Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redactie Yan: Ds. L. BÖÏÏM, Ds. J. HULSEBOS en Ds. A. LITTOQIJ.
Godsdienstoefeningen
Ie Jaargang.
Vrijdag 29 Januari 1904.
No. 31.
Drukker-üitgeïer
in lie Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nnmmers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az
MIDDELBURG.
PRIJS DER AD YERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 31 JANUAB1 1904,
Glas se Middelburg,
MIDDELBURG.
€rasthuiskerk 91/1 en 6 uur ds. A. Littooij
2 uur Lezen eener Leerr
Hofpleinkerk 91/2 en 2 uur ds. L. Bouma
Jïoorderkerk 9*/2 en 2 uur dr. L. H. Wagenaar
VLISSINGEN.
Noorderkerk 9Vs en 2 uur ds B. Veenstra
N. Middelkerk 91/2 en 5i/2 u. ds. J Hulsebos
Catech. Zond. 25.
Arnemuiden 91 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eener Lee r.
Grijpskerke 9 en 2 uur ds J J. Koopmans
Koüdekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 9V2 en 2 uur ds. O. H Toehes
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Serooskerke 9 en 2 uur ds. S. de Jager
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veere 9i/2 en 2 uur ds. N. G Kerssies
van Biezelinge
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds.F. W. J Wolf
"Westkapelle 9!/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 u. Lez. eener Leerr.
Bbuinisse 91/j en 5 uur ds. G de Jager
Colijnsplaat 91/2 en 5B uur ds F. Staal
Geersduk 9 2 en 5i/2 u Lezen eener Leerr.
Haamstede 9*/ï en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds P. J. Baaij
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerrede
2 en 6 uur ds. H Cramer.
OosTERLAND 9,/2en 2 uur ds. C Si aal.
Scharendijke 9!/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur ds. J. M. Mulder
van 's Bosch
Zonnemaibe 9V2> 2 en 6.uur dhr J. H. Binnema
Theol. Cand.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 9B en 2 u. ds A Dekkers
Bergen op Zoom 95 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooij
Krabbendijke 9 en 1 Va uur ds J. de Koning
5»/2 uur Lezen eener Leerr.
Poortvliet 9i'2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9 en 1 !/2 uur Lez. eener Leerr.
Tholen A 9i/2en 2 uur ds. W. T. van Dijk
6 uur Lezen eener Leerrede
Tholen B 9i/2 en 2 uur dï. G Verrij
Oud-Vosmeer'91/2, 2 en 51/2 uur ds. J. A. deBruijn
Classe Goes.
Lezen eener Leerr.
dhr G. Kerssies
Theol. Stud
Lezen eener Leerrede
ds J. Boeijenga
van Arnemuiden
Goes 91/2 en 2 uur ds. R J. v d. Veen
51/2 uur Lezen eener Leerrede
*s Gravenpolder 91/» en 2 uur Lez. eener Leerr,
TJktnkknszand 9i/2 en 2 uur ds. D. Hoek
Baarland 9 en 11/2 uur
Biezelinge 9i/2 en 2 uur
6 uur
Borsele 91/2 en 2 uur
Ierseke 91/2, 2 en 6 uurds. Gerbert
van Boorn Bergum
Kruiningen 9% en 2 uur ds. H W. Lam m
Nieuwdorp 94/4 en 2 uur ds. J. H. üonner
Wolf aartsdijk 9 en U/2 uur ds. Elffers
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Boek 9 en 2 uur
Oostburg 9i/2 en 2 uur
Schoondijke 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
ZaamslagA 9 en 2'uur
ds. N. P. Littooij
ds. R. v. d. Kamp
Lezen eener Leerr
ds K. Veen
ds. K A. Sietsem-fc
ds. J. v. d. Berg
ds. J. Tholen
ZaamslagB9 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Gereloi meerde Gemeente
Terneuzen 9. 2 en 5*/2 Utir dhr. Eng Ise
St. Philipsland 9, 2 en 51/? uurds L. Boone
EEN HEERE OOK VAN DEN SABBATH.
Want de Zoon des menschen is een
Heere ook van den JSabbath.
Mattheü.8 12 8.
Wij vragen nogmaals de aandacht van onze
lezers voor het onderwerp van de vorige week,
Onze tekst toch slaat niet slechts op hetgene
voorafgaat, maar wordf ons ook nog verder
verklaard uit hetgene er volgt. Het was een
merkwaardige en hoogst gewichtige Sabbath.
In den morgenstond gaat de Heere met zijne
jongeren door het gezaaide, zijne jongeren
stillen hunnen honger, aren plukkende en het
nog zachte graan etende. De Pharizeën zien
hierin overtreding van het vierde gebod. Doch
de Heere Jezus, de Zone Gods, de Heere ook
van den Sabbath, de gezaghebbende uitleg
ger van de wet, gelijk die ook onder de
Nieuwe Bedeeling zal worden betracht, ver
klaart het doen van zijne jongeren voor niet
ongeoorloofd op den Sabbathdag, Hij spreekt
hen vrij van de beschuldiging van overtreding
van het vierde gebod. De Heere leert dus op
dezen Sabbathdag, dat werken, die de tegen
woordige (oogenblikkelijke, geen uitstel lij
dende, dringende) noodzakelijkheid vereischen,
mogen geschieden en geen overtreding z^jn
van Gods gebod. En de Heere bevestigt zijne
leer met voorbeelden uit de Schrift des Ouden
Yerbonds. Wy hebben hier dus een regel,
naar welken wij moeten handelen en oordee-
len. En onze Dordtsche vaderen deden goed
in hunne kerkelijke ordinantiën te schrijven,
gelijk zij schreven, aangaande de werken, die
de tegenwoordige noodzakelijkheid vereischen.
In dit toestaan van de werken der noodzake
lijkheid openbaart de Heere Zijne barmhartig
heid. En Hij wil ook op den Sabbathdag:
barmhartigheid. Dat het geloof in de liefde
werkt, zal ook op den Sabbath blijken. Dood
geloof is Hem niet welbehagelijk, ook niet op
den Sabbathdag.
Maar nu komt de Heere op dezen zelfden
Sabbathdag in hunne synagoge. Allen zijn
vervult van zijn goddelijk machtwoord in de
(i) Volgens Lucas 6 6 geschiedde het nu
volgende op eenen anderen Sabbathdag. Mo
gelijk moeten wij het bij Mattheüs ook alzoo
verstaan.
zaken des Sabbaths. In de synagoge bevindt
zich, gelijk meer het geval was, een ongeluk
kige, een man met een verlamd lichaamsdeel,
eene dorre hand. En nu werd met betoog op
dezen ellendige door de Pharizeën aan den
Heere de vraag voorgelegdIs het ook ge
oorloofd op de Sabbathdagen te genezen? Zf
deden deze vraag, niet om onderricht te ont
vangen, maar bij hunne steeds stijgende vij
andschap, om stof te vergaderen, teneinde
Hem als verbreker der Wet te kunnen be
schuldigen en aanklagen. Neen, zij oordeelden,
dat dit niet mocht. Elders lezen wij, hoe z§
de kranken, die op den Sabbathdag tot
Jezus kwamen, wilden wegzenden, met de op
merking, dat er zes dagen in de week waren,
om genezen te kunnen worden. Maar de
Heere wil zulk eene uitlegging van het Sab-
bathsgebod niet. Hjj antwoordt zynen belager»
met eene wedervraag, die getuigt van zijne
goddelijke wijsheid. Wat mensch zal er zijn
onder u, die een schaap heeft en zoo dat op
'Genen in .eene gracht valt, die het
niet zal aangrijpen en uitheffen. En Hij voegt
er aan toeHoeveel gaat nu een mensch een
schaap te bovenEenvoudig en toch zoo ver
heven is dit onderwijs. Over het geoorloofde
van het redden van een stuk vee op den
Sabbath was nooit verschil gerezen. Moest er
dan geene blijdschap zjjn over de redding van
eenen mensch op den Sabbathdag? Gaat een
mensch, naar Gods beeld geschapen, niet zeer
verre het vee te boven. Beschamend en ver
nietigend is het onderwijs des Heeren voor de
vijandige Farizeërs. En zoo volgt dan nu
zijn machtwoord Zoo is het dan op de Sabbath
dagen geoorloofd wel te dom. En de daad bjj
het woord voegende zeide hjj tot dien mensch
Strek uwe hand uit. En hij strekte ze uit, en
zij werd hersteld, gezond gelijk de andere. De
Heere heeft ook op andere dagen genezen,
maar Hij hield hiermede niet op als het Sab
bath was. De Sabbath is geene onderbreking
van de werken der barmhartigheid. Onze va
deren belijden het ook als discipelen van
ChristusEr moet niet gerust worden van de
werkendie de liefde eischt. De Pharizeën wil
den blijven bij hunne eigenwillig, eigenlie-
vende uitlegging van Gods Woord, van Gods
bevelen. En daarom verbitterden zjj zich te
gen den heiligen Jezus, en hielden te zamen
raad tegen Hem, hoe zij Hem dooden mochten.
Ook wij, lezers, wy moeten niet eigen in
zichten volgen in het verklaren en toepassen
van 's Heeren bevelen. Maar wjj moeten den
Heere bidden om Zijne genade, dat Hij ons
door zijn Geest zijn Woord doe verstaan, en
zijne wegen doe kennenLeeren wij bij aan
vang en toeneming den Sabbathdag houden
als discipelen des Heeren Jezus Christus
Hulsebos.
Hoezeer het ons tegen de borst stuit, om op
twistgeschrijf en dan nog wel onder leden van
dezelfde gemeenschap in te gaan en wij zulks
wenschen over te laten, aan wie daarin een
welbehagen hebben,
zoo voelen wij ons toch gedrongen, waar wij
in de laatste dagen weder aan onedele aan
vallen blootstonden,
daartegenover een enkel woord, als redactie
te schrijven, doch alleen opdat het rechte licht
op een en ander moge vallen.
2EIUWSCH
KERKBLAD.