Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redactie ïan: Ds. L. BOUMA, Os. J. HULSEBOS en Ds. 4. LITT001J.
Godsdienstoefeningen
Vrijdag 4 December 1903.
No. 23.
Drukker-liilgever
iR de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
PRIJS DER ADYERTENTIEN
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
van 1-5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 1—5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG G DECEMBER 1903.
Classe Middelburg,
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 9Vi en 2 uur da. A. Littooij
6 uur ds. H. Ph. Ingwursen
Hofplein kerk 9en 2 uur ds. L. Bouma
Bogardstraat 91/2 en 2 uur dr. L. H Wagenaar
VLISSINGEN.
Noorderkerk 9»/2 en 2 uurds J J. Koopmans
N. Middelkerk 91/2 en 5*/2 uur ds. J. Hulsebos
Catech. Zondag 19.
Abnemuiden 91 lx en 2 uur ds. J. Boeyenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gaping 3 91/2 en 2 uur Leaon eenei Leerrede
Gbijpskerke 9 uur
2 uur
6 uur
Lezen eener Leerrede
ds. G. F. Kerkhof
ds H. Meulink
Rede voor de Geref. Jongel Vereen.
Koudekerks 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Mict.tsricrke 9 en 2 uur ds 3. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Serooskerke 9 en 2 uur ds S de Jager
Souburg 9 uur
2 uur
6 uur
Veere 91/2 en 2 uur
ds. G. F. Kerkhof
Lezen eener Leerrede
ds L. Bouma
Zendingsrede
Lezen eener Leerrede
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W J. Wolff
Westkapelle 9*/2 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 u. Lez eener Leerr.
Bbuinisse 9en 5 uur ds. G. de Jager
CoLiJNSPLAAT 91/2 en 55 uur ds. F. Staal
Gkersdijk 9, 2 en 51/2 u. Lezen eener Leerr.
Haamstede 91/* en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9 en 2 uur ds P. J. Baay
6 uur Lezen eener Leerrede
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerr.
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Oosterland 9*/2 en 2 uur ds. C. Staal
Scharendijke 9i/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9 2 en 5!/2 uur Lezen eener Leerr.
ZrERrK7.EE 10 en 6 uur, ds G. W. H Easelink.
Zqnnemaire 91/2, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. ds. A. Dekkers
Bergen op Zoom 98 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooij
Krabbendljke 9 en l1/2uur ds J. de Koning
5l/s™ir Lezen eener Leerr.
Poortvliet 91'2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9 en l1/2 uur Lez. eener Leerr.
Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van D*jk
Tholen B Öi/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Oud-Vosmeer 9% 2 en 51 /2 uur ds. J. A. de Bruy n
Classe Goes.
ds. J. H. Bonner
Bed. H. Av.
Bdbzelinge 91/2, 2 en 6 uur ds. N. G. Kerssies
Bobsels vm. 9 en 2 u. ds. G. H. Toebes
van St. Laurens
Bed. H. Av. en Dankz.
Baarland 9 en li/2 uur
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. J. v d. Veen
51/2 uur Lezen eener Leerr.
's Gravenpolder 9!/2 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Heinkenszand 91/2 en 2 uur ds. D. Ho^k
Iebseke 91/2, 2 en 51/2 uur ds. v. d Vecht
van Dirkshorn
Kruiningen 9 en 2 uur ds. H. W. Laman
Nieuwdorp 91/4 en 2 uur ds. W. B. Renkema
van Rtfnsburg
Wolfaartsdijk 9 en li/2 u ds. Eiffers
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Oostburg 9i/2 en 2 uur
Schoondijke 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
Zaamslag A 9 en 2 uur
Zaamslag B 9 en 2 uur
ds. N. P. Littooy
ds. R. v. d. Kamp
ds K. Veen
ds. P. A. Siet3ema
ds. J. v. d. Berg
ds J. Tholen
Lezen eener Leerr.
Gereformeerde gemeente
Terneuzen 9, 2 en 5*/2 uur ds. L. Boone
TROOST EN BESTIERING ONDER HET
LIJDEN.
Maar heiligt God, den Heere, in
nwe harten; en zijt altijd ber«id
tot verantwoording aan een iegelijk,
die u rekenschap afeischt van de
hope, die in u is, met zachtmoedig
heid en vreze.
1 Petri 3 13.
Rekenschap te geven van de hope, die als
vracht des geloofs de ziele der geloovigen
vervulde, ook dit kwam in de dagen van ver
volging, gelyk ook nog altijd bij den strijd,
dien wy hebben te strijden, voor. In stilte
moest het lyden worden gedragen en de smaad
gedragen om des Heeren wil. Maar heiligt am
Heere in uwe harten, zegt de apostel, en dit
wil zeggenBillykt de leidingen Gods in stilte
in uw binnenste, in uw hart. ^yn_ doen is
enkel majesteit. Hy weet, waarom Hy die ver
volging over u toelaat. Zwijg dan Gode stil,
terwijl gij het alles in zyne hand geert.
Maar spreek, waar spreken roeping ïs.Aw
zijt altoos bereid tot verantwoording. Op het
onverwachts konden zij worden gegrepen,
zelfs des nachts konden zy worden gevangen
genomen en voor de Overheden geleid, om
daar aanstonds te worden ondervraagd ^n-
gaande hun geloof^ aangaande hunne hope
op God in Christus. Ode vyandschap open-
haarde zich niet slechts in handtastelijkheden,
in benadeeling of berooving van de vervolgden,
in het nemen van goed of leven, maar er werd
ook gescholden, er werd gelasterd en gelogen.
De geloovigen werden voorgesteld als kwaad
doeners. De waarheid, die de geloovigen heie
den, werd verdraaid en bespot. En te midden
van al die listen en lagen en aanvallen van
den Satan moesten nu de christenen vaak op
het onverwachts voor den Rechter verschij
nen. Dan werd rekenschap van hen argeeiscnt.
En ziet, dan mochten zy niet zwygen, wie
het dan ook was, die hen daartoe riep, al was
het ook de bitterste vijand. Hier moest hun
het voorbeeld van den Heere Jezus wederom
voor oogen staan, die zweeg, waar men Hem
sloeg en bespuwde, maar die sprak, zoodra
het de eere Gods of het welzyn zijner jonge
ren, en de behoudenis van zondaren gold.
Zint altijd bereid. In gebed en onderzoek moes
ten zij zich dus voorbereiden. Wel had de
Heere beloofdHet zal u in de ure gegeven
worden, wat gij spreken swW, maar wij zien hier,
dat deze belofte des Heeren eene voorberei
ding in gebed en onderzoek van ons zeiven
bij het licht der Schrift niet overbodig maakt.
Die voorbereiding moet eigenlijk dagelijks
worden gezocht. Aan de heerlijke verantwoor
ding van Luther op den Rijksdag te Worms
in 1521 is een nacht van gebedsworstehng en
zelfonderzoek vooraf gegaan. En deze verant
woording moet geschieden met zachtmoedig
heid en vreeze met zachtmoedigheid tegen
over den mensch, den tegenstander, den vy-
and, zonder bitterheid of zondige toornigheid,
'gelijk een Stephanes voor den Joodsehen
Raadmaar ook met vreeze tegenover God,
om toch niets te zeggen, dat tot 's Heeren
oneere zou kunnen strekken oï niet zijne waar
heid in strijd zoude zyn.
De eeuw der vervolging onzer vaderen m
den Hervormingstijd was ook eene eeuw van
rekenschap geven van de hope, eene eeuw van
belyden. Als wy de geschiedenissen der mar
telaren lezen, worden wij getroffen door den
heldenmoed des geloofs, waarmede zij hun
leven gaven voor den Heere, maar niet min
der door hun klaar en helder belijden van de
Waarheid en hunne gepaste antwoorden. Het
was de Heere, die zich aldus in hen verheer
lijkte en het rijk der duisternis beschaamde.
De eenw van de hitte der vervolging was te
vens de tyd van het helderst belijden. Onze
Belijdenisschriften, die ons nu nog tot een
helder licht zijn, stammen grootendeels af uit
de veelbewogen tijden van brandstapel en
schavot.
Zijt altijd bereid tot verantwoording. Hoe is
het hiermede in onze dagen Er wordt veel
gezondigd door te zwijgen, waar spreken eisch
is. De wereld verkondigt in allerlei kringen on
versaagd en luide hare beginselen. Maar waar is
hier tegenover het rekenschap geven van de
hope, die in uis, met zachtmoedigheid en vreeze i
Er is veel onkunde, maar ook veel onvrijmoe-
digheid, door vriendschap met de wereld en,
omdat men zelf niet beslist is, maar het nog
altijd is: ja en neen. En toch zal de Heere
Jezus hen alléén belijden voor zijnen Vader,
die Hem hebben beleden voor de menschen
Laat dan de rechte voorbereiding biddend
worden gezochtGebed, overdenking, zelfbe
proeving Dit zyn de middelen, die de Heilige
Geest bij Gods kinderen gebruikt ter voorbe
reiding op de rechte verantwoording. Geloovige
leer die middelen meer en meer kennen en
gebruikenHulsebos.
TIBIA.
Geloofeverzekering.
VIII.
Wanneer de Heilige Geest, door Zyne in
woning, verlichting en inwerking, overeen
komstig 's Heeren belofte ons „de waarheid",
m. a. w., de heilgeheimen van het genadever-
hond, j'a de heilgeheimen der eeuwigheid
doet verstaan", en ons daardoor vrymaakt,
ZEEUWSCH