Weekblad voor de Gere for) neer de Kerken in Zeeb'nd.
Onder Redactie vanDs. L. B0UM1, Os. J. HÜLSEBOS en Ds. A. LITTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
1
le Jaargang.
"Vrijdag 24 Juni 1904.
No. 52.
Drukket Uitgever
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HE! WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
middelburg.
PRIJS DER ADVERTENTIE»
van lr—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 1—5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
Z0NDAGJ6 JUNI 1904.
Classe Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 91/, en 2 uur ds. A. Littoofj.
Hofpleinkerk 91/2, 2 en 6 uur ds. L. Bouma
Noorderkerk 91/2 en 6 uur dr. L. H. Wagenaar
VLISSINGEN.
Noorderkerk 9*/2 en 2 uur ds. B. Veenstra
N. Middelkerk 9i/2 en 5i/2 uur ds J. Hulsebos
Arnemueden 91/, en 2 uur ds. J Boefjenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Gbijpskerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
gr. Laubbns 91/2 en 2 uur ds. O. H. Toebes
Meliskerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Sebooskerke 9 en 2 uur ds. S. de Jager
Bed. H. Av.
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veere 91/2 en 2 uur ds A. Scbeele
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds W. J. Wolf
Westkapelle 91/2, en 2 uur Lezen eener Leerr.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 9i/2 en 2 uur ds. M. M. Horjus
Bruinisse 9 Vj en 5 uur ds. G de Jager
CoLtJNSPLAAT 91/2 en 56 uur ds. F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 51/2 uur Lezen eener Leerr.
Haamstede 91/, en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9 en 2 uur ds P J. Baatj
6 uur Lezen eener Leerrede
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerr.
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Oosterland 9^2 en 2 uur ds C. Staal
Scharendijke 91/2 en 2 uur ds W. Raman
Wissekerke 9, 2 en 51 /2 uur Lezen eener Leerr.
Ztebikzee 10 en 6 uur ds. H. W. Laman
van Kruiningon.
Zonnemaire 9J/2» 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 96 en 2 u. ds. Dekkers
Bergen op Zoom 9b en 55 uur ds. A. v. d. Kooi
Krabbendljke 9 en 1*/2uur ds. J. Sybrandy
Poortvliet 91'2j 2 en 6 uur ds. J Meulink
Rilland Bath 9, Vfaen 6 uur Lez. eener Leerr
Tholen A 9i/2en 2 uur ds. W. T. van Dijk
6 uur Lezen eener Leerrede
Tholen B 9i/2 en 2 uur ds. G. Verrij
Oud-Vosmeer'91/2, 2 en 51/2 uurds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en li/2 u. ds. R. van der Kamp
van Axel.
Biezelinge 91/2 en 2 uur ds. N. G. Kerssies
Bybellezing
ds. J. J. Koopmans
van Grijpskerke.
ds. R J. v. d. Veen
Lezen eener Leerrede
6V4 uur
Bobsele 91/2 en 2 uur
Goes 9i/2, en 2 uur
6 uur
's Gravenpolder 9i/„ 2 en 5i/2 u, Lez.eenerLeerr.
Heinkenszand 9 en 2 uur ds. H. Hoek
Iebseke 91/2, 2 en o!/2 uur dhr. Taal
cacd. V. U.
Kruiningen 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwdorp 9V4 en 2 uur ds. J. H. Donner
Wolfaartsdük 9 en ^/2 uur ds. S. J. Vogelaar
van Apeldoorn.
Glas 4©
Axel A 9 en 2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Hoek '9 en 2 uur
Oostburg 9i/2 en 2 uar
Schoondüke 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
ZaamslagA 9 en 2 uur
Zaamslag B 9 en 2 ïr
Axel.
ds. N. P. Littooij
Lgzen eener Leerr.
Lezen eener Leerr
ds. K. Veen
ds. P Sietsema
ds J. v. d. Berg
ds J. Tholen
dhr. Runia
Cand. V. U.
Gereformeerde Gemeente
St. Annaland 9, 2 en.5i/2 üur ds. L. Boone
GODS KER' OP AARDE.
Maar nu i.' Christus Jezus, gij die eer-
fiyïg ve**re it. OTvordon
door het bloed van Christus. Want Hij
is onze vrede, die deze beiden één ge
maakt heeft, en den middelmuur des
afscheidsels gë%roken hebbende,
Heeft Hij de vijandschap in zijn vleesch
te niet gemaakt, namelijk de wet der
geboden in inzettingen bestaandeopdat
Hij die twee zoude in zich zeiven tot
éénen nieuwen mensch scheppen, vrede
makende
En opdat Hij die beiden met God zoude
in één lichaam verzoenen door het
kruis, de vijandschap aan hetzelve ge
dood hebbende.
En komende, heeft Hij door het Evan
gelie vrede verkondigd u die verre waart,
en dien die nabij waren.
Efeze 2 1317.
De apostel Paulus onderwyst menigmalen in
sterke tegenstellingen. Zoo ook weder hier. In
de vorige verzen heeft hy den jammerlijken
staat geteekend, waarin de Efezische christe
nen eertyds verkeerden, zoowel in hunne uiter
lyke openbaring als in hun innerlyk leven,
nu beschrijft hy den staat des geluks, waartoe
zij door de genade Gods gebracht zijn, en by
den donkeren achtergrond der ellende komt nn
het licht van den genadestaat des te heerlijker
uit. Wy zien hier ook wederom zoo duidelyk,
dat er voor den mensch maar twee staten hier
op aarde zijnverloren of verlost, er is geen
derde tusschen heiden in.
Gelyk de apostel in de vorige verzen begon
te wijzen op het missen van de uitwendige
zegeningen en voorrechten des'Verbonds, zoo
vangt hij aan hier te noemenhet bezit dier
voorrechten. Zij, die door het woord voorhuid
waren aangeduid, als staande van verre, als
staande buiten Gods Kerk met hare liefelyke
zegeningen en voorrechten, zij worden nu aange
duid als nabij geworden, nu zy zijn in Chris
tus Jezus, als naby geworden door het bloed
van Christus. Zy deelen nu ook in al de voor
rechten, die eertijds Israël alleen als Kerk
Gods hier op aarde genoot. Dit is ook eene
ryke vrucht van het Middelaarswerk des Hee-
ren, van het bloed van Christus, van het kruis
van Golgotha. De eenheid der Kerk. Het weg
vallen van de scheidsmuren, die menschen en
menschen scheiden.
En daarom is het zoo bedroevend, als de ge-
loovigen zelf door hnn zondig toedoen die
eenheid schaden of verhinderen. A en B vin
den geen steunpunt in het Evangelie, niet in
Efeze 2, en mogen alleen als uit tijdsomstan
digheden ontsproten, tydelyk, ja zeer tydelyk
worden gedragen. Want zoo ligt verheft de
eene zich boven de andere en staat in eigene
meening hooger, zuiverder.
Christus heeft door het vergieten van zyn
bloed de uitverkorenen uit Joden en Heide-
denen tot één lichaam vereenigd. Dit zal ook
in het uiterlyke leven openbaar worden. Die
heidenen, waarop vaak zoo laag van uit Zion
werd nedergezien, tot het geloof gebracht,
zouden nu ook Gods Kerk zyn, zouden nu-ook
met het geloovig Israël samensmelten tot de
ééne Gemeente Gods. Dat moesten in die eerste
tijden de geloovigen uit de Joden nog leeren.
Toen Petrus aan Cornelis en zyn huis, dat
aan deze heidenen het Evangelie had gepre
dikt op goddelijke aanwijzing, toen dezen den
Heiligen Geest hadden ontvangen en gedoopt
waren, twistten tegen hem degenen, die uit de
besnijdenis waren, zeggende: Gyzytingegaan
tot mannen, dif den voorhuid hebben, en b eb
ben uwe. ht'ii jtigeteu- (Ilanu.'lL: 3). Pbch
de Heere heeft het zynen kinderen geleerd en
de Heere leert het hen nog. Ook in den brief
aan de Efeziërs wordt het te dezer plaatse
schoon en krachtig aangetoond.
Christus heeft den middelmuur des afscheid
sels gebroken. Toen Hy stierf aan het kruis
scheurde het voorhangsel des tempels in tweeën
van boven naar beneden. Dit is vol van rijke
beteekenis. Ook is zoo in Gods Kerk de schei
ding weggenomen. De besnijdenis wordt uit
het geloof, de voorhuid door het geloof gerecht
vaardigd. In zijn vleesch. Ziehier het punt van
vereenigmg. In zyn vleesch heeft Hy, stervende
aan het kruis, de vijandschap, de verwijdering
tusschen Israël en de volken te niet gedaan.
De wet der geboden in inzettingen bestaande'
was de seheidsmuur. Christus heeft de cere
moniën vervuld. In Hem zyn zy vervuld. Zoo is
de middelmuur des afscheidsels gebroken. Door
den ceremoniedienst toch was Israël uitwendig
van de heidenen gescheiden. De ceremoniën
vormden den middelmuur, waardoor de heide
nen vreemd bleven van den dienst Gods. Zoo
brengt dan de Verlosser, Jezus Christus, vrede
en eenheid. Door zyn sterven komt Gods Kerk
in al haar liefelijkheid tot openbaring, In zich
zeiven vereenigt Hij, wat door tweespelt uit
een ligt, als Hij Jood en heiden roept tot het
geloof, tot één, tot één lichaam, tot eenen
nieuwen mensch, tot een nieuw menschdom.
Dat nieuwe leven, die nieuwe eenheid is een
werk van Gods Almacht! Christus schept dat
van elkander gescheidene in zich zeiven tot
eenen nieuwen mensch.
Maar aan die in het uitwendige zich open
barende voorrechten van Gods Kerk, te zamen
onder het ééne Hoofd Christus de eenheid van
den nieuwen mensch, het nieuwe menschdom
te mogen vertoonen, ligt nog eene diepere ge
nade ten grondslag. Christus heeft ook de twee-
spelt, de vyandschap, de breuke weggenomen
die Jood en Heiden beiden door de zonde van
God vervreemd deed zyn. En de uiterlyke
voorrechten hebben ook geen beteekenis, in
dien deze inwendige niet worden gekend. Hij
beeft die beiden m één lichaam met God ver
zoend door het kruis, de vyandschap aan het
zelve gedood hebbende.
Christus brengt door zyn kruis Jood en
Heiden samen, en verzoent hen in één lichaam
met God. Het kruis is het groote, van God
ZEEUWSCH
KERKBLAD