Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redaetie van: Ds. L. BOOMA, Bs. J. HULSEBOS en Os. A. LITTBOU.
Godsdienstoefeningen
le Jaargang.
Vrijdag 17 Juni 1904.
JSTo. 51.
Drukker-öftgeYer
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITIOOIJ Az.
MIDDELBURG.
PRIJS DER 1DYERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 12 JUNI 1904.
Glasse Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskebk 9i /j 2 en 6 uur ds. H. Hoek
van Heinkenszand.
Hofpleinkerk 9i/2 en 2 uur ds. L. Bouma
Donderdagav. 7 uur Ingebruikneming orgel
Noorderkerk 91/2 uur Lezen eener Leerr.
av. 6 uur ds. G. F. Kerkhof
V1JSSINGEN.
Noorderkerk ö1/^ en 2 uur ds. B. Veenstra
N. Middelkerk 91/2 uur
51/2 uur
Arnemuiden 91/5 en 2 uur
Domburg 9 en 2 uur
Gapinge 91/2 en 2 uur
ds -b Bulsebos
Bed. H Av
ds. J. '--ulsebos
Nabeti
ds. J Boefjenga
ds. B.B v, d. Hoorn
ds. J. A. Goedb;oed
van Nieuwendijk
Grijpskbrke 9 en 2 uur ds J J. Koopmans
Koudekerks 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 9i/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Serooskerke 9 en 2 uur ds. S. de Jager
Voorber. H, Av.
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veere 91/2 en 2 uur ds A. Scheele
Vbouwepolder 9 en 2 uur ds W. J. Wolf
Westkapelle 9»/2, en 2 uur ds. A. Littooij
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 9i/2 en 2 uur ds. M M. Horjus
Bruinisse 91/j en 5 uur ds. G de Jager
Colijnsplaat 91/2 en 55 uur ds. F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 0I/2 uur Lezen eener Leerr.
Haamstede 91/J en 2 uur ds. R aooistra
Kamperland 9 en 2 uur ds P. J. Baaij
6 uur Lezen eener Leerrede
Nieuwerkerk 9, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Oosterland 9'/2 en 2 uur ds C. Staal
Scharendljke 9i/2 en 2 uur ds W. Raman
Wissekerke 9, 2 en 5i/2 uur Lezen eener Leerr
Zierikzee 10 en 6 uur dr. L. Ff. Wagen var
van Middelburg.
Zonnemaire O'Aj 2 en 6 uur ds. W. Raman
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2u. ds. Dekkers
Bergen op Zoom 96 en 55 uur Geen opg. ontv.
Krabbendijke 9 en 1 i/suur ds. J. Sybrandy
Poortvliet 9i '2, 2 en 6 uur ds. J Meulink
Rilland Bath 9, 6 uur Lez. eener Leerr
Tholen A Öi/2en 2 uur ds. W. T. van Dfjk
6 uur T ezen eener Leerrede
Tholen B 9i/2 en 2 uur d*. G Verrij
Oud-Vosmeer 91/2, 2 en 51 /2 uurds. J. A. deBruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en li/2 u.
Biezelinge 91/2 en 2 uur
6V4 uur
Borsele 01/2 en 2 uur
Goes 9i/2, en 2 uur
6 uur
ds. H. W. Lam au
ds. N. G Kerssies
Bijbellezing
Lezen eener Leerr.
ds. R J. v. d. Veen
Lezen eener Leerrede
Heinkenszand 9 en 2 uip* Lezen eener Leerr
Ierseke 91/2, 2 en 5i/2 '.far dhr V. Hepp
Theol. Cand. V. U.
Kruiningen 91/2 en 2 ufr Lezen eener Leerr.
Nieuwdorp 9i/4 en uu: ds. 3. H. D neer
Wolfaartsdijk 9 en 1 i/2 uur ds. A. H. v. d. Kooij
van Bergen op Zoom.
Classe, Axel.
'ds. N. P. Littooij
Lezen eener Leerrede
ds R v. d. Kamp.
dhr. A. Schippers
Theol Stud
ds. K. Veen
Lezen eener Leerrede
Lezen eener Leerrede
ds. K. Veen
ds J. v. d. Berg
ds J. Tholen
Axel A 9 uur
2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Hoek 9 en 2 uur
's Gravenpolder 9i/5.2 en 5i/2 u. I ez.eenerLeerr
Oostburg 9i/2 uur
2. uur
Schoondijke 9 uur
2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur 1
Zaamslag A 9 en 2 uur
Zaamslag B 9 uur {Lezen eener Leerrede
2 uur ds. N. P. Littooij.
Gereformeerd^ Gemeente
Zuïdwolde 9, 2 en 51/2 uur L. Boone
GODS KERK OP AARDE.
Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds
heidenen waart in het vleescb, en die
voorhuid genaamd werdt van degenen,
die genaamd zijn besnijdenis in het
vleesch, die met handen geschiedt.
Dat gij in dien tijd waart zonder Chris
tus, vervreemd van het burgerschap
Israëls, en vreemdelingen van de ver
bonden der belofte, geene hope heb
bende, en zonder God in de wereld.
Efeze II11 en 12_
De Heere verklaart in zijn Woord, dat Hjj
de zonden zijns volks niet meer wil gedenken,
dat H\i die achter zijnen rug heeft geworpen,
ja dat ze zijn verzonken in de diepte der zee.
En de geloovige heeft toe te zien, dat hij de
vorige zonden van den medegeloovige, waar
over de Heere verzoening heeft gedaan, niet
telkens weder in gedachtenis brenge
maar het kind Gods zelf, moet gedenken,
wie hy was en wat God aan zijne ziel heeft
gedaan.
Nadat de apostel de heiligen, die te Epheze
z\jn, en geloovigen in Christus Jezus (Hst. 11)
heeft bepaald bij de weldaad der verlossing,
en hoe zij door God, die rijk is in barmhartig
heid, mede gezet zijn in den hemel in Christus
Jezus,
wekt hij deze heiligen en geloovigen op, oni
hun „eertijds" niet te vergeten, maar daaraan
te gedenken. En dit is nog de roeping der
geloovigen, opdat zij tot ootmoed gestemd en
voor hoogmoed bewaard mogen blijven en steeds
bewonderen het werk der vrije genade, aan
hen geschied. Panlus gaat zelf hierin voor en
spreekt telkens met diep smartgevoel over zijne
vorige zonden, vooral over de zonde van ver
volging van des Heeren volk.
De apostel wijst de geloovigen te Epheze
op hun „eertijds". Zij waren toen verstoken
van de uitwendige en van de inwendige zege
ningen en voorrechten van de Kerk Gods. De
Kerk Gods toch bezit de geestelijke zegeningen
van de levensgemeenschap met den Heere Jezus
Christus, doch ook de zegeniDgen en voorrech
ten van de openbaring der kerk als zichtbare
gemeenschap, levende naar de inzettingen des
Heeren, en genietende van den gemeenschap-
pelijken Dienst Gods.
Zij waren toen, in hun „eertijds", verstoken
van de uitwendige zegeningen en voorrechten
van de Kerk Gods. Want, hoewel het alleen
kennen van de uitwendige kerkvoorrechten
niet zaligt, zoo zijn die zegeningen toch groot,
vooral als men ook aan de inwendige deel heeft,.
Zij waren eertyds heidenen in het vleesch..
Daaraan moesten zjj gedenken. In hunne ge
dachten moesten zij zich in dien droeven staat
nog eens terug denken. Heidenen in het vleesch
Dat wil zeggenIn het geheele natuurlijke en
openbare leven kwam dat heidendom uit en
heerschte de zonde. Het was een toestand van
duisternis en schande en ellende, waartegen
hun kerkelijk leven van nu, doordrongen van
de beginselen van een nieuw leven, zoo sterk
afstak. Want de heidenen zijn niet alleen hei
denen in naam, maar in het vleesch, in al hun
zondige levensopenbaring. En "daarin warfeh
zij toen vastgekluisterd door den overste dezer
Eeuw. 0! Wat liefelijke vrijheid, nu onder het
zachte juk van den Koning der Eere
Zij werden voorhuid genaamd van degenen,
die genaamd zjjn besnijdenis in het vleesch,
die met handen geschiedt. Gij ziet in dit vers
bepaalt de apostel zich gestrengelijk tot de
uitwendige zegeningen en voorrechten. Hij
maakt daarom de vergelijking met Israël in
zijn uitwendigen kerkstaat. Wat is het onder
scheid dan toch al groot, alleen nog maar ge
zien op dat onderscheid, dat het teeken der
besnijdenis maakte, nog bloot als uitwendig
teeken opgevat (die met handen geschiedt).
Hoe liefelijk waren de zegeningen en de vruch
ten der godsregeering onder Israël, reeds in
het uitwendig kerkelijk leven, de zeden, dc
barmhartigheid
Alleen die woordenbesnijdenis of voorhuid
teekenden reeds zulk een ontzettend verschil.
Indien de doop in onze maatschappij n*et zoo
veel misbruikt werd, als zijnde eene oude ge
woonte, zoodat wij kunnen spreken van ge
doopte heidenen, wij zouden dan kunnen zeg
gen wat verschil reeds gedoopt of ongedoopt.
Maar zü waren ook verstoken van de in
wendige, de ware, geestelijke zegeningen en
voorrechten van de Kerk Gods. Dat gij in dien
tijd waart zonder Christus. Zy waren dus in
den geestelijken dood, in den nacht en in de
macht der zonde en des verderfs. Het ware
Israël had ook, vóór Christus verschijning, het
geestelijk leven uit en door en in Hem. Zoo
waren zjj vervreemd van het burgerschap Is
raëls. Zij wisten de gemeenschap aan de ge
meente, aan het volk Gods en misten alzoo de
voorrechten dier levende Gemeente. Men is
vreemd van haar, zoolang men zonder Chris
tus is.
Zij waren: vreemdelingen van de verbon
den der belofte. Met de verbonden worden
verstaan de beloften des verbonds, die de Heere
op verschillende wijzen en tijden geduriglijk
heeft herhaald. Hierbij leeft de ziel van Gods
volk. Maar van nature is men daar vreemd
aan. Die den Geest van Christus niet heeft,
die komt Hem niet toe. Die droeve staat, die
in de bekeering eerst recht wordt ingezien,
wordt ten slotte aldus uitgedrukt:
Geen hope hébbende en zonder God in de we-
ZIIUVSCH
KER
LA