook niet den Mammon. Ze zoeken het meer geestelijk. Zy stellen de eere en de ge nieting der eere het hoogste. Zy beminnen de begroetingen op de markt. Ze hebben gaarne de vooraanzitting by den maaltijd Het streelt hun gevoel van eigen waarde als anderen gaarne by hen zyn en trotsch op hun gezelschap. Zy weten dat dit verkregen wordt als zy maar eerst zyn opge klommen tot de hoogste sporten in Staat en Maatschappij en Jies i3 dit hun pogen en streven. Ach, de eerzucht heeft dit teg-n, dat zy nooit bevredigt, en dat hy die in eere is al toos meer bewierooking wil, en dat by d e hoog is altoos nog hooger wil. De Prediker zegt tot het geslacht der am bitieuzenydelheid der jjdelheden, het is alles ijdelheid. Daar zyn onder de m nschenkinderen genoeg die het holle en ledige van deze id«alen inzien, die een ernstiger streven kennen naar het goede, en die hooger idealen najagen. Zy zoeken het óf by de Kunst óf by de Wetenschap. Zy die gevoel hebben voor het schoone en vatbaar zyn voor schoonheidsontroering, dwepen met het Échoorie van de natuur en van de kunst. In kriügen der kunstzinnigen kan men zoo met de kunst dwepen, dut men haar afgodisch vereert, en er schier al zyn geld, ja vaak zyn gezondheid en leven aan opoffert. Gewis, als er niets hoogers is, en ge vraagt welk menschenkind doet u aangenamer aan, een dat leeft voor de wellust van dit leven, of een dat de hoogere genieting der kun3* zoekt, dan antwoordt ge, ongetwijfeld het laatste- Eu zoo ook staat het inet de wetenschap. Daar zyn velen die niets boven de weten schap richten te zyn. De wetenschap geeft hun het edelste genot en het hoogste goed. Hun ideaal is de tempel der wetenschap pen. En zy wanen daarin de zalen van het ongestoorde levensgeluk te zullen vinden. M*n kan dan alles weten, op elke vraag een ant woord verkrijgen, elk geheim ontsluieren. Reeds het natuurlijk leven leert ons dat deze gedachten een waan, niets dan een waan zyn. Het blijft voor den grootsten denker en den diepsten wijsgeer een kennen ten deele. Heel de wereld is vol van vraagteekens, en eer»t in de eeuwigheid zullen we het bevredigend antwoord op de groote levensvragen verkrijgen. Kunst en wetenschap kunnen wel den men- 8chelyken geest verheffen boven het stoffelijke van deze aarde, maar zij kunnen de zielen niet voeden, en geven ten slotte steeuen voor brood Het is merkwaardig te letten op al de ant woorden die in den loop der eeuwen gegeven zyn op de vraag wat is voor u het meest begeerlijke goed, en waar zoudt gy in bet bijzonder naar staan om het te verkrijgen als het in uwe macht was? Wat wordt er niet gezwoegd en geslaafd om te verkrijgen wat men het hoogste goed acht te zyn. En hoe valt het alles niet tegen, hoe stelt het niet alles teleur. De rijkaard heeft nooit genoeg, de eerzuchtige wil al hooger klimmen, de man van het levensgenot is ten slotte blasé, en wetenschap en kunst stillen niet den honger der ziele. En stel eens, het ware zoo, dat het aardsehe goed voor dit leven wel bevredigen kon, dan nog blyft het woord van den Heiland zoo ernstigwat baat het u, al wint gij de geheele wereld en lydt de schade uwer ziel Uw ziel is voor de eeuwigheid geschapen, en God heeft de eeuw in het hart van een iegelijk menschenkind gelegd. Daarvandaan komt het dat het aardsehe goed nooit bevredigt, en dat er in het diepst van het menschenhart ligt een hoDger en dorst naar het goede, niet van deze aarde, maar van den hemel. Het hart omhoog, het oog naar boven. Ea zoo verstaan we dat de Heiland aan de schare toeriep: zyt niet bezorgd, zeggende wat zullen wy eten, of' wat zullen wy drinken, of waar mede zullen wy ons kleedeu Want al deze diügen zoeken de Heidenen, want uw hemelsche Vader weet, dat gy al deze dingen behoeft, nuar zoekt eerst het Koninkrijk Gods. Dat Koninkrijk Gods is het hoogste goed. Daarnaar moet voor alle dingen en in de al lereerste plaats gezocht worden. En dan is dit het wondere, dat hier zoo eigenaardige en merkwaardige belofte aan verbonden is. Dat Koninkrijk Gods staat niet tegenover die andere dingen. Neen, want al die andere dingen zullen u dan óók geworden, ja, ze zullen u worden toegeworpen. Alleen maarZoek Gods Koninkrijk het eerst. Laat dat voor u het hoogste, het meest begeerlijke, het dierbaarste zijn. A. Kuijpkb Jr. Ktrk- en Sehoolnlevwa, BEROEPEN te Hollutn (op Ameland): H. N. Boukema te Neede te De Krim N. J. van Goor te Groningen te RandewykHeteren J. B. Jansen te Ze venhuizen (Z. H.) te GieseuO. en N. Kerk J. W. Esselink te Alteveer. AANGENOMEN naar Meppel Dr. J. Thy< te Rijswyk naar Baarland R Brouwer te Haamstede. BEDANKT voor Onstwedde en NaardeuD. Drenth te Leimuiden voor Bolnes: J. A. Verhoog te Reeuwyk voor Waarden B. Meyer te Ierseke voor Oldehoven P. Hekmau te Gorredok voor Pynacker c a.W. Faber te Schipluiden voor Ooltgensplaat: R Brouwer te Haamstede voor Westergeest: J. Tonkens te Lu jegast voor Bierum J. H. A. Bosch te Andel voor Workum G. Doekes te Nieuwdorp. Ia de Geref. Kerk te Nieuwslui/en werd bet Dieuwe orgel, geleverd door de firma D. Ansingh en Co., te Zwolle, in gebruik genomen ds. C. J. H. van Diemeu hield een toepasselijke rede over Coless. 3: 1Gb. Het nieuwe orgel in de Ger. Kerk van G-eg. teren, geleverd door de firma N. A. v. d. Aalten, werd in gebruik genomen ds. J. Ooslerveen sprak naar aanleiding van Psalm 150: 4 Toegelaten tot den dienst desWoordstn der Sacramenten de heer W. de Roos, ber predt. te Eestrum. Ds. A. Steyling, em. predt. van Waarden, is zoover hersteld, dat hy gaarne vacante Ker ken in den dienst des Woords zal helpen. Na bevestigt te zyn door ds. J. J. Mie- deraa van Groningen met 1 Cor. 3 9 deed te Widmar8um intree ds. J. Ubels met Joh. 3 29. Ds. J. C. Aalders, ber. predt. van Batavia, hoopt 15 Sept. afscheid te nemen van Bun schoten (B.) en 21 Sept. scheep te gaan naar Iudië. Afscheid van Vlissingen ds. A. A. van Schelven met Matt. 6 10. De Classis Zierikzee zal D.V. vergaderen op Woensdag 18 Sept. Punten voor 't agendum s.v.p. in te zenden vóór 4 Sept. Namens de roepende kerk, D. Mulder fd. voorz. J. Bienefelt fd. scriba. AGENDUM der Buitengewone Classe-ver gadering op Woensdag 11 Sept. 1918, de8 morgens 10 uur in de Gasthuiskerk te Mid delburg. 1. Opening. 2. Constitueering der vergadering. 3. Onderzoek der stukken van den Eerw. Heer Vollenhoven, ber. predt. te Oostkapelle. 4. Examen van den heer Vollenhoven. 5. Mededeeling van den uitslag van het examen. 6. Sluiting. Namens den kerkeraad der roepende kerk van Middelburg, J. D. Wielbnga, praeses. C. Wbeda, scriba. Zaamslag Zondag j.l. maakte onze geachte Leeraar Ds. H. P. M. G. de Walle bekend, een roeping ontvangen te hebben naar de Ger. Kerk van Schildwolde. Dat hy ook voor d8ze roeping moge bedanken, is de wensch van kerkeraad en gemeente. J. Kostbn, scriba. Vlissingen. Zondagmiddag nam dr. A. A. van Schelven afscheid van zyne gemeente te Vlissingen. ZEerw. had tot tekstMatth. 6 10 le ged.„Uw Koninkrijk korne8 terwyl ge zongen werden Ps. 93:1 en 4; Ps 46 2 en 3 Ps. 86 6 Ps. 128 1, en uit 't Gebed des Heeren vers 2, terwyl gelezen werd 1 Cor. 15 19 tot 28. De Cl. was door uitstedigheid der afgevaar digden niet vertegenwoordigdterwyl van de zusterkerken aanwezig waren de afgev. ran Koudekerke en Souburg. Nog waren tegen woordig ds. B. v. Schelven van Amsterdam en ds. C. L. F. v. Schelven van Wageningen, alsmede nog eenige familieleden van den scheidenden leeraar. H«t kerkgebouw was propvol, zoodat nog zitplaatsen te kort waren. Na het uitsprekeu van den zegen zong op verzoek vaa den scriba, de gemeente haren vertrekkenden leeraar Ps. 1214 toe. Op uitdrukkelijk verlangen van dr. A. A van Schelven werden geen toespraken gehouden ea is ook dit verslag bekort tot op neming van enkele feiten. G.J. Faos, scriba. Ierseke, 19 Aug. 18Zondag werd de ge meente wederom verblijd door de mededeeling, dat haar herder en leeraar ds. B. Meyer vry- moedigheid had kunnen vinden om voor de roeping naar Waarder te bedanken. Stemme de Heere onze harten tot ware dankbaarheid en stelle Hy ZEerw. tot verderen zegen voor deze gemeente. Namens den kerkeraad, P. Bustbaan, scriba. CLASSICALE VERGADERING der classis Axel D.V. op Woensdag 4 September 1918 des voorm. ten half 10 ure iu de Geref. kerk te Terneuzen. Peremptoir examen van den Eerw. heer L. G. Goris, beroepen predikant te Schooadyke. Capita voor Exegese N. T. Matth. 11 en Rom. 10 door ds. de Walle van Zaatnslag. Namens de roepende kerk, Ds. S. Groeneyeld, Praeses. J. J. de Jagbb, Scriba. Middelburg. Gevonden in de collecte voor de kerk f2,50: „Uit dankbaarheid8. De Commissie van Beheer. Met dank maken we melding van een gift groot f' 10, gevonden in de collecte voor de kerk, op Zondag 11 Aug Dat nog vele zulke verrassingen ons mogen geworden. De Scriba, G. J. Frgs. Kerkbouw üagelaug. Door den heer J. P. van Bortel. Penning meester van de Geref. Zendiogscommissie te Schoondyke, ontvangen f 6 50, een gift van de Christ. Jongel Ver. aldaar, voor den Kerk bouw te Magelang. Hartelijk dank 1 J. D. Wielenga Ontvangen voor de Zending op Java f 1, kerkbouw, gevonden iu de collecte der Geref kerk te Serooskerke. C. J. Hondius, peoningm. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Hooggeachte Redactie, 't Is naar aauleidieg van het ingezonden stukje van verleden week dat er enkele op merkingen temaken zyn. Vooreerst dat iemand, die zich als geschied schrijver opwerpt, de feiten die hy verhaalt juist moet weergeven om te kunnen geloofd worden, daar er ia bedoeld stukje verschillende onjuistheden zyn te vinden. Om maar iets te noemen het verhaal dat geen der 60 broeders lust had dien predikant te herbergen is ODjuist als men weet dat er van die 60 personen slechts enkelen zjjn aangezocht om logies. De overigen treft dus geen verwijt. Bovendien wekt het ge n verwondering dat er in een tyd van vacantie, ziekte en schaarschte velen ver hinderd zyn iemand te logeeren. Ten tweededat ia bedoelde gemeeate in den loop der jaren tal van predikanten de Goede Boodschap gebracht hebben, en steeds gaarne geherbergd zyn, doch ook wel zonder honoreering en vergoeding van onkosten ver trokken, wat in de meeste gevallen per po9t werd gedaan. Ten derde dat de schry ver van dit stukje zeer tegen de christelijke broederliefde zon digde door dit schryven si ioplaats van den kerkelyken weg te bewandelen door by den kerkeraad ter plaatse te protesteeren, juist hy de oorzaak is dat kerkeraad en gemeente op nieuw in opspraak komen. Droef De liefde bedekt alle dingen 1 Cor. 137. Een ander lid dier kerk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1918 | | pagina 3