Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redactie van: Ds. L. BOUMA, Os. J. HDLSEBOS en Bs. A. LITTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
Ie Jaargang.
Vrijdag 29 April 1904.
No- 44
Drukkeruitgever
ia de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post 35 cent.
Enkele nummers3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
PRIJS DER ADYERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
ZONDAG 1 MEI 1904
Classe Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthüiskerk 91/1 en 2 u. ds. A. Littootl
Hofpleinkerk 91/?, 2 en 6 uur ds. L. Bouma
Noobderkerk 91/2 en 2 u. dr. L H. Wagenaar
VLISSINGEN.
Noorderkerk 91 2 en 2 uur ds. B. Veenstra
N.Middelkerk 91/2 en 5% u. ds. J Hulsebos
Arnemuiden 9!/i en 2 uur Lezeo eener Leerr.
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Grijpskerke 9 en 2 uur ds J J. Koopmans
Koudekerks 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 9i/2 en 2"uur ds. G. H. Toebes
Opeob. Bel.
ds. H. Meulink
ds. M. F. Visser
ds. J. Boefjenga
dsf. G. F. Kerkhof
ds. A. Scheele
ds W. J. Wolf
Lezen eener Leerr.
Meliskerke 9 en 2 uur
Oostkapelle 9 en 2 uur
Serooskerke 9 en 2 uur
Souburg 9 en 2 uur
Veere 91/2 en 2 uur
Vrouwepolder 9 en 2 uur
Westkapelle 9V2, uur
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 9*/2 u. en 2 uur ds. M. M. Horjus
Bruinisse 9l]i en 5 uur ds. G. de Jager
Colijnsplaat 9i/g en 5B uur ds F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 51/2 uur Lezen eener Leerr
Haamstede 91/ï en 2 uur ds. R Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds P. J. Baaij
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerr.
2 en 6 uur ds. B. Cramer
Oosterland 9*/2 en 2 uur ds C. Staal
Scharendijke 9i/2 en 2 uur ds. WRaman
Wissekerke 9, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur Lez. eener Leerr.
Zonnemajbe 9*/2 en 2 uur ds. J. Visser
van Sprang.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. ds. A. Dekkers
Bergen op Zoom 9b en ö5 uur ds A. H. v, d. Kootj
Krabbendijke 9, ls/a en 5Vg u. Lez. eener Leerr.
Poortvliet 9i'2, 2 en 6 uur ds. J Meulink
Rilland Bath 9, U/2 en 6 uur Lez. eener Leerr
Tholen A 9i/2en 2 uur ds. W. T. van Dyk
6 uur Lezen eener Leerrede
Tholen B 9i/2 en 2 uur d*. G. Verrij
Oud-Vosmeer 9% 2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en U/2 uur
Biezelinge 91/2, en 2 uur
6 uur
Bobsele 9 en 2 uur
Goes 9i/2 en 2 uur
5i/2 uur
Lezen eener Leerr.
ds. N. G. Kfrssies
Lezen eener Leerr.
Lezen eeuer Leerr.
ds. R. J. v fl. Veen
Lezen eener Leerrede
's Gravenpolder 9i/a, 2 en 51/2 u Lez eener Leerr
Heinkenszand 9 en 2 uur ds D Hoek
Ierseke 9i/2, 2 en 5i/2 uur ds. S de Jager
van Serooskerke Bed. H. Av.
Kruiningen 91/2 en 2 uur ds. H. W. Laman
Nieuwdorp 91/4 en 2 uur ds. J. H Dormer
Wolf aartsdijk 9 en D/2 uur ds. H Elffers
Classe Axel.
Axel A 9 uur
2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Hoek 9 en 2 uur
Oostburg 91/2 en 2 iiUp
Schoondijke 9 en 2 uur
Terneüzen 9 en 2 uur
ZaamslagA 9 en 2 uur
Zaamslag B 9 uur
2 uur
Lezen eener Leerr.
ds. N. P. Uttoofj
verk. Ouderling
ds. R. v. d. Kamp
dhr H J. Binnema
ber. pred. te Arum.
ds. K. Veen
ds. P. Sietsema
ds. J. v d. Berg
ds. J. Tholen
ds. N. P. Littooij
Lezen eener Leerr.
Gereformeerde Gemeente
Haamstede 9, 2 en 5i/2 uur
ds. L. Boone
HET VOLGEN VAN DEN HEERE.
Geen meer bekende en in de christelijke
kerk meer gebruikte uitdrukking voor het
belijden van den Heere Jezus, voor het aan
hangen van Hem en het toebehooren aan Hem
door het geloof, dan deze: den Heere te volgen.
Ja, het woord volgeling is zelfs op allerlei
gebied in gebruik gekomen, om leerlingen of
aanhangers aan te duiden. En het is eene
liefelijke en ook juiste voorstelling, als wy ons
den Heere, tijdens zijne aardsche omwandeling,
voorstellen, op zijne dagelijksche tochten ge
volgd door de apostelschaar en andere disci
pelen en dicipelinnen.
Als een herder gaat Hij in den vollen zin
des woords voor zyne schapen henen. In het
eenig schoone tiende kapittel van Johannes
Evangelie lezen wy ook deze woorden des
HeerenMijne schapen hooren mijne stemme,
en ik ken ze, en zij volgen mij 27) enMaar
eenen vreemde zullen zij geenszins volgenmaar
zullen van hem vlieden overmits zij de stemme
des vreemden niet kennen 5).
Ook by de zoo heerlijke en ryke verschij
ning des Heeren aan den oever van Galilea's
zee, komt het volgen van Hem door zijne jon
geren ter sprake.
Petrus is na het aandoenlijk onderzoek,
waarbij de Heere ten derden male tot hem
zeide: Hebt gij mij lief? wederom als discipel
aangenomen en openlijk in het opzienersambt
hersteld. En nu voorzegt hem de Heere zijne
toekomst. Gelijk de Heere bij de eerste ont
moeting (Job 143) had gezegd Gij zyt Simon,
de zoon van Jonas; gij zult genaamd worden
Cephas, en later (Matth. 1618) En ik zeg u
ook, dat gij zyt Petrus en op deze petra zal ik
mijne gemeente bouwen.
En ik zal u geven de sleutelen deshemel-
ryks, zoo spreekt de Heere hier van den dood,
waarmede hij God zou verheerlijken, hij, die
nu ook door den weg van verootmoediging
en wederoprichting zijne broeders zoude ver
sterken.
En in welken weg had Petrus nu te wan
delen? De Heere drukt dit uit in het bevel:
Volg mij. Alles, wat de Heere tot Petrus zegt,
van bet gegord worden door een ander, van
bet gebracht worden, waar hij niet wilde ge
bracht zijn, en nu weder dit bevel, het spreekt
alles van zelfverloochening, die de apostel nu
in den diepsten grond moet beoefenen. Zelf
vertrouwen en staan in eigen kracht hadden
hem in de zeef van Satan gebracht, de Heere,
die het werk zyner handen niet laat varen,
zal hem door Zijnen Geest oefenen in het af
zien van zich zeiven, en het ware volgen van
den Heere. En daartoe heeft Petrus bij voort
during de genade des Geestes noodig. Zie het
bier.
Terwyl hij in gehoorzaamheid den zich eenig-
zins uit den kring der jongeren ver wy derenden
Heere ook in natuurlyken zin volgde, zag hij
nog om en bemerkte, dat ook Johannes
op 's Heeren woord was opgestaan en den
Heere volgde. En nn zegt Petrus wederom
met de hem eigene voortvarendheid
Heere, maar wat zal deze En het wederwoord
uit 's Heeren mond luide Indien ik wil, dat hij
bly ve, totdat ik kome, wat gaat het u aan
Volg gij mij. Ziehier, hoe de Heere ook nu
reeds weder bezig is, om Petrus te leeren, het
oog van alles af te trekken en op Hem alleen
te vestigen, en Zich alleen te bekommeren om
die vraagKoe zal ik myn Heiland volgen
Dit zal hy op den verderen levensweg steeds
meer moeten leeren verstaan en beoefenen.
En zou dit niet nog zoo zijn, zou dit niet
zoo zyn met al Jezus' discipelen? Menigmaal
vervullen nog allerlei vragen de ziel, soms ook
wel over anderen, vragen, op zich zeiven niet
zondig, maar, waarop de Heere ons geen ant
woord geeft en waarvan Hij zegtWat gaat
bet u aan Volg gij my. Dit is het ééne woordje.
En daarom zal bij het vorderen op den weg,
het geloofsoog steeds meer op den Heere Jezus
moeten worden gericht en wy Zyn beeld moe
ten dragen en begeeren, Hem welbehagelyk
te zijn. Maar bij al onze onbekwaamheid heb
ben wij te doen met eenen trouwen en almach-
tigen Heiland, die, gelyk bij Petrus, bij al zijn
volk zijn werk volbrengt.
V A R I A.
Indifferent.
Indifferent wil zeggenonverschillig. Een
indifferentist is iemand, die in geloofszaken
lauw is, m. a. w., die op godsdienstig gebied
onverschillig is. Daarom vraagt hij, inzake het
Hooger-Onderwys, zooals het heet, niet naar
den godsdienst en de Kerk, maar alleen of zij,
die onderwijzen moeten, wetenschappelijk en
bekwaam zyn, om het onderwijs te geven.
Dat was, naar hetgeen zij menigmaal voor
gaven, het standpunt der „liberalen", „radica
len" en „vryzinnigen". In naam, maar niet in
werkelijkheid was dat hun standpunt. De we
tenschappelijke en bekwame mannen toch die
anti-revolutionair waren, en zyn, zooals Groen
van Prinsterer, Da Costa, Capadose, Kuyper
en De Savornin-Lohman werden door de Mi
nisters, uit deze even genoemde partyen voort
gekomen, steeds gepasseerd. Als bij uitzonde
ring werd door ben, vooral in de laatste tij
den, xra~en dan slechts nog een professor, die
de ethische richting voorstond, verkorendoch
over het algemeen benoemden zy professoren
die hunne richting waren toegedaan.
De levensbeschouwing, die deze professoren
voorstonden en inplantten bij de studenten en
deze later overbrachten in het volk, was gods
dienstloos, ja, vooral by de medici, materia
listisch.
Z1I0VSCH
BLA
00
uux
Volg gü mij.
Joe. 21 22.
Hulsebos.