Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
29e Jaargang.
Vrijdag 7 Mei 1915
No, 19,
UIT HET WOORD,
Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg.
Vaste Medewerkers: O.D. R. J. v. d. VEEN, J. D. WIELENGA, F. J. v. d. ENDE, A. D. C. KOK, J. H. LAMMERTSMA, L. v. LOON, D. POL en F. W. J. WOLF.
Abonnementsprijsfranco aan huis per half jaar 70 cent.
uitgaye van de
PERSVEREEN1GING ZEEUWSCHE KERKBODE.
Adres van de Administratie: A D. LITTÜÖIJ Az.
Middelburg.
DEZELFDE.
Het groote verlossingswerk van onzen
Heere Jezus Christus valt in twee deelen
uiteen. Het ééne deel is hetgeen Hij wrocht
in den staat der vernedering. Het andere
wat als vrucht van den staat der verhoo
ging is te beschouwen.
Deze twee deelen van Christus' werk zijn
nu intusschen wel te onderscheiden,
maar geenszins te scheiden. Vernedering en
verhooging hangen ten nauwste samen,
hooren bij elkaar, 't Geen onze Heere in
den staat zijner vernedering tot stand
bracht, zou zonder effect gebleven zijn,
indien er de verhooging niet op ware ge
volgd. En omgekeerd de verhooging
ontleent haar groote beteekenis juist aan
de vernedering, die er aan voorafging.
Gedurig wordt in de Heilige Schrift op
dezen samenhang de aandacht gevestigd.
Zóó ook door den apostel Paulus in boven
staand woord uit den Efezer-brief. Wel is
waar is het hier niet des apostels hoofd
doel, om de beide deelen van Christus'
verlossingswerk in hun onderling verband
in het licht te stellen. Hij spreekt van de
gaven, die de verhoogde Middelaar aan
zijne gemeente mededeelt. Daarbij beroept
hij zich op hetgeen in Psalm 68 geschreven
staat«Als Hij opgevaren is in de hoogte,
heeft Hij de gevangenis gevangen genomen,
en heeft den menschen gaven gegevens.
Wordt in dit woord op den verhoogden
Christus gedoeld? Zeer stellig, meent de
apostel. Er is sprake van «opvaren«. En
dat wordt gezegd van God. God «is opge
varen in de hoogtes. Welnu, dat onderstelt
een voorafgegaan »nederdalens. «Hij is
opgevarens, wat is het dan dat Hij ook
eerst is nedergedaald in de nederste dalen
der aarde Die nedergedaald is, is dezelfde
ook, die opgevaren is verre boven al de
hemelen, opdat Hij alle dingen vervullen
zous («den menschen gaven ge vendes zoo
als er staat in Ps. 68). Het aangehaalde
woord heeft dus wel degelijk op den Christus
in zijne verhooging betrekking zóó wil
Paulus zeggen.
Zij het nuechter al niet de bepaalde
bedoeling van den apostel om in ons motto
vers de samenhang tusschen onzen Hei-
lands vernedering en verhooging in het
licht te stellen de gedachte aan dien
samenhang ligt er wel zeer stellig aan ten
grondslag.
't Is Dezelfde Heiland zegt de apostel,
die nederdaalde, als die opvoer en omge
keerd die opvoer, als die nederdaalde.
Daarop wèl acht te geven is van de
grootste beteekenis. Dat 't dezelfde Christus
is, die nederdaalde en die opvoer, 't doet
over de Hemelvaart juist zulk een heerlijk
licht opgaan. En dat wel èn met het
oog op onzen Heere zeiven èn met het
oog op de gemeente, die in Hem haar
Zaligmaker belijdt.
Met het oog op onzen Heere zeiven.
Welk een geweldige tegenstelling Jezus,
zooals gij Hem ontmoet op den lijdensweg,
een man van smarten, hebbende geene
gedaante noch heerlijkheid, geene gestalte,
dat wij Hem zouden begeerd hebben, ver
acht en de onwaardigste onder de men
schen èn zooals Hij daar op den veer
tigsten dag na zijne opstanding triumfan-
telijk omhoog stijgt, en daarna door een
blinkende lijfwacht van heilige engelen
omstuwd onder luide Hallelujah's de hemel
zalen wordt binnengeleid.
En toch dezelfde.
Al dat lijden ligt nu in het verleden.
De Christus kan er op terugzien als op
Zijn volbrachte werk. Het keert nooit terug.
De smaad, de laster en de schande. Hij
heeft het alles op aarde achtergelaten.
De zon is thans opgegaan. De duisternis
van den nacht is gevloden. En voorgoed
gevloden. Het Lam Gods want dat blijft
Hij staande als geslacht, ook voor den
troon daarboven maar nu verre boven
het bereik der smalende Sadduceën be
schuldigende Farizeën. De verrader kan
Hem nu niet meer kussen, Pilatus kan Hem
niet meer geeselen, Herodes niet meer be
spotten. Hij is nu voor eeuwig bevrijd van
den hoon der priesters en de schimp
redenen van het gemeen.
Dien de Heid'nen hoonden,
En met doornen kroonden,
Heerscht als aller Heer
Dien de wereld smaadde,
Dien de vloek belaadde
Leeft, gekroond met eer.
Dezelfde.
Doch daarin juist ligt nu voor Jezus de
uitnemende heerlijkheid Zijner Hemelvaart,
't Geen aan de Hemelvaart voorafgegaan
was verleende inzonderheid aan deze ge
beurtenis haar hooge waarde. Dank zij juist
de peillooze diepte waarin Hij was afge
daald, viel Hem nu een glorie ten deel,
als nooit iemand anders. Daaromzóó
schrijft de apostel aan de Filippenzen
omdat Hij zich zóó ten diepste heeft ver
nederd, heeft God Hem ook uitermate
verhoogd en heeft Hem een naam gegeven,
welke boven allen naam is«.
Jezus heeft het ook te voren geweten,
dat die kroon boven alle kronen Hem te
wachten stond. Vandaar, dat wij lezen
(Hebr. 12) dat Hij, voor de vreugde, Hem
voorgesteld, het kruis heeft verdragen en
schande veracht, en is gezeten aan de
rechterhand des troons van God. Welke
vreugde zou het zijn, die Immanuel zoo
gewillig den kruisweg deed betreden
Immers bepaaldelijk tweeërlei. Vooreerst
't welbehagen Zijns Vaders. En daarbe-
nevensde vreugde van den Bruidegom
voor eeuwig op 't innigst verbonden met
Zijn Bruid, vleesch van Zijn vleesch en
been van Zijn gebeente (Efeze 5).
Die heerlijke kroon had de Christus nooit
kunnen verwerven, indien niet Hij, die
opvoer dezelfde ware geweest, die éérst
was nedergedaald in de nederste deelen
der aarde. Ja «in de nederste deelen
der aarde«. Tot in het doodenrijk toe moest
de Christus nederdalen tot in het uiterste
zijn Vader gehoorzamende en alle gerech
tigheid vervullende. Dezelfdedie tot op
den bodem van dezen afgrond afdaalde,
kon er uit opkomen met die heerlijkheid
waarmede Christus er uit opkwam, toen
Hij op den dag Zijner glorieuse opvaart
uit 't Egypte dezer wereld naar het hemel-
sche Kanaan overging.
Onze Heere had ook zonder zoo diep
af te dalen verhoogd kunnen worden. Tot
tweemalen toe werd het Hem voorgesteld.
Eerst door den Satan. In de verzoeking.
Alle koninkrijken der aarde met hun heer
lijkheid had de Christus uit de hand van
den Overste dezer wereld kunnen ontvan
gen. Maar Hij weigerde. Vervolgens door
den Vader. Op Thabor. In de beproeving.
Maar Hij bleef getrouw. De hoogste weelde
was voor den Zoon, straks de hemelpoort
in te gaan, als 't Hoofd zijner gemeente,
en als zoodanig plaats te nemen aan de
Rechterhand des Vaders.
Nu buigt zich voor Hem en zal zich voor
Hem buigen alle knie dergenen, die in
den hemel en die op de aarde, en die onder
de aarde zijn, en alle tong belijdt, en zal
belijden, dat Jezus Christus de Heere is,
tot heerlijkheid Gods des Vaders.
Nu vallen daarboven voor Hem neder
de vier dieren en de vier en twintig ouder
lingen, hebbende elk citeren en gouden
fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de
gebeden der heiligen, en het davert door
de hemelzalen: «Het Lam dat geslacht is,
is waardig te ontvangen de kracht en rijk
dom en wijsheid en sterkte en eer en heer
lijkheid en dankzegging®.
«Die nedergedaald is, is dezelfde ook, die
opgevaren is, verre boven al de hemelen.
Doch niet alleen met het oog op den ten
hemel gevaren Heiland zeiven, maar ook
met het oog op de gemeente die Hem als
hun Zaligmaker belijdt, is het zulk een
veelbeteekende, kostelijke waarheid, waar
op ons motto-vers wijst.
Christus' kerk belijdt, in Hem, die voor
de oogen Zijner jongeren van de aarde ten
hemel werd opgeheven, te bezitten haren
Koninklijken Hoogepriester,
Die in 't ware tabernakel
Voor Gods aanschijn te allen tijd,
Als het Hoofd van zijn gemeente
Strijdend bidt en biddend strijdt.
Maar hoe zou Hij dat kunnen zijn, indien
Hij die opvoer niet was dezelfde die éérst
was nedergedaald? Waarom is Hij onze
Hoogepriester? En waarin ligt de dier
baarheid van Zijne Hoogepriesterlijke be
diening daar ginds in het hemelsche heilig
dom Immers in Zijne offerande
Immers hierin, dat Hij met Zijn eigen bloed
is ingegaan, een eeuwige verlossing teweeg
gebracht hebbende Maar waaraan her
innert dat? Waaraan anders dan aan Gol
gotha, aan »de nederste deelen der aarde
De verhoogde Heiland behield de lid-
teekenen van zijn doorboorde handen en
voeten en zijn doorstoken zijde. «Zij zullen
zien in welken zij gestoken hebbenDie
lidteekenen zijn Zijn zegeteekenen't Is
het Lam staande als geslacht, voor het
welk de gezaligden hunne kronen neder-
werpen.
Juist dat Hij, ook voor het aangezicht
Zijns Vaders het geslachte Lam is en blijft,
daarin ligt de kracht Zijner voorbede 1 De
pleitgrond immers dier voorbede ligt in het
bloed der verzoening door Hem gestort.
Christus' kerk belijdt, en zij ervaart het,
zij heeft het door de eeuwen heen ervaren,
dat de verhoogde Heiland »gaven genomen
heeft, om uit te deelen onder de menschen®.
Maar hoe kon Hij die gaven nemen Wat
gaf Hem het recht die gaven te nemen?
Immers zijn voorafgegaan «nederdalen
tot in de nederste deelen der aarde®. In
dien weg heeft Hij die gaven verworven,
heeft Hij den Heiligen Geest verworven,
die, uitgestort op den Pinksterdag, in Zijnen
en des Vaders Naam, de hemelsche gaven
uitdeelt. Vergeving der zonden. Aanneming
tot kinderen Gods. Heiligmaking. Eeuwige
victorie
«Ik ga heen om u plaats te bereiden
Plaats «in het huis mijns Vaders met de
vele woningen®. Zoo vertroostte de Hei
land de ontroerde harten Zijner jongeren.
Maar hoe was het mogelijk, dat de ver
hoogde Zone Gods in de woningen des
lichts plaats bereiden zou voor doemwaar
dige schepselen Het antwoord luidt«Nu
ditHij is opgevarenwat is het dan dat
Hij ook eerst is nedergedaald in de nederste
deelen der aarde. Die nedergedaald is, is
dezelfde ook, die opgevaren is verre boven
al de hemelen, opdat Hij alle dingen ver
vullen zou®.
Ten slotte. De gemeente wacht haren
verhoogden Koning weder van den hemel.
Zonder verschrikking I Waarom zonder
verschrikking? Is Hij dan niet de Heilige
Gods Zonder twijfel dat is Hij. En wij
zijn bevlekte zondaren. Maar Hij, die we
van boven verwachten ach, te weinig
met reikhalzend verlangen is even de
zelfde, die zich te voren om onzentwille
voor Gods gericht gesteld, en al den vloek
van ons weggenomen heeft die is «neder
gedaald in de nederste deelen der aarde®.
Daarom zien we «met opgerichten hoofde®
Zijn komst tegemoet.
Heerlijke Hemelvaart derhalve. Heerlijk
in de hoogste mate voor Hem, dien ge daar
met de zegenende handen uitgebreid ziet
opstijgen van den Olijfberg. Bron van ver
troosting voor allen, die in Hem eeren het
middenpunt van hun verlangen
Waarom zoo heerlijk en zoo troostrijk
In ons motto-vers ligt de sleutel, die u
het geheim leert verstaan
«Die nedergedaald is, is dezelfde ook, die
opgevaren is boven al de hemelen®.
Kok.
KERKELIJK LETEJT.
Vooruit.
Afzonderlijke nummers 3 cent.
Advertentieprijs 1—5 regels 30 centiedere regel meer 5 cent
Familieberichten 10 cent per regel.
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot
uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan den Drukker A. D.
LITTOOIJ Az., Middelburg.
(Hemelvaartsoverdenking.)
Die nedergedaald is, is dezelfde
ook, die opgevaren is verre boven
al de hemelen.
Efeze 4 10.
Vele zfjn de zegeningen, welke we als volk
nog genieten. Gebeurtenissen, welke heel de
wereld in spanning houden, werpen ook don
kere schaduwen over onze erve en het zou niet
moeielfjk z\jn om verschillende aan te wijzen,
en we kunnen verstaan dat menigeen daarover
klaagt, maar de eigenlijke rampen van den
oorlog bleven buiten onze grenzen en we mogen
dit wel op hoogen prijs stellen.
Voor de Geref. kerken in ons vaderland is
er nog arbeid te over en we mogen het waar-
deeren, dat deze arbeid nog geregeld voortgang
kan hebben. Er heerscht over 't geheel een
zeldzame eenstemmigheid en vandaar dat er een
goede samenwerking gevonden wordt. Scheen
het eenigen tijd geleden, dat een andere ziens
wijze over de Zending in onze Bezittingen die