Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redactie vanDs. L. BOÜMA, Ds. J. HÜLSEBOS en Ds. A. LITTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
le Jaargang.
Vrijdag 16 October 1903.
No. 16.
Drukker-Uilgem
Bjj dit nummer behoort een Bijvoegsel,
in ie Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HEI WÖOËO:
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
PRIJS DER AD YERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van J5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 18 OCTOBER 1903.
Classe Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 91/j en 2 uur ds. A. Étttooty
Hofpleinkerk 91/2, 2 en 6 uur ds. L. Bouma
VLISSINGEN.
Noorderkerk 9V2 ©n 2 uur Lezen eenerLeerr.
6 uur dr. L. H. Wagenaar
N. Middelkerk 91/2 en 5^2 uur ds. J. Hulsebos
Catech. Zondag 12.
Abnemuiden 91 en 2 uur ds. J. Boeijenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Srijpskerke 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans
Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 91/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Serooskehke 9 en 2 uur ds. S. de Jager
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veere 91/2 en 2 uur dhr. J. H. Binnema
Theol. Can»*.
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf
Westkapelle 9»/a en 2 uur dhr. J. Runia
Theol. Stud.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 9i/2 en 2 u. ds. O. J. Geerling
Bruinisse 9*/j en 5 uur ds. G. de Jager
Colijnsplaat 9i/2 en 55 uur ds. F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 51/2 u dhr. W. J Guiilaume
van Vlissingen
Haamstede 91/1 en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds. P. J. Baajj.
Nieuwerkerk 9 en 2 uur ds. H. Cramer
6 uur Lezen eener Leerrede
Oosterland 9% en 2 uur ds. C. Staal Fz.
Scharendijke 91/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9, 2 en 51/2 uur Lez. eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur, ds G. W. H E«selink.
Zonnemaire 9 !/2, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. ds. A. Dekkers
Bergen op Zoom 9b en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooy
Krabbendijke 9 en ll/2uur ds. J. de Koning
5 Va uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 9i'2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9'/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Tholen A 9V2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Djjk
Tholen B Öi/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede
Oud-Vosmeer 91/2)2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en 11/2 uur Lezen eener Leerrede
Biezelinge 9i/2 en 2 uur ds. N. G. Kerssies
6 uur Lez. eener Leerr.
Borssele 91/2 en 2 uur dhr W. J. Goedbloed
Theol. Cand
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. J. v. d. Veen
6 uur Lezen eener Leerr.
's Gravenpolder 9i/2, 2 en 51/2 u. Lez eener Leerr
Heinkenszand 9 en 2 uur ds. D Hoek
Ierseke 91/2, 2 en 5i/2 uur ds. J Koppe
Kruiningen 9 en 2 uur ds. H. W. Laman.
Nieuwdorp91/4 en 2 uur ds. J. H. Donner .Ir.
Wolfaartsdijk 9 en U/2 u ds. H. Elffers,
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 uur
Axf,l B 9 en 2 uur
Oostburg 91/2 en 2 uur
Schoondijke 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
Zaamslag A 9 en 2 uur
Zaamslag B 9 en 2 uur
ds. N. P. Littooy
ds. R. v. d. Kamp
ds. K. Veen
ds. P. A. Sietsema
ds. J. v. d. Berg
ds J. Tholen
Lezen eener Leerrede
Gereformeerde Gemeente
Terneuzen 9, 2 en 5'/? uur dhr. A. v d. Stel
Krabbenduke 9, 2 en 51/2 uur ds. L. Boone
VERTROOSTING EN BESTIERING
ONDER HET LIJDEN.
Als gehoorzame kinderen wordt niet
gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die
te voren in uwe onwetendheid waren.
1 Petri 1 14.
De apostel heeft, zooals wij in ons vorig
artikel aantoonden, de broeders in de ver
strooiing en in de verdrukking aanstonds om
hoog gewezen en hen bepaald bij hun onuit
sprekelijk voorrecht, van uitverkoren te zijn
naar de voorkennisse Gods des Vaders en
naar Zijne groote barmhartigheid te zijn we
dergeboren tot eene levende hope door de
Opstandig van Jezus Christus uit de dooden.
Ziehier de dierbare vertroosting, die voor
hen al dat lijden zoo gering moet doen wor
den in vergelijking van de eeuwige heerlijk
heid, van de erfenis, die voor hen, en voor
welke z\j in het geloof door Gods genade
worden bewaard.
Maar nu volgen ook woorden van bestiering.
Zij worden vermaand tot eenen nauwgezetten
wandel, als vrucht van wedergeboorte en ge
loof. Zoo is het dan. Lijden, druk, vervolging,
aanvechting van den booze moeten er in Gods
hand Gods kinderen toe leiden, om steeds
nauwer bij den Heere en voor den Heere te
leven. Menigmaal wordt dit nog weinig op
gemerkt en toch is het de weg. In lijden en
druk, kinderen Godswijst het apostolische
getuigenis U omhoog, getuigende van uw
onuitsprekelijke voorrechten, maar het maant
U ook krachtig aan, om tot U zeiven in te
keeren, Uwe afwijkingen te betreuren en in
alles tot den Heere weder te keeren en voor
Hem te leven. Dus, geen toorn over degenen,
die het leed ons aandoen, geen murmureeren
tegen Gods bestuur maar een zoeken van den
Heere in verootmoediging en kinderlijke
vreeze. Van Jozefs verdrukking in Egypte
lezen wijTot den tijd toedat zijn woord kwam
heeft hem de rede des Heeren doorlouterd. (Ps.
105 19.) En in dien weg leidt de Heilige
Geest Gods volk ook nu door het woord. De
apostel noemt den tijd, toen zjj onbekeerd
waren, den tijd van hunne onwetendheid. Toen
leefden zij naar de hegeerlijkheden van het
zondig hart. Nu, wedergeboren tot eene le
vende hope, hadden zjj die begeerlijkheden te
vlieden en hadden zij te staan naar de rein
heid van den waren dienst Gods. Immers de
Heere zegt tot zjjn volkZijt heilig, want
ik ben heilig. Immers zijn zij door het dier
baar bloed van Christus gekocht, vrijgekocht,
ja vrijgekocht van de zonde, van den zondigen
wandel. En immers is het geloof in dien Hei
land uitgestort in hunne harten door den
Heiligen Geest. En aan dien Heiland heeft:
God eere en heerlijkheid gegeven, opdat hun
geloof en hope op den Heere zouden zijn.
Hulsebos.
HET ZIEN DER HEERLIJKHEID GODS.
„Jezus zeide tot haar: Heb Ik u
niet gezegd, dat, zoo gij gelooft, gij
de heerlijkheid Gods zien zult?
Joh. 1140.
I.
De geschiedenis, die ons in het 11e hoofd
stuk van Johannes' Evangelie wordt medege
deeld, geldt het huisgezin te Bethanië. De
inhoud van die geschiedenis is ons een krach
tig bewijs, voor de waarheid van het woord
des Heeren: „Zoo wien Ik lief heb, dien be
straf en kastijd Ik."
Geen huisgezin toch, dat zoo zeer door den
Heere bemind werd. Met nadruk staat er:
„Jezus nu had Martha en hare zuster en La
zarus lief." Maar ook geen gezin zoo zwaar
door Hem beproefd, zoo smartelijk door Hem
bedroefd.
Lazarus, de geliefde des Heeren, de beminde
der zusters, wordt krank. Die zusters toeven
niet het den Heiland te doen weten. Zij
zenden tot Hem, zeggende„Heere, zie, dien
Gij liefhebt is krank." Maar de Heere toeft
opzettelijk nog twee dagen waar Hij was, en
geeft slechts het antwoord„deze krankheid
is niet tot den dood, maar ter heerlijkheid
Godsopdat de Zone Gods door dezelve ver
heerlijkt worde."
Uur aan uur gaan tragelijk voorbij. De
krankheid neemt toe. Nog enkele oogenblik-
kendien Hij liefheeft en zij beminnen is
niet meer. De vierde dag van zijn sterven is
reeds gekomen. Men heeft hem al in het graf
bijgezet. Een tal van deelnemende vrienden
uit Jeruzalem omringen de weenende zusters.
Maar wien zij zien, Jezus is er niet. Die
hem liefheeft, blijft nog verre.
Welk eene beproeving bjj Je droefheid voor
die zusters Wat is des Héatónds gedrag raad
selachtig en onverklaarbaar. Hoe vreemd en
donker zijn zijne handelingen. Waarlijk hun
geloof aan zijne liefde wordt deerlijk geschokt.
Thans krijgt vriend en vijand rechtmatige
reden tot ergernis, om het uit te spreken
„Kon Hij, die de oogen des blinden geopend
heeft, niet maken, dat ook deze niet gestorven
ware?" Maar neen. Ook hier geldt het:
„wat Ik doe, weet gij nu niet, maar gij zult
het na dezen verstaan."
De Heere maakt het duister en houdt zich
thans verre, juist omdat Hij haar geloof in
zijne liefde oefenen wil en zijne heerlijkheid
straks te schooner ontdekken. De geschiedenis
geeft ons dit oogmerk duidelijk aan en het
woord des Heilands tot Martha, hetwelk wij
boven deze overdenking plaatsten, spreekt het
ZEIUVSCI
KERKBLAD.